Pedeseta je godina pre Hrista, jedno galsko selo na zapadu Francuske i dalje uspešno odeleva rimskim osvajačima. Zahvaljujući druidovom magičnom napitku, grupica hrabrih Gala uspeva, između ostalog, da Cezara i njegove ponosne legije dovede do ludila! Jedino čega se plaše je da bi nebo moglo da im padne na glavu.Ovim šlagvortom Rene Gošini i Albert Uderzo započeli su jednu od najpoznatijih priča u istoriji svetskog stripa, komičnu adaptaciju biblijskog predanja o borbi Davida i Golijata u kojoj malobrojno varvarsko pleme, na čelu s onižim plavokosim herojem, prkosi daleko jačem protivniku. Nakon dve godine epizodnog prikazivanja u časopisu „Pilot”, Gošini i Uderzo objavili su prvi od trideset i jednog albuma o Asteriksovim dogodovštinama („Galski junak”, 1961), čime je strip zaživeo kao samostalno izdanje. Već početkom 1967. godine, nakon velikog uspeha priče o Asteriksu i Kleopatri, albumi su probili milionske tiraže i do današnjeg dana prevedeni su na više od stotinu svetskih jezika i dijalekata. Na temelju stripa snimljeno je više animiranih i igranih filmova. Poslednji takav film francusku kinematografiju koštao je više nego bilo koji projekat ranije. Igre o Asteriksu takođe imaju bogatu istoriju, a najnoviju adaptaciju za konzole i PC računare pripremio je Atari. Asterix & Obelix XXL je vrlo interesantna 3D platformska zabava za jednog igrača, u kojoj glavnu ulogu tumače Asteriks i Obeliks, potpomognuti kučencetom Garoviksom. Izazov s kojim se suočavaju veći je nego ikad – čitavo galsko naselje je nestalo u nepoznatom pravcu, a svi tragovi ukazuju da je glavni i odgovorni krivac za tu pometnju niko drugo do – Cezar. Odlučni da Rimljanima još jednom dokažu da je batina iz raja izašla, Asteriks i Obeliks kreću u spasilački poduhvat koji će ih provesti kroz sve rimske provincije, da bi ih na kraju, kao što izreka kaže, svi putevi odveli do – Rima...Asterix & Obelix XXL, slično Shreku 2, pripada novom talasu 3D platformi koje omogućuju simultano vođenje više heroja različitih osobina, koji brojne arkadne i logičke prepreke rešavaju kombinujući svoje sposobnosti. Asteriks se oslanja na brzinu zahvaljujući kojoj lako izlazi na kraj s brojnijim neprijateljem, dok Obeliksu više odgovaraju zadaci koji zahtevaju sirovu snagu. Mesta na kojima junaci menjaju uloge su unapred određena i lako ih je prepoznati. To su uglavnom različiti mehanizmi za penjanje na visoke platforme, skriveni prolazi koje pokrivaju teški predmeti, katapulti i glomazne skalamerije koje Gali mogu da razmontiraju samo ako udruže snage. Logički problemi su krajnje jednostavni i rešenje je uvek nadohvat ruke – treba samo dobro osmotriti okolinu i pažljivo pratiti dijaloge koji objašnjavaju detalje zapleta. Igra se najvećim delom svodi na batinanje mršavih rimskih legionara, žilavih centuriona, gusara, Vikinga, treniranih lavova i drugih smetala koja se razlikuju od nivoa do nivoa. Protivnici su raznovrsniji i brojniji nego u bilo kojoj sličnoj igri i napadaju u talasima, što hrabrim Galima ostavlja mogućnost da svoje veštine prikažu u najboljem svetlu, onako kako to čine u stripu i na filmovima. Dobra atmosfera upravo i potiče od izrazito dinamične akcije i neprestane gužve u kojoj učestvuje po više desetina likova kojima nikad nije dosta batina; iako nije potrebno premlatiti baš sve napasnike, postoji unapred određen broj protivnika koje treba eliminisati kako bi se otvorio prolaz za narednu deonicu. Trenutaka za predah ima veoma malo i oni se koriste za prikupljanje dodataka koji se kriju unutar drvenih kutija ili ostaju iza pobeđenih protivnika i obnovu energetskih resursa do kojih se dolazi udaranjem divljih veprova (Singularis porcus, Obeliksova omiljena poslastica). Na kritičnim deonicama, koje kriju veliki broj protivnika, rasute su još i bočice s čarobnim napitkom, koje Asteriksu kratkotrajno daju nadljudsku snagu i brzinu. Sakupljeni rimski šlemovi koriste se za kupovinu kombinovanih udaraca od piljara koji se krije u montažnim kutijama – u pitanju su naročito efikasne tehnike koje se zasnivaju na magijskim moćima i omogućuju lakše uništavanje jačih neprijatelja. Nivoi su strogo linearni, prelaze se brzo i bez previše lutanja. Zahvaljujući dobroj konstrukciji i vešto maskiranim granicama, nivoi se čine znatno prostranijim nego što zaista jesu, a takvom utisku doprinose i retke sporedne deonice koje kriju dodatke. Svaki nivo se sastoji od više etapa, a nakon svake od njih moguće je snimiti poziciju, na lokacijama koje obezbeđuje druid Aspiriniks. Kontrolni sistem je dosta dobar, komande na tastaturi su dobro raspoređene, mada je za potpuno doživljaj i opušteno igranje neophodan analogni kontroler (upravljanje kamerom putem tastature nije naročito udobno). Kamera je postavljena iza leđa glavnog junaka i uglavnom pruža zadovoljavajuću preglednost, mada teško izlazi na kraj s naglim promenama pravca kretanja (tada je neophodno ručno podešavanje) i ima nešto uži hod po vertikalnoj osi. Grafika je nešto slabija u odnosu na Shrek 2, ali i dalje vrlo dopadljiva jer verno prenosi atmosferu iz stripa i dobro oslikava različite ambijente. Verodostojnost crteža je odlična, animacije su karakteristično duhovite, a i dobra zvučna podloga upotpunjuje vis comica. Naročitu pohvalu zaslužuju brzo snimanje pozicija i učitavanje nivoa, te dobra optimizacija – već na minimalnoj konfiguraciji igra će raditi bez previše „seckanja”. Iako se oseća nedostatak zahtevnijih logičkih problema koji bi igru učinili zanimljivom na duže staze, Asterix & Obelix XXL se bez bojazni može servirati kao slatki desert svakom ljubitelju savremenih platformskih igara. Gradimir JOKSIMOVIĆ | | |