Sa „najbržim cirkusom na svetu” družili smo se poslednji put na PC-ju još daleke 2003. godine. Upravo je tada kompanija EA konstatovala da su „penali” koje je potrebno platiti FIA za licencu preveliki za njen tanušni budžet i odustala od celog posla. Ukoliko volite sve ono što svet trka Formule 1 predstavlja, proteklih godina bili ste osuđeni na konzole kompanije Sony pošto je baš ona otkupila ekskluzivna prava za izradu igara na datu temu i „gurala” ih isključivo na svojim mašinama. Međutim, nakon ne baš sjajne Formula One Championship Edition (prve next-gen verzije igre), koja se pojavila na tržištu 2007. godine za PlayStation 3, Sony je licencu prepustio Codemastersu, firmi dobro poznatoj po kvalitetnim trkačkim naslovima Race Driver: Grid i DiRT.Prethodna rečenica ima smisla isključivo ako ste ljubitelj neobaveznih, grafički nabudženih i krajnje nerealnih vožnji, pošto pomenuti dvojac spada upravo u taj segment. Ljubitelji simulacija nisu ovu vest dočekali sa oduševljenjem, ali tračak nade ipak je postojao. Naime, iz Codemastersa su obećali da će igra koristiti modifikovanu verziju endžina Ego, uz simulacijski pristup u što je moguće većem obimu. Obećanje je ispunjeno, pa se pred nama nalazi nesumnjivo jedan od jesenjih hitova, a slobodno možemo reći i jedna od boljih virtuelnih reprezentacija sveta Formule 1. Da stvar bude još bolja, F1 2010 je multiplatformska igra čiji je performans podjednako dobar i na računaru i na konzolama, što se danas prilično retko sreće. Modifikovani endžin Ego blista punim sjajem. Grafička rešenja u igri su divna, a opet neopterećena prenaglašenim blurom i ostalim nepotrebnim efektima koji bi ekran punili đubretom. Bolidi su modelovani do granice fotorealizma, baš kao i same staze na kojima primećujemo ogroman broj detalja. Posebna poslastica su trke po kiši kada raskoš grafičkih rešenja dolazi do punog izražaja dočaravajući strahotu jurcanja kroz oblake vodenih kapljica koje stvaraju ostali bolidi. Kad smo kod vremenskih uslova, treba podvući to da igra koristi tzv. Dynamic Weather sistem, koji omogućava odvijanje trka u promenljivim vremenskim prilikama. Baš kao i u stvarnosti.Osim u segmentu grafičkih rešenja, primenjeni endžin odlično obavlja posao na polju fizičkog modela. Ne možemo reći da je F1 2010 čista simulacija, ali da vam neće dozvoliti da stazom jurcate kao manijaci bez posledica – neće. Isključivanjem automatskog kočenja, ABS-a i traction controla nivo realizma podižete na sasvim zavidan nivo. Ako se na to dodaju još i mogućnost krajnje realne simulacije fizičkih oštećenja, trošenje/oštećivanje guma, sekcija za tweakovanje performansi bolida (trenutak promene brzina, nagib krilaca...), te ubacivanje u vatru važećih pravila sporta, pravi se sasvim verno F1 okruženje. Igru F1 2010 krasi aktuelan trkački roster. U igri se nalaze svi timovi i vozači koji učestvuju u tekućem šampionatu, baš kao i sve staze. Svoje umeće možete pokazati kroz karijerni ili jedan od instant modova. Na raspolaganju su vožnja brzih krugova, pojedinačnih staza, pa čak i šampionata, koji se sastoji od staza koje sami odaberete. Naravno, postoji i online podrška, kada se u isto vreme na stazi može naći do 12 ljudskih igrača. Ograničenje predstavlja nemogućnost vožnje dva igrača u istom timu, a beležimo i nedostatak split-screen režima igranja. Karijerni mod je priča za sebe jer omogućava igranje tri, pet ili sedam sezona u kontinuitetu. Krećete kao drugi vozač u malom timu, a cilj vam je da se dočepate nekog od timova koji se bore za naslov prvaka. Trkački vikend sastoji se od slobodnog treninga, kvalifikacija i trke, a može se odmotavati po skraćenom ili punom režimu. Skraćeni režim podrazumeva kvalifikacije bez dva kruga eliminacija u dužini trajanja od 20 minuta, dok sama trka može da traje 20, 30, 40, 50, 75 ili 100 procenata originalnog broja krugova. Pre početka svakog vikenda pred vas se stavljaju zadaci koje valja ispuniti (vezuju se za osvajanje željene pozicije u kvalifikacijama, odnosno trci). Pored toga, u saradnji sa inženjerom obavljaćete razne testove, čije uspešno kompletiranje donosi pakete za poboljšavanje performansi bolida. Naravno, na raspolaganju su vam i konfigurisanje bolida u odnosu na vremenske uslove na stazi, izbor vrste guma, odnosno setovanje strategije ulaska u boks. Veoma važna stvar je pobeđivati timskog kolegu na svim frontovima (najbrži krug, mesto u kvalifikacijama/trci, broj bodova), jer na taj način stičete pravo na izbor strategije pri razvoju bolida, a samim tim i prilagođavate njegove performase svojim potrebama (praktično, postajete prvi vozač za kog celi tim radi). Zanimljivo je to da su autori predvideli i obavezu davanja intervjua novinarima, ali je taj deo toliko predvidiv i skriptovan da na njega ne vredi trošiti reči. Nažalost, zbog nekoliko grubih propusta F1 2010 je naslov čija slava može veoma kratko da potraje. Vidi se da je Codemastersu ovo prva igra u žanru u kojem nema mnogo mesta za improvizaciju. Ovde ne možete izmišljati toplu vodu, krojiti pravila, implementirati tehnologiju, trke i timove koji ne postoje itd. Stvari se naprosto moraju odvijati prirodnim tokom (delom i zbog licence). Šta nam je konkretno zasmetalo? Pa, recimo, nepostojanje sigurnosnog automobila, izostanak kvarova, mršava grafička obrada rezultata koja loše ukazuje na pozicije bolida u trci (gde je originalna FIA statistika?), nedorečenosti oko načina setovanja bolida i izbora taktike i slično. Posebna stvar su bagovi koji, iako mogu da se isprave u budućnosti nekom „zakrpom”, prete da unište lepotu igranja. Ima ih toliko da ne znamo odakle da počnemo. Zažmurićemo na grafičke glitcheve i zvučnu nekonzistentnost, ali često pucanje guma iz čistog mira, neodlazak kompjuterski vođenih vozača u boks tokom trke, prolazak suparničkih bolida kroz vaš na pit laneu kao da vas nema, enormna zadržavanja u boksu kako bi se propustili ostali vozači u momentima kada je svaka stotinka bitna samo su neke stvari koje ne možemo da ne pomenemo. Ako sve to možete da svarite, uživanje vam je zagarantovano jer je F1 2010 pre svega zabavna, a onda i tehnički odlično upakovana igra! Vladimir PISODOROV | | |