NA LICU MESTA<>
092011<><>

QuakeCon 2011

Kapitalizam u praksi

(Ekskluzivno za „Svet kompjutera” iz Dalasa)

Šesnaesti po redu QuakeCon održan je od 4. do 7. avgusta u luksuznom hotelu Hilton Anatol nedaleko od centra Dalasa i okupio je skoro 7000 ljubitelja kompjuterskih igara. Iako je QuakeCon godinama ponajviše bio zasnovan na igranju i profesionalnom takmičenju u igrama id Softwarea (serijali Doom i Quake), čitava manifestacija postala je mnogo više od toga. Kupovinom id Softwarea, gigantski izdavač ZeniMax Media brzo je shvatio da je festival QuakeCon idealno mesto da igračima direktno predstavi nastupajuće naslove iz svih svojih studija. Za same igrače ovaj potez je prava poslastica, jer mogu direktno da probaju demo verzije nastupajućih visokobudžetnih video igara, i uz to dobiju pregršt marketinških poklona (majica, postera itd.), čime automatski nastavljaju da „prosvećuju” ostatak igračke/potrošačke populacije. Šta više reći – kapitalizam u praksi. Naravno, nije sve usmereno na komercijalu – QuakeCon predstavlja neku vrstu „religioznog hodočašća” za sve one kojima je hobi igranje video igara sa prijateljima, učešće na raznim takmičenjima (overklokovanja procesora, pravljenja unikatnih kompjuterskih kućišta itd.), kao i druženje.

QuakeCon je kao i svake godine počeo govorom/prezentacijom svetski poznatog grafičkog programera Džona Karmaka, jednog od osnivača id Softwarea.

Inače, dotična firma je ove godine proslavila dvadeset godina postojanja. Njihov hit Wolfenstein 3D je 1992. godine za starije igrače bio prvi dodir sa FPS žanrom, koji je ta igra ujedno i definisala. Džon Karmak je sa velikim entuzijazmom govorio o nastupajućoj igri Rage, koja je prvi igrački softverski projekat baziran na kodu njegovog najnovijeg 3D endžina id Techa 5. Rage je, takođe, nov, unikatni pravac dizajna video igara za id Software. Igra je smeštena u postapokaliptični svet koji, iako liči na filmski set „Mad Maxa” i seriju igara Fallout, ima i mnogo razlika – od same priče do fotorealističnog okruženja. Rad na Rageu je trajao ravno šest godina i igra je napredovala paralelno sa kodom id Teche 5. Prema rečima Karmaka, čitav proces bio je mukotrpan, jer mnogi elementi igre i 3D sveta pomeraju granice onoga što je tehnički izvodljivo na današnjim kućnim kompjuterima i konzolama za video igre. Igra za punu istalaciju zahteva 22 GB prostora, što bi trebalo da garantuje kvalitet. Specijalni efekti i detalji u igri za mnoge će biti odličan test koliko dobro njihov kompjuterski hardver radi kada treba da obradi više od tri miliona linija kompajliranog C++ koda, koji udahnjuje život impresivnim detaljima ispod haube samog enginea. Karmak dalje navodi da će Rage, doduše, biti moguće igrati i na kompjuterima osrednjih mogućnosti, ali će na duže vreme postaviti granice kao jedna od najzahtevnijih video igara. Xbox 360 i PS3 verzije Ragea grafički su modifikovane da izgledaju solidno, ali će najbolji doživljaj kao i uvek biti moguć jedino na novijem PC-ju sa snažnom video karticom. Posle PC-ja, Rage izgleda grafički oskudnije na Xboxu 360, a još za nijansu slabije na PS3, čiji je hardver zadao dosta muka programerima kako bi igra tekla glatko. Prema Karmaku, najveći izazov bilo je keširanje ogromnih grafičkih datoteka u ograničenu grafičku i sistemsku RAM memoriju PS3 i njihovo pravovremeno generisanje. Ovaj problem bio je uočljiv i na verziji Ragea za Xbox 360. Ako se igra ne instalira najvećim delom na hard disku, postoji mali grafički defekt mutnoće slike tokom dinamičkog učitavanja delova mape pri igranju. Za mnoge igrače to neće biti primetno, ali one koji igru analiziraju do detalja takve stvari samo će podsetiti na to koliko je Rage futuristički zahtevan i koliko su današnje generacije hardvera ograničene.

Vaš izveštač imao je priliku da tokom dva dana proba demo Ragea u sve tri verzije (PC, Xbox 360 i PS3). Utisci su generalno pozitivni. Igra je dizajnerski impresivna jer donosi mnogo noviteta – od svakojakih vozila koja se mogu koristiti do interaktivnih opcija vezanih za račvanje misija slično Oblivionu. S grafičke strane, moglo bi se reći da Rage predstavlja novi vizuelni standard u video igrama. Megateksture, svaki predmet, kompleksni objekat, humanoidni modeli i topografija sveta čine igru veoma detaljnom, dok različiti vizuelni efekti refleksije i senki daju svetu nenadmašan vizuelni kvalitet. Kontrole, kako na PC-ju tako i na konzolama, intuitivne su i prate standarde upravljanja u sličnim igrama.

Priča u Rageu je pažljivo režirana. Iako postoji osećaj totalne slobode nelinearnog kretanja, određeni delovi su skriptovani kako bi se glavna priča odvijala. Kako igra napreduje pojavljuje se veći broj izbora, a opšti zaključak što se tiče demo verzije jeste da put ka kraju igre postaje znatno interesantniji kako se spektar izbora eksponencijalno povećava. Rage sadrži opciju multiplayer, mada bez mogućnosti dedicated servera. Prema onome što je Džon Karmak obećao, realno je očekivati podršku za dedicated servere nakon zvaničnog izlaska igre početkom oktobra ove godine.

Osim promocije Ragea, koji je bio u žiži ovogodišnjeg QuakeCona, nekoliko drugih visokobudžetskih igara promovisano je u Expo hali, gde su bili izloženi kompjuteri i video konzole na kojima su se vrtele demo verzije igara koje tek dolaze. Stari i prekaljeni serijal Tribes vratio se nakon skoro deset godina u novom igračkom i grafičkom ruhu. Ruku na srce, iz dizajnerskog ugla sve izgleda manje-više isto kada se uporedi sa originalnom igrom. Što se drugih novosti tiče, Tod Hauard govorio je na QuakeConu o nastupajućem nastavku sage The Elder Scrolls u obliku dugo očekivanog Skyrima. Ono što je pokazano samo je doprinelo tome da se nestrpljenje poveća. Arkane Studios je predstavio svoju novu igru Dishonored, koja je oduševila mnoge posetioce zbog toga što će, barem sudeći po konceptnim crtežima i dizajnu, biti nalik serijalima Thief i Assasin’s Creed.

QuakeCon je i ove godine bio poprište mnogih novotarija u igračkom hardveru. Među najinteresantnijim treba svako pomenuti japanskog uvoznika za SAD User Side, koji je predstavio čitavu seriju specijalnih podloga za miševe. Ove podloge napravljene su od staklenih vlakana, te imaju neverovatno glatku površinu koja doprinosi veoma preciznoj kontroli laserskih miševa. Najskuplje podloge ove vrste koštaju oko 40 dolara i namenjene su grafičkim umetnicima, dok su za profesionalne igrače odlično rešenje slične podloge od 20 dolara. Što se zvučnog hardvera tiče, proizvođač 3D zvuka Psyko i ove godine je plasirao svoje specijalne slušalice PC51V1, koje po kvalitetu premašuju čak i najbolje što firma Bose može trenutno da ponudi, ne samo po kvalitetu reprodukcije zvuka već i po ceni.

Igračkih entuzijasta bilo je svuda na festivalu – od BYOC hale (Bring Your Own Computer), gde su igrali na sopstvenim kompjuterima, do Expo hale, gde su nastojali da probaju sve što su im nudili izdavač ZeniMax Media i generalni sponzori Intel, nVidia, Alienware itd. Treba svakako pomenuti i takmičenje u modovanju kućišta, gde je jedan od najoriginalnijih poduhvata bio rad Adama Ovena. On se već 17 godina bavi modovanjem raznih kućišta i više puta je učestvovao i pobeđivao na različitim takmičenja u pravljenju unikatnih kućišta. Njegov mod za ovogodišnje takmičenje na QuakeConu bio je kamion terenac – igračka, kojim je moguće daljinski upravljati. To samo po sebi ne bi bilo toliko impresivno da se unutar terenca ne nalazi pravi mali PC kompjuter, sastavljen od mini-matične ploče Asus P8H61-I, procesora Intel i7 2600i na 3,8 GHz, 4 GB DDR3 RAM-a i SSD od 64 GB. Prostora za video karticu nije bilo, ali je, srećom, onboard video sasvim solidan. Adam je čak demonstrirao igranje Starcrafta 2 na toj mini-konfiguraciji, za koju se može reći da predstavlja pravo malo tehničko čudo. Igračka u igrački.

QuakeCon je i ove godine bio mesto profesionalnog igračkog takmičenja u Quake Liveu. Prvo mesto u pojedinačnim mečevima odneo je Shane SK-rapha Hendrixson osvojivši 8000 dolara, dok je u četvoročlanim timovima prvo mesto osvojio tim Salivating Monstahz (Krysa, noctis, avekkk, spart1e) dokopavši se tako čeka od 16.000 dolara!

Kao i ranijih godina, bilo je na stotine igrača iz Evrope koji su došli da prisustvuju ovom legendarnom skupu. Pored QuakeCona, činjenica da se sve održava u Dalasu još jedan je razlog da se dođe i obiđe stari, dobri Teksas.

Saša POČEK

 
 DOMAĆA SCENA
Chicken Lines

 NA LICU MESTA
GamesCom 2011
QuakeCon 2011
Šta mislite o ovom tekstu?

 TEST JOY
Speedlink Competition Pro 25th Anniversary Edition
Razer Vespula

 STARO ZA NOVO
Half-life 2: The Stanley Parable
Half-life 2: Obscura

 JA, IGRAČ
Rođen u Srbiju, a srce u Ameriku
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera