Microsoft Flight Simulator 2004: A Century of Flight | Ako je sa prošlim izdanjem Flight Simulatora „Microsoft” konačno ukinuo svaki smisleni oblik konkurencije u svetu civilnih simulatora letenja, sa najnovijim je u potpunosti zatro bilo kakvu nadu da će bilo kada imati bilo kakvog kompetitora. Razvoj i napredak ovog najpoznatijeg sim serijala na planeti sada se već nalazi u nebeskoj kategoriji, leteći stotinama kilometara iznad nada, snova i mogućnosti potencijalne alternative. Kraj istorije je stigao.Ali to uopšte nije loša stvar. Sam pojam „Microsofta” i sve što on predstavlja iritira mnoge. No, njihove igre su izuzetak, pre svega FS. Mali deo kompanije odgovoran za zabavu, edukaciju i hiljade spaljenih sati sobnih pilota nikad nije izneverio poverenje i nadu u kvalitet. Flight Simulator 2004: A Century of Flight svojim izdanjem proslavlja dvostruki jubilej: sto godina od prvog leta vazduhoplova na sopstveni pogon i 20 godina od premijere prve verzije igre na zaboravljenom IBM-PC računaru. Uz nekoliko tematskih celina (modula) dodatih osnovnom kosturu igre, unapređene grafike i umnogome usložnjenog koncepta GPS navigacije i ATC-a (Air Trafic Controla), FS 2004 predstavlja uspešnu ekstenziju verzije sa kraja 2001. godine (FS 2002). Iako je sama osnova igre, pre svega 3D terenski engine ostao u načelu isti, pomenuta poboljšanja su sasvim dovoljna za opravdanje cene i same pojave novog izdanja.Od istorijskog leta Vilbura i Orvila Rajta prošlo je tačno sto godina. Jedan vek u kome je avijacija evoluirala od famoznog Flyera, šklopocije koja je preletela čitavih 37 metara na visini od tri metra, do bespilotnih stealth bombardera čiji prototipovi ulaze u završnu fazu razvoja. Poseban odeljak igre, vezan za istorijske letove ponudiće vam da neke od njih reprizirate u sopstvenoj režiji sa 100 odsto autentičnim postavkama: pustolovina braće Rajt, let Čarlsa Lindberga i prvi istorijski prelet Atlantskog okeana, najzačajnije pustolovine Amelije Erhart (pa čak i onaj let iznad okeana kada je nestala bez traga), podvige nekoliko manje poznatih, angloameričkih lokalnih pustolova-letača... Šansa da provozate Flyer, Spirit of Sent Luis i Lockheed Vegu je ono po čemu će narod zauvek zapamtiti izdanje sa sufiksom 2004. Gledano po suvim gabaritima, FS 2004 donosi nekoliko kvanitativnih poboljšanja u odnosu na prethodnu verziju: broj aerodroma povećan je sa 22.000 na 24.000, a avioni kojima možete upravljati dostigli su cifru od 24 (sa 15). Morfologija tla i engine ispeglani su od male količine bagova koje su posedovali, tako da renderovanje krajolika, reka i gradova više ne dovodi do povremenog clippinga i gubitka tekstura. Oblaci i efekti vremenskih uslova doživeli su najznačajniji fejslift: predivni paperjasto/volumetrični oblaci pojavljuju se, nestaju i nadolaze u totalno realnom maniru, nikada ne postajući homogeno teksturirana ploča, nezavisno od visine na kojoj letite iznad njih. Oluje, vetar i kiša suptilno su sinhronizovani sa oblacima, maglom i svetlošću Sunca i Meseca, praveći gotovo neponovljive kombinacije u zavisnosti od intenziteta svih pojedinačnih faktora. Najbolji pojedinačni efekat je razlivanje kapljica po vetrobranu pri korišćenju virtuelnog kokpita: razmuljavanje vode zavisno od brzine, eventualnih bočnih vetrova i visine je nešto što zaista treba videti i zapamptiti kao vrsno tehnološko dostignuće. Kao i u prethodnom nastavku, igra vam dozvoljava da update vremenskih prilika downladujete sa Interneta u petnaestominutnim intervalima, što stavlja onaj finalni tegić na tas apsolutne vizuelne vernosti. Učila, trening lekcije i bogata letačka bibliografija u ovom izdanju obogaćeni su sa mnoštvo novih sadržaja: interaktivne i pasivne lekcije, letačka škola, pregršt video klipova najrazličitijeg karaktera ukomponovani su u relacionu bazu nalik na web browser, indeksiranu i značajno lakšu za pretraživanje od prethodne verzije. Čak i da simulacije nema, trening pod-komponenta imala bi apsolutno opravdanje za 4 CD-a koje FS 2004 zauzima. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |