„Šetnja sa dinosaurusima – spektakl u areni” Dinosaurusi dolaze u Beograd! U predstavi prepunoj svetlosnih i zvučnih efekata pojaviće se neverovatno realistična stvorenja sa metalnim kosturom, hidraulikom i elektromotorima  | Ovo nećete tako jasno videti u Areni: u kabini ispod velikog robota je „vozač” koji upravlja osnovnim kretnjama Tiranosaurusa Reksa, dok je Jutaraptor prerušeni čovek (njegova je „srednja” noga). | Sa nazivom „Šetnja sa dinosaurusima” prvi put smo se sreli u seriji dokumentarnih filmova britanskog BBC-ja koja je snimljena 1999. godine. Veoma kvalitetnu i uspešnu seriju do sada je videlo milijardu ljudi širom planete, a mi tehnomani pamtimo ga zbog kompjuterske animacije koja je zaista bila ispred svog vremena. Nekoliko godina kasnije, australijska kompanija The Creature Production odlučila je da u saradnji sa BBC-jem napravi živu predstavu sa elektromehaničkim lutkama i robotima.Nakon nekoliko godina priprema, prva predstava održana je početkom 2007. godine u Sidneju, posle čega je usledila veoma uspešna američka, a zatim i britanska turneja, tako da je dinosauruse uživo dosad videlo više miliona ljudi. U okviru aktuelne evropske turneje dinosaurusi će u Beogradu biti 9, 10. i 11. aprila i u beogradskoj Areni će tih dana nastupiti pet puta. Pun naziv predstave je „Šetnja sa dinosaurusima – spektakl u areni”. Velike sportske sale, tzv. arene, predstavljaju uslov za ovu predstavu, jer su svi modeli ovih davno izumrlih životinja napravljeni u prirodnoj veličini. S obzirom na to da su neke vrste (bile) više od 20 metara dugačke i više od 10 metara visoke, potrebna je poveća pozornica.  | | Koliko je u pitanju grandiozna predstava u svakom pogledu govore i sledeći podaci: na sceni se pojavljuje 15 dinosaurusa (10 različitih vrsta); vrednost čitave opreme je oko 12 miliona evra; sva oprema stiže u 27 šlepera itd. Veće životinje napravljene su kao elektromehanički i hidraulički uređaji kojima upravlja čovek, s tim što se nekim funkcijama upravlja i daljinski. Nekoliko manjih životinja zapravo su lutke u kojima je prerušen čovek. Kod velikih modela kojima se upravlja daljinski „vozač” u rukama drži i pokreće mali model sa senzorima, a kompjuter prihvata podatke sa senzora i interaktivno ih prenosi pravom, velikom modelu na pozornici.Tehnologija koja je ovde upotrebljena za živu predstavu odavno je poznata autorima filmova. Zato i nije čudno to što je glavni autor svih stvorenja Soni Tilders, čovek koji je učestvovao u stvaranju filmova kao što su „Ratovi zvezda: Epizoda III”, „Petar Pan” i „Letopisi Narnije”. Scenarista je Vorner Braun, a režiser Skot Faris, obojica veoma poznati sa njujorške pozorišne scene na Brodveju. Muziku za „Šetnju” napisao je Džejms Bret, autor muzike u filmovima „Alien vs Predator”, „1000 BC”, „Ella Enchanted” i drugim. Nema potrebe da nabrajamo kompletnu autorsku ekipu, ali dodaćemo samo to da je dizajner svetla onaj isti čovek koji je osmislio taj deo posla pri otvaranju i zatvaranju Olimpijskih igara u Sidneju 2000. godine. Glumačka postava | U donjem redu s leva: STEGOSAURUS (25 osa rotacije, 1 km električnih kablova, 14 velikih akumulatora); ALOSAURUS (električni motor od 10 KW, 200 Ah u akumulatorima, mehanizam za gutanje hrane”); TOROSAURUS (1600 kg metala/sunđera/lateksa, 30 mikrokontrolera, izbacuje paru kroz nozdrve); JUTARAPTOR (tri primerka, unutrašnja struktura od karbonskih vlakana, po jedan lutkar upravlja svim funkcijama, neupadljivi deo kostima koji prekriva lutkara); HOMO SAPIENS (mali sisar koji se razvio dosta kasnije, nebitan za ovu priču), TIRANOSAURUS REKS, beba (kostim težine 32 kg, ugrađeni zvučnici i kontrola zvuka), LILIENSTERNUS (porozna „koža” za udobnost lutkara, sistem sajli i servo motora, konstrukcija balansirana kontrategovima); PLATEOSAURUS (osam osa rotacije u vratu, može da se propne na zadnje noge, veoma pokretni prsti na svim nogama); TOROSAURUS (drugi primerak); ANKILOSAURUS (200 litara boje, upravljan radio-vezom, trup može da mu se širi i skuplja. | U sredini: TIRANOSAURUS REKS (200 kvadratnih metara kože, izbacuje kompresovani vazduh kroz nozdrve, unutrašnji zvučni sistem snage 400 W). | Gore: ORNITOCERUS (osam unapred programiranih motora, šest daljinski upravljanih motora, površina krila od lateksa). | Desno gore: BRAHIOSAURUS, majka (27 kubnih metara u delovima tela koji mogu da se šire i skupljaju, 24 hidraulična cilindra, osam servo motora), mladi BRAHIOSAURUS (zvučnici u nosu, mehanizam za gutanje). |
| | Ono što ćemo moći da vidimo u gotovo dva sata dugoj predstavi oslikava period od oko 160 miliona godina postojanja dinosaurusa, od razdvajanja kontinenata na Zemlji, pretvaranja pustinja u plodno tle, do erupcija vulkana i, na kraju, velike komete koja je pre 65 miliona godina udarila u Zemlju i dinosaurusima zauvek došla glave. Spektakl je pre svega edukativnog karaktera, jer pokazuje kako su ove životinje živele, kako su se razvijale, hranile i odgajale mladunce, ali ima i komičnih elemenata.U „Šetnju sa dinosaurusima” rado polaze i deca i njihovi roditelji, pa verujemo da će tako biti i u beogradskoj Areni. Pošto sada znamo i šta se tehnički krije iza čitavog spektakla, nama će ova šetnja kroz daleku istoriju biti zanimljiva i sa te strane. Tihomir STANČEVIĆ | | 




|