Warlords IV: Heroes of Etheria | Ime Warlords mlađe igrače uglavnom asocira na igre s dodatkom Battlecry u naslovu. No, pre ovih inventivnih RTS-ova arhaičnog izgleda, serijal Warlords bio je jedan od rodonačelnika žanra fantasy poteznih strategija. Oni koji pamte davno doba kad su dinosaurusi hodali zemljom sećaju se i neprospavanih noći i neizmerne zabave, što su bili stalni pratioci ovih igara.Više od pet godina je prošlo od poslednjeg poteznog izdanja Warlordsa. U tom periodu su stari rivali imali blistave uspone (Heroji III) i teške padove (Heroji IV), a pojavili su se i neki novi, veoma dobri klinci (Disciples i Age of Wonders). Nakon dva izleta u svet RTS-a, bio je red da se Stiv Fokner vrati korenima igre koju je stvorio pre trinaest godina. Susret sa Warlordsom IV ostavlja utisak da je igra pravljena za specifičnu grupu ljudi. Naime, u Heroes of Etheria prepliću se elementi iz starih, poteznih Warlordsa kao i ideje viđene u Battlecry igrama. Tako igrače originalnih igara koji su ostali verni serijalu tokom perioda RTS-a čeka zaista izuzetno igračko iskustvo.Kampanja Warlordsa IV stavlja vas, slično kao u Battlecry II, pred mapu Etherie. Svaka teritorija na mapi je novi scenario. No, dok ste u WBCII besciljno osvajali teritorije, bez okvirne priče, u ovoj igri stvari su drugačije. Kao mnogi zapleti u Etheriji, i priča Warlordsa IV vuče korene iz vremena Sunderinga (cepanja) kada je svet gotovo uništen jer mag Mordaine nije mogao da kontroliše demone koje je prizvao. Tri hiljade godina kasnije, demoni su opet nemirni i čini se da neko želi da ponovo isproba tu istu magiju prizivanja. Deset od preko trideset scenarija prate radnju i predstavljaju pokušaj da zaustavite bacanje kobne čarolije. Ostale teritorije odnosno scenariji ne utiču na tok glavne priče, ali daju interesantne questove, bonuse, jedinice i iskustvo koje će vam olakšati prelaženje težih misija. Da biste započeli igru, morate da stvorite Warlorda, svoj alter-ego u igri. Ova specijalna klasa heroja utiče na celo kraljevstvo, na jedinice, gradove i magije, ali tokom scenarija on ne može da napusti glavni grad pa služi i kao teška odbrana. Pri stvaranju, sem rase svog Warlorda, odredićete mu primarnu i sekundanu osobinu i time ga svrstati u jednu od 36 klasa Warlorda. Klase su vema bitne jer od njih zavise magije koje ćete moći da izučavate kao i bonusi koje ćete davati svojim jedinicama. Naravno, tu su i konvencionalni heroji sa veštinama koje utiču na jedinice u njihovim stekovima. Dok heroj stiče iskustvo nakon borbe, Warlord dobija iskustvo tek nakon odigranog scenarija tako da što više scenarija odigrate – Warlord je moćniji. Kao u Battlecryu, Warlord ima svoju pratnju pa može da sa sobom vodi tri heroja ili jedinice kroz više scenarija. Neke od specijalnih veština „običnih” jedinica (ako se zmajevi i demoni mogu smatrati običnima) mogu da utiču na ostale saborce. Očigledno se vraćamo na staro pravilo iz ranijih Warlordsa – napraviti specijalnu grupu jedinica čiji kombinovani bonusi ih čine gotovo nepobedivim. Kao i pre, u jednom steku ne može biti više od osam jedinica tako da ćete uvek morati da pravite kompromise između snage i specijalnih sposobnosti, no i to je deo izazova. Pri pravljenju grupa bitan je moral koji neće biti na nivou ako kombinujete dobre i zle jedinice. Ako deset strana iz igre (Vitezovi, Imperija, Patuljci, Ogri, Orci, Nemrtvi, Mračni vilenjaci, Demoni, Zmajevi i Vilenjaci) poređate u krug, što su dve strane udaljenije jedna od druge u tom krugu, to se jedinice tih rasa lošije podnose. U zavisnosti od stepena razvijenosti grada, svaka strana može u njemu da regrutuje do pet klasa jedinica i jednog heroja specifičnog za tu rasu. Borbe u poteznom Warlordsu su se do sada izračunavale automatski. Warlords IV uvodi novost – interfejs za taktičku borbu. Ono što su dizajneri iz Infinitea smislili ne može da se poredi sa taktičkom borbom viđenom u Herojima ili Age of Wondersu, ali „Speed Tactical System” ipak ima svojih draži. Ovaj sistem vam omogućuje da na početku borbe bacite magiju i odlučite koja će od vaših jedinica izaći na megdan protivnicima. Od tog trenutka ne radite ništa sve dok je vaš izabranik živ, a aktivne veštine vaših jedinica iz pozadine kao što su streličarstvo ili lečenje automatski se aktiviraju svaki put kada novi protivnik stane pred vašeg isturenog borca. Glavna zamerka Warlordsu IV odnosi se na grafiku i dizajn. Iako se od poteznih strategija ne očekuje mnogo na ovom planu (mada nam je Etherlords pokazao suprotno), izgled koji se zasniva na istom engineu i dizajnu koji je korišćen u Battlecry II poigrava se sa strpljenjem fanova. Ljudi žele igru koja je istovremeno interesantna i ugodna za oči. Mape sveta izgledaju krajnje monotono, objekti na njima upadljivo štrče iz osnovnog terena, a interfejs, iako savršeno funkcionalan, ostavlja preterano spartanski utisak. Čudna odluka je i nedostatak diplomatije koja je bila prisutna u prethodnim delovima. Ipak, najbitnije iz ranijih Warlordsa je očuvano. Slavni AI Warlordsa i dalje je nezamenljiv protivnik. Dragan KOSOVAC | | |