TEST OF TIME<>
022010<><>

Serijal Darius

Pri pomenu horizontalno skrolujućih pucačkih igara starijim igračima odmah na pamet padaju Scramble (Penetrator), R-Type i slična ostvarenja koja su obeležila osamdesete godine prošlog veka. Ipak, priča o ovom žanru pucačina ne bi bila potpuna da se ne pomene Taitov serijal Darius, koji je po mnogo čemu jedinstven i zanimljiv. Igra je doživela sijaset nastavaka, ali i portova, kako za kućne računare tako i za konzole, te bez sumnje zaslužuje svoje mesto na listi večitih.

Darius

 
Prva igra u serijalu na tržištu se pojavila 1986. godine (www.romnation.net/srv/roms/55832, 1,02 MB) i gotovo momentalno je privukla pažnju ljubitelja iskaljivanja besa nad brojčano nadmoćnom alienskom armadom. Razlog velikom interesovanju nije ležao u sjajnim tehničkim karakteristikama, devijantnim neprijateljima i izuzetnom gameplayu (mada ima i toga), već u jednoj osobenosti po kojoj će Darius ostati zauvek upamćen. Naime, kabinet za ovu igru omogućavao je wide režim igranja, i to u momentu kada je konkurencija još smišljala kako da uklopi tri sprajta na ekranu a da ne dođe do seckanja prikaza. Igru, tako, krasi radna rezolucija 864 x 224 piksela, što je (po horizontali) tri puta više od standarda. To je postignuto zahvaljujući tome što se radnja ne odvija na jednom već na tri redno postavljena ekrana! Na taj način igrači su dobili priliku da „vide dalje” i dvadeset godina ranije uživaju u prikazu bez kog se moderno igranje ne može ni zamisliti.

Darius je klasična pucačka igra. Upravljate moćnom letelicom po imeni Silver Hawk, a cilj vam je da potamanite sve što se mrda i mrko vas gleda. Talasi neprijateljskih letelica smenjuju se u frenetičnom ritmu, a pažnju morate obratiti i na ciljeve na zemlji, odnosno na konfiguraciju terena pošto dodir sa podlogom može biti smrtonosan. Za razliku od nekih drugih ostvarenja u žanru, ovde nije moguće brzopotezno menjati oružje već se njegova nadogradnja mora obavljati strpljivo i studiozno. Tako na pramcu imate neku vrstu mitraljeza koji se može nadograđivati u osam „prolaza” (sakupljanjem energetskih lopti koje ostaju iza neprijatelja). Status se prati na skali koju kada popunite dobijate lasere, pa iza toga svojevrsno „talasno” oružje. Pored toga, na raspolaganju je i upgradeovanje sekundarnog oružja – navođenih raketa koje su stacionirane na donjoj strani letelice. Isti princip primenjuje se i na štitove, čija jačina i izdržljivost direktno zavise od broja pokupljenih „pilulica”.

Igra se sastoji od sedam nivoa i bogovski je teška (čak i pored činjenice da je možete igrati u cooperative modu sa jednim prijateljem). Nakon završetka svake oblasti čeka vas obračun sa bossom, ali i izbor putanje kretanja. Naime, iskorišćen je sličan princip kao u OutRunu, recimo, što igri upumpava tzv. replay value i tera vas na to da je iznova pokrećete kako biste otkrili tajne svih dostupnih lokacija. Tehničke karakteristike primerene su godini izdavanja i odišu onom neodoljivom aromom koju poseduju arkadna ostvarenja najviše klase.

Darius II

Igra je doživela nastavak 1989. godine, kada je Taito izdao Darius II (www.romnation.net/srv/roms/55831, 3,37 MB). I ovog puta u pitanju je igračko polje koje se prostire na tri ekrana, a igrač je još jednom u prilici da sedne za upravljač famoznog Silver Hawka i razračuna se sa neistomišljenicima. Radnja se odvija u granicama našeg Sunčevog sistema i ponovo vas „provlači” kroz sedam neprijateljima gusto pakovanih oblasti (ili zona, kako su ih autori nazvali). Naravno, sistem izbora putanje kretanja je zadržan, pa ono što smo konstatovali za prvi deo važi i ovde – igra ima veoma veliki replay value.

Darius II krasi detaljnija grafika i bolja animacija, tako da se u prvi mah čini da je igra nešto lakša nego prethodni nastavak. Vrlo brzo ćete se ujesti za jezik, s obzirom na to da od kiše metaka nećete videti kuda treba da idete. Sistem nadograđivanja naoružanja doživeo je određene izmene, pa se tako pored dodatnog oružja tu sada nalaze i „pilulice” koje boostuju performanse svih dodataka odjednom. Takođe, „pilulice” se sada ne osvajaju eliminisanjem određenog neprijatelja već kompletnog talasa, čime je igračima još više otežan posao. Da stvar bude još gora, autori su ubacili i mini-bossove, pa kad se sve sabere, dobijate prilično agresivan miks koji će naći načina da oznoji i najsnalažljivije.

Zanimljivo je to da je Darius II izdat u dve verzije. Pored klasične, izdata je i ograničena serija kabineta sa dva ekrana.

Darius Twin

 
Nakon drugog dela, serijal se nakratko seli na SNES, tako da je 1992. godine svetlost dana ugledao Darius Twin (www.romnation.net/srv/roms/53656, 440 KB). Konačno smo u prilici da saznamo nešto više o pozadinskoj priči. Pre više od hiljadu godina planetu Darius napala je vojna alijansa po imenu Belser. Junaci Proco i Tiat (pročitajte odnazad ali zajedno njihova imena) koji su im se suprotstavili uspeli su da se probiju kroz neprijateljske kordone i spasu živu glavu tako što su našli utočište na planeti Orga. Generacije koje su došle iza njih vredno su radile i ustoličile su Federaciju Planeta, čime su galaksiji obezbedili trajni mir i prosperitet. Međutim, Belseri su ih našli i odlučili da ih unište jednom zauvek. Duo Silver Hawkova još jednom izlazi na crtu neprijatelju...

Osim redizajnirane grafike i činjenice da se zbog nove igračke platforme radnja odvija „samo” na jednom ekranu, Darius Twin ne donosi mnogo toga novog. Tu je sličan sistem razvoja oružja i štitova, mogućnost odabira misija, kao i prepoznatljiva armada naprijatelja. Dok ne nabildujete naoružanje, igra zna da bude prilično teška, naročito zato što od mase metaka nećete videti ni prst pred nosom. Silver Hawkovi se sada nešto sporije kreću, te i to utiče na uspešnost napredovanja kroz nivoe, pa za početak možda nije loše odabrati nivo težine Easy i čekirati svih osam života. I dalje postoji mogućnost da igraju dva igrača u cooperative modu, što igri daje prepoznatljiv šmek. Treba reći i to da se oružje znatno lakše upgradeuje nego u originalu, kao i to da se „pilulice” osvajaju eliminisanjem talasa nekakvih energetskih kocki koji se povremeno pojavljuju. Zanimljivo je i to da gubitak života ne podrazumeva i gubitak nadograđenog oružja (samo štitova).

Darius Force

 
Darius Force (www.romnation.net/srv/roms/54915, 540 KB), to jest Super Nova, kako je igra dobila ime na Zapadu, izdata je 1993. godine, ponovo za SNES. Zaplet je pomalo konfuzan i govori o večnoj borbi čoveka za opstanak, te o tome da je rat sa Belserima završen pre mnogo, mnogo godina. Ovoga puta očekuju vas tri težinska nivoa, kao i izbor jednog od tri različita svemirska broda na početku. Brodovi se razlikuju po tipu naoružanja i svi su tromiji nego u prethodnom delu. Ostalo je manje-više isto – sakupljanje energetskih „pilulica”, tamanjenje neprijatelja, obračuni sa bossovima i provlačenje kroz različite tipove terena biće vam default radnje. Tehničke karakteristike su sasvim pristojne.

Darius Gaiden: Silver Hawk

Nakon pet godina izbivanja, serijal se 1994. godine konačno vratio na arkadne aparate igrom Darius Gaiden: Silver Hawk (www.romnation.net/srv/roms/55833, 8,54 MB). Sva je prilika da će većina igrača prilikom pomena imena ovog serijala upravo pomisliti na Darius Gaiden, pošto je to njegov najupečatljiviji predstavnik i pravi biser među pucačkim igrama. Opet pratimo dvojicu heroja Procoa i Tiata, koji su sa nekolicinom transportnih brodova uspeli da pobegnu na planetu Vadis kako bi se sklonili od agresorske šape. Prošlo je izvesno vreme i narod je poželeo da se vrati na rodnu planetu, ali kako to obično biva, transportni brodovi su napadnuti, baza je otkrivena, a iza svega opet stoje Belseri. Vreme je da uskočite u „Srebrnog sokola” i dosadnjakoviće nafilujete vrućim olovom (plazmom, laserima, čime god).

Naravno, zaplet je sasvim trivijalan i nebitan, pogotovu kada se zna da vas očekuju sati i sati sočnog napucavanja i otkrivanje šarolikih lokacija. Grafika je predivna, pozadine su krcate detaljima, sprajtovi su krupni i lepo animirani, dok ekran dobuje silinom letnjeg pljuska koliko je pun specijalnih efekata. Za razliku od prethodne dve igre, Silver Hawkovi su izuzetno pokretljivi i sa lakoćom se nose s kišom metaka, uskim prolazima i stampedom neprijateljske gamadi. Sistem razvoja oružja urađen je u prepoznatljivom maniru (uz sitne novine), ali je važno istaći to da se sada rakete ispaljuju zajedno sa glavnim oružjem. Takođe, ubačene su i „specijalke” – neka vrsta apokaliptičnih električnih vrtlog bombi, koje silinom eksplozije brišu sve sa ekrana. Izbor tipa letelice ne postoji, dok vas nakon susreta sa izuzetno agresivnim (i ogromnim) bossovima još jednom čeka dilema kojim putem dalje nastaviti. Posebno obratite pažnju na izuzetan soundtrack!

G-Darius

Priču o serijalu Darius završavamo igrom G-Darius (www.romnation.net/srv/roms/56193, 20,16 MB), koja je javnosti predstavljena 1997. godine. Priča govori o tome na koji je način nastao Silver Hawk i zašto je čovečanstvo uopšte posegnulo za zabranjenom neprijateljskom tehnologijom... Ipak, mnogo bitnije je to da se igra preselila u VGA okruženje (640 x 480 piksela), a kompletno igračko polje (i pozadina i objekti) urađeno je trodimenzionalno. Bez obzira na trenutno važeće standarde, G-Darius i danas izgleda odlično bilo da pričamo o ogromnim bossovima, sočnim eksplozijama ili detaljno modelovanom okolišu.

Najznačajnija izmena koja se desila na polju gameplaya jeste mogućnost hvatanja neprijatelja nekom vrstom vučnog zraka (ruku na srce, ovo se pojavljuje i u prethodnom nastavku, ali je ideja sada razrađena do kraja). Naime, nadolazeće letelice možete privući i iskoristiti ih kao svoje wingmene ili ih jednostavno detonirati u vazduhu. Takođe, uhvaćene neprijatelje možete iskoristiti za proizvodnju energije koja napaja smrtonosni laser, čiji zraci brišu sve pred sobom.

Vladimir PISODOROV

 
Serijal Darius
Šta mislite o ovom tekstu?
King of Chicago
Bad Dudes vs. Dragonninja
Metamorphic Force
Park Patrol
Lionheart
Alien Soldier
Ranger-X
Camelot Warriors
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera