TEST PLAY<>
122011<><>

The Elder Scrolls V: Skyrim

Skyrim je školski primer uspešne reciklaže van svih očekivanja, dodatno modifikovana i nafilovana sadržajem kojem rok trajanja neće tako brzo isteći. Dodatni i neočekivani bonus tiče se promocije igre. Ona je bila propraćena sada već legendarnim trejlerom, koji je, pored spektakularne muzike (koja odbija da izvetri iz glave) i zanimljivih prizora, u memorabilne pojmove vezane za svet video igara u opštem smislu „uklesao” i izraz dovahkiin.

Radnja igre odvija se na krajnjem severu kontinenta Tamriel, u surovom severnjačkom regionu Skajrimu. U ulozi ste neznanog heroja (heroine) kojem se smeši nevesela sudbina na gubilištu utvrđenja Helgen, zajedno sa kompanjonima i friškim kraljeubicom Skajrima, kao i vođom novonastale pobune Ulfrikom Stormkloukom. Međutim, u odsutnom trenutku pogubljenje biva grubo prekinuto upadom zdravo najeđenog zmaja, čija vrsta vekovima nije viđena među severnjacima. Da li je u pitanju čista slučajnost ili je pojavljivanje leteće ale na neki način povezano sa disidentskim vođom pitanja su koja će vam se motati po glavi tokom bega i konačnog izlaska na drugoj strani planine. Od tog trenutka svet Skajrima otvara se pred vama u svoj svojoj lepoti i ogromnosti, sa potpunom slobodom kretanja u svim mogućim pravcima (bar dok ne naletite na nešto što će biti razdraženo vašim živahnim trčkaranjem, a uz to je višeg iskustvenog nivoa).

Nakon inicijalnih kontakata u obližnjem mestašcetu kraj reke, a zatim i u prvom većem gradu koji ćete uočiti na horizontu (Vajtran), saznajete dublje razloge krize koja potresa Skajrim, i to u vidu otvorene pobune severnjačkih lordova (Jarlova). Oni pružaju punu podršku pomenutom Ulfriku kako bi se konačno rešili imperijalne čizme koja im pritiska vratove vekovima (uz svu silu očekivanih obrta, prevrata, agendi, kultova, sekti, frakcija, nekoliko gildova i udruženja, kao i širokih slojeva naroda koji naginju različitim podeljcima na skali trenutnih dešavanja u zemlji). Stvari se dodatno komplikuju nasumičnim napadima agresivnih zmajeva, kao i (ranim) saznanjem da ste rođenjem na neki način povezani s njima (ovo nije spojler, s obzirom na to da je u pitanju hajlajt pomenutog trejlera, uključujući tu i razorne shout moći koje stičete apsorbovanjem umrlih zmajskih duša). Naravno, kao i u svakom dobrom epu, smešna ljudska koškanja biće samo uvertira za drevne i daleko ozbiljnije pretnje, sa zmajevima kao očekivanim vesnicima takvog razvoja događaja.

Kako i priliči jednom ambicioznom, epskom RPG-u otvorenog tipa sa visokim apetitima, svet Skyrima je ogromno igralište nakrcano buljucima interesnih zona, koje pružaju zadovoljavajuće nagrade igračima raspoloženim za višenedeljno istraživanje i uživljavanje u gusto tkanje tapiserije pete igre The Elder Scrolls. Galimatijas tamnica, tvrđava, pećina, manjih i većih naselja i seoceta, kao i nekoliko impozantnih kapitalnih gradova prošaran je hiljadama i hiljadama likova koji ga nastanjuju i obavljaju svoje dnevne obaveze mimo ponašanja samog igrača. Brojne su sporedne aktivnosti kojima možete unapređivati određene predmete ili komponente opreme koju nosite (bavljenje alhemijom, spravljanje napitaka, kao i čitav spektar kovačko-saračkih aktivnosti za poboljšanje oružja i oklopa). Tu je i gomila sporednih i opcionih questova, o koje ćete se saplitati na svakom koraku (od razgovora sa likovima, prisustvovanja određenim događajima, pa sve do čitanja pojedinih mitova u raznim knjigama). Sve to stvara zaista impresivan osećaj imerzivnosti i sjajne atmosfere, koja neće dozvoliti da joj se tako lako otrgnete iz zagrljaja. Dodatni plus je gotovo organsko disanje sveta kojem pokušavate da pomognete, što se ogleda kako kroz različite ishode određenih situacija i zadataka tako i kroz komentarisanje vaših postupaka i dostignuća u susretima sa stanovništvom.

Borbeni model razdeljen u tri „škole” (dalekometna, borba prsa u prsa i magijsko obračunavanje) funkcioniše zadovoljavajuće i pruža vam zahvalnu mogućnost da efektno kombinujete sva tri stila u hodu, bez prevelikih penala. Redefinisani sistem napredovanja veština ogleda se u usavršavanju kroz njihovo stalno korišćenje (što je i odlika serijala), kao i kroz biranje između ponuđenih perkova nakon svakog level-upa. Koji god način da preferirate, osećaj tokom borbi je sjajan, sa uverljivim zanošenjem prilikom zadavanja i primanja udaraca, realističnim odapinjanjem i zujanjem strela, kao i vatrometom magija prilikom prženja neprijatelja (isto važi i u suprotnom smeru). Pored zmajeva, tvrde orahe predstavljaju i nasumični džinovi i mamuti, kao i standardni protivnici koji koriste neku ofanzivno-defanzivnu caku i kojima morate doakati kombinacijom predmeta i naoružanja koja je prisutna u inventaru.

Osim nekih starih boljki, što se pre svega odnosi na krutu i rigidnu mehaniku igranja i repetativnost određenih operacija (čišćenje random tvrđava, pećina i sličnih zona), nekoliko bitnih propusta u dizajnu pomalo kvare uživanje u igri. Ne preterano spretno izvedeno šunjanje i drugi stealth elementi nekako se podrazumevaju u ostvarenju ove veličine i otvorenog tipa (što svakako neće pozdraviti igrači koji preferiraju ovakav način igranja). Sledeća stvar je nepotrebna reduntantnost određenih aktivnosti i zahvata koje ćete preuzimati radi poboljšanja neke borbene stavke, predmeta ili oružja (bar u početnim fazama igranja). Zašto biste prolazili kroz mukotrpan proces pribavljanja potrebnih sastojaka i levelovanja veština da biste unapredili neku, npr. random sekiru, kada je velika verovatnoća da ćete u nekoj tamnici ili tvrđavi, kojih ima kao pečurki posle kiše, „na keca” nabaviti neki bolji primerak (o quest nagradama ili pukoj kupovini da i ne pričamo).

Međutim, sve je to manje-više zanemarljivo kada se uzme u obzir glavni klip u točkovima Skyrima. Zaista je neverovatna odluka da inventar jednog ovako ambicioznog RPG projekta bude sveden na konzolaško, glupo i naporno šaltovanje po crno-belim menijima, koji se progresivno proširuju prikupljanjem novih predmeta, dodatno vam istanjujući živce. Kao da to nije dovoljno, izbačen je vizuelno-tabelarni prikaz predmeta (standard još iz davnih, 16-bitnih vremena), a često će se dešavati i da miš nije usaglašen sa trenutno osvetljenim elementom koji ste odabrali tastaturom (što rezultuje konfuznim biranjem/bacanjem/prodajom nečega što ne želite). Implementacija primitivnog favorites sistema koji sve ovo treba da premosti takođe deluje smešno za današnje pojmove.

Grafički dometi Skyrima su spektakularni kada se uzme u obzir to da ih pokreće modifikovani engine star čitavih pet godina (bez obzira na to što se sada zove Creation Engine). Osim generalno povećane detaljnosti scena i lokacija, detaljnijeg iscrtavanja objekata u daljini i kvalitetnijih modela likova, neke stare boljke i dalje su vidljive. To se pre svega odnosi na standardnu ukočenost animacije likova, kao i na puste i siromašne predele u daljini koje engine ne uspeva da pokrije svojim draw distance algoritmima. S druge strane, impozantna količina detalja, dizajn pojedinih lokacija, uverljiv, ogroman i prilično živahan svet prepun svega i svačega naprosto mami i poziva na otkrivanje (hajlajt su prizori zavejanih planina koje se gube u izmaglici). Veliki plus ide dizajnu gradova, koji su, iako i dalje izolovane loading zone, daleko raznovrsniji i vizuelno uverljivije smešteni u okolinu (za razliku od Obliviona, gde su gradovi bili hermetički zatvoreni i slični kao jaje jajetu u zavisnosti od regiona, uz uvredljivu „razliku” samo po pitanju spleta ulica i položaja glavnog religijskog objekta u njima). Spektakularna muzika je na visini zadatka, kao i glasovi likova, bez obzira na njihovo povremeno ponavljanje („glasovne talente”, kao što je i red, predvodi nekoliko poznatih glumačkih njuški poput Maksa von Sidova, Kristofera Plamera, Džoen Alen i drugih).

Aleksandar DINIĆ

 
Batman: Arkham City
Call of Duty: Modern Warfare 3 vs Battlefield 3
Renegade Ops
Serious Sam: The Random Encounter
Assassin’s Creed: Revelations
The Elder Scrolls V: Skyrim
Šta mislite o ovom tekstu?
Deus Ex: Human Revolution – The Missing Link
Universe Sandbox
L.A. Noire – The Complete Edition
Costume Quest
Need for Speed: The Run
Saints Row: The Third
Dungeon Defenders
The Adventures of Tintin: The Game
Jurassic Park: The Game
Payday: The Heist
The Lord of the Rings: War in the North

...još jedno mišljenje
Raskošni svet, genijalan RPG sistem, ogromna sloboda kretanja, questovanja i istraživanja... Oh, Skajrime, opčinio si mlada srca od Tokija do Tutina, i ona će ti, ophrvana roleplay žarom, možda i oprostiti 10.000 NPC likova koji deluju kao da su progutali poluosovinu od „tojote”. Mrtve oči, prazni pogledi, šuplji glasovi, tunjavi pokreti... Da je zaplet Skyrima baziran na zaveri inteligentnih insekata iz dubokog svemira, koji uzimaju obličje Tamrijelovaca u misiji kreiranja konfuzije u provinciji Skajrim, neprirodni i smušeni karakteri bili bi veoma plauzabilni. To, nažalost, nije slučaj (ili možda jeste?). Ovaj prastari problem, bolje reći Elder Scrolls sindrom, „vidljiv” je od Morrowinda, prve ES igre sa iole modernim 3D engineom. Koncept insektoidno-emocionalnih NPC-a svoje najbolje dane proživeo je u Oblivionu, raskošnom RPG-u sa brodskim tovarom sadržaja i samo deset miligrama života. Ako ste to uspeli da svarite, te da igru i ekspanzije privedete kraju, onda nećete imati problema sa Skyrimom. Ako ste se pak, ponukani pozitivnim iskustvom sa Falloutom 3, ponadali da je Bethesda otpustila androida zaduženog za produkciju i zaposlila biće od krvi, mesa, žila i creva, grdno ćete se razočarati.
M. KUZMANOVIĆ

...još jedno mišljenje
Svi ljubitelji franšize The Elder Scrolls znaju da je Bethesda u četvrtom zvaničnom nastavku (poznatijem kao Oblivion) napravila radikalan zaokret u gejmpleju i primakla se korak bliže konzolaškim idealima RPG-a. Sada vidimo da se koračanje nastavlja u istom smeru, te je na prvi pogled očigledno da će oni koji su uživali u Oblivionu verovatno uživati i u Skyrimu, dok fanovima Morrowinda preostaje da mašu pesnicom u nebo i nadaju se nekim boljim vremenima za gejming (koja se, po svemu sudeći, ipak neće vratiti). Neke od pomodarija koje Skyrim nudi su komande očigledno optimizovane za džojped, najgori sistem inventara i pomoćnih prozora u istoriji gejminga i „novi endžin” – ali samo prema rečima razvojnog tima, jer će se svako ko se imalo razume u 3D grafiku na ovu poslednju tvrdnju samo kiselo nasmejati.
V. POPOVIĆ

...još jedno mišljenje
Igra na koju me Skyrim najviše podseća nije jedan od njegovih prethodnika iz serijala The Elder Scrolls niti bilo koji RPG. Posredi je akcioni naslov po imenu Just Cause 2. Iako na prvi pogled nemaju ništa zajedničko, pažljivijim posmatranjem lako je pronaći sličnosti u mehanici. Obe igre predstavljaju sandbox iskustvo, kod kojeg je glavna priča samo uvod u detaljan i živ svet. Igrač razvija veštine kroz njihovu upotrebu, sarađuje sa jednom ili više frakcija, a zadaci su često samo povod za istraživanje okoline i uživanje u pejzažu. Na koncu, čitava politička situacija zavisi od odluka donetih u toku partije. Najmanji zajednički činilac svakako je sloboda delovanja, što oba naslova čini nezaboravnim iskustvom, s tim što Skyrim ima jednu nedostižnu prednost – zmajevi će uvek biti više cool od padobrana.
N. BULJ

...još jedno mišljenje
Poslednjih meseci izdavači nas zatrpavaju nastavcima velikih, zvučnih imena. Treba izdržati pritisak koji iščekivanje stvara, a pritom ne idealizovati igru, jer veoma lako može da bude đubre. Bethesda je tokom reklamne kampanje za Skyrim hodala po tankoj žici, pokušavajući da pomiri očekivanja igrača koji smatraju da je Morrowind klimaks serijala, te onih koje je Oblivion oduševio. Iako je Skyrim RPG tek u najširem mogućem smislu, čini se da su uspeli da nađu zlatnu sredinu, da nahrane vuka i sačuvaju ovce. Svet je ogroman i prelepo dizajniran, te prosto vapi za istraživanjem. Ona posvećenost detaljima koja je krasila Morrowind ponovo je tu. Veoma je lako zaboraviti na tupavo napisan scenario i prepustiti se čarima besciljnog lutanja pokrajinom. Pri tom, borba pruža veliko zadovoljstvo, a luk i strele konačno su stali rame uz rame sa ostalim oružjem. Nažalost, bez modova koji sređuju skaredni interfejs ne vredi ni započinjati igru. No, sve to pada u drugi plan u trenutku kada prvi put uđete u dom nasumičnog zemljoradnika, drpite sve što nije zakucano za podlogu i odšetate sa smeškom na licu, džepova punih escajga i korena repe. Naivčina, nije ni shvatio šta ga je snašlo...
P. ĐORĐEVIĆ

Platforma:
PC, Playstation 3, Xbox 360
Potrebno:
Dual Core / 2 GHz ili ekvivalent, 2 GB RAM-a, Direct X 9.0c video kartica sa 512 MB RAM-a
Poželjno:
Quad Core Intel ili AMD ekvivalent, 4 GB RAM-a, nVidia GeForce GTX 260 ili ATI Radeon 4890 sa 1 GB RAM-a
Veličina:
1 DVD
Adresa:
www .elderscrolls .com

88
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera