INTERNET<>
122008<><>

Upotreba Interneta

Obamanija

Kako je novi predsednik SAD osvojio svet preko Interneta

Barak Husein Obama II, 44-ti predsednik Sjedinjenih Američkih Država, ne samo da je prvi predsednik afričkog porekla u istoriji ove države, već je i prvi predstavnik etničke manjine koji je izabran za predsednika na zapadnoj hemisferi. Takođe, i ne manje bitno, prvi je predsednički kandidat koji je osvojio naciju i pokrenuo čitav svet u Internet kampanji nezapamćenih razmera! Stručnjaci ga već nazivaju „Obama 2.0” i uključuju strategiju njegovog tima u program nastave na fakultetima za menadžment i PR-ing.

Prvo postignuće i ključ uspeha Baraka Obame na predsedničkim izborima dovelo je do toga da se aktivira i angažuje biračko telo, sa akcentom na neodlučne birače, kao i na nove glasače, kojima je bilo omogućeno obraćanje upravo na njihovom tlu – preko novih tehnologija. Smatra se da su upravo odziv mladih glasača u Ajovi i u Nju Hempširu, kao i nalozi na soc-net sajtovima (Obama ima preko tri miliona prijatelja na Facebooku) učinili svoje. Čak i među srpskim korisnicima Facebooka pokrenute su inicijative poput grupa „Srbi za Obamu” i „Obama, dođi u Beograd”. Komentari u okviru blogosfere sugerišu isto – korišćenje društvenih online zajednica, preko kojih su „vrbovani” mladi glasači u Americi, na isti način na koji mnogi glumci i muzičari stiču svetsku popularnost, glavni je ključ uspeha Baraka Obame! Zapravo, on je napravio plan baziran na rezultatima analiza koji datiraju iz 2006. godine (www.civicyouth.org/quick/youth_voting.htm) i koji su pokazali da se mladi ljudi između 18 i 29 godina manje smatraju republikancima od onih starijih od 30 godina, kao i da je velika većina zapravo nezainteresovana za glasanje. Menjajući njihov izbor, sproveo je bitan deo svoje Internet strategije.

Drugo postignuće, ono koje je pre svega dovelo do toga da Obama pobedi kao kandidat svoje stranke u predsedničkog trci, jeste online lobiranje i prikupljanje novca. Obama je zapravo odbio da učestvuje u do sada uobičajenom javnom sistemu finansiranja predsedničkih kampanja i okrenuo se relativno novom i efektnijem načinu. Sakupio je oko 265 miliona dolara, sa tim da je gotovo polovina novca prikupljena na osnovu individualnih priloga manjih od 200 dolara! Rekordnih 55 miliona donirano je tokom februara – gotovo dva miliona dolara dnevno! To je skoro četiri puta više od sume koju je 2004. godine na isti način sakupio tadašnji demokratski kandidat za predsednika Džon Keri. Ironično je, navodi se u tekstu medijske kuće BBC u junu (news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7412045.stm), da je Mekejnova neuspešna kampanja iz 2000. godine (kada je bio suprotstavljeni kandidat Džordžu Bušu u okviru republikanske stranke) predstavljala primer Obami kako da koristi Internet u svrhu prikupljanja novca za kampanju. Upravo naučene lekcije i mala novčana sredstva koja su uplaćivale stotine hiljada Obaminih pristalica preko Interneta, donele su mu konstantan priliv novčanih sredstava, upravo u trenutku kada je senatorki Klinton ponestalo novca i resursa namenjenih razvoju i reklamiranju kampanje, samo zbog toga što njeni savetnici nisu na vreme uvideli potencijal Interneta. Ostatak znamo.

Sledeći korak predstavljalo je uključivanje i korišćenje Web 2.0 sajtova i društvenih medija u kampanju, što je dodatno pospešilo uspeh strategije. Za pametno postavljen bedž podrške na sajtu Widgetbox (www.widgetbox.com/widget/barack-obama-badge), spot Obama devojke na portalu YouTube koji je od juna 2007. godine videlo oko četiri miliona korisnika Interneta (www.youtube.com/watch?v=wKsoXHYICqU), za kreiran profil na portalu Flickr (flickr.com/photos/barackobamadotcom) koji sadrži oko 50.000 privatnih fotografija porodice Obama i njihovih prijatelja i sledbenika tokom predsedničke trke i preko sedam hiljada kontakata, Twitter sa 45.000 kontakata, blog i mejling lista na zvaničnom sajtu Baraka Obame itd. zaslužni su ljudi iz firme „Blue State Digital” (www.bluestatedigital.com), kreatori internet kampanje sadašnjeg predsednika Obame. Oni su pravilno shvatili Internet kao živi medij koji se aktivno razvija i na kom su čak i mikrokampanje dovoljne da proizvedu tzv. Long-tail efekat. Velika pažnja posvećena je i takozvanom PPC (pay-per-click) marketingu, kao i sponzorisanim linkovima, podjednako koliko i optimizaciji sajtova (SEO) kako bi se postigao maksimalan rezultat pri pretraživanju ključnih reči preko internet pretraživača. Akcije sprovedene u vidu programskih sajtova, prvo „Fight the Smears” (fightthesmears.com), čija je uloga bila da se direktno suočavaju sa različitim negativnim glasinama u toku kampanje, i nedavno pokrenut „Change” (change.gov) koji omogućava Obami da ostane u kontaktu sa glasačima tokom tranzicije, imaju dugoročne posledice i pomažu održavanju statusa novoizabranog predsednika.

Potvrđuje se da je svaka mala stvar bitna: i mladi i stari, bogati i siromašni, demokrate i republikanci, crni, beli, Latino, Azijati, Indijanci, gej i strejt osobe, kao i osobe sa invaliditetom – svi su postavljeni u žižu interesovanja aktuelnog predsednika u njegovom pozdravnom govoru (www.youtube.com/watch?v=lx8wMy-3QaM). Obamu neki već smatraju crnim Kenedijem. Nažalost, reakcije nisu uvek i samo pozitivne! Kako prenosi Associated Press, nakon izbora, zvaničnici snaga bezbednosti SAD otkrili su više potencijalno pretećih napisa, pretnji preko Interneta i drugih aktivnosti usmerenih protiv Obame nego što su ih otkrili protiv bilo kog bivšeg novoizabranog predsednika SAD. Tajna služba nije želela da komentariše ili otkrije broj slučajeva koje istražuje. „Obama će biti prvi crnački predsednik SAD”, kaže Jozef Fank, bivši agent tajne službe, „a svaki novi element, ne samo rasa po sebi, može biti razlog za porast aktivnosti protiv Obame, na Internetu ili drugde”. Svetu su potrebne promene; nadajmo se samo da se istorija neće ponoviti i da sve što se bude menjalo neće ići protiv nas samih.

Iris MILJKOVIĆ

 
Upotreba Interneta
Šta mislite o ovom tekstu?
.rs
Intervju
Razmena znanja
Filmska industija i Internet
Domaći Web 2.0 sajtovi
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera