TEST PLAY
F1 Manager 2022
Vladimir PISODOROV
1. oktobar 2022.

Da bismo vam objasnili koliki je značaj izlaska na tržište igre F1 Manager 2022, moraćemo da se vratimo do dalekog šestog oktobra 2000. godine. Ako se pitate zašto baš do tada, odgovor je vrlo jednostavan - tog datuma svetlost dana ugledao je poslednji Formula 1 menadžer. Ovu odličnu igru potpisao je Intelligent Games, a na tržište plasirao EA Games, dok su nas sa omota kutije pozdravljale legende: Žan Tod, Ron Denis i Edi Džordan. Kakvo je to vreme bilo...

Nažalost, ne možete da osnujete svoj, novi tim i bacite ga među F1 lavove
U igri predstavljate otelotvorenje svih važnih funkcija koje u Formuli 1 postoje

Dakle, trebalo je da proteknu čitave 22 godine da bi ljubitelji „najbržeg cirkusa na svetu” ponovo dobili priliku da se nađu u ulozi šefa ekipe koja učestvuje u šampionatu Formule 1. Tu, naravno, ne računamo izdanja za mobilne platforme, jer, iako ima pristojnih izdanaka, ona jednostavno nemaju potreban „gaz” koji bi omogućio plovnost kroz reke istančanog ukusa igrača.

Ako ste pomislili da je u celu priču ponovo upetljan Codemasters, iza čijih leđa se nalazi EA Sports željan dobre zarade - prevarili ste se. F1 Manager 2022 izradio je i sopstvenim snagama na rafove prodavnica poslao Frontier Developments. Kao što to verovatno znate, njegov osnivač je živa legenda gaming developmenta - Dejvid Breben, koji nam je, zajedno sa Janom Belom, 1984. godine podario čuveni Elite. Međutim, Brebenov Frontier Developments u široj javnosti poznat je po mikromenadžerskim ostvarenjima, što u ovom slučaju celoj priči daje potrebnu težinu.

Za razliku od F1 Managera, koji je svetlost dana ugledao pred poslednje dve trke u sezoni 2000. i doneo zvaničnu podršku za sezonu 1999, F1 Manager 2022 bavi se tekućom sezonom. Igra je javnosti predstavljena posle trke na stazi u Spa (neki srećnici imali su priliku da se u njen sadržaj uvere i nešto ranije), a pred vezane trkačke vikende u Zandvortu i Monci. Ovo nam je pokazalo da autori znaju šta rade i da i te kako dobro razumeju ono što se trenutno dešava u svetu trka Formule 1.

Iako zvanično podržava i šampionate Formula 2 i Formula 3, F1 Manager 2022 ne dozvoljava da se nađete za kormilom nekog od timova koji učestvuju u pomenutim takmičenjima. Ipak, „izviđače” možete da pošaljete do padoka i stupite u kontakt i pregovore sa vozačima „potčinjenih” šampionata i na taj način se obezbedite za budućnost. I kada su u pitanju „glavni” i kada je u pitanju test vozač ekipe. Pregovori se jednostavno vode, a, mahom, balansirate između plate i dužine trajanja ugovora. Drugovič, Veršur, Duan, Pjastri, Daruvala i ostale zvezde u nastajanju su deo brojnog stanja, a to igri daje dubinu kojoj smo se nadali. Nažalost, i to je jedan od većih nedostataka čitavog koncepta - ne možete da osnujete svoj, novi tim i bacite ga među F1 lavove, već isključivo da preuzmete neki od onih koji već imaju licencu za takmičenje. Različiti timovi - različiti zahtevi upravnog odbora, ali i različita dubina novčanika, baš kao i prateća infrastruktura. Izbor klupskih boja će vam u, manjoj ili većoj meri, otežati/olakšati posao, a kao što ćete moći da vidite, sve poteze bićete primorani da vučete sami. Bukvalno se nalazite u ulozi vlasnika ekipe, tehničkog i trkačkog direktora i svih ostalih važnih „glavonja” koji čine jednu ekipu. Otelotvorenje ste svih važnih funkcija koje u Formuli 1 postoje.

Menadžment, ugrubo, može da se podeli na dva dela: stvari koje obavljate između trkačkih vikenda i akcije na samom trkačkom vikendu. U ovom drugom slučaju, dozvoljeno je preskakanje slobodnih treninga, ali su oni mnogo važniji nego što to mislite. Aklimatizacija na stazu nije jedina stvar, već je na stolu i privikavanje na setup bolida koji je izražen u procentima i što veći procenat „prihvatanja” se bude postigao, to će vozač na stazi prikazati bolje performanse. Sedamdesetak procenata je maksimum koji može da vam obezbedi AI rutina, pa ako ste zagriženi ljubitelj F1 trka, nećete tako lako propustiti priliku da pripremu vozača obavite sami.

Trke su priče za sebe, jer morate da odredite strategiju (neku od ponuđenih ili potpuno novu koju sami „izmislite”), da se prilagođavate trenutnim dešavanjima na stazi i vozače usmeravate na koji način da voze. Stil vožnje utiče na potrošnju guma i goriva, ali i pražnjenje baterije koja igra neobično važnu ulogu na ishod trka. Naravno, promenu strategije možete da obavite u bilo kom momentu, za svakog od vozača ponaosob, ali ne možemo da se otmemo utisku da je na kraju dana ipak sve previše pojednostavljeno i da ćete većinu vremena potrošiti obavljajući žongliranje ERS-om. Kada je potrebno promeniti više parametara u isto vreme, trka može da se zaustavi (čitaj: pauzira), ali isto tako, kada su u pitanju dosadne deonice, gde vozači u delo sprovode dogovoreno, proticanje vremena može da se ubrza.

„Odmotavanje” trka možete da pratite iz nekoliko uglova, pa čak i iz kokpita vozača, kada će vam doći da uzmete i sami kontroler u ruke. Nažalost, to nije moguće. Ubrzavanjem protoka vremena prelazi se na pogled na stazu iz ptičije perspektive, gde su bolidi predstavljeni tačkicama putem kojih pratite njihov položaj na stazi, ali i trenutni plasman. Inače, grafička rešenja tokom utrkivanja nisu na nivou onog što radi Codemasters i igra na ovom polju ne ostavlja dovoljno ubedljiv utisak. Razočaranje su i prazna mesta na grid wallu i generalno nedostatak akcije na samom pitalaneu. Ako ništa drugo, barem su modeli mehaničara (kada su vidljivi) izvedeni za klasu bolje nego kod Codemastersovog čeda.

Između trka i te kako imate šta da radite, a prva stvar je, očekivano, razvoj bolida. Osim što unapređivanje delova možete da usmeravate na takav način da vam donese prednost u određenim segmentima (prianjanje, maksimalna brzina, pouzdanost...), na raspolaganju je i razvoj komponenata koje će biti u upotrebi tek od naredne sezone. Pod vašom dirigentskom palicom nalazi se i proizvodnja delova, a u svakom momentu možete da se uporedite sa ostalim takmacima na gridu. Sledeća stvar koju ćete obavljati je izgradnja infrastrukture, a ona omogućava mnogo toga: od treninga vozača, preko komunikacije sa fanovima, pa sve do kvalitetnijeg testiranja, bržeg razvoja delova i hitrijeg „sastavljanja”. Usput, i glavnom odboru možete da obezbedite bolje uslove za rad, da im priuštite helikopterski prevoz do mesta sastanka i tako dalje. Proticanjem vremena prostorije se degradiraju, te ćete morati i da se bavite njihovim preuređenjem i održavanjem.

Stvar koja nam se naročito dopala je to što odmotavanje kampanje može da dobije pravac koji će u potpunosti preokrenuti početno ustanovljeni šablon. Naime, povremeno ćete, zajedno sa ostalim timovima, biti u prilici da glasate za nova pravila, pa nemojte da se iznenadite kada se najednom budete našli u situaciji da poene osvajaju samo šestorica prvoplasiranih. Kao u vreme Hajnc-Haralda Frencena, Olivijera Panisa, Josa Verštapena i ostalih koji su do njih, pored večito gladnih ajkula, veoma teško stizali.

F1 Manager 2022 na veoma veran način dočarava šta se dešava iza kulisa televizijskih prenosa i otvara vam vrata u svet koji, možda, niste ni znali da postoji. Na početku ćete biti oduševljeni sadržajem, ali ne i brojem/organizacijom menija kroz koje hodite kao pile upleteno u kučinu, pa očekujte da vas preplave emocije na koje ste zaboravili da ih imate još te pomenute 2000. godine. Kada osoblje bude počelo da vam najavljuje odlazak u penziju ili kad budete shvatili da morate da ulažete i u izgradnju meteoroloških stanica i angažovanje meteorologa, pomislićete da ste uboli džekpot. Ali...

Posle nekoliko trka nameće se zaključak da je većina stvari prisutnih u igri svojevrsna šminka i da mnoge odluke koje donosite, zapravo, imaju tek minimalan uticaj na ishod trka. Tu dolazimo do drugog problema - taktike ne prave razliku (možda će početnici pomisliti da je drugačije), niti u pozitivnom, niti u negativnom smislu. Pražnjenje i punjenje baterije, uz naredbe za održavanjem tempa ili forsažom je uglavnom sve što će vam biti dovoljno da Ferari pobedi Red Bul, koji ih u stvarnosti dere gde i kako stigne. Čini nam se da je igra prerano ugledala svetlost dana i da je potrebno još podosta peglanja kako bi se obavilo ispravljanje naboranih površina i, na posletku, obavilo balansiranje de facto prisutnog sadržaja. To će biti obavljeno ili preko „zakrpa” ili sledeće godine kada igra u sufiksu dobije oznaku 2023, ili...

Potrebno: FX-8370 / Core i5-4590, 8 GB RAM, Radeon R9 280X / GeForce GTX 960

Poželjno: Ryzen 7 2700 / Core i7-7700, 16 GB RAM, Radeon RX 580 / GeForce GTX 1080

Ova igra je: mikromenadžerska simulacija trka Formule 1

Platforma: Windows, Xbox One/SXS, PlayStation 4/5

Veličina: 17 GB

Studio: Frontier Developments

Izdavač: Frontier Developments

Adresa:
www.f1manager.com

PEGI: 3

79


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama