Star Wars: Knights of the Old Republic | U skladu sa Biowareovim planom i programom, SW: KotOR nije dugo bio Xbox ekskluziva: pet meseci posle premijere na Microsoftovoj konzoli igra konačno sleće i u PC tabor. Od razvojne kuće takvog kalibra s razlogom smo očekivali mnogo više od običnog porta, što se na sreću i obistinilo. PC verzija ove fenomenalne igre poseduje precizno usklađenu i doziranu količinu poboljšanja, redizajnirani interfejs i ispeglani grafički engine prilagođen konfiguracijama koje su ove sezone u trendu. Nažalost, ova brza tranzicija imala je za posledicu solidnu količinu bagova: težnja za publikovanjem igre u prazničnoj sezoni odsekla je završnu dozu compatibility testova, bacajući senku na ukupni utisak. Zato igru nismo ocenili sa zasluženih 120%.Star Wars: Knights of the Old Republic je, u svojoj srži, RPG baziran na modifikovanom setu AD&D 3 pravila. Urađen u kompletnoj 3D izvedbi, ovaj gargantuansko dobar naslov predstavlja sublimaciju svih veština koje su genijalci iz Biowarea pekli u proteklih 7-8 godina. Dugačka, kompleksna igra, više nego intrigantne premise, gledana sa svih aspekata predstavlja jedan od najprofesionalnije urađenih produkata iz sveta kompjuterske zabave. Ni na čemu se nije štedelo: muziku su komponovali najbolji ljudi iz branše, priču i skriptove su pisali pisci naučne fantastike, glasove protagonistima, antagonistima i NPC-ovima davali su pravi pozorišni glumci... Raskoš kakvu zaista retko viđamo više od jednom godišnje. Za razliku od filmova na kojima smo odrasli, radnja KotOR-a dešava se mnogo pre raspada Republike. Period 4000 godina pre Darta Vejdera, Luka Skajvokera, Soloa i Leie nije bio ništa manje turbulentan od klasičnog, bivajući poprište epohalnih sukoba koji predstavljaju koren za čitav kasniji timeline. Staro doba nije bilo vreme nekog posebnog procvata demokratije: bespoštedni sukob između sila svetla i tame, oličen u sukobu reda Džedaj vitezova sa tamnim hordama Sitha često je dovodio Republiku na rub katastrofe. Iz perspektive same igre, početak vas stavlja u sam centar jednog takvog sučeljavanja. Revan i Malak, Džedaj vitezovi i heroji jednog od poslednjih ratova sa antirepublikanskim snagama bivaju zavedeni na tamnu stranu Sile, stavljajući se na čelo Sith nomenklature i ideologije. Snage stare Republike lagano bivaju potiskivane, angažovane u bitkama sa protivnikom koji naizgled ima beskonačnu zalihu borbenih brodova. Snalažljivošću mlade Džedaj heroine Bastile i njenom sposobnošću da Silom utiče na borbeni moral svojih trupa, u odsudnoj bici Dart Revan biva smaknut, a Dart Malak biva postavljen na čelo kohorti zla. Sith nije poražen, ali je uzdrman... Vaša storija iz perspektive anonimnog vojnika Republike počinje tokom jedne od bitaka: Endar Spire, laka republička krstarica, biva razvaljena i uništena od strane Sith armade. Troje preživelih, među kojima se nalazite vi i Bastila, u kapsulama se spasava prinudnim sletanjem na planetu koja je pod blokadom. Razdvojeni u dolasku, dobićete dva prioriteta: pronaći Bastilu i način za evakuaciju i randevu sa snagama Republike.Modifikacija AD&D pravila vidljiva je u početnom izboru klasa: KotOR van nudi izbor između Soldiera, Scouta i Scoundrela, od kojih je prvi klasičan Fighter, poslednji isto što i Rogue (Thief), a Scout je zlatna sredina. Ekvivalent magije u Star Wars univerzumu jeste Sila, a bez obzira na početni izbor klase koji je ne podrazumeva, vrlo brzo ćete dobiti mogućnost za Džedaj trening čime postajete (i do kraja ostajete) neki ekvivalent Warrior-Mageu iz fantasy sveta. Nadogradnja vašeg lika kao i likova koje ćete voditi takođe jeste modifikacija AD&D-a, sa skillovima i featovima koji podsećaju na SF varijantu onih iz Neverwinter Nightsa. Kada konačno postanete Džedaj, dobićete dalje opcije vezane za specijalizaciju ove prestižne klase: specijalista za korišćenje svetlosne sablje, Sile ili balans ova dva faktora dodatno će izbrusiti vaš lik po ukusu i načinu na koji igrate. U svakom trenutku u akciju možete voditi još dvoje likova iz poola saboraca koje ćete sakupiti tokom avanture. Razvoj svakoga od njih će biti proporcionalan vašem, što u suštini znači da razlike u nivoima iskustva neće biti. Najlepša strana igre jeste nelinearnost po pitanju izbora alignmenta odnosno pristupa rešavanju pojedinih problema. Gotovo svaki pojedinačni quest, svaki dijalog i situacija mogu biti rešeni na „svetao” i „taman” način, sa posledicama vaših odluka koje će se direktno odraziti na tok avanture (pogotovo blizu kraja igre). Vaše približavanje jednoj strani i distanciranje od druge donosiće vam svetle ili tamne poene i lagano menjati vaš karakter i odnos okruženja prema vama i vašoj ekipi. Ovaj predivni koncept na najbolji način odražava samu suštinu Star Wars mitologije, oličenu u konstatnim iskušenjima i unutrašnjoj borbi koja prati svakog Džedaja od završetka treninga do smrti. Tehnički problemi vezani za pojedine kombinacije hardvera su ogroman problem koji je mogao biti prevaziđen sa malo dodatnog testiranja. Najmanje sreće imaće vlasnici ATI kartica, pogotovo modela 9600 pro: zamrzavanje igre, izletanje u Windows i nemogućnost učitavanja pozicije samo su neki od najznačajnijih problema. U trenutku pisanja ovog teksta beta verzija zakrpe koja ispravlja neke od njih dostupna je na sajtu proizvođača. Za finalni fix koji će svakoga osloboditi muka moraće se sačekati malo duže. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |