Strateške igre nekada su žarile i palile igračkom scenom. Nakon nepune dve decenije, završile su na policama „omatorelih „ igrača ili se na njih gleda kao na nišu online makljaže. Ideja, kao nešto što je među sobom izdvajalo dobar deo starih igara, gotovo da je potpuno iščezla. Mali i do sada nepoznat poljski studio Serious Sim latio se posla pravljenja drugačije strategije u 2019. godini.RTS igra u kojoj, poput realnog komandira, upravljate jedinicama na bojnom polju preko radio-veze |
Radio Commander predstavlja jednostavnu ideju koje se još niko nije setio - RTS igra u kojoj jedinicama upravljate radiom u ulozi komandira čete na samom bojnom polju. Kako bi ovakav pristup imao smisla, potrebno je i odgovarajuće okruženje. Iako je radio-veza i dan-danas nezamenjiva, istorijski sukob, sa specifičnim odnosom snaga, političkom i ekonomskom situacijom i nivoom tehnološkog razvoja, obećava mnogo zanimljivije iskustvo. Radio Commander stavlja vas u cokule komandira voda prvih jedinica zvaničnog prisustva oružanih snaga Sjedinjenih Država, pre svega slavne 173 Airborne, koja je u prvim godinama rata učestvovala u direktnim sukobima sa vojskom Severnog Vijetnama i gerilom Vijetkonga i podnela velike žrtve. Zamisao igre je upravljanje jedinicama na pravoj vojnoj mapi, kojima se komande zadaju korišćenjem koordinata. Komande su jednostavne i intuitivne i možete da ih izdajete kliktanjem ili pozivanjem prečica, a postoji i opcija izdavanja glasovnih komandi koja se oslanja na Voice Recognition Windowsa 10 i za sada ne funkcioniše baš najbolje.Kako se radnja odvija u realnom vremenu, postoje dugi periodi u kojima se ne dešava ništa, što sa jedne strane stvara tihu tenziju jer sve vreme čekate da se nešto desi, a kada pucnjava počne - frenetično ćete vrteti brojčanik koordinata. Jedinice je moguće pozivati na raport, bilo položaja, stanja (municija, preostala snaga, moral, brojno stanje, ranjeni i poginuli...) i eventualnog kontakta sa neprijateljem. Akcije su specifične za tip jedinice, pa će tako transportni efektivi moći da pokupe ili ostave pešadijske vodove, preuzmu ranjenike i ostave zalihe. Osnovna jedinica je, naravno, G.I. Joe i na raspolaganju će vam biti nekoliko vodova sa kojima ćete pronalaziti Vijetkong, nakon čega ćete pokušati da ga eliminišete kombinovanim snagama. Komande i odgovori sastavljeni su od unapred snimljenih reči koje nisu izgovorene sa istim intenzitetom i emocijom, pa njihovo ponavljanje brzo počinje da ide na živce. Na mapu možete da postavljate tokene sa tipom sopstvenih i neprijateljskih jedinica i da njihovim „ručnim” pomeranjem pratite razvoj situacije. Izdavanje komandi može da bude i problematično. Na primer: morate da pošaljete helikopter na koordinate pa da zatražite raport ili naredite iskrcavanje da biste saznali da na tu lokaciju ne može da sleti i, dok tražite alternativnu, dobijete poruku da ostaju bez goriva.  | Vremenski uslovi, teren, doba dana i stanje vaših jedinica igraju ulogu u razvoju i ishodu misije, a elevacija i zaobilaženje sa ciljem udara sa strane mogu da budu od suštinske važnosti. Međutim, i pored svega navedenog ostaje utisak da je većina ovih faktora klasičan RNG. Nakon misije možete da pustite ponovni snimak i vidite gde ste napravili grešku, pa da, naoružani znanjem koje su životom platili vojnici koji nisu čak ni pikseli, probate da popravite situaciju.Istorijska tačnost je uglavnom ispoštovana, ali pogled na političke i rasne odnose, komunističku pretnju i motive vojnika sa početka rata, više odgovara sentimentu nekog modernijeg čoveka sa definisanim stavom o ovom sukobu, bez ličnih veza sa njim ili dubljeg studiranja teme. Čak i dijalozi ne zvuče kao nešto što odgovara trenutku, što je boljka mnogih modernih igara. Tehnički, igra izgleda jednostavno, ali nije dobro optimizovana. To i relativno kratka kampanja, nažalost, ostavljaju utisak da se radi o Early Access igri, a ne gotovom proizvodu. Potencijal za kraću zabavu ljubitelja vojne istorije svakako postoji, a ukoliko razvojni tim ostavi mogućnost modovanja, svaki sličan noviji sukob dobiće svog Radio Commandera. |