TEST PLAY<>
032012<><>

Dear Esther

Dear Esther je igra koja ima samo jednu svrhu – da u igraču izazove negativne emocije. Ona želi da osetite depresiju, usamljenost i slično. Prvobitno je nastala 2008. godine u formi moda za Half-Life 2, koji je stvorio dr Den Pinčbek sa Portsmutskog univerziteta. Svrha moda bila je da istraži neistražene mogućnosti naracije. Ovih dana pojavila se osvežena, komercijalna varijanta istog moda, koju je finansirao Indie Fund, zanimljiv projekat nekoliko nezavisnih developera, koji na taj način pomažu svojim kolegama. Najveći deo posla oko nove verzije odradio je Robert Brisko, profesionalni dizajner koji je, između ostalog, radio i na Mirror’s Edgeu. Glavna novina koju ova verzija donosi ogleda se u poboljšanoj grafici. Međutim, to nije dovoljno da popravi naš utisak da Draga Ester baš i nije toliko draga.

Dear Esther je interaktivno... nešto.

Dear Esther je interaktivno... nešto. Gameplay ne postoji, a vaš jedini input sastoji se od toga da držite ’W’ i upijate audio-vizuelni sadržaj igre. Nalazite sa na pustom ostrvu, igrate iz perspektive prvog lica i krećete se vrlo linearno. Malo-malo pa se narator, tj. vaš lik upusti u kraći monolog, napisan u formi poetičnog pisma naslovnoj Ester. Ti monolozi su, uz malobrojne detalje iz okruženja, jedini vid priče koju igra nudi.

Nije problem u tome što nema gejmpleja. Realno, i u To the Moonu ga ima samo u tragovima, pa je opet super. Problem je u tome što je priča Drage Ester namerno napravljena tako da uopšte nema smisla! Kroz monologe dobijate samo nejasne podatke – Ester je mrtva, možda ste i vi, a možda su i svi živi. Možda vam je Ester žena, ili vam je ćerka, ili ste joj majka? Ne zna se. Čitajući komentare na Internetu, zaključili smo da niko živ nema pojma o čemu se tu u stvari radi, što nije čudno jer svakim novim prelaskom dobijate drugačije monologe, delove slagalice koju je nemoguće sastaviti.

Svakim novim prelaskom igre dobijate drugačije monologe, delove slagalice koju je nemoguće sastaviti.

Doduše, to može biti sasvim OK, jer namera autora nije bila da ponude priču iz koje će čovek izaći duhovno bogatiji. Oni su hteli da u igraču izazovu emocije – turobnom muzikom ili, kao u filmovima Dejvida Linča, njenim upadljivim nedostatkom, potom ozbiljnim glasom britanskog naratora, tmurnim, nadrealnim i veoma lepim okolišem itd. Nisu hteli da igrač razume priču, nego da je oseti. Dear Esther najviše podseća na depresivnu i pomalo jezivu šetnju. I tu dolazimo do pravog problema – zašto bi iko želeo da se upusti u depresivnu i pomalo jezivu šetnju? Šta to dr Den Pinčbek ima protiv nas?

Zar ne bi bilo lepše da je čovek upotrebio isti originalni koncept i napravio priču iz koje će igrač izaći bogatiji i pametniji i iz koje mogu da se izvuku neke poruke? Zanimljivo je to što je igra puštena u prodaju na Dan zaljubljenih. Možda su autori želeli da zarade na račun ljudi koji su tog dana depresivno usamljeni? Dear Esther je prosto prazna, zla i naopaka igra. Doduše, većina igrača na Internetu voli Dragu Ester, tako da će se možda svideti i vama. Ja lično smatram da je u pitanju gubljenje vremena.

Aleksandar ĐURIĆ

 
Kingdoms of Amalur: Reckoning
Unstoppable Gorg
Dustforce
Alan Wake
Dear Esther
Šta mislite o ovom tekstu?
Shank 2
Jagged Alliance: Back in Action
Law & Order: Legacies – Episodes 1-3
The Darkness II
Metal Dead
Pineapple Smash Crew
King Arthur II: The Role Playing Wargame
SOL: Exodus
The Cross Formula
Oil Rush
Cannon Fodder 3
Crusader Kings II
Bunch of Heroes
Titan Attacks
Demolition Inc.
Grand Slam Tennis 2

...još jedno mišljenje
Imate afiniteta prema nekonvencionalnim naslovima za koje ne znate kuda će vas odvesti? Dopali su vam se The Graveyard, The Path i Trauma? U tom slučaju, udobno se zavalite, sipajte omiljeno piće i pronađite nešto teško da postavite na taster ’W’. Bez ikakve interakcije sa okolinom, sa pričom koja se servira na kašičicu i čije ćete niti u početku vrlo teško hvatati, Dear Esther je igr... pardon, projekat koji će strpljenje prosečnog igrača umeti da stavi na ozbiljnu probu. Uz atmosferu, jedna od jačih strana ovog naslova svakako je i grafika – naprosto je neverovatno šta su autori uspeli da izvuku iz vremešnog Source endžina. Još da je Rade Šerbedžija angažovan za ulogu naratora...
Miša MITRANOVIĆ

...još jedno mišljenje
Dear Esther je svoj životni put započela pre četiri godine kao Source mod, da bi sada konačno prevalila put do punokrvne igre. Međutim, to nije igra u onom uobičajenom smislu reči. Interaktivna priča? Čak ni to, ako ne računamo kretanje. Ona ni na koji način ne reaguje na igračevo prisustvo, već se dešava mimo njega. Igrač je tu samo da bi mu putem okruženja bila saopštena jedna priča. To nije loše, već je jednostavno drugačije. Priča koju igra nudi je zanimljiva i visprena, ispripovedana tako da se umnogome oslanja na atmosferu. Interesantna, iskrena priča koja zvuči i izgleda izvanredno. Da li će vam se svideti? Dear Esther je jedan od retkih naslova za koje jednostavno ne možemo sa sigurnošću da kažemo tako nešto. Trebalo bi sami da ga probate.
Pavle ĐORĐEVIĆ

Platforma:
PC
Potrebno:
Windows XP ili Vista, Pentium 4 / 3 GHz ili AMD ekvivalent, 1 GB RAM-a, grafička kartica sa 128 MB VRAM-a koja podržava Shader Model 2.0
Poželjno:
Core 2 Duo / 2,4 GHz ili AMD ekvivalent, grafička kartica koja podržava Shader Model 3.0 (GeForce 7600, Radeon X1600 ili nešto još bolje)
Veličina:
0,98 GB
Adresa:
dear -esther .com

65
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera