![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QR Code i Datamatrix 2D kodovi
Male šarene mrljice pomažu da se spoje fizičko i virtuelno, mediji i multimedija, proizvođači i potrošači...
Nastanak Kolevka QR koda je Japan, a razvila ga je kompanija Denso-Wave 1994. godine, sa idejom da stvori dvodimenzionalni bar-kod, ili takozvani matriks-kod, koji bi mogao biti brzo skeniran i obrađivan. Odatle i skraćenica QR (engl. Quick Response – brzi odziv). Iako je u začetku bio korišćen kao kôd za praćenje delova pri proizvodnji vozila, danas ima mnogo širu primenu, kako u praćenju tržišta tako i u komercijalnim aplikacijama okrenutim mobilnim korisnicima.
Međutim, to mu nipošto nije jedina primena: skeniranjem koda može se poslati predefinisani SMS, pročitati V-Card i dodati novi unos sa svim podacima u adresar mobilnog telefona, da nabrojimo za početak samo neke. Posebno interesantna opcija za marketing kompanije jeste to što preko specijalizovanih programa za generisanje QR kodova može da se prati i statistika – koji bilbord ima najviše dnevnih i ukupnih skeniranja, koliko je ljudi skeniralo kôd određene kampanje itd. Dakle, omogućen je direktan uvid u uspeh određene reklamne kampanje, ali i stratešku informaciju o korisnicima i kako do njih dopreti. Kako to radi
Interesantno je napomenuti to da je, kako je poraslo globalno interesovanje za ovu tehnologiju, Nokia odlučila da svoje nove modele mobilnih telefona opremi ugrađenim čitačima, a i Google razvija sopstveni čitač QR kodova. Važno je napomenuti i to da mobilni telefon ne služi isključivo kao čitač kodova. U svetu postoje sistemi kod kojih se korisniku šalje MMS poruka sa slikom QR koda sa odgovarajućim sadržajem, pa onda vaš mobilni telefon (dok prikazuje tu sliku koda)) postaje i vaša ulaznica na koncert, vozna karta, identifikacija na seminaru itd. Vrste 2D kodova
Kodomanija
Marketing Zanimljiva stvar kod QR kodova nije samo mogućnost primene, već kodovi, kao nova tehnologija, privlače pažnju sami za sebe. Nekoliko kompanija iskoristilo je ovo kao dodatni način za pospešivanje reklamnih kampanja.
Odličan primer je i Northwest Airlines (NWA), najveća strana aviokompanija u Japanu. Cilj im je bio pozicioniranje NWA kao lidera u tehnologiji i prikupljanje kontakata ciljne grupe. Upotrebom ogromnih bilborda sa QR kodovima, kampanja je dobila veliki publicitet, kako u medijima tako i među ljudima, uspešno promovisavši NWA kao kompaniju koja je tehnološki inovator i povećavši posetu web sajtu za 35 odsto. Sličnom idejom vodila se i Vespa u svojoj kampanji u Kanadi. Uglavnom mlađa i tehnološki bolje potkovana publika pričom o samoj tehnologiji celu kampanju učinila je mnogo prisutnijom među širom populacijom nego što bi to uradila bez upotrebe QR kodova.
Popularnost QR kodova nije zaobišla ni modne kuće ni proizvođače sportske opreme, koji su počeli da koriste ovu tehnologiju za direktniji kontakt sa svojim potrošačima. Za ljubitelje fudbala, velike svetske kuće pripremile su posebne sadržaje. Novi dresovi engleske fudbalske reprezentacije, koje je izradio UMBRO, na etiketi imaju kôd koji fanove vodi na mobilni sajt sa ekskluzivnim informacijama o engleskom fudbalu, dok je nikefootbal. Ne možemo zaboraviti ni geek populaciju, za koju je britanska tekstilna kompanija Office Lendorff, u saradnji sa švajcarskom firmom Kaywa, izradila poseban proizvod za hladne zimske dane. Space Invaders šal (na slici uz naslov ovog teksta) kombinuje svima omiljene pikselizovane vanzemaljce sa QR kodovima, uspešno spajajući klasično sa modernim. Kultura Pored komercijalne primene, postoji mnogo načina za upotrebu QR kodova kao nosioca informacija. Jedna od mogućih primena je i u turizmu. Table koje upućuju posetioce na spomenike, značajne zgrade i istorijska mesta mogle bi putem QR koda da pruže sažete informacije o lokaciji, dok bi kodovi na samim lokacijama omogućavali pristup detaljnim opisima uz linkove ka mestima sličnog tipa. Muzeji i galerije bi uz eksponate mogli da informišu posetioce i o samom delu i autoru, a popularni restorani da daju brz uvid u dnevni meni i specijalitete kuće.
Sajt www. Nove mogućnosti su prigrlili i nezavisni bendovi koji koriste kodove na flajerima, preko kojih fanovi mogu da dođu do slika, tekstova i promotivnih pesama. Zamislite da u muzičkoj radnji vidite novi disk nekog benda i nakon dva-tri klika slušate njihov promo singl. Možete odmah da odlučite da li ćete kupiti disk ili ne – ne morate da pamtite šta ste videli, pa posle da istražujete po Internetu. Najviše pažnje na ovu tehnologiju privukao je svakako spot grupe Pet Shop Boys za pesmu Integral. Pesma je napisana kao vid protesta protiv identifikacionih kartica i državnom nadzoru i kontroli građana u Engleskoj. Tokom spota povremeno se prikazuju QR kodovi koji vode na tekstove o ovoj tematici i svakako su poslužili da dodatno skrenu pažnju i na spot i na poruku koju nosi. Kako je poznavanje QR kodova među širom populacijom sve veće, javljaju se i nove ideje za primenu. Jedna od popularnijih je štampanje majica sa kodovima koji vode na vaš profil na Facebooku ili Twitter nalog. Na Facebooku čak imate i aplikaciju koja automatski pravi kôd sa linkom za dodavanje među prijatelje. Ubijanje kodovima
• • • Kao i svaka nova tehnologija, 2D kodovi moraju da pređu dug put dok se potpuno ne odomaće među širom populacijom. Ono što je već sada jasno jeste da je, uz toliko načina primene i veliki broj ljudi koji ih svakodnevno koriste na razne kreativne načine, budućnost bar-kodova svakako – četvrtasta. Duško PETROVIĆ |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |