NA LICU MESTA<>
092011<><>

GamesCom 2011

Uprkos impresivnim statističkim podacima, opšti je utisak da je najveća svetska gejmerska manifestacija ove godine podbacila u skoro svakom pogledu

(Ekskluzivno za „Svet kompjutera” iz Kelna)

Najava nove ekonomske krize odrazila se i previše jasno na ovogodišnji GamesCom u Kelnu. Ne može se reći da je bio skromniji niti siromašniji nego prethodnih godina. Međutim, nešto je nedostajalo. Svi su bili oprezniji u obećanjima i poslovnim dogovorima, a na sve strane čule su se ograde tipa: „Videćemo šta će biti, dogovaraćemo se u hodu, pratićemo razvoj situacije...”. Štandovi su bili manje raskošni nego ranije, na mnogim mestima je korišćen prošlogodišnji dekor, nedostajalo je uobičajenog sajamskog rasipništva i bilo je primetno da svi izlagači odreda gledaju da uštede gde god je to moguće.

Brojke, doduše, govore drugačije – bilo je 557 izlagača, što je oko deset odsto više u odnosu na 2010. godinu, kada ih je bilo 505. Pri tome, inostrani izlagači pristigli su iz 40 država (prošle godine iz 33), među kojima po prvi put iz Brazila, Meksika, Vijetnama, Estonije, Norveške i sa Devičanskih ostrva (!). Kako reče jednom prilikom legendarni Zvonko Mihajlovski, statistika je kao bikini – otkriva sve, a ne pokazuje ništa. Zlobnici bi rekli da za ove kuriozitetne izlagače izvesno ne bi ni bilo mesta da uobičajeni izdavači zapravo nisu bili štedljiviji, već zakupili podjednako veliki prostor kao ranijih godina. Ovako je skoro cela jedna hala preostala za grupisane izdavače sa Dalekog istoka (prethodnih godina bilo je primetno odsustvo ljupkih hostesica krupnih bademastih očiju), iz Irana (ponovo hostese sa zarovima, mada je to, po svemu sudeći, pre bilo udovoljavanje egzotičnim očekivanjima zapadnjaka nego poštovanje tradicije), Francuske, skandinavskih zemalja itd.

Prethodnih godina je još jedna pojava bila uočljiva – većina izlagača pribegavala je manje-više sličnom receptu za privlačenje posetilaca. Kada se, vremenom, odustalo od dekoltiranih hostesa kao mamca za geekove, pratili su se gejmerski trendovi. Tako se prvo na sve strane mahalo wiimote kontrolerima, pa su posle svi po štandovima gomilali Guitar Hero instrumente, da bi prošle godine sve vrvelo od 3D naočara. Ove godine je sve to mahom izostalo, ili je smanjeno na najmanju meru. Doduše, primetli smo da je stasala nova generacija švapskih hostesica... Čak je i Sony, sa svojim tematski raznovrsnim štandovima i, već tradicionalno, pola zakupljene hale, ove godine bio pomalo dosadan. Nije bilo kada i klozetskih šolja na koje su prikopčani kontroleri, operacionih sala opremljenih konzolama, kreveta za igranje u crnogorskom maniru i sličnih ideja tipa „možete se igrati svuda i uvek”, koje su ranijih godina oduševljavale sve posetioce bez izuzetka. Doduše, japanskom gigantu je ove godine bilo najvažnije da publici prikaže naslednika PSP-a pod nazivom PlayStation Vita, za koji Sony čvrsto veruje da može da preotme publiku „navučenu” na iPhone i Android. Da li će se to obistiniti, videćemo tokom 2012. godine.

Pored svega toga, promovisana je Velika Britanija kao „partnerska država” ovogodišnjeg GamesComa, što je nesumnjivo posledica finansijske podrške sajmu. Da li je to nagoveštaj preseljavanja manifestacije u London, ostaje da se vidi. Tamošnji renomirani ECTS svojevremeno se ugasio upravo zahvaljujući uspehu lajpciškog Games Conventiona, kojem kelnski sajam, uprkos busanju u grudi bivših Zapadnih Nemaca, definitivno nije ni do kolena. Nakon tri godine od preseljenja istočnonemačke manifestacije u Keln, to postaje sasvim jasno svim poznavaocima ove manifestacije. Možda bi Britanci ponovo da okušaju sreću sa igračkim sajmom? Male su šanse da se to dogodi sledećeg leta u jeku Olimpijade, ali 2013. godine već bi bilo sasvim moguće.

Activision Blizzard

Štand Activision Blizzarda namenjen širokoj publici ove godine bio je razočaravajuće monoton. Nije bilo čak ni grandioznih Warcraft/Starcraft kapija koje su dominirale prostorom prethodnih godina. Diablo 3 je, naravno, najviše zanimao kolonu gejmera koji su strpljivo čekali da ga vide uživo.

Iza zatvorenih vrata novinari su imali prilike da vide GoldenEye 007: Reloaded, HD verziju poznate igre o Džemsu Bondu, prerađenu ekskluzivno za Xbox 360 i PS3, a bile su tu i franšize sa superherojima Spider-Man: Edge of Time i X-Men Destiny, te Skylanders Spyro’s Adventure, vrhunska mamipara, koja je pritom još i neodoljivo simpatična. Naime, igrači kupuju figurice raznoraznih likova iz Spyro sveta, koje potom mogu da koriste u samoj igri, nezavisno od igračke platforme. Figurica se smešta na specijalno postolje koje je povezano sa konzolom i tim putem dotični junak ulazi u igru. Figurica ima sopstvenu memoriju i „pamti” sve dodatke koje je igrač s njom sakupio. Ako prebaci figuricu sa Wiija na DS, igrač će imati sačuvane i sve njene dodatke. Prirodno, svaka figurica, tačnije junak igre, ima neke njoj svojstvene osobine i prednosti, pa je za uspešno igranje poželjno imati više od jedne. I eto finansijskog košmara za roditelje...

Naravno, glavni mamac u Activision ogranku korporacije bio je Call of Duty: Modern Warfare 3, koji treba da se pojavi na tržištu 8. novembra ove godine, dve nedelje nakon Electronic Artsovog Battlefielda 3. Rivalitet dve kompanije oko toga čija će pucačina bolje proći kod publike prerastao je u prljavo prepucavanje preko medija, dostojno velikana ovdašnje „Grand parade”. Baražna vatra uvreda nakratko se stišala poslednjih dana, ali se očekuje novo rasplamsavanje kako se datumi izlaska igara budu približavali. O obe igre ove godine smo više puta pisali u „Svetu kompjutera”, pa sada nećemo trošiti prostor za to.

Pored CoD-a, prilično pažnje privukao je i Prototype 2, nastavak izrazito nasilnog hita iz 2009. godine. Protagonista prve igre Aleks Merser sada se našao s druge strane nišana, a osvetnički ga progoni novi glavni junak Džejms Heler, čija je porodica nastradala od Blacklight virusa. Vrtoglavi ples ubojitih sečiva kojima Heler vešto barata tamaneći sve pred sobom doživljava krešendo u sudaru s najezdom naoružanih neprijatelja. Poput Mersera, i Heler može da „konzumira” svoje neprijatelje i iskoristi njihova sećanja, sklapajući tako unatraške scenario koji je rezultovao smrću njegove porodice. Emotivni naboj kojim je protkana motivacija glavnog junaka da se otisne u surovi koljački pohod ostavlja snažan utisak na igrača, opravdavajući njegove/Helerove postupke i prevazilazeći tipično površno rokanje u video igri. Ovako nešto nismo skoro videli.

Bethesda Softworks

Bethesda možda nema tako široku ponudu igara, ali skoro svaku od njih igrači očekuju sa izrazitim nestrpljenjem. Pored remek-dela Rage, o kojem znatno više možete saznati iz reportaže Saše Počeka sa ovogodišnjeg QuakeCona (str. 90), najviše pažnje na ovogodišnjem GamesComu očekivano je privukao The Elder Scrolls: Skyrim, peto poglavlje fantazijske sage koju je proslavio Oblivion. Malobrojni srećnici imali su priliku da po prvi put od kada je igra najavljena okuse svu raskoš Skyrima. Početni izazov je, naravno, detaljno kreiranje lika, koje započinje izborom jedne od ponuđenih rasa – gušterolikih Argoniana, mačkastih Khajiita, Wood Elvesa, Redguarda ili Dark Elvesa. Nakon toga se serijom slajdera vrše fina podešavanja, koja idu do takvih detalja kao što su bore od smeha ili različita boja levog i desnog oka kao kod Dejvida Bouvija. Ulazak u velelepni svet Skyrima je doživljaj koji se ne može dostojno predstaviti rečima. Na sve strane ima stvarčica koje toliko privlače pažnju da putovanje do zadatog cilja može neosetno da se oduži, i to u priličnoj meri. Kupci Skyrima će ovog novembra definitivno doživeti neponovljivu pustolovinu za svoj novac.

Još jedan zanimljiv projekat Bethesde je i Prey 2, nastavak hita iz 2006. godine. Izraz „nastavak” ovde treba shvatiti uslovno, jer igra ima novog protagonistu i mesto dešavanja, a sa prvim Preyom deli samo isti univerzum. Novi junak Kilijan Semjuels bivši je savezni američki maršal, koji se obreo na vanzemaljskoj planeti Egzodus i postao lovac na ucene. Igra ima snažan šmek „Blejdranera”, prisutan na svakom koraku, sa povremenim pozajmicama iz „Total Recalla”. Semjuels je prilično živahan za svoje godine, pa tokom jurcanja za svojim žrtvama izvodi dosta spajdermenovskih akrobacija, što samo doprinosi porastu nivoa adrenalina kod igrača tokom pustolovine.

Disney Interactive

Premda interaktivni ogranak kompanije Disney marljivo štancuje multimedijalne varijante njihovih filmova paralelno sa premijerama, na GamesComu su se usredsredili na samo jedno ostvarenje – Disney Universe, varijaciju na temu Lego igara i Little Big Planeta. U pitanju je simpatičan co-op za maksimalno četiri igrača u lokalnom okruženju, bez online opcije, koji mlađim igračima pruža priliku da u virtuelnom svetu navuku kostime svojih omiljenih junaka iz čak 40 Disneyevih franšiza i upuste se u dinamičnu pustolovinu. Zašto kostimi umesto pravih likova? Zato što bi autorska prava za korišćenje svih tih raznolikih junaka u istoj igri bila preskupa, a ponegde verovatno i nedostupna. Međutim, ako avatar u video igri nosi kostim bilo kog lika, sve je dozvoljeno. Ovo je i prvo medijsko ostvarenje u kojem se susreću zajedno likovi iz Disneyevih i Pixarovih filmova. Tako su, pored nezaobilaznog sveta Mikija Mausa, tu uvršteni i „Finding Nemo”, „Aladin”, „Lion King”, „Monsters, Inc.”, „Lilo & Stitch”, „Wall-E”, ali i „Tron”, „Pirati sa Kariba” i „Alisa u Zemlji čuda” Tima Bartona. Cilj igrača je da krstare nivoima, sakupljaju predmete i udruženo pobeđuju neprijatelje koji su prilično prefrigani i teško ih je savladati, kao što inače i priliči pravim Disneyevim zloćama. Svaki od šest filmskih svetova je drugačiji i odgovara svom celuloidnom uzoru, pa tako na nivou Monsters, Inc. ima više platformi i skakanja, uz brzu akciju, dok je nivo Alice in Wonderland sporiji, ali sa više mozgalica koje zahtevaju od igrača drugačiji pristup. Disney Universe treba da se pojavi za PC i konzole krajem oktobra ove godine.

Electronic Arts

Sada već tradicionalna, masovna konferencija za medije Electronic Artsa održana je dan pre početka sajma. Više stotina novinara okupilo se u hali „Paladijum” da vide šta će obeležiti ovogodišnju prazničnu sezonu.

Buru aplauza izazvalo je prikazivanje Mass Effecta 3. Završno poglavlje pustolovine komandanta Šeparda definitivno je najambicioznije do sada. Veštačka inteligencija protivnika je poboljšana, cover sistem je prerađen, kao i kontrola nad članovima tima. Omni-Tool je preobražen u Omni-Blade, narandžasto holografsko sečivo koje počiva na Šepardovom zglobu i omogućava mu elegantnu borbu prsa u prsa sa neprijateljima. Što se mechova tiče, ako igrač uspe da eliminiše pilota ostavljajući mech u voznom stanju, moći će sam da sedne za njegov upravljač. Trenutno potvrđeni datum izlaska igre je 6. mart 2012. godine.

Star Wars: The Old Republic je izazvao protivrečne reakcije. Premda je reč o nesumnjivo kvalitetnoj i vrhunski napravljenoj igri, ostaje utisak da tu nešto nedostaje. Iteracije prethodnih godina uglavnom su ostavljale bez daha svakoga ko je probao igru u multiplayeru. Međutim, izgleda da je Bioware predugo radio na igri i pomalo izgubio trku sa vremenom. Kod igrača, a naročito ljubitelja KotOR-a, postepeno se formirao stav „ajde, hoćete li više”, jer se datum izlaska SwtOR-a na tržište pomera iz godine u godinu, a na dizajnu igre već se nahvatala plesan. Nema sumnje u to da će se svi fanovi ranijih igara, a posebno „Star Wars” mitologije, bezrezervno okušati u The Old Republicu kada se konačno bude pojavio. No, veliko je pitanje koliko njih će poželeti da nastavi sa igranjem narednih meseci.

Warhammer Online: Wrath of Heroes je spin-off originalnog online ostvarenja na kojem radi izvorni Mythic tim, u međuvremenu preimenovan u BiowareMythic i stavljen pod šapu Reja Mazuke. U pitanju je zanimljivi free-to-play PvP MMO, u kojem se tri tima od po šest igrača sukobljavaju u tipičnom Warhammer okruženju. Mečevi traju do 15 minuta, a moguće su „leteće izmene” heroja tokom meča. PvP je i inače bio jedini deo prvobitnog Warhammer Onlinea vredan pažnje, pa je Wrath of Heroes verovatno najbolje što se moglo iskoristiti od igre koja je neslavno propala na tržištu.

Battlefield 3 je, kao zvezda večeri, bio ostavljen za kraj prezentacije u „Paladijumu”. EA očekuje od svog čeda da ozbiljno zaljulja tron CoD-a, sa ambicijom da ga svrgne u sledećih nekoliko godina. Vreme će pokazati ispravnost poslovne strategije Electronic Artsa.

NCsoft

Tradicionalno verni svojoj pozamašnoj bazi fanova u Nemačkoj, ljudi iz NCsofta izabrali su upravo GamesCom da na njemu predstave svoj novi MMO WildStar, iza kojeg stoji Carbine Studios. Ovaj razvojni „dream team” NCsoft je sastavio 2007. godine, okupivši ključne ljude World of Warcrafta, Fallouta i City of Heroesa s jasnim ciljem – da stvore ubicu WoW-a. Pa, WildStar to svakako neće biti. Međutim, već i površan pogled na igru jasno otkriva pedigre njenih stvaralaca. Sve je „wowoliko”, sa odbleskom humora Fallouta i igračkom atmosferom CoH-a. Svet WildStara je mešavina epske i naučne fantastike, recept koji može da rezultuje poslasticom samo ako se sastojci pravilno doziraju i izmešaju. Od troje glavnih junaka igre predstavljenih u Kelnu, najjači utisak ostavila je (jedina) junakinja, zgodnjikavi devojčurak ljubičaste kose sa dominantnim zečjim ušima. Ovo poigravanje sa arhetipima i prilično providna provokacija na račun bubuljičavih štrebera mogli bi da urode plodom samo ako Carbine svojim likovima udahne nesvakidašnju osobenost i celu stvar svede na uspelo poigravanje sa žanrovskim postulatima. Nije nemoguće, ali zahteva dosta veštine. Prijave za betu već su počele, pa zainteresovanima preporučujemo adresu www.wildstar-online.com

Što se tiče Guild Warsa 2, drugog značajnog naslova korejskog izdavača, na njemu se i dalje radi. Šanse da se pojavi na tržištu do kraja ove godine su minimalne. Igračima je na sajmu bilo omogućeno da igraju demo i osete iz prve ruke koliko je igra odmakla u odnosu na prošlu godinu. Na raspolaganju će biti pet rasa i osam profesija. Rase su Humans, Charr, Asura, Norn i Sylvari, a zasad poznate profesije Elementalist, Warrior, Ranger, Necromancer, Guardian, Thief i Engineer. Level cap je podignut do 80 nivoa, a dizajneri tvrde da to ipak neće rezultovati uobičajenim grindovanjem. Pored toga, zamenili su klasične questove takozvanim dynamic eventima koji se odmotavaju pred nosom igrača, a njegova reakcija/ponašanje će domino-efektom izmeniti događaje u daljem toku igre.

Sega

Iz raznovrsne ponude renomiranog izdavača (Renegade Ops, Rise of Nightmares, Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games, Sonic Generations, Anarchy Reigns, Crush3d itd.) izdvojio se Aliens: Colonial Marines, i to više temom nego kvalitetom igre. Ova igra nastavlja se direktno na Kameronov „Aliens” iz 1986. godine. Gearboxov razvojni tim angažovao je Sida Mida, konceptualnog dizajnera koji je izmaštao i stvorio ceo svet „Aliensa” (izuzev samih ksenomorfa, naravno, za koje znamo da ih je izvorno osmislio H. R. Giger), da im pomogne u realizaciji preostalih delova kolonije Hadley’s Hope koji nisu viđeni u filmu, ali će igrač moći da ih istraži tokom Colonial Marinesa. Što se same igre tiče, to je još jedna uobičajena pucačina smeštena u familijarno SF okruženje namenjeno pasioniranim ljubiteljima ove jezive sage. Omogućen je drop-in drop-out kooperativni multiplayer za do četiri igrača. Igra treba da se pojavi na proleće 2012. godine za PC i konzole nove generacije.

THQ

Promenjenog i osavremenjenog logoa, kalifornijski veteran u izdavaštvu video igara i ove godine je ponudio publici širok dijapazon naslova: Saints Row: The Third, Warhammer 40.000: Space Marine, Metro: Last Light, Ninja Gaiden III, te neizbežne rvačke simulacije UFC Undisputed 3 i WWE ’12. Šuškalo se da će u Kelnu biti ekskluzivno & premijerno predstavljen i Dawn of War 3, ali nismo ga ugledali, iako smo poput Šerloka Holmsa pomno pregledali svaki pedalj štanda. No, umesto toga, uživali smo u prezentaciji Darksidersa 2. Nimalo iznenađujuće, ovog puta preuzimamo ulogu novog od četiri jahača Apokalipse. Posle Rata, na red je došao Smrt. Razjaren zbog zlehude sudbine svog sabrata, koji je u prvom Darksidersu prognan usled pogrešnog i preranog izazivanja Apokalipse i posledičnog uništenja celokupnog čovečanstva, Smrt se laća svoje tradicionalne kose, uparuje je sa još jednim duplikatom za svaki slučaj, i započinje razotkrivanje zavere zbog koje je Rat nagrabusio. Ostajući dosledni vizuelnom stilu prvog Darksidersa, sa predimenzionisanim oružjem i uzbudljivim orkšajima, momci iz Vigil Gamesa udvostručili su svet igre i stvorili veće i izazovnije dungeone, kao i domišljatije puzzleove, a o neprijateljima da i ne pričamo. Smrt je gipkiji od Rata i, za razliku od njega, ne koristi blokadu već eskivažu. Može nakratko da trči po zidovima i da se prebacuje preko provalija i većih razdaljina koristeći Ghost Hook. U skladu sa Otkrivenjem Jovanovim, Smrt jaše bledunjavog zelenog konja (koji se, za razliku od Pračetovog Binkija, ovde adekvatno zove Beznađe). Pored Smrti, u igri se pojavljuju i preostala dva jahača, Osvajač i Glad, ali prevashodno kao statisti. Upravo zbog toga što nisu do kraja dizajnirali sva četiri jahača, vigilovci su odustali od multiplayer komponente Darksidersa 2. Ostaje nam da se nadamo da će taj propust ispraviti u sledećim nastavcima.

• • •

Ovogodišnji GamesCom potvrdio je stagnaciju u igračkoj industriji kada su u pitanju visokobudžetni naslovi. Sada je sasvim jasno da će pravac razvoja u budućnosti odrediti indie projekti, maštovite kreacije pojedinaca i malih razvojnih timova punih entuzijazma, dovoljno odvažnih da se ne drže zadrto proverenih formula koje sa većom sigurnošću vraćaju uloženi kapital. Mastodonti će, po običaju, sporo klonirati ideje nezavisnih timova koje dobro prođu kod gejmerske zajednice, ali će mnogo toga naći primenu i u budžetnim ostvarenjima, od čega igrači generalno mogu da imaju samo koristi jer će dobiti kvalitetniju zabavu. Porast digitalnog downloada kao načina prodaje takođe će pomrsiti konce mnogim lokalnim distrubuterima i partnerima velikih izdavača, a omogućiće i lakšu i neposredniju zaradu nezavisnim proizvođačima. To je, sada više nego ikad pre, neverovatno dobra šansa za talentovane programere iz Srbije.

Nenad VASOVIĆ

 
 DOMAĆA SCENA
Chicken Lines

 NA LICU MESTA
GamesCom 2011
Šta mislite o ovom tekstu?
QuakeCon 2011

 TEST JOY
Speedlink Competition Pro 25th Anniversary Edition
Razer Vespula

 STARO ZA NOVO
Half-life 2: The Stanley Parable
Half-life 2: Obscura

 JA, IGRAČ
Rođen u Srbiju, a srce u Ameriku

Izveštavanje našeg novinara omogućio je domaći distributer igara Extreme CC
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera