![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||
Predviđanje budućnosti, sva istraživanja ukazuju, još uvek nije moguće. Ipak, mnogima je u opisu radnog mesta da neprestano pokušavaju da se, u nekom obliku, bave upravo tim. Predvideti budućnost Wildstara nikako nije jednostavan posao. Kako stvari na MMO sceni danas stoje, sumanuto je i pomisliti da će ikada da se ponovi savršen splet okolnosti koji je pre više od deset godina lansirao WoW u orbitu popularnosti u kojoj se (diskutabilno) još uvek nalazi. Ipak, ponekad se pojavi igra zbog čijeg šarma želimo svim srcem da uspe, da dostigne nedostižno. Wildstar je jedan od takvih naslova.
Jedan od najtežih zadataka tvoraca novog MMO naslova je stvaranje sveta, okruženja u kom vaš lik može da postoji, a vi želite da provodite sate i dane u njegovom istraživanju. Upravo zbog toga se većina popularnih MMO-ova (čast „EVEzuzecima”) zasniva na prethodno poznatom materijalu, bilo da su to druge igre, ili pak knjige, filmovi, stripovi, TV serije itd. Studio Carbine, čije je Wildstar delo, nije raspolagao novcem za kupovanje licence nego su osmislili igrački svet za ovaj naslov sami i „od nule”. Njihova legenda govori da su Eldani bili prva rasa koja je putovala svemirom i istraživala ga, dok su istovremeno unapređivali i usmeravali druge vrste ka svesnosti i civilizaciji. Niko nije mogao da zamisli razlog zašto Eldani ne bi bili večni gospodari istraženog svemira. Ipak, pre nekoliko milenijuma, bez ikakve najave, Eldani su prosto nestali, njihove nebrojene tajne ostale su skrivene u bespućima kosmosa. Ostale rase, koje su Eldani odgajali poput dece, krenule su da ispunjavaju vakuum koji je nastao nestankom staratelja. Jedna od vrsta, humanoidni Cassiani, potpomognuti Mecharima, rasom androida koje su stvorili sami Eldani, osnovali su Dominion, njihovu totalitarno-feudalnu viziju nastavka eldanske vladavine. Sve rase koje odbijaju da se povinuju dominionskoj i traže slobodu među zvezdama čine amorfnu grupaciju zvanu Exiles. Pretnja Dominionu nastaje kada jedan exileski istraživač otkrije Nexus, matičnu planetu Eldana, bogatu naprednim tehnologijama i odgovorima na brojna pitanja, ali i prepunu neslućenih misterija. Obe frakcije kreću u trku za osvajanje planete i otkrivanje njenih tajni, svesni da kontrola nad Nexusom znači kontrolu nad svemirskim prostranstvima koje su Eldani nekoć kontrolisali.
Kako vizuelno, tako i po mehanici, Wildstar očigledno spada u Blizzardovu školu dizajna igara. Stilizovana, šarena grafika ispraćena je igračkim sistemima koji predstavljaju evoluciju svega što može da se vidi u postojećim popularnim naslovima. Iako „klasičan” pogled iz trećeg lica znači da veći deo igre gledate leđa svom liku, stepen raznolikosti pri vizuelnom prilagođavanju svog karaktera je impresivan. Sem rase i pola podešavate tip lica, tip tela, tip i boju očiju, kose, brkova, ušiju, kristala, rogova, nakita i ostalih stvari koje mogu da se nađu na pripadniku te specifične rase. Za one koji žele da se dodatno igraju sa podešavanjima, tu je nekoliko desetina parametara crta lica koji vam omogućuju da date svom liku individualnu notu. Kako su moguće hiljade kombinacija za svaku rasu, mnogo je manja verovatnoća da naletite na svog „blizanca”, ili „bliskog rođaka”. U igri je trenutno osam igrivih rasa, po četiri za svaku frakciju. U klasičnom duhu RPG-a i u skladu sa loreom svake rase postoje ograničenja u rasno-klasnim kombinacijama, mada, kako u timskom okruženju svih šest klasa mogu da budu kompetentan DPS, a pride polovina može da hiluje i polovina da tenkuje, svako može bez mnogo muke da nađe svoju omiljenu kombinaciju. Dodatna odluka pri stvaranju lika odnosi se na njegovu (ili njenu) putanju. Naime, dok je Blizzard pokušao da sakrije činjenicu da pri dizajnu svojih igara koriste udžbenike iz psihologije (kao i same diplomirane psihologe) u Carbineu su taj podatak predstavili javno.
U skladu sa Bartlovim testom psihologije igrača, svako od nas tokom igranja MMO-a ima četiri osnovna motiva: ubijanje, istraživanje, druženje i ispunjavanje achievemenata. Tako putanja u Wildstaru omogućuje igraču dodatni sadržaj i nagrade bazirane na jednom od ovih aspekata igre. Soldieri imaju misije da eliminišu protivnike ili odbijaju talase neprijatelja, a exploreri otključavaju nedostupne zone i rešavaju platformske izazove. Settleri koriste specijalne lokacije za izgradnju booster stanica, vendora ili mini baza od kojih svi igrači u zoni imaju koristi, dok scientisti njuškaju po svemu i svačemu, skeniraju bića i objekte i dobijaju dodatne informacije o svetu koji istražuju. Neko će da kaže kako svaka putanja zvuči interesantno ili zabavno i biće u pravu. Zato igrači svih putanja tokom normalnog questovanja nailaze na sve ove tipove misija ili izazova, samo ih oni sa specifičnom putanjom imaju više. Putanje su i odličan motivator za povećavanje socijalizacije u MMO-u (istina, sintetički, ali u samoj igri funkcioniše sasvim organski). Iako samo ime ovog žanra jasno definiše da se radi o naslovima za mrežnu igru ogromnog broja ljudi, često se desi da igrač apsolutno nema potrebu da se ulazi u družine, pa čak ni da komunicira sa drugima. Putanje to menjaju tako što su specijalne misije, specifične za putanje, dostupne svim igračima sa kojima sarađujete. Tako, u jednom party scenariju, explorer može da dovede družinu na inače nedostižnu lokaciju pri čemu solider tamo može da započne skriveni okršaj. Pre borbe settler može da napravi stanicu za dugotrajno bafovanje, a u toku same bitke scientist pomoću scanbota može da aktivira neki objekat iz okruženja koji pomaže saborcima ili oštećuje protivnika.
Još jedan od nosećih stubova svakog kvalitetnog MMO naslova je ekonomija. Trgovina u Wildstaru obavlja se ili direktno ili preko tradicionalne aukcijske kuće. Sve je podložno trampi, ali ideja je da postanete produktivni član online zajednice, izučite neki zanat (tradeskill) i od toga privređujete. U igri je trenutno dvanaest zanata. Devet primarnih dele se na sakupljačke (miner, relic hunter i survivalist) i proizvođačke (armorer, weaponsmith, tailor, outfitter, architect i technologist), a svaki igrač može u jednom trenutku da aktivno koristi samo dve. Svaki zanat ima impresivnu mrežu talenata koje razvijate pravljenjem predmeta. Na ovaj način svaki igrač može da se usko specijalizuje za izradu specifične grane proizvoda. Sem primarnih zanata tu su hobiji – kuvanje i farming – a najavljeno pecanje trebalo bi da stigne u nekom od skorih patcheva. Runecrafting je zanat dostupan svima i omogućuje izradu runa koje unapređuju opremu stavljanjem u sockete. Dodatna razlika u odnosu na mnoge druge MMO naslove je što kada promenite zanat ne zaboravljate ono što ste do tada naučili. Na primer, napustite pravljenje oružja i pređete na oklope, a ako ikada poželite da se vratite na oružje, sve što ste naučili pre prve promene zanata ostaje naučeno. Na ovaj način igrač, teoretski, može da maksimizuje sve zanate, pod uslovom da ima mnogo vremena i in-game valute, jer svaka zamena košta zlata i može da se obavi samo jednom dnevno. Kad smo već kod valute, u Wildstaru sem klasičnih novičića od bakra, srebra i zlata postoje i oni od platine, svi sa standardnim kursom od 100 nižih za 1 viši. Kao pokušaj da izađu u susret igračima koji igraju non stop, Carbine je sem standardne pretplate od 13 evra za mesec dana uveo i C.R.E.D.D. (Certificate of Research, Exploration, Destruction and Development). U pitanju je efektivno legalizovana kupovina zlata, odnosno pretplate za in-game valutu. Svaki igrač može da, za realan novac, kupi C.R.E.D.D. koji vredi mesec dana pretplate i proda ga drugom igraču za in-game valutu. Na većini servera uspostavio se kurs od oko 5 platinastih novčića (osetno velika svota za casual igrače) za 1 C.R.E.D.D. mada, u zavisnosti od ponude i potražnje ima šanse da se kreće u oba smera. O najbitnijoj stvari, dugoročnoj prognozi za Wildstar, ne možemo da pričamo objektivno. Autoru ovih redova se igra subjektivno veoma sviđa – atmosfera, humor, opuštenost, neozbiljnost, sve je baš kako treba i vuče na još koji sat uz igru. Na žalost, tu dolazimo do nevidljive granice koja razdvaja casual igrača od nekoga ko igra hard kor i non-stop. Dok je ljudima koji nedeljno igraju desetak sati sve potaman, ovim drugima relativno brzo ponestaje sadržaja. Prelepo diznajnirane zone u igri su ogromne, ali efektivno do maksimalnog, pedesetog nivoa prođete kroz njih desetak i to je, za sada, to. Instancirani sadržaj isto je relativno ograničen. Tu su četiri klasične tamnice i šest takozvanih avantura, zabavnih nelinearnih instanci za pet igrača. Na maksimalnom nivou igrač može da igra četiri tamnice i četiri avanture u težem, veteran modu, kao i tri klasična raida, dva za četrdeset i jedan za dvadeset igrača. Sem PvE sadržaja, tu je i PvP sa četiri battlegrounda, arenama (2v2, 3v3 i 5v5) i, na maks. nivou, takozvanim warplotsima, organizovanom PvP-u na mapama koje timovi od 40 igrača sami razvijaju, brane i unapređuju. Zapravo, kao kod većine dugoročno popularnih MMO-ova, sudbina Wildstara zavisi od toga da li će igrači da se prime na brojne endgame mehanike za usisavanje slobodnog vremena koje su dizajneri velikodušno razbacali kroz igru ili će da okrenu leđa kada opčinjenost novotarijom izvetri. Srećom, čini se da je opuštena atmosfera iz igre zapravo odraz stava njenih dizajnera. Wildstar ne pretenduje da bude „ubica” bilo kog etabliranog naslova već sa svojim skromnim budžetom traži da svoju specifičnu nišu popuni ljudima koji će da se vraćaju ovakvom naslovu. Istraživanje skrivenih budžaka po igračkom svetu može da traje mesecima, dungeoni, raidovi i oganizovani PvP još više, a unapređivanje kuće i bašte na lebdećem ostrvcu vašeg lika efektivno nema granice. Povrh svega toga, Carbine obećava manje i veće content patcheve na gotovo mesečnom nivou što će sigurno da zadovolji i one igrače koji svakodnevno provode puno radno vreme (ili više) u igri. Naša preporuka je da pokušate da nabavite trodnevni guest pass i probate Wildstar, ako se „pelcer” primi, očekuje vas nekoliko sigurnih meseci zabavnih avantura, a možda opčinjenost potraje i mnogo, mnogo duže. Dragan KOSOVAC | ||||||||||||||
![]()
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opisi igara | Korak po korak | Šta dalje? | Netgames | Opšte teme • Svet kompjutera Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |