Rage | U starim, maglovito sanjivim vremenima, kada su ljudi bolji od nas vodili časne živote, znojavih lica radili poštene poslove i klesali potomke u čvrste ljude sa obe noge na zemlji, svaka nova igra id Softwarea dočekivana je kao svetsko čudo. Poput pesme žetelaca, selima i dolinama se pronosio glas o neviđenim grafičkim čudima, strašnim poligonalnim kreaturama i hardverskoj ceni koju je svako bio spreman da plati, zanemarujući neplaćen ušur mlinaru i pocepane čakšire kroz koje je vrištao vetar. Wolfenstein 3D, Doom, Doom II, Quake, Quake II i Quake III Arena bili su lektira koja je imala nemerljiv uticaj na pravilno formiranje nekoliko generacija igrača. Onda je došao Doom III, i svi skinuše šešire u neverici; sledilo je produciranje tužnog Quakea 4 (made by Raven), što je u usta prostog naroda prvi put stavilo WTF; posle Quakea Live, free2play iteracije deset godina stare Arene, svako je u glavi sahranio legendu o kralju idu, suverenu koji je svetu podario ideju o pucačini u prvom licu, a onda podlegao demenciji i kreču.„Priče u igrama imaju isti značaj kao i priče u porno filmovima” i „PC nije naša primarna izdavačka platforma”, citati su Džona Karmaka, koji se u najvećoj meri odnose na Rage. Okvirna slikovnica o asteroidu koji je pogodio Zemlju, ARK programu koji je odabrane hibernirao za neka bolja vremena, preživelima koji životare u „Mad Max” enklavama, banditima koji ih terorišu i shadow organizaciji koja izigrava high-tech policiju, koristi svaki kliše u postapokaliptičnoj knjizi. Rage je pseudonelinearna kombinacija pucačine u prvom licu i vožnje, obogaćena sa nekoliko mikro RPG elemenata. Igra ni približno ne spada u open world žanr, jer sloboda koju nudi ima lagano kozmetički karakter. Vožnja pačvork automobila (naoružanih miniganom i raketama) po stazicama koje spajaju naseobine predstavlja „nelinearni” deo igre. Preuzimanjem „questa” od NPC-a otvara vam se instancirani FPS nivo na određenoj lokaciji u divljini, koji morate odraditi da bi priča nastavila da se odmotava. Igra poseduje i opcione questove, koji se svode na prosti fetch ili instanicirano šoranje sa mutantima. RPG elementi igre svode se na kupovinu poboljšanja za oklop i oružja, u koje svrhe ćete koristiti novac (zarađen u questovima ili prodajom loota ili skupljen sa mrtvih tela). Nadograđivanje vozila umesto novca zahteva specijalne trkačke poene, koje dobijate osvajanjem prva tri mesta u trkačkim „eventovima” koji postoje u dva najveća quest čvorišta.Sirovi pucački segment igre jeste ono po čemu ultimativno valja oceniti Rage, ali on ne predstavlja ništa što niste iskusili nebrojeno puta do sada. Instancirane zone su osmišljene kao braon linearne/hodnik sekvence prepune skriptovanih neprijatelja, uz ponekog bosića ili kakvu sličnu nepodopštinu. Jedini zaista uspeli momenat pucačke mehanike svodi se na reakcije protivnika na pogotke: izvijanja, uvijanja, bacanja i piruete kompenzuju oružja kojima nedostaje potencije i „oooompha”. Rage je prva igra koju pokreće novi id Tech 5 3D engine, koji je, kao i prethodnici, baziran na OpenGL-u. Njegova najznačajnija novina je Megatexture modul, napredni set rutina za strimovanje tekstura (koje čine gro materijala u 24 GB instalacije na HDD-u), koji sprečava ponavljanje šema i šara na enterijerima i eksterijerima: svaki kamen, drvo i fotelja u igri su (makar teorijski) vizuelno jedinstveni. Problemi sa nestabilnošću igre na Radeonima rešeni su novim drajverom, a prvi patch za igru doneo je mogućnost delimičnog tweaka vizuelnih opcija, koje su, kao i u slučaju Crysisa 2, bile potpuno rudimentarne (hint: uključite v-sync). Ovako zakrpljena igra vizuelno balansira između pristojnog i spektakularnog, a tokom igranja i zevanja u okolinu nismo mogli da se otmemo sanjarenju o Falloutu 4 urađenom u istom engineu. To bi zaista bio treat. Filozofija mnogih razvojnih studija je „obezbediti hepiend retardu”, odnosno težinski projektovati igru da na normalu bude lakša od poluvelter kategorije. Rage se spušta na nivo muve, nudeći izazov koji se graniči sa zevanjem – borba pešice još i ima uzbudljivih momenata, ali su trke i resursna ekonomija takvi da možete fejlovati jedino ako imate kesere umesto ruku i vatu umesto mozga. To je s jedne strane OK, s obzirom na to da vam igra dva puta uslovljava nastavak kampanje pobedom u trci. Da je jurcanje iole teže, sigurno bi razgnevilo igrače koji su primarno očekivali FPS. Rage nema normalan, kompetetivni multiplayer, ako ne računamo borbene trke protiv maksimalno tri igrača, koje vam mogu biti interesantne nekoliko desetina minuta. Kooperativne single player misije (Legends of the Wasteland) malčice su bolje, ali ni one ne nude zabavu na iole duže staze. Ako svaku igru posmatrate kao investiciju, davanje 50 evra za Bes je siguran način za obilato lučenje dotične emocije. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |

...još jedno mišljenje | Nakon mnogo najava, kontroverzni opipavač terena za igre neke buduće generacije (u strogo tehničkom smislu) konačno je sišao međ’ običan svet. Sa stanovišta priče, igra predstavlja više-manje umešno prekrajanje elemenata viđenih već trista pedeset puta u drugim ostvarenjima (u kojima nisu bile originalne ni tada, od Fablea, preko Fallouta 3, pa do Borderlandsa), sa vanserijski dobro odrađenom postapokaliptičnom atmosferom koja će prikovati svakog ko bar jednom dnevno pomisli na „Mad Max” filmove (i futurističko-barokna vozila). U svakom drugom pogledu, Rage je klasičan šuter stare škole koji ne odmiče dalje od lavirintskog dizajna nivoa zamaskiranog ušančenim putevima koji ne dozvoljavaju slobodno istraživanje terena (uz poseban osvrt na retardiranu odluku da kompetitivni multiplayer aspekt igre bude striktno ograničen na režime sa vozilima, što je van pameti). | Sa strane vizuelne prezentacije, igra na momente zaista ostavlja bez daha, naročito u dizajnu kompleksnih lokaliteta i zgrada, kao i izgledom gotovo svih likova koje ćete susretati. Na drugoj strani medalje su pojedine generički dizajnirane šuterske deonice, koje pate od repetitivnog dizajna i nasumičnih tekstura ultraniske rezolucije (u najboljem slučaju, cela stvar deluje kao detaljnija verzija UT3 „motora”). Sve to podrazumeva vanserijsko strpljenje kojim ćete morati da se naoružate, jer je Rage u ovom trenutku gotovo legendarno bagovita igra, sa čitavim repertoarom gadnih grafičkih gličeva i drugih anomalija u zavisnosti od sklopa vaše konfiguracije, i sa višemesečnim mukotrpnim peglanjem u najavi. | A. DINIĆ |
|

...još jedno mišljenje | Rage može da se uhvati u koštac sa konkurencijom, a da ishod bude teško predvideti. Zadaci su zanimljivi, a AI dovoljno snalažljiv i lukav da bi većinu sukoba učinio izazovnim. Ali, nije dovoljno dobar da bi ponovo uzdigao id Software do visine od pre desetak godina. Iako su se optimisti među nama nadali da su autori izvukli pouku iz Doom III debakla, ispostavilo se ipak da su cinici s pravom gunđali. Svet u kojem se radnja odvija je, iako vizuelno raskošan, u suštini suv i šupalj. To samo po sebi ne bi trebalo da predstavlja preveliki problem u jednoj pucačini – to je surova realnost današnjice. Ipak, očigledno je da su radnja i okruženje neke od karata na koje su idovci hteli da zaigraju. Dizajn nivoa je neoprostivo linearan – iako je moguće kretati se po svetu sa manje ili više slobode, lokacije na kojima se misije odigravaju su skoro pravolinijske. So na ranu predstavlja stanje u kojem je igra objavljena – prvih dana bila je potpuno neigriva, a veliki broj problema i dalje nije sređen. Vreme je da se konačno pomirimo sa činjenicom da id Software nikada više neće biti ono što je nekada bio. No, Rage je svakako vredan pažnje svakog ljubitelja FPS-a, samo nikako sada i nikako po punoj ceni. | P. ĐORĐEVIĆ |
|

Platforma: | PC, Xbox 360, PlayStation 3 | Potrebno: | Intel Core2Duo ili ekvivalent, 2 GB RAM-a, GeForce 8800 ili Radeon HD 4200 | Poželjno: | Intel Core2Quad ili ekvivalent, 4 GB RAM-a, GeForce 9800 GTX ili ATI Radeon HD 5550 | Veličina: | 3 DVD-a | Adresa: | www .rage .com |
|

|