TEST DRIVE<>
022019<><>

YI Ultra Dash Camera i Smart Dash Camera

Ultrapametne kamere

Takozvane dash kamere (eng. dahsboard – komandna tabla) polako ali sigurno postaju deo „obavezne opreme” automobila, kako u svetu tako i kod nas. Prilikom saobraćajnih nezgoda mogu da budu baš ono zrno na tasu koje će prevagnuti na vašu stranu. U Rusiji naprosto nema vozila bez ovakvih kamera, a internet je prepravljen snimcima sa raznim smešnim (na žalost, i onim drugim) situacijama. Mi smo na test dobili dve kamere iz naslova, kompanije YI. Sa njihovim proizvodima iz nekih drugih sfera smo uglavnom bili zadovoljni, pa da vidimo kako su se snašli sa dash kamerama.

 
Ultra Dash Camera nam dolazi u bogatom pakovanju. Uz kameru dobijamo dva zglobna nosača od kojih je jedan vakuumski, dok je drugi samolepljivi. Za eventualno skidanje ovih nosača se dobija i mali plastični pajser. Strujni adapter koji se priključuje na „port” upaljača je tu, sa dva USB porta, i može da radi na naponima od 12 i 24 volti. Kabl koji se dobija nije data kabl i kamerama se ne može pristupiti preko računara. USB kabl je dužine tri i po metra i dovoljno je dugačak da se sprovede uz bočnu i gornju ivicu vetrobranskog stakla.

Ono što ne srećemo često upakovano uz ovakve uređaje jeste memorijska kartica. YI je kameru opskrbio Toshiba mikro SD karticom klase 10 od 16 gigabajta, što je za svaku pohvalu. Ukoliko je ovih 16 gigabajta malo, može se dokupiti kartica do 128 GB, a proizvođač preporučuje brzine preko 80 MB/s. Inače, klasa 10 je minimum minimuma za ovu vrstu kamera, ukoliko želimo da imamo kvalitetan snimak, a sa sporijima će kamera odbiti da radi, što smo probom i ustanovili.

Sama kamera je standardnih dimenzija, lepo dizajnirana sa „karbon” finišom i otvorima za ventilaciju u obliku saća. Aluminijumsko kućište daje joj dodatni premium izgled. Standardno se sa nosačem povezuje sa svoje gornje strane. Ultra je kamera rezolucije 2688 × 1520 tačaka (1520p), što je dvostruko više tačaka od 1080p. Govorimo o jednoj od najvećih rezolucija za dash kamere sa kojom smo se sretali. Ovo je dovoljno da snimak bude pun jasnih detalja.

Za rezoluciju je zadužen senzor od četiri megapiksela visoke osetljivosti, koji bi trebalo da pravi dobre snimke i u uslovima slabijeg osvetljenja. Senzor svet oko sebe vidi kroz 6G (šestoslojno) sočivo koji bi sa druge strane trebalo da eliminišu efekat odsjaja. Otvor blende je f/1,9 što još više doprinosi snimanju pod slabijim svetlom. Vidno polje kod ove kamere je 140 stepeni i sasvim je dovoljno da pokriju celu širinu autoputa, ili bulevara sa više traka. Pozicija sočiva je na sredini kamere a ispod je zvučnik. Sa desne strane kamere su mikro USB port, ’reset’ taster i slot mikro SD kartice. Ukoliko će se koristiti maksimalna rezolucija, veća kartica je imperativ.

Zadnju stranu je skoro u potpunosti prekrio ekran od 2,7 inča sa rezolucijom od 960 × 240 tačaka. Prikaz na ekranu je za ovu vrstu uređaja odličan. Ekran svakako jeste tu između ostalog i da se snimak odgleda, ali, mnogo je praktičnije isti odgledati preko mobilnog uređaja, ali o tome kasnije.

Pored live prikaza, imamo osnovne informacije poput sata, statusa mikrofona i Wi-Fi veze, kao i statusa rekordera. Ispod ekrana su četiri tastera sa određenim funkcijama, koji, ukoliko smo u podešavanjima, postaju navigacijski tasteri. Tasteri su blago ispupčeni a najupečatljiviji je prvi do vozača sa jasnim crvenim krugom za instant zaključavanje snimka. Desno od ekrana imamo dve LED za status i nivo napunjenosti ugrađene litijum jonske baterije od 400 mAh i mikrofon.

Ultra kameru pokreće dvojezgarni SoC (A17 na 1,25 gigaherca i A7 na 800 megaherca), uz 128 megabajta memorije. Koprocesor sadrži Neon akcelerator koji se koristi za ubrzavanje audio i video (de)kodiranja. Takođe sadrži i FPU koji se bavi „mozganjem” i time pomaže CPU. Kodek koji kamera koristi je H.264 koji je standardan u ovakvim uređajima i kamerama za video nadzor. Hardver kamere može da snima u HD, FHD, 2K i 2,7K rezolucijama do 30 sličica po sekundi, gde se samo kod FHD može snimati i do 60 fps. Kamera koristi WDR (wide dynamic range) za dodatno pojačavanje lošeg osvetljenja i trebalo bi da pravi snimke ispravne ekspozicije u zavisnosti od situacije na putu. Ipak se radi o kameri koja snima u pokretu. Za slučaj saobraćajne nesreće, to jest naglog zaustavljanja ili promene pravca, tu je G senzor koji će kameri dati informaciju da snimljeni materijal zaključa od presnimavanja. Osetljivost se može podesiti u tri koraka u zavisnosti od stila vožnje.

Meni je postavljen u obliku ikonica sa tačkicama ispod, gde one čine zapravo broj dostupnih opcija. Tu možemo birati rezoluciju, uključivati/isključivati mikrofon, ekran ili Wi-Fi. Kretanje kroz meni je vrlo intuitivno, bez ikakvih nedoumica. Postoji opcija za upravljanje kamere glasom gde imamo samo dve komande. Ovo se u suštini svodi na pravljenje slike ili početak snimanja u slučaju opasnosti i ti zapisi ostaju zaključani. Potpuno isto ćemo dobiti i pritiskom na ’Record’ taster, ili ako tu opciju uključi G senzor. Osim klasičnog menija, preko tastera se može direktno pristupiti galeriji i odgledati snimljen materijal.

Kamera se može povezati sa mobilnim uređajem putem Wi-Fi veze (802.11n), u čiju svrhu je potrebno preuzeti YI Dash Cam aplikaciju i povezati se na kameru putem WI-Fi. Ono što nam se nije svidelo jeste to da je aplikacija insistirala da nam bude uključen GPS prilikom povezivanja. Koliko se mi razumemo u Wi-Fi povezivanje dva uređaja udaljenih jedan od drugog 20 centimetara, lokacija od strane satelita nam nije neophodna. Bilo kako bilo, taj se korak nije mogao preskočiti, kako prilikom prvog povezivanja, tako i bilo kojom drugom prilikom. Aplikacija je nalik onima za video nadzor, gde imamo mogućnost podešavanja nekih parametara same kamere. Osim toga imamo pristup memorijskoj kartici gde možemo pregledati snimke, a možemo ih i prebaciti na memoriju telefona. Na osnovnom ekranu je live view onoga što kamera tog trenutka snima. Prilikom vožnje u live view modu je primetan manji lag, ali to svakako u praksi nećemo raditi. Inače, za sigurnost se koristi WPA2 enkripcija. Lokalna „mreža” kojoj pristupamo ima svoju šifru koju je poželjno promeniti. Snimak kamere je veoma dobar i vrlo lako se mogu razaznati bitne stvari, poput broja registarske tablice.

YI Smart dash kamera dolazi u malo slabijoj opremi. Adapter za punjenje i dugački USB kabl su tu, ali od nosača dobijamo samo nosač koji lepimo obostrano lepljivom trakom, dakle ne dobija se i vakuumski nosač. Pri tom, nosač se na kameru ne pričvršćuje preko šrafa, već plastičnim slajd sistemom nalik modelu Prestigio 325 (SK 9/2018), tako da se ne mogu upotrebiti neki drugi nosači. Takođe, ovde memorijske kartice nema, već je ona dodatna investicija.

Ova kamera je spakovana u crno plastično kućište sličnih dimenzija kao i prethodna. Prednji deo najčešće izložen suncu je aluminijumski u grafit-metalik boji. Kod ove kamere objektiv je pomeren u stranu, prema vozaču. I kod ove kamere imamo 6G sočivo, ali sa IR optičkim filterom i vidnim poljem od 165 stepeni, takoreći ultra wide. Otvor blende je ovde i veći i iznosi f/1,8. Kod Smart kamere YI je ugradio Aptina AR0230 CMOS senzor od 1/2,7 inča. Senzor omogućava HDR (high dynamic range) snimke u FHD sa 60 sličica po sekundi.

Ispod objektiva je mikrofon, dok se sa leve bočne strane nalazi slot mikro SD kartice. Kao i kod prethodnog modela, i ovde su potrebne kartice klase 10 kapaciteta od osam do 64 gigabajta. Sa gornje strane su otvori za ventilaciju i zvučnik. Kabl za napajanje se priključuje sa desne bočne strane na mikro USB port, a do njega je i taster za ’reset’. Na prednjoj strani je 2,7-inčni displej kakav smo zatekli i kod Ultra kamere, zajedno sa istim i isto raspoređenim tasterima koji imaju i iste funkcije. Meni je isto koncipiran kao i kod Ultra modela, s tom razlikom da određenih opcija nema (na primer, voice control), dok su druge prisutne, kao što je ADAS (o tome kasnije u tekstu). Dve LED su kod Smart kamere postavljene u produžetku tastera.

Kod ove kamere imamo malo drugačiji hardver. Ovde je YI ugradio svoj A12 dvojezgarni procesor, iako istu oznaku nosi i Ambarella čip. Ovaj čip koristi H.264 kodek, a od funkcija dostupne su mu 3D Noise Reduction i WDR/HDR. Ovo je dovoljno da se Smart kamera izbori sa rezolucijama od 720p, 1080p i 1296p, pri 30 sličica u sekundi. Kao i kod prethodnika, rezolucija 1080p je dostupna i pri duplo većem broju sličica. Rezolucija 1296p se postiže softverski uvećanjem gustine piksela.

Ono što posebno razlikuje ovu kameru od prethodne jeste ADAS (advanced driver assistance system) gde će kamera, prateći put ispred sebe, na vreme poslati zvučno obaveštenje ukoliko, recimo, vozilo ispred naglo zakoči, ili ukoliko vozilo kojim upravljamo skrene iz trake. Ovo je vrlo korisna stvar, a uverili smo se da radi onako kako je i zamišljeno, ADAS će se aktivirati tek pri brzinama većim od 50 km/h. Naravno, može se i isključiti. Od funkcija tu su još ALTM (advanced local tone mapping) I (digital lateral overflow) koji bi trebalo da doprinesu smanjenju artefakta i reprodukuju življe boje.

Ostale funkcije su iste kao i kod modela Ultra. Tu je G senzor, a za instant zaključavanje snimka se može iskoristiti i taster na kameri. Mikrofon se takođe može isključiti, a tu je i mogućnost bežičnog povezivanja sa mobilnim uređajem putem 802.11n protokola na frekventnom opsegu od 2,4 GHz.

Kao i kod prethodnika, koristimo istu aplikaciju, i takođe je neophodno da se prethodno uključi GPS. Ovaj put to donekle možemo i da razumemo, jer kamera i aplikacija koriste GPS da bi, zbog ADAS-a, sinhronizovali poziciju automobila i njegovu brzinu sa situacijom na putu. Inače ADAS radi samo pri rezoluciji 1080p. Prilikom korišćenja kamere preko aplikacije i mobilnog uređaja, meni na kameri preko tastera je nedostupan. Ovo važi i za Ultra.

YI je napravio dobar posao sa ove dve dash kamere. Koju ćete izabrati zavisi od potreba i afiniteta, a koju god da izaberete nećete pogrešiti. Ultra nudi zaista visoku rezoluciju snimka, uz dovoljan broj sličica u sekundi, dok je kod modela Smart akcenat stavljen na „pametnu” komponentu i ogleda se u ADAS opciji.

Ono što je dodatni plus jeste cena koja je, rekli bismo, pristupačna i za one sa plićim džepom. Od nas sve preporuke.

Dejan PETROVIĆ

 
MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio
PowerColor Red Devil Radeon RX 590 8GB
Inter-Tech S3901 Impulse, S3906 Renegade i M-908
Gembird USB HDD/SSD fioke
Lenovo Yoga C930 (C930-13IKB)
Asus RoG Strix Scar II (GL504GS)
LG 34WK95U 5K Nano IPS
Redline Expat Z100 – 1650
Trevi XT 104 BT i XT 108 BT
YI Ultra Dash Camera i Smart Dash Camera
Šta mislite o ovom tekstu?
Wi-Tek WI-PS308G switch
Tenda P3 Powerline
TP-Link Omada (OC200, EAP225, EAP225-Outdoor)

YI Ultra Dash Camera
Osnovno:
4 Mpx, 140° Wide, LCD ekran 2,7 inča 960 × 240 px
Ostalo:
1520p @ 30, 1440p @ 30/60, 1080p @ 30, 720p @ 30, G senzor, WiFi, voice control
Dimenzije:
85 × 34,8 × 55 mm

YI Smart Dash Camera
Osnovno:
3 Mpx, 165° Ultra Wide, LCD ekran 2,7 inča, 960 × 240 px
Ostalo:
1296 @ 30, 1080p @ 30/60, 720p @ 30, G senzor, WiFi, ADAS
Dimenzije:
74 × 19,4 × 52,4 mm
Proizvođač:
Yi Technology
Kontakt:
ComputerLand
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera