Prvi put u svojoj istoriji Football Manager je na tržište izašao svega nekoliko nedelja nakon početka najvažnijih evropskih ligaških takmičenja. Football Manager 2010, novi nastavak dobro poznatog serijala, na policama internet i „živih” prodavnica našao se 30. oktobra. Prvi je utisak da se Sports Interactive potrudio više nego što je bilo ko ove godine to mogao da očekuje. FM2010 je mnogo bolji od FM2009, a razlika među njima veća je u odnosu na razliku između FM2009 i verzije FM2008. Glavni razlog za takvu tvrdnju je taj što sada slobodno možemo reći da je 3D prikaz igre u novom izdanju mnogo dostojniji kvaliteta serijala. Ovde se ne radi o preteranom ulepšavanju grafike već pre svega o realističnosti ponašanja igrača na terenu, o prirodnosti njihovih telesnih pokreta, o kretanju lopte na terenu, kao i o izgradnji situacija koje dovode do pogodaka. Dodatno poboljšanje u sferi grafičkog prikaza utakmice je to što sada igra iz baze podataka generiše veličinu tribina na stadionima i na njih smešta odgovarajući broj gledalaca (u zavisnosti od rivala na terenu). „Trenerski osećaj” koji igrač ima za vreme odigravanja samih utakmica sada je bolji nego ranije, najpre zbog uvođenja mnogobrojnih instrukcija koje možete da „doviknete” svojim igračima u toku meča.Drugi važan razlog zbog kog možemo tvrditi da je FM2010 mnogo bolji od svog prethodnika jeste to što se prvi put u poslednje vreme u velikoj meri radi na opcijama koje su već godinama gorući problem ove igre, pre svega po pitanju finansija, sistema treninga i taktičkih rešenja. Protok novca zaista je znatno bolji nego ranije, ali je i dalje veoma sklon globalnom novčanom „pretrpavanju” koje dolazi sa godinama – zbog velikih sponzorstava, plate i cene igrača postaju veće i veće sve dok to ne postane banalno (u očima današnjeg čoveka). Mada, retko ko od nas može da pretpostavi razvoj fudbalskog tržišta u narednih nekoliko decenija, pa zbog toga ne možemo reći da se ono što se dešava u FM-u neće desiti i u stvarnosti, posebno ako uporedimo fudbalske plate danas sa onima od pre nekoliko decenija. Sistem organizacije treninga još jednom je pojednostavljen, a sadašnje rešenje nesumnjivo je srećnije od prethodnog. Ako je sistem podešavanja treninga pojednostavljen, onda možemo reći i da je sistem podešavanja taktike dodatno zakomplikovan na zahtev samih igrača – sada i pre i za vreme meča postoji pregršt taktičkih opcija s kojima se treba izboriti.  | Prva novina koja se zapaža jeste novi korisnički interfejs, na koji se treba navići. Čini se da je sada sve po meri igrača: upravljanje timom je jednostavnije nego ranije, a igrač po prvi put ima priliku da sam kroji način na koji sagledava igrački i stručni kadar – uvedena je opcija biranja i rasporeda kolona na ekranu za pregled tima. Dodata je i neka vrsta medija centra iz kog igrač može da sazna i pregleda odabrane novosti iz sveta fudbala – teme na koje može da se „pretplati” uključuju apsolutno sve što u ovoj igri postoji. U igru je ubačen i grafički alat za analizu meča koji vam omogućava da precizno, do najsitnijih detalja sagledate učinak svakog igrača u prethodnim mečevima, i to po svim parametrima. Novina koja nosi najveću težinu svakako je novi Editor koji prati punu verziju FM 2010. Na opšte iznenađenje, u Editor je dodata opcija ubacivanja novih liga, kao i novih rangova takmičenja u okviru postojećih liga. Ovim je stavljena tačka na pitanje „Kada će naša liga ući u FM?”, koje su godinama postavljali igrači iz nezastupljenih zemalja (gde ubrajamo i naše komšije Bosance, Makedonce, Crnogorce i Albance). Ovim možemo pretpostaviti i to da je broj zvaničnih liga koji je sada u FM-u praktično konačan i uz to možemo da budemo srećni što je naša liga jedna od njih.Vratimo se sada Editoru. Iz postojećih podataka (iako mnoge lige nisu zvanične, njihovi podaci postoje u bazi podataka) možemo izabrati bilo koju novu zemlju i u potpunosti urediti sistem takmičenja u njoj. Kada to uradimo, nova liga će se pojaviti u FM-u bez zamene bilo koje od već postojećih (što je bio slučaj i u dosadašnjim nezvaničnim zakrpama). Isto važi i za niže rangove – svaki od njih možemo da razradimo i približimo stvarnosti u onoj meri u kojoj je to moguće, a zatim uklopimo u već postojeću strukturu lige. Ovo otvara bezbroj mogućnosti i prosto stvara mogućnost dodavanja celog fudbalskog sveta u igru. Što se tiče problema u igri, pored pomenutih komplikacija vezanih za finansije u budućnosti, FM 2010 se čini zahtevnijim od svog prethodnika. Iako kreatori igre tvrde da radi brže, već u toku prvog sata igranja možemo da vidimo da to nije baš tako – generisanje rezultata utakmica je preciznije ali sporije, čak i onda kada podesimo manju preciznost (a samim tim, navodno, i veću brzinu) izračunavanja. Pružene su dodatne mogućnosti vezane za učitavanje podataka iz baze, ali se nedostatak opcije Huge database, koja je bila omiljena većini igrača, još oseća. Problematično je izvođenje igre kada su u pitanju B timovi – dešava se da oni ni krivi ni dužni ostanu sa vrlo malim brojem igrača (u igri ovo je slučaj i sa Partizanovim B timom Teleoptikom). U nedostatke možemo da svrstamo i potpunu eliminaciju japanske baze podataka iz igre, kao i lažna imena pojedinih takmičenja – i jedno i drugo su nerešena pitanja iz prošlosti, vezana za probleme sa licenciranjem naziva klubova, igrača i liga. Još jedan problem je to što postaje sve teže naći vremenski balans u moru opcija koje igra pruža – postojanje toliko velikog broja stvari otvorenih za podešavanja zna pomalo da ubije igrački žar. FM2010 i više nego opravdava ulogu menadžerske simulacije broj 1 u svetu – odnos prednosti i mana je takav da (makar još godinu dana) omogućava da SI i SEGA zadrže monopol na ovom polju. U isto vreme, on ostavlja još posla za naredne verzije i postavlja jasan kurs za dalji razvoj ove simulacije. Dušan STAMENKOVIĆ | | |