TEST PLAY<>
012012<><>

Stronghold 3

Pre nešto više od deset godina, londonski studio Firefly stvorio je nešto što nije moglo da se vidi, kako godinama pre tako ni godinama kasnije – inovativnu strategiju u realnom vremenu. Iako, žanrovski gledano, RTS, u pitanju je bio pravi simulator opsada i odbrane srednjevekovnih zamkova. Nakon jedne kvalitetne ekspanzije i još nekoliko godina čekanja, došao je Stronghold 2 i sve je otišlo dođavola. Gomila loših odluka i neiskustvo u prelazu iz 2D u 3D izvođenje bacili su na ovaj serijal ljagu koju vreme nije uspelo da spere.

Tri i po godine nakon poslednje igre sa ovom etiketom, Stronghold 3 je konačno stigao. Voleli bismo da možemo da kažemo da je ovo trijumfalni povratak ratnika nakon herojski izvojevane pobede, ali, nažalost, to nije slučaj. Čini se da je ovaj serijal i dalje osuđen da svetom luta musav. Kao da su dizajneri postali zaslepljeni spiskom stvari koje treba ispraviti od prethodnog nastavka i spiskom svega što je bilo dobro u prvoj, uspešnoj igri. Ovaj pokušaj da se ispravi sve ono što nije valjalo u tragičnom nastavku legendarne igre (i njenim ekspanzijama) završio je kao tužni pokušaj da se, deset godina kasnije, ponovo napravi originalni Stronghold. Sve teče, što bi rekao Panta, pa ako igra nije prilagođena vremenima u kojima izlazi na tržište, kako onda ljudi odgovorni za ovaj naslov očekuju pozitivan prijem?

Ponašajući se kao da je priča u dvojci bila izvor problema, razvojni tim nadovezao je radnju trojke direktno na slavnog rodonačelnika ovog namučenog serijala. Deset godina je prošlo od kada je Dečak pobedio Vuka i povratio kraljevstvo svoga oca. Dok smo svi mislili da je Dečak ubio Vuka u njihovom finalnom duelu, Vuk je ipak preživeo. Sada, zajedno sa naslednicima svojih starih saboraca Pacovom i Svinjom, kao i sa novim saveznikom Šakalom sa istoka, planira krvavu osvetu.

Igračima su na raspolaganju dve kampanje. Vojna, koja očigledno stavlja akcenat na borbu, kao i ekonomski bazirana kampanja, koja dodatno ističe upravljački aspekt igre. Tu je i desetak realnih istorijskih opsada, koje možete da igrate sa strane napadača ili branioca, sa realnim odnosom snaga, tehnološkim nivoom i izgledom samih utvrđenja. Igra nudi i opciju slobodne izgradnje dvorca, bukvalno otvoreni „sim-srednjevekovni-city” mod. Na kraju, možete i da importujete mape koje su stvorili drugi igrači.

Sve je to sasvim u redu, i od početka je, naroočito na ekonomskom planu, odmah vidljivo da su silne komplikacije iz dvojke napuštene i da je ponovo uspostavljen faksimil originalnog koncepta iz prve igre. Ponovo je u centru priče delikatni balans nekolicinom osnovnih resursa, stvaranje uspešne ekonomije zasnovane na njima i upravljanje podanicima. Kompleksnost igre proizilazi iz mnoštva interakcija u vašem dvorcu, a ne iz komplikovanog sistema upravljanja. Stronghold 3 nije ni bez inovacija. Igra koristi ciklus noć/dan da noću stvori Fog-of-War u vidu senki, protiv kojih se borite strateškim raspoređivanjem baklji oko svojih gradova. Podjednako smešna i borbeno efikasna novost jeste da, kao prave srednjevekovne armije, zagorčavate život ljudima za vreme opsada tako što katapultom unutar zidina ubacujete strvine životinja.

Grafika Strongholda 3 izgleda solidno. Kako je jedna od očiglednih zamerki prošlom delu bila to da je vidno ružniji od tada aktuelnog nastavka Settlersa, ljudi iz Fireflyja uredno su pazarili verziju Trinity enginea koju koriste najnoviji Settlersi i – problem solved! Usplahireni glas savetnika ponovo je prisutan i ponovo postaje ekstremno iritantan nakon nekoliko misija. No, pravi problem Strongholda 3 leži na drugom mestu. Kardinalna greška pri dizajnu ove igre je zaboravljanje da je originalna igra postepeno uvodila igrače u svoju zaraznu kompleksnost. Dok je prvi Stronghold bio opušten ulazak u vodu na peščanoj plaži, trojka je guranje s litice u olujne talase. Bilo da ste novopridošlica u ovom serijalu ili ste malo zarđali od poslednjeg naslova, igra neće imati milosti prema osobama čiji APM nije na šampionskom nivou. Nema različitih stepena težine, nema mogućnosti da se igra uspori ili ubrza, nema prostora ni za najmanju grešku. Od igrača se očekuje da odmah zna sve detalje o igri i da u svakom trenutku ima pregled nad celom mapom, ma koliko ona velika bila. Pomenuti iritantni savetnik gotovo da i ne pomaže, jer dok on komentriše ekonomiju, vaša armija može da bude desetkovana ili, suprotno, dok vam čestita na odličnoj bici, privredu može potpuno da vam uništi jedan zalutali medved! Kao da nije pravljena nova igra nego paket dodatnih, posebno teških misija za naslov star jednu celu deceniju.

Dodatni tehnički problemi, na primer potreba da se ponekad klikne u piksel tačno na neprijatelja, samo povećavaju nivo iritacije. Stronghold 3 vapi za opcijama da se tok vremena zaustavi i naredbe izdaju na miru, ili za svojevrsnim stepenom autonomije kod borbenih jedinica. Momci iz Fireflyja treba da gledaju malo dalje od Settlersa i kritika ranijih naslova, čisto da bi se informisali da postoje i druge dizajnerske opcije. U ovu svrhu toplo im preporučujemo Total War: Shogun 2.

Dragan KOSOVAC

 
Serious Sam 3: BFE
Arcania: Fall of Setarrif
Grotesque Tactics 2: Dungeons and Donuts
Lego Harry Potter: Years 5–7
Trine 2
Minecraft
Stronghold 3
Šta mislite o ovom tekstu?
Anno 2070
Football Manager 2012
The Book of Unwritten Tales
A Stroke of Fate: Operation Valkyrie
Stellar Impact
To the Moon
DC Universe Online
Rayman Origins
NCIS: The Game
Forza Motorsport 4
inMomentum

...još jedno mišljenje
Stronghold 3 je igra od koje se mnogo očekivalo, iz prostog razloga što nas je Stronghold 2 poprilično razočarao. Izvlačenje pozitivnih stvari iz ove igre nije nimalo lak posao. Grafika zaostaje nekoliko godina po kvalitetu. Gejmplej, uprkos želji da se približi prvom delu, nije toliko dobar koliko se očekivalo. Developeri se nisu potrudili da početnicima obezbede kvalitetan tutorijal, tako da će neiskusni igrači imati dosta muka, čak i u početnim misijama. Zvučni segment igre je kvalitetan, ali to, nažalost, nije dovoljno. Sve u svemu, moglo je mnogo bolje. Ostaje nam samo da se nadamo da će pečovanje ispraviti mnoštvo bagova, koji kvare ionako loš utisak.
B. NOVAKOVIĆ

Platforma:
PC
Potrebno:
Intel C2D / 2 GHz ili Athlon 64 X2 3800+ / 2 GHz, 2 GB RAM-a, nVidia 7900 GS ili ATI HD 2600 XT, 256 MB VRAM-a
Poželjno:
Intel C2Q / 1,8 GHz ili AMD Phenom X4 / 1,8 GHz, 4 GB RAM-a, nVidia 9800 ili ATI HD 4800, 512 GB VRAM-a
Veličina:
1 DVD
Adresa:
www .stronghold3 .com

58
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera