TEST PLAY<>
082012<><>

Spec Ops: The Line

Mnogo više od bilo koje igre u novijoj istoriji, Spec Ops: The Line zaslužuje da bude pretočen u knjigu. Time bi se zatvorio krug inspiracije star 110 godina, a započet romanom „Srce tame” engleskog autora Džosefa Konrada, koji je 1979. evoluirao u najbolji (anti)ratni film svih vremena, Kopolinu „Apolalipsu danas”.

Epohalno dostignuće.

Spec Ops: The Line je ekstremno hrabar narativni eksperiment, koji nosi masku hodnik-pucačine u trećem licu. Put u pakao popločan je dobrim namerama, osnovna je poruka igre, opcrtana i provučena kroz moderan kontekst američkog vojnog angažmana na Bliskom istoku. Srce tame u igri je Dubai, grad-emirat, koji je doživeo prirodnu katastrofu apokaliptičnih razmera – peščane oluje, povremeni deranžman uobičajen za grad koji je nikao usred pustinje, eksponencijalno su eskalirale i život učinile nemogućim. Vladajuća familija ignorisala je problem dok nije postao toliko akutan da je evakuacija grada postala nemoguća. Odsečenim i očajnim civilima koje je izdao emir, a ignoriše ih i međunarodna zajednica, u pomoć pristiže pukovnik američke vojske Džon Konrad, koji je uprkos naređenjima odlučio da sebe i svoju jedinicu, u procesu povlačenja iz Avganistana, preusmeri u Dubai i pokuša da pomogne u evakuaciji civila. Peščani zid koji je prekrio region odsekao je radio-komunikaciju, onemogućio satelitsko i izviđanje iz vazduha, stvarajući idealne uslove za neometano krčkanje jednog neviđenog košmara.

Nakon tri meseca neizvesnosti, radio-tišinu prekida automatska radio-transmisija sa oboda peščanog zida. Glas pukovnika Konrada obaveštava da evakuacija nije uspela i da žrtava ima previše... Umesto slanja full-scale vojne ekspedicije u potragu za Konradom i njegovom jedinicom, komanda šalje tročlanu Delta force izvidnicu, praveći fatalnu grešku pri izboru njenog komandira. Kapetan Martin Voker je bivši Konradov pulen koji pukovniku duguje život, osoba koja nema nameru da ovlaš onjuši ivicu zakopanog Dubaija, već je odlučna da preore nebo i zemlju u potrazi za bivšim mentorom...

Igra na inteligentan, plauzabilan način dočarava koliziju čoveka, prirode, sile i ludila.

Kapetan Voker i ekipa zatiču situaciju koja se ne može objasniti ni demonskim koktelom izolacije, prirodne katastrofe i nedostatka vode i hrane. Konradov 33. bataljon drži Dubai i njegove stanovnike u gvozdenoj šaci vojne uprave, kontrolišući distribuciju vode civilima i sprovodeći drakonske kazne za svako kršenje discipline. Lokalni kontingent CIA, potpomognut odmetnutim elementima 33. bataljona i naoružanim civilima, vodi gerilski rat protiv Konrada i snaga pod njegovom komandom. U pokušaju da razmrse situaciju, Voker i ekipa postaju treći faktor koji ruinirani grad prebacuje preko ivice katastrofe... Američka hobotnica zaratila je sama sa sobom, koristeći civile kao tupo oruđe za tuču između ekstremiteta, sa vama u ulozi ključnog pipka namenjenog pružanju coup-de-gracea.

Kada zgulite „šok-vrednosni” fakat da tokom igre u ulozi američkog vojnika ubijate druge američke vojnike, dobićete igru koja na inteligentan, plauzabilan način dočarava koliziju čoveka, prirode, sile i ludila, ne libeći se da vam u facu servira plodove ovih nesvetih kopulacija – mrtve civile, apsolutno beznađe i protagonistu koji linearno i progresivno gubi komad po komad razuma s početkom svakog novog poglavlja.

Van konteksta moćne poruke, ovo bi bio sasvim prosečan šuter koji biste zaboravili nekoliko sekundi posle finalne klape.

Želju da se opis igre pretvori u filozofski traktat suzbijamo isključivo zbog prevencije spoliera. U kontekstu svega rečenog, neko bi možda pomislio da su pucačka mehanika, grafika, engine i ostale standardno bitne tehnikalije u ovom slučaju efemeran faktor, koji stoji u dubokoj senci fascinatnog zapleta. I da i ne. Ovo je ipak igra koja vas stazom motorike, hvatanja zaklona, pucanja i bacanja bombi zabavlja, vodi i usmerava na način na koji to hodnik-pucačine nalik CoDou standardno rade. Čisto mehanički gledano, igra se nimalo ne razlikuje od drugih šutera urađenih u Unreal 3 engineu – kombinacija enterijera i eksterijera, skriptovanih borbi sa protivnicima bez inteligencije i povremenim autosejv čekpointima ne zahteva niti zaslužuje neki dublji komentar... Pre izlaska igre provlačila se teza da će nepredvidivi pesak biti značajan taktički faktor, ali povremene oluje i smanjena vidljivost 100 odsto su skriptovani i u gameplay kontekstu savršeno beznačajni. Van konteksta moćne poruke, ovo bi bio sasvim prosečan šuter koji biste zaboravili nekoliko sekundi posle padanja finalne klape.

Spec Ops: The Line ima nekoliko mogućih krajeva, sa račvanjima i izborima koje ćete dobiti u poslednjem, 15. poglavlju igre. Svaki kraj, svaki zaključak koji vam se servira ili koji sami ekstrapolirate iz multiepiloga ima samo jednu poentu: kristalno jasnu kritiku ideje da se ikome može pomoći silom i protiv njegove volje. (Američki) autori igre na odličan način su ilustrovali duboku polarizaciju američkog društva, kreirajući igru koja uzima vazduh, zaleće se i silovito pljuje na ideju i praksu vojnog intervencionizma i mesijanski kompleks imperije na zalasku. Za jedan komercijalan naslov koji se prodaje na Steamu, ima timski multiplayer i namenjen je zabavi, ovo je epohalno dostignuće. This is the end, beautiful friend...

Miodrag KUZMANOVIĆ

 
Sid Meier’s Civilization V: Gods and Kings
Ice Age: Continental Drift – Arctic Games
Spec Ops: The Line
Šta mislite o ovom tekstu?
London 2012
Ghost Recon: Future Soldier
Battlefield 3: Close Quarters
Lego Batman 2: DC Superheroes
The Secret World
Ballads of Reemus: When the Bed Bites
Quantum Conundrum
Tiny and Big: Grandpa’s Leftovers
Magicka: The Other Side of the Coin
Deponia
1953 KGB Unleashed
Resonance
Infected The Twin Vaccine: Collector’s Edition
SpellForce 2: Faith in Destiny
Intrusion 2
Nexuiz
Syder Arcade
The Dark Eye: Chains of Satinav
Rite of Passage: The Perfect Show

...još jedno mišljenje
Možda usijani pesak Dubaija i intenzivno puškaranje pod vrelim suncem neće većini igrača leći baš najbolje na ovim visokim temperaturama, ali se mora priznati da je Spec Ops: The Line više nego uspeli port sa matičnih konzola. Funkcionalno odrađena mehanika pucanja, kontrole koje ne idu na živce i jednostavan i efektan sistem hvatanja zaklona upotpunjeni su neoubičajenim i zanimljivim okruženjem poluzatrpanog Dubaija i prilično originalnom i kvalitetnom arhitekturom nivoa. Povremeni filozofski osvrti na strahote rata i civilna stradanja pomalo su obesmišljeni intenzivnim puškaranjem već u sledećoj sceni u kojoj ćete rutinski satirati buljuke nadirućih neprijatelja, ali će s vremena na vreme (naročito u drugoj polovini igre) uspeti da stegnu i najčvršće srce (bez obzira na izražene paralele sa filmskim klasikom „Apokalipsa danas”, sa kojim The Line deli praktično identičnu priču).
Aleksandar DINIĆ

Platforma:
PC, Xbox 360, PlayStation 3
Potrebno:
Intel Core2Duo ili ekvivalent, 2 GB RAM-a, GeForce 8600 ili Radeon HD2600XT
Poželjno:
Intel Core2Quad ili ekvivalent, 3 GB RAM-a, GeForce 9800 ili Radeon HD4850
Veličina:
1 DVD
Cena:
5999 dinara
Adresa:
www .specopstheline .com
Kontakt:
Extreme CC

85
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera