Kad smo već čekali 16 godina na nastavak V-Rally priče, mogli smo da sačekamo još jednu. Zašto? Četvorka je toliko nekoherentna, toliko joj štrče delovi na sve strane da, ma koliko se trudili, ne možete da ih skupite u snop i naterate da liče na nešto. Ne padajte na izjave tipa: „To je arkada, to ne valja ništa!”, jer problem koji V-Rally 4 ima sasvim je drugačijeg karaktera i sve je moglo da se izbegne da su autori uzeli još vremena i zategnuli olabavljene krajeve.Nakon 16 godina stigao je novi nastavak u serijalu V-Rally. |
Verovali ili ne, kako bi stvorili retro osećaj, tvorci su implementirali fizički model koji neodoljivo podseća na onaj iz devedesetih godina prošlog veka. Automobili vrludaju po stazi kao tek rođeni Bambi na proplanku, a svaka nagla promena pravca dovodi do toga da „rep” počinje nervozno da im se bacaka. „Efekat” je jači dok se nalazite za volanima klasičnih automobila, dok je kod onih modernijih nešto manje primetan, ali i dalje prisutan. Sledeća stvar koja će vas dovoditi do ludila je što u V-Rallyju 4 automobili kao da lebde iznad površine! Ne toliko vizuelno, već ne osećate nikakvu „konekciju” između guma i podloge, pa samim tim ni težinu automobila u meri u kojoj bi to trebao da bude slučaj. Na ovo treba da se dodaju i krajnje nefunkcionalne kočnice koje imaju efikasnost kao da ste one Fićine prebacili na najnoviji Ferari. Ipak, stvar koja je zakucala poslednji ekser u kovčeg je totalna nepredvidivost fizičkog modela. Bez vidnog razloga i uticaja spoljnih faktora, automobili menjaju tehničke karakteristike, što dovodi do niza komičnih situacija. Jednom ćete fino i na vreme zakočiti pred ulazak u krivinu, dok ćete već sledeći put otklizati putem provalije i „popiti” respawn kaznu. Ne brinite, tu je i „srednja” varijanta, kada kočnice previše dobro obave posao, pa se „zabodete” deset metara pre krivine u pod. Nakon nimalo lošeg WRC-a 7, a potom i odličnog TT Isle of Man, stvarno nam nije jasno kako su u Kylotonn Racingu ovako uspeli da zabrljaju. Što je najgore od svega, V-Rally 4 ima potencijala za pedigre polusimulacije, a završio je sa fizičkim modelom koji je suprotan i arkadnim naslovima i simulacijama. Ovde ćete mnoga pravila morati da učite „od nule”, ako uspete da se pomirite sa komandom Randomize koja pali i žari uzduž i popreko.  | Gledano iz ugla produkcijske vrednosti, V-Rally 4 je najkvalitetnije ostvarenje koje je izašlo iz kuhinje kompanije sa sedištem u Parizu. Ovog puta potrefili su sve: menije, grafiku, specijalne efekte, zvuk i jedino što kaska je muzička podloga koja je sastavljena iz samo nekoliko numera. Za naslov najboljeg borite se na čak 22 lokacije (sve su imaginarne), a broj staza je nekoliko puta veći s obzirom na to da na svakoj lokaciji postoji više segmenata koji se rotiraju. Voda, pesak, šljunak, prašina, sneg, blato..., u V-Rallyju 4 nema čega nema, još kada se na sve to dodaju promenljivi vremenski uslovi poput (jače) kiše, snežne oluje, magle i vožnje noću, vizuelna nirvana je zagarantovana. Ne možemo da kažemo da je igra najlepša u klasi, ali je u samom vrhu, prvenstveno zbog raznolikosti i ravnomernog kvaliteta. Nažalost, efekat „drugačiji sam od sve dece” i ovde je prisutan, pa se vožnja po različitim podlogama svodi na jedno te isto – otklizavanje na koje u malo slučajeva imate uticaj i kontrolu. Da li je u pitanju šljunak, prašina ili blato, nema gotovo nikakve veze jer vi imate utisak kao da ste na ledu. Paradoksalno, vožnja po snegu je prava pesma, gde iako klizite tamo-amo po stazi, uspevate brzo da se zaustavite i promenite pravac. Vožnja po asfaltu i betonu je priča za sebe i takve deonice će dobro doći da se odmorite.Problem igre ne leži u tome što je mehanika arkadna, već u skupu čudnih odluka koje su mogle da budu ispravljene da je razvojni tim odvojio još malo vremena. |
Autori su u igru ubacili čak pet vrsta trka. Pored Rallyja, na raspolaganju je i Rally-Cross, Hillclimb, trke bagija, te moćni Extreme-Khana (kombinacija vožnje „na štopericu”, driftinga i trka u arenama). Kampanja od vas traži da osvojite šampionat u svakoj od pomenutih kategorija, a na putu slave čeka vas besomučni grind. Redosled trka birate sami, balansirajući između težine i zarade, usput otključavajući i kupujući moćnije delove. Zanimljivo je da do delova ne dolazite isključivo zarađenoj lovi, već i timu inženjera i mehaničara koji su zaduženi za njihov razvoj i održavanje. Ekipu, tako, formirate pažljivo, a onda pazite da određeno vozilo „ganjate” po takmičenjima što više kako bi prikupili dovoljno podataka za razvoj učinkovitijih delova. Zanimljiv sistem, ali s jednom manom – ceo proces mora da se ponovi za svaki od dostupnih automobila (u rosteru se nalazi njih pedesetak), a to podrazumeva ponavljanje jednog te istog skupa akcija iznova i iznova. Izlet van kolotečine tražite potpisivanjem ugovora sa sponzorima i ispunjavanjem njihovih zahteva, ali i to posle izvesnog vremena dosadi. Pogotovo što stalno morate do HQ-a da proverite Inbox, odaberete ono što vam je zanimljivo, a onda malo-malo da proveravate kako napredujete. Iako kampanja nudi određeni nivo slobode, ponavljanje je ono što ubija doživljaj, iako se novac relativno lako stiče, a samim tim ni kupovina novih vozila nije problem.  | Kako se oteti utisku da V-Rally 4 predstavlja sinonim za propuštenu stopostotnu priliku? Golman je već bio u drugom uglu, napadač je napravio pravi pokret nogom, a onda mu je lopta prešla preko kopačke. „Ljudi moji, je li to moguće?”, vikao bi legendarni Mladen Delić. Gotovo svi sastojci za veliki jesenji hit su tu – u loncu, ali nisu dobro promešani i zbog toga nam je baš žao. V-Rally je važno ime na polju trkačkih igara, a Četvorka se očekivala sa velikim nestrpljenjem. KT Racing bi mogao malo da skine nogu sa gasa i fokusira se na projekte od značaja. Ako nastave da rešetaju kao Maksim po diviziji, plašimo se da će upropastiti sve dobro što su uradili u prethodnih nekoliko godina.Vladimir PISODOROV | | |