Renesansa je period sveopšteg okretanja ka onome što Srbi danas poznaju kao romantičarske vrednosti. To je napuštanje ustaljenih načina školovanja i stvaranja, te dugotrajno širenje posledica jedne takve istorijske promene. Reč je o veoma važnom i prvom preokretu takve vrste u zapadnoevropskoj istoriji, pa mu se stoga neretko pridaje veliki značaj. U političkom smislu, to doba odlikuje se postepenim rastom značaja slobodnih građana, trgovaca i umetnika. Njima je tada konačno omogućeno da se obrazuju u svetovnim školama, da zauzimaju niže pozicije na vlasti i da stiču bogatstvo, na kome će im zamerati posustale aristokratija i crkva. Upravo tim periodom bavi se Renaissance, samostalno proširenje za igru The Guild 2.Iako se osnovna premisa igre nije promenila još od Europe 1400: The Guild (SK 2/2003), sve je mnogo složenije i grafički privlačnije nego u prethodnim izdanjima. Igra počinje 1400. godine, a nudi veliki broj novih mapa za igranje, koje su i do dva puta veće od onih iz osnovne verzije. Tu su, na primer, Transilvanija, dolina Rajne ili selo u Alpima, koji se svojim jedinstvenim odlikama ističu kao zanimljiva boravišta. Još važnije, tu su i odlična mesta za osnivanje i razvijanje porodičnog posla. Dostupno je čak osam novih zanimanja u odnosu na prethodno proširenje Venice. Igrači će sada moći da navuku grobarske čizme, žongliraju po ulicama, otvore krčmu i prave najbolje pivo u okolini, osede iznad mlinskog kamena ili pak uzgajaju voće. Oni koji žele više akcije mogu da postanu plaćenici, a svi oni koji su sanjali o tome da stvore novog „Davida” umesto onog Mikelanđelovog mogu da postanu klesari. Sva zanimanja dele se na četiri kategorije, a stvaranje početnog lika toliko je detaljno da uključuje i izbor horoskopskog znaka. Unapređena je veštačka inteligencija protivnika i sugrađana, što znatno otežava sklapanje novih saveza i političkih veza. Provalnici ili plaćenici suparničkih dinastija će napadati vaše građevine i presretati trgovačke konvoje, pa je potrebno unaprediti ih i uvek biti na oprezu. Mera uspeha je, kao i u ranijim nastavcima, novac. Zarađuje se pametnim ulaganjem i poslovanjem, a svaki posao sastoji se od nabavljanja povoljnih sirovina, dugotrajne proizvodnje i prodaje skupe robe sugrađanima. Zarađeni novac koristi se za školovanje dece, nadogradnju postojećih građevina i izgradnju novih, te, možda i najvažnije, kupovinu titula. Ova politička zvanja omogućavaju svom nosiocu uživanje širih ovlašćenja i sloboda, a napokon je moguće poslati nekog od pomoćnih likova da ih stekne, dok osnovni robija na poslu. Za sticanje najviših zvanja i prelazak u plemstvo potrebno je činiti usluge kralju ili lično učestvovati u nekom od brojnih verskih ratova. Ovo, opet, prazni kasu više nego školovanje dece, tako da je renesansa u igri opasna za novčanik koliko i ona prava. Grafika u igri je pristojna i odlikuje se odličnim prikazom okoline i smene godišnjih doba, ali su likovi i unutrašnjost građevina mogli biti bolji. Glasovna gluma je zadovoljavajuća, a pozadinska muzika pristojna. Uopšte, u pitanju je odlično samostalno ostvarenje pogodno za igrače koji bi da isprobaju ovaj tip naslova bez potrebe da nabave sve igre iz serijala. Nikola BULJ | | |