TEST PLAY<>
102004<><>

Richard Burns Rally

Pošto je plodnu karijeru krunisao pobedom na svetskom reli šampionatu 2001. godine, Ričard Berns (Richard Burns) je potpisao novu simulaciju relija. Kao ljubitelj kompjuterskih vožnji, britanski as se pridružio dizajnerskom timu SCi Gamesa (Rally Championship) kao stručni konsultant za uobličavanje fizičkog modela i audio-vizuelnih rešenja igre koja treba da uspostavi kriterijume na zamrlom tržištu realističnih reli simulacija. Berns je uspešno sugerisao mnoga rešenja kakva može da proceni samo iskusan vozač koji je okusio sva uzbuđenja najzahtevnije discipline automobilizma.

Ozbiljnost s kojom se pristupilo konstrukciji fizičkog modela nagoveštena je napomenom u kojoj se ističe beskompromisna autentičnost igre, zbog koje „Berns preporučuje obuku u školi relija”. One koji smatraju da je vraćanje u školsku klupu ispod časti iskusnog kompjuterskog vozača čeka neprijatno iznenađenje već na prvoj krivini, kada u punom zaletu primene foru sa zanošenjem i proklizavanjem. Trik koji u Colinu redovno „pali” iz prve ovde će u najvećem broju slučajeva rezultovati gubitkom kontrole nad vozilom ili čak upečatljivim prevrtanjem i velikim oštećenjem karoserije. Nekoliko stotina metara kasnije probaćete foru s naglim kočenjem pre zavoja, očekujući da zadržite kontrolu nad vozilom – ali avaj, prokletinja će se zaneti u pogrešnu stranu i završiti u jarku kraj staze. Ubrzo shvatate da je vrag odneo šalu, naprežete se, sabirate misli i krećete iznova, odlučni da do cilja stignete s ono malo preostalih delova. Uz malo sreće, proći će tridesetak sekundi pre nego što vas opet budu izvlačili iz blata... Niko vam ranije nije rekao da kvačilo može da otkaže, kočnice zaribaju, a motor plane kao buktinja? Iskoristite ljubaznu ponudu s početka igre i vratite se na trenutak u učionicu.

Na koncu detaljnog i dobro dokumentovanog tutorijala, u kojem Berns objašnjava kako zauzdati aždaju s nekoliko stotina konjskih snaga pod haubom i otkriva poneku tajnu zanata, stiče se izvesno samopouzdanje, ali o obaranju brzinskih rekorda može da se razmišlja tek nakon više dana upornog vežbanja. Završena škola omogućuje i početak reli sezone, najinteresantnijeg režima igre koji se odvija na 36 staza, započinje izborom vozila (na mršavom meniju je svega osam licenciranih modela), a nastavlja se brojnim opcijama za fino podešavanje automobila. Svaka trka zahteva potpunu koncentraciju, stalnu opreznost i dobro poznavanje staze, kao i mnogo strpljenja i upornosti, što će nedisciplinovanim vozačima naviknutim na udobnost mekanog Colin McRae Rallyja zadavati ozbiljne glavobolje.

Najvredniji element igre je fizički model koji podseća na blistavi Grand Prix Legends (SK 11/98), igru koja se često uzima za primer autentične simulacije kojoj se malo toga može zameriti. Tokom dve i po godine predanog rada usavršen je engine koji oponaša realne uslove do najsitnijih detalja. Svaki točak ima sopstveni modus operandi – proračunava se masa i vrsta svakog pneumatika, pa treba očekivati varijacije u upravljanju, uzrokovane neravninama i promenom vrste podloge. Distribucija težine, faktor od kojeg zavisi kako će se vozilo ponašati prilikom kočenja i ubrzavanja, proračunava se dinamičkom analizom parametara kao što su nagib vozila u odnosu na ravan podloge, položaj volana i sila ubrzanja. Prizemljenje nakon skokova može biti problematično ako se tokom leta automobil nagne unapred ili na stranu i treba biti pravi umetnik da bi se u takvoj situaciji auto održao na točkovima – to je danak adekvatnog geometrijskog proračuna vešanja, parametra koji se u drugim simulacijama često grubo aproksimira. Veliki uticaj na upravljivost imaju još i podešavanja aktivnog diferencijala koji određuje intenzitet spina na točkovima, temperatura kočnica od koje zavisi efikasnost kočenja i drugi parametri.

Sa sličnom detaljnošću projektovan je i model motora koji simulira rad pravog agregata i beleži kvarove svih komponenti koje određuju snagu – svakog pojedinog cilindra, sistema za hlađenje, izduva i mehanizma za direktno ubrizgavanje goriva. Utisak o visokom kvalitetu fizike upotpunjuje i precizan sistem detekcije oštećenja koji nakon udara veoma precizno beleži defekte na karoseriji (stepen oštećenja uvek zavisi od siline udarca i gotovo je nemoguće dva puta ulubiti pleh na isti način), upravljačkom sistemu i vešanju, kao i uticaje koje oštećenja imaju na mehaniku, upravljivost i ukupne performanse vozila. Kontrolni sistem omogućuje upravljanje preko tastature, ali za pravi doživljaj i pravilno izvođenje suptilnih manevara neophodan je kvalitetan analogni upravljač, u idealnom slučaju precizan volan s force feedback funkcijom.

Grafički i zvučni kapaciteti igre su na visokom nivou, mada nema toliko upečatljivih detalja i „debele” šminke kojom publiku šarmira Colin McRae Rally. Prirodni materijali su verno reprodukovani i sačinjeni su od pojedinačnih, raznovrsnim teksturama „presvučenih” poligona koji odlično simuliraju efekte koje proizvode točkovi dok prelaze preko različitih podloga. Automobili su vrlo dobro modelirani, dok su dizajn i raznovrsnost staza za svaku pohvalu jer obiluju sitnicama koje upotpunjuju atmosferu (posmatrači i životinje na putu, animirani pozadinski detalji i slično). Hardverska zahtevnost je prilično velika, učitavanje ponekad ume da se oduži, a dokumentovani su i izvesni problemi s Radeon karticama koje koriste starije verzije drajvera.

Richard Burns Rally se, kao strogo autentična vožnja, ne može porediti s Colinom niti bilo kojom drugom arkadnom simulacijom jer od igrača zahteva posvećenost koju neguju samo iskreni ljubitelji ovog uzbudljivog sporta – jedino će takvi u ovoj igri uživati potpuno i na pravi način.

Gradimir JOKSIMOVIĆ

 
The Sims 2
Arena Wars
Asterix & Obelix XXL
Shell Shock: Nam ’67 VS Conflict Vietnam
D-Day
Call of Duty: United Offensive
Gorky Zero: Beyond Honor
Silent Hill 4: The Room
Adventures of Sherlock Holmes: The Case of the Silver Earring
Summer Games 2004
Stoneage Foolympics
YetiSports Deluxe
Chaos League
Richard Burns Rally
Šta mislite o ovom tekstu?
Beyond Divinity
Silent Storm: Sentinels
Spartan: Gates of Troy
kill.switch
Chris Sawyer’s Locomotion
Transport Giant

Potrebno:
Pentium 4/1600 MHz, 256 MB RAM, GeForce 3/Radeon 8500 64 MB VRAM
Poželjno:
Pentium 4/2600 MHz, 512 MB RAM, GeForce FX 5900/Radeon 9800 128 MB VRAM
Veličina:
1 DVD
Adresa:
www .richardburnsrally .com

86
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera