PRIMENA<>
122008<><>

QR Code i Datamatrix 2D kodovi

Dezeni za novu sezonu

Male šarene mrljice pomažu da se spoje fizičko i virtuelno, mediji i multimedija, proizvođači i potrošači...

Otkako je Web počeo da uzima zamah i postaje dominantan način komunikacije, iznošenje ideja, prezentacije proizvoda, oglašavanje i drugo, pojavio se problem razdvojenosti fizičkog i virtuelnog sveta. Da bi se neka web stranica prezentovala masama kroz konvencionalne medije, štampu i televiziju, dugo nije bilo boljeg načina do pukog ispisivanja URL-a te stranice u reklami ili spotu. Idealno spajanje dvaju svetova bilo bi da i na ispisani URL može da se „klikne” i pristupi multimedijalnom sadržaju. Zahvaljujući sve većoj popularnosti mobilnih telefona kao web browsera i platformi za raznovrsne aplikacije, kao i postojanju male šarene mrlje zvane QR Code, prepreke više ne postoje.

Nastanak

Kolevka QR koda je Japan, a razvila ga je kompanija Denso-Wave 1994. godine, sa idejom da stvori dvodimenzionalni bar-kod, ili takozvani matriks-kod, koji bi mogao biti brzo skeniran i obrađivan. Odatle i skraćenica QR (engl. Quick Response – brzi odziv). Iako je u začetku bio korišćen kao kôd za praćenje delova pri proizvodnji vozila, danas ima mnogo širu primenu, kako u praćenju tržišta tako i u komercijalnim aplikacijama okrenutim mobilnim korisnicima.

Osnovna ideja upotrebe QR koda je jednostavna i genijalna – koristeći aplikaciju u mobilnom telefonu korisnik skenira (fotografiše) QR kod i biva automatski odveden na stranicu koja je u tom QR kodu zapisana. Ova najosnovnija upotreba je ujedno i najvažnija jer spaja štampani medij (novine, bilbord, letak, vizit-karta...) sa multimedijalnim sadržajem i na taj način obogaćuje oba.

Međutim, to mu nipošto nije jedina primena: skeniranjem koda može se poslati predefinisani SMS, pročitati V-Card i dodati novi unos sa svim podacima u adresar mobilnog telefona, da nabrojimo za početak samo neke.

Posebno interesantna opcija za marketing kompanije jeste to što preko specijalizovanih programa za generisanje QR kodova može da se prati i statistika – koji bilbord ima najviše dnevnih i ukupnih skeniranja, koliko je ljudi skeniralo kôd određene kampanje itd. Dakle, omogućen je direktan uvid u uspeh određene reklamne kampanje, ali i stratešku informaciju o korisnicima i kako do njih dopreti.

Kako to radi

Dve glavne aplikacije za običnog korisnika su, naravno, čitač kodova (dekoder) i generator kodova. Obe su, baš kao i sam QR kod, besplatne. Kada se čitač instalira u mobilni telefon, on od vašeg uređaja pravi skener QR kodova. U ovom tekstu dajemo i linkove ka čitačima kodova, servisima za generisanje kodova, a tu je i naš primer – da biste tehnologiju mogli odmah da proverite u praksi.

Interesantno je napomenuti to da je, kako je poraslo globalno interesovanje za ovu tehnologiju, Nokia odlučila da svoje nove modele mobilnih telefona opremi ugrađenim čitačima, a i Google razvija sopstveni čitač QR kodova.

Važno je napomenuti i to da mobilni telefon ne služi isključivo kao čitač kodova. U svetu postoje sistemi kod kojih se korisniku šalje MMS poruka sa slikom QR koda sa odgovarajućim sadržajem, pa onda vaš mobilni telefon (dok prikazuje tu sliku koda)) postaje i vaša ulaznica na koncert, vozna karta, identifikacija na seminaru itd.

Vrste 2D kodova

U svetu dvodimenzionalnih kodova dominantni su, i najbolji, Datamatrix (na ovoj slici) i QR Code. Ali, koji je bolji? „Google trendovi” pokazuju da QR kod brzo i drastično povećava vođstvo nad Datamatrixom u smislu broja upita, dok, sa tehničke strane, Datamatix može da sačuva 2335 alfanumeričkih karaktera, naspram 4296 kod QR koda. Takođe, neki ističu vizuelno veću dopadljivost QR koda. I jedan i drugi imaju ugrađenu tehnologiju za ispravku grešaka pri skeniranju kodova, koji su, kada su oštećeni, nečitljivi i do 30 odsto. Realnost je najverovatnije da će oba koda nastaviti paralelno da se koriste i u budućnosti, a ako pobednika i bude, prevagnuće ono što se više dopadne publici, a ne tehničke specifikacije.

Kodomanija

 
Ono što QR kodove čini zanimljivim jeste zaista velika mogućnost primene. Japan, kao zemlja porekla, svakako prednjači u upotrebi. Od bilbordâ, kod kojih možete odmah videti dodatne informacije o događajima i rezervisati karte, novinskih oglasa koji vode na mobilni sajt proizvođača i kodova na proizvodima preko kojih se može doći do dodatnih sadržaja (tonova za mobilne telefone, slika i online igara), QR kodove jednostavno nije moguće izbeći. Ako u japanskom McDonaldsu kupite BigMac, na omotu ćete naći kôd koji vodi na stranu sa informacijama o nutritivnim vrednostima onoga što jedete, dok na autobuskim stanicama može da se direktno pristupi informacijama o redu vožnje. Čak i japanski aerodromi koriste QR kodove kao vid elektronske karte. Kod na štampanoj karti ili poslat na mobilni telefon omogućava vam pristup putničkom delu i ulaz u avion. Tu je, naravno, i Coca-Cola, koja ne bi bila to što jeste da ne prihvata nove metode za promociju svojih proizvoda: koristeći specijalizovane digitalizovane automate sa skenerima kodova, svojim potrošačima omogućava da isprobaju nove napitke.

Nakon ogromne popularnosti u Japanu, QR kodovi su počeli da osvajaju i ostatak sveta. Po evropskim i američkim metropolama već možemo videti kodove na ulicama i u časopisima, a najveće svetske kompanije (Nestle, BMW, Toyota, Heineken...) počinju da prihvataju QR kodove kao tehnologiju novog doba. Navedimo samo Pepsi, koji potrošačima omogućava pristup raznim zanimljivostima i dodatnim sadržajima preko kodova na konzervama.

Marketing

Zanimljiva stvar kod QR kodova nije samo mogućnost primene, već kodovi, kao nova tehnologija, privlače pažnju sami za sebe. Nekoliko kompanija iskoristilo je ovo kao dodatni način za pospešivanje reklamnih kampanja.

Ralph Lauren krenuo je u novu kampanju koja koristi QR kodove u štampanim oglasima. Bilo da ste u autobusu na putu za posao ili kod kuće zavaljeni u fotelju, dovoljno je slikati kod i dobijate instant pristup odabranim člancima iz časopisa, katalogu nove kolekcije i online prodavnici.

Odličan primer je i Northwest Airlines (NWA), najveća strana aviokompanija u Japanu. Cilj im je bio pozicioniranje NWA kao lidera u tehnologiji i prikupljanje kontakata ciljne grupe. Upotrebom ogromnih bilborda sa QR kodovima, kampanja je dobila veliki publicitet, kako u medijima tako i među ljudima, uspešno promovisavši NWA kao kompaniju koja je tehnološki inovator i povećavši posetu web sajtu za 35 odsto.

Sličnom idejom vodila se i Vespa u svojoj kampanji u Kanadi. Uglavnom mlađa i tehnološki bolje potkovana publika pričom o samoj tehnologiji celu kampanju učinila je mnogo prisutnijom među širom populacijom nego što bi to uradila bez upotrebe QR kodova.

I štampani mediji polako prihvataju ovu tehnologiju. Jednu od najvećih promotivnih kampanja za QR kodove pokrenuo je britanski tabloid „Sun”, koji je time reklamirao svoj novi mobilni servis za oglašivače. Naslovna strana na kojoj poznati model Keeley Hazell, obučena u bikini, drži ogroman QR kod privukla je pažnju i svetske, a ne samo engleske javnosti. Čak je i „New York Times” iskoristio QR kodove za promociju svog mobilnog sajta za praćenje predsedničkih izbora.

Popularnost QR kodova nije zaobišla ni modne kuće ni proizvođače sportske opreme, koji su počeli da koriste ovu tehnologiju za direktniji kontakt sa svojim potrošačima.

Za ljubitelje fudbala, velike svetske kuće pripremile su posebne sadržaje. Novi dresovi engleske fudbalske reprezentacije, koje je izradio UMBRO, na etiketi imaju kôd koji fanove vodi na mobilni sajt sa ekskluzivnim informacijama o engleskom fudbalu, dok je nikefootbal.com iskoristio QR kod za promociju mobilnog sajta koji posetioce upućuje gde mogu da skidaju igre, video klipove i melodije zvona za mobilni telefon.

Ne možemo zaboraviti ni geek populaciju, za koju je britanska tekstilna kompanija Office Lendorff, u saradnji sa švajcarskom firmom Kaywa, izradila poseban proizvod za hladne zimske dane. Space Invaders šal (na slici uz naslov ovog teksta) kombinuje svima omiljene pikselizovane vanzemaljce sa QR kodovima, uspešno spajajući klasično sa modernim.

Kultura

Pored komercijalne primene, postoji mnogo načina za upotrebu QR kodova kao nosioca informacija. Jedna od mogućih primena je i u turizmu. Table koje upućuju posetioce na spomenike, značajne zgrade i istorijska mesta mogle bi putem QR koda da pruže sažete informacije o lokaciji, dok bi kodovi na samim lokacijama omogućavali pristup detaljnim opisima uz linkove ka mestima sličnog tipa. Muzeji i galerije bi uz eksponate mogli da informišu posetioce i o samom delu i autoru, a popularni restorani da daju brz uvid u dnevni meni i specijalitete kuće.

Kao i svaka nova tehnologija, ni QR kodovi nisu zaobišli umetnike, koji su u njima prepoznali mogućnost neviđene komunikacije sa svojom publikom.

Sajt www.thevoiceofthestreet.com/ omogućava autorima grafita direktan kontakt sa ljubiteljima ulične umetnosti. Registracijom na sajtu umetnik ostavlja glasovnu poruku i dobija QR kôd kojim može da obeleži svoje delo. Skeniranjem koda posmatrač dobija glasovnu poruku umetnika na koju može da odgovori.

Nove mogućnosti su prigrlili i nezavisni bendovi koji koriste kodove na flajerima, preko kojih fanovi mogu da dođu do slika, tekstova i promotivnih pesama. Zamislite da u muzičkoj radnji vidite novi disk nekog benda i nakon dva-tri klika slušate njihov promo singl. Možete odmah da odlučite da li ćete kupiti disk ili ne – ne morate da pamtite šta ste videli, pa posle da istražujete po Internetu.

Najviše pažnje na ovu tehnologiju privukao je svakako spot grupe Pet Shop Boys za pesmu Integral. Pesma je napisana kao vid protesta protiv identifikacionih kartica i državnom nadzoru i kontroli građana u Engleskoj. Tokom spota povremeno se prikazuju QR kodovi koji vode na tekstove o ovoj tematici i svakako su poslužili da dodatno skrenu pažnju i na spot i na poruku koju nosi.

Kako je poznavanje QR kodova među širom populacijom sve veće, javljaju se i nove ideje za primenu. Jedna od popularnijih je štampanje majica sa kodovima koji vode na vaš profil na Facebooku ili Twitter nalog. Na Facebooku čak imate i aplikaciju koja automatski pravi kôd sa linkom za dodavanje među prijatelje.

Ubijanje kodovima

 
Ako želite malo da se zabavite sa prijateljima i privučete pažnju, uvek možete da igrate „QR-Kill” (http://qrcode.es/?p=209&language=en), vrstu real life pucačine (kao „Paintball”), ali sa kodovima. Svako od igrača zalepi na odeću kod veličine 20 cm, čije skeniranje rezultuje slanjem SMS-a na njegov/njen telefon. Dogovori se tip igre, mesto gde se igra (park, tržni centar, lokalni parking) i igra počinje. Kada vas protivnik uslika, stiže vam SMS koji vas o tome obaveštava i dužni ste da napustite igru. Pobednik je, naravno, onaj ko ostane poslednji.

• • •

Kao i svaka nova tehnologija, 2D kodovi moraju da pređu dug put dok se potpuno ne odomaće među širom populacijom. Ono što je već sada jasno jeste da je, uz toliko načina primene i veliki broj ljudi koji ih svakodnevno koriste na razne kreativne načine, budućnost bar-kodova svakako – četvrtasta.

Duško PETROVIĆ

 
 AKCIJE
SK Case Chase: Kućište „Casino”

 NOVE TEHNOLOGIJE
„Hightech” razglednica iz Čikaga

 PRIMENA
QR Code i Datamatrix 2D kodovi
Šta mislite o ovom tekstu?

 NA LICU MESTA
Vatrosprem prezentacija
BSA konferencija
Cisco Expo 2008
BizBuzz, Niška Banja
OpenIT v3.0
Asus prezentacija
Intel prezentacija
JobFair 08
Telix dilerski skup, Kopaonik

 SITNA CREVCA
Modulator-demodulator (5)

 SERVIS
Live streaming – Internet TV

Klikni ovde!

Ako imate mobilni uređaj sa kamerom na kom može da radi neki od programa za čitanje kodova, evo odmah i jednog jednostavnog koda za probu. Skeniranjem ovog koda ili istog takvog sa naše naslovne stranice, čitač će „videti” web adresu koju zatim možete i da posetite. Kao da ste kliknuli ovde – na papir!

Čitači i generatori
Neki od najpopularnijih čitača kodova:
http://reader.kaywa.com/
http://www.i-nigma.com
http://mobilecodes.nokia.com/
http://code.google.com/p/zxing/
http://www.neoreader.com/
http://www.activeprint.org/download.html
Ako želite sami da generišete svoj QR-kod sa tekstom, web adresom, telefonskim brojem ili SMS-om, posetite neki od ovih sajtova:
http://qrcode.kaywa.com/
http://www.i-nigma.com
http://mobilecodes.nokia.com/
http://www.qrstuff.com/
http://www.qrcode.es/
http://invx.com/>
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera