Džordž Buš je rekao da se treba vratiti na Mesec, Obama je izjavio da je to bezveze, već da valja ići na Mars (možda je bilo i obrnuto). Ričard Nikson se smeje iz pakla smehom demijurga koji zna pravu istinu o Apolo misijama... Da li je čovek ikada kročio na Mesec? Obaška sve glupe teorije o senkama na kamenju i o Van Alenovom pojasu radijacije, naš glavni problem u verovanju u oficijelnu dogmu jesu ljudi čiji potpis stoji ispod đona Nila Armstronga. Impičovani lažov (Nikson) i SS pukovnik (Fon Braun) kao otac USA svemirskog programa ne ulivaju poverenje. Ako ništa drugo, sve ovo zaslužuje jedno veliko hmmmmmm. No, makar u igri, čovečanstvo (odnosno, Amerikanci) ponovo dolazi na Mesec i 2032. godine postavlja se prva permanentna naseobina na Zemljinom jedinom prirodnom satelitu. Kao i svako probijanje granica, i ovo (virtuelno) krčenje staza podrazumeva savladavanje ozbiljnih teškoća, od kojih igra ima ambiciju dočaravanja najgore moguće situacije koja vas može zadesiti na nebeskom telu bez atmosfere.Moonbase Alpha je FPE (First Person Explorer) made by NASA (tačnije, od strane Virtual Heroes Inc. za račun NASA), igra u kojoj sami ili u društvu maksimalno pet igrača imate zadatak da sanirate posledice udara meteora u blizini lunarne kolonije. Kamenčić iz svemira rasturio je sistem za generisanje kiseonika i morate da ga zakrpite pre nego što se vaše kolege u bazi poguše kao pacovi. Lako reći i još lakše učiniti.  | Veštačka pluća Mesečeve kolonije sastoje se od tri velika segmenta: energetske jedinice sa solarnim panelima, distributivnog kablovskog sistema i procesne podstanice. Na početku partije svaki pojedinačni sistem dobija nasumična oštećenja varijabilnog intenziteta; prvi zadatak, ako igrate u društvu a ne sami kao panj, jeste da se razvijete u strelce i podelite se ko će šta da radi. Neorganizovanost, bezglavo trčanje i neoptimizovanost popravki troše vreme, koje vaše kolege u bazi nemaju... Vrsta posla u velikoj meri je vezana za alat koji u određenom trenutku nosite u rukama: aparatom za zavarivanje možete popravljati oštećene kablove, njihove spojnice i solarne panele; francuskim ključem možete skidati spojeve radi zamene teško oštećenih osigurača na kablovima (čija se popravka ne isplati) i zatezati spojeve nakon zamene oštećenog dela; robotima na daljinsko upravljanje morate u podstanci popravljati sisteme kojima ne možete prići usled curenja toksičnih hemikalija... Teško oštećene komade opreme (sa tamno crvenom ikonom) ne vredi popravljati jer ćete potrošiti previše dragocenog vremena, već ih valja zameniti ispravnim delovima koje, kao i alat, preuzimate iz skladišta za rezervne delove. Popravka svih komponenti sistema je automatska operacija tokom koje ćete povremeno dobijati mini-igrački aplet u kojem možete ručno lemiti spojeve i time ubrzati proces reparacije. Postepenim regulisanjem dotoka električne energije povećavate priliv kiseonika u bazu, a u trenutku kada količina u minutu prevaziđe preostalo vreme na skali potrošnje, možete smatrati da ste pobedili.Osnovna mana igre jeste to što ima samo jedan tip „krizne situacije”, koji će vam dosaditi nakon pet-šest partija, naročito ako igrate sa ljudima koji znaju razliku između levog i desnog ili francuskog ključa i aparata za zavarivanje. Izazov koji nudi takođe je srazmerno mali i zaista treba da igrate sa potpunim slepcima pa da ne izvršite popravke na vreme. Motivacija za ponavljanje misije u multiplayeru može da vam bude online rang-lista igrača sa najboljim prolaznim vremenom, gde zaista ima impresivnih rezultata. Osnovna prednost igre je činjenica da je potpuno besplatna i da zbog Unreal 3 enginea na kojoj je bazirana savršeno radi i na srazmerno zastarelim konfiguracijama. Što se tiče edukativnog karaktera, on je prilično diskutabilan, jer „znanja” stečena u igri nećete lako primeniti IRL, osim ako jednog dana ne postanete tehničar u bazi srpske autonomne oblasti More tišine. Početna ambicija autora igre bila je da Moonbase Alpha posluži kao interni tehnički demo za nekoliko aspekata istraživačke MMO igre na kojoj NASA već neko vreme intenzivno radi, ali se projekat „oteo kontroli” i postao samostalna igra (nešto kao Mythos i Hellgate: London). Astronaut: Moon, Mars and Beyond (www.astronautmmo.com), čiju bismo betu želeli da vidimo pre nego nešto drugo, trebalo bi da bude ozbiljan, istraživački i, naravno, nenasilan MMORPG baziran na istraživanju Sunčevog sistema, životu i timskom radu u stanicama i planetarnim postajama i na ostalim slasnim svemirskim pustolovinama. Ako EVA operacije nalik na ove obrađene u Moonbase Alpha budu sastavni deo MMO naslova, autori su na dobrom putu. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |