TEST PLAY
Šta je bolje, da autori nekog od omiljenih vam serijala najave novi izdanak rano, pa da se godinama krčkate u čorbi nestrpljenja, iščekivanja i hypea ili da razvojni studio godinama radi u miru i tišini, pa kada su spremni, da samo objave: „E, mi završismo novi deo, u prodaji je za koji mesec”? Predani tvorci poteznih strategija iz Triumph Studiosa su za svoje najnovije ostvarenje izabrali da idu ovim drugim putem: Age of Wonders 4 najavljen je krajem januara, da bi na našim kompjuterima bio instaliran početkom maja. Milina! Najbitnije stavke u ovoj igri, a to su gameplay i atmosfera, vrhunskog su kvaliteta. AoW 4 ide korak dalje od bilo kog ranijeg dela serijala putem zanimljivog oblika meta-progresije Veterani među ljubiteljima ovog žanra, ili, još bolje, samog serijala, dobro znaju za razvojni put Age of Wondersa. Original se pojavio davne 1999. godine, kao evolutivni i duhovni naslednik šest godina starijeg hita Master of Magic, koji je, pak, sam bio specifičan spin-off slavnog Civilizationa. Tako su, od samog početka, temelji ovog serijala bili: klasično fantazijsko okruženje, menadžment i kretanje po strateškoj mapi sveta u stilu Civa, RPG elementi u vidu razvoja heroja koji vaše armije čine opasnijim, kvalitetne taktičke bitke i, naposletku, istovremeno robusan i razuzdan sistem magija koji je bio u stanju da u trenutku preokrene tok partija. Sve to, ali i još mnogo više, može da se nađe i u najnovijem izdanku ove slavne franšize. Za cepidlake, pomenućemo i to da je AoW 4, zapravo, šesti naslov u ovom serijalu, jer je treći bio AoW: Shadow Magic, koji se pojavio pre AoW 3, dok je peti naslov bio naučno-fantastični AoW: Planetfall, pre četiri godine. No, čak i pored diskutabilne naslovne nomenklature, ono bitno, a to su gameplay i atmosfera ove igre, vrhunskog je kvaliteta. Narativni okvir igre istovremeno smisleno povezuje prethodne (fantazijske) delove serijala, ali i daje autorima slobodu pri stvaranju novih svetova i scenarija. To je izvedeno preko, trenutno i dalje popularnog, „multiverzumskog rešenja”. Naime, svi čarobni svetovi Astralnog mora povezani su putem Magehavena, utočišta između svetova odakle moćni magovi, zvani Godiri, kroje sudbinu običnim smrtnicima. Dugi period relativnog blagostanja okončan je kada grupa ratobornih Godira uspeva da pobegne iz svog volšebnog zatvora i započinje Četvrto doba čuda, borbu za kontrolu nad što većom teritorijom, što više naroda i otključavanje tajni sve moćnijih drevnih čarolija, koje će onoga sa najviše znanja učiniti nepobedivim. Dok, sa jedne strane, iskvareni magovi pokušavaju da se dokopaju magijske i vojne moći, a savez miroljubivih Godira, efektivno, radi isto to, ali da bi poludele rođake vratili nazad u njihov međudimenzioni zatvor, hrabrost odvažnih smrtnika je ono što odlučuje ishod sukoba. Tokom kampanje, igrač ima priliku da prati ovaj epski sukob iz perspektive svih učesnika. Tehnički gledano, AoW 4 ima jedan mali scenario koji služi kao lep tutorijal za nove igrače (a i starije, koji su malo „zarđali”), cela story kampanja, zapravo, može da se posmatra samo kao veličanstvena odskočna daska u beskrajni okean sve težih, nasumično generisanih partija. To nije nimalo čudno, jer, iako solidno, pripovedanje nikada nije bilo primarni motivacioni zamajac ovog serijala, već je to bila njegova zarazna mehanika. Mada, sa druge strane, validan je i stav kako su Triumphovci, zapravo, uspeli da kroz sistem kvestova i nasumičnih svetskih događaja, koji je aktivan i tokom skirmish partija, tim random mapama približe epsku atmosferu iz skriptovanih, kampanjskih scenarija. Osnove gameplaya su, efektivno, iste kao u ranijim izdancima ove franšize. Na velikoj, strateškoj mapi (podeljenoj u heksove i sa svetlom i tamnom stranom sveta) nalazi se niz gradova koji su uporišta moći brojnih frakcija. U njima podižete građevine neophodne za regrutovanje, izučavanje magija i jačanje ekonomije. Osim samih hexova, mapa je podeljena na regione različitih veličina koje je potrebno anektirati svom kraljevstvu (na isti način kao u Planetfallu) da biste otpočeli sa eksploatacijom na tom terenu. Ipak, treba biti umeren u brzini pripajanja novih teritorija, jer to može da utiče negativno i na raspoloženje u vašim gradovima i na nastrojenost komšija prema vama. Regrutovane jedinice pomerate po mapi istražujući nova, nepoznata prostranstva tokom svakog poteza. Kada je trenutak da se „sporečkate” sa nekim, imate mogućnost da prihvatite rezultat automatskog rešavanja sukoba (idealno za preskakanje trivijalnih sukoba koje ćete okončati bez gubitaka) ili da se upustite svojeručno u nadmudrivanje sa protivnikom kroz taktičke bitke. Novajlije će, verovatno, zaprepastiti jedan feature, vezan za taktičke okršaje, koji je upravo specijalitet ovog serijala, još od prvog AoW-a. Naime, za razliku od igara u kojima se stackovi jedinica obračunavaju striktno jedan na jedan, u AoW se uzima u obzir ko gde stoji na mapi sveta i prelazak na taktičku mapu u bitku „povlači” i stackove sa susednih hexova. To, naravno, znači da igrač koji napada (ako ima dovoljno movementa), efektivno, diktira odnos snaga u bitkama, što je neretko i te kako potrebno da bi se savladao opasan protivnik. Jedinice, opet tradicionalno, preživljavanjem bitaka stiču iskustvo i činove (šest komada, od „regrut” do „legenda”). Sem toga, taktičke sladokusce obradovaće podatak da se jedinice dele na čak jedanaest kategorija, svaka sa specifičnim bonusima ili penalima pri interakciji sa nekim od drugih tipova. Najmoćnije jedinice su, naravno, heroji, koji sticanjem nivoa razvijaju vlastito drvo veština, a mogu i da nose moćne magične predmete koji im dodatno pojačavaju borbenu gotovost. U skladu sa drevnim tekovinama Civilizationa, pa, tako, i serijala AoW, sve jedinice i heroji imaju upkeep, pa večito pazite na klackalicu između želje za većom armijom i količinom resursa neophodnom za njihovo održavanje. Na vaše kraljevstvo utiče mnogo toga, a na prvom mestu su knjige magijskih škola koje definišu sve, od vaših čarolija, preko veština koje koriste vaši heroji, do stavki u tehnološkom drvetu i specijalnih jedinica koje možete da regrutujete. Slede rase koje vodite i one ovde nisu neki strogi arhetipski kliše, već široka paleta mogućnosti i opcija. U igri je deset rasa, svaka može da pripada nekoj od šest kultura, sa nizom društvenih karakteristika koje ih dodatno profilišu. Sve u svemu, ako želite, možete da vodite mračne, agresivne halflinge. Smrt dugajlijama! Hoćete vilenjake-divljake? Uga-buga-irlithien! Tehnokratski orkovi? Dobrodošao u industrijski kolektiv, zeleni druže! Kampanja donekle ograničava slobodu ovih izbora, ali kada zaronite u skirshmish protiv AI ili ljudskog protivnika, nebo je granica. Ako ste neko kog ovo izobilje mogućnosti može da zastraši ili uspori, ne brinite, tu je podešavanje težine u tri stepena, kao i detaljna in-game enciklopedija, koja jasno objašnjava svako potencijalno pitanje. Ono gde AoW 4 ide korak dalje od bilo kog ranijeg dela serijala je zanimljiv oblik meta-progresije koji na jednostavan, a efektan način povezuje on što bi, inače, bile potpuno nezavisne skirmish partije. Naime, uspešno okončavanje svake partije, bilo da se radi o nekom scenariju ili nasumično generisanoj mapi generiše određeni broj poena iskustva za vaš Panteon, koji funkcioniše kao univerzalno drvo sa pedesetak talenata ili pasivnih bonusa koje razvijate između partija i, u dogledno vreme, omogućavaju vam da sa manje brige pokrećete sve izazovnije mape sa opasnijim protivnicima. Sem toga, pobeda za sobom povlači i vozdizanje najboljeg heroja vaše armije u Mageheaven, što vam omogućava da ih ponovo regrutujete u budućim okršajima, kada vodite tu specifičnu frakciju, ali i da ih vidite sa protivničke strane bojnog polja. Tehnička strana igre odiše vrhunskim kvalitetom. Grafika je prelepa i u skladu sa odličnim dizajnom dočarava žive fantazijske svetove i njihove žitelje. Zvuk je isto odličan, sa melodijama koje odgovaraju situaciji, odnosno, okruženju i parametrima vaše frakcije. AI protivnik je više nego solidan i verovatno nećete žuriti da podignete težinu sa normal na hard. Age of Wonders 4 nije samo još jedan blistavi dragulj u kruni Paradox Interactivea, giganta među izdavačima strategija, čija paleta naslova pokriva sve bitne periode čovečanstva, od antike, pa sve do svemirske ekspanzije. Ovaj naslov je jedno prelepo ostvarenje koje su ljubitelji fantasy strategija čekali godinama. Ako ste fan ovog subžanra ili vam se čini da bi ovakva igra mogla da vam se svidi - nećete pogrešiti. Bitno upozorenje za kraj: vreme koje se provodi uz ovakvu igru, meri se godinama. Potrebno: Core i5-2500K / Ryzen 5 1600X, 8 GB RAM, GeForce GTX 670 (2 GB) / Radeon HD 7870 (2 GB) / Intel Arc A380 (6 GB) / Intel Iris Xe G7 (Tiger Lake) / Radeon Vega 8 Poželjno: Core i7-9700K / Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, GeForce GTX 1070 Ti / Radeon RX 5700 XT Ova igra je: najnovije poglavlje veličanstvenog fantasy 4X serijala Platforma: Windows (Steam/Epic/GoG), PlayStation 5, Veličina: 20 GB Studio: Triumph Studios Izdavač: Adresa: i.sk.rs/359109 PEGI: 16 90
|
||||||||||
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Doom: The Dark Ages Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom... Clair Obscur: Expedition 33 Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama... Computex 2025, Tajpej, Tajvan AI NEXT Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C... Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G Višak samopouzdanja Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”... Asus ProArt P16 (H7606WP) Pronalazak neverovatnog Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom... Logitech ProX Superlight 2 Sve udvostručeno Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta... Winhance 25.05 Popravka Prozora U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa... .rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije Unapređeno e Zakazivanje Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti Uspon tihog softvera Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao... Fatal Fury: City of the Wolves Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao... Arc Raiders Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)... |
||||||||||