Kaos Studios, opštepoznat po Desert Combatu, jednoj od najpopularnijih modifikacija za Battlefield 1942, spada u onu retku sortu timova kojima se volontiranje kreacijom besplatnih sadržaja isplatilo. Frontlines: Fuel of War, njihov komercijalni prvenac, predstavlja klimaks lekcija naučenih dugogodišnjim i neposrednim odnosom sa FPS multiplayer zajednicom i pokušaj kapitalizacije svih uspešnih elemenata Battlefield igara, uz modifikaciju onih koje je EA Games po preovlađujućem mišljenju uprskao.Dodavanje kvalitetne single player kampanje šuteru prevashodno namenjenom online okršajima prvi je od tih momenata. Kampanja za jednog igrača u igri ni u kom slučaju ne predstavlja malčice doterani multiplayer sa botovima umesto živih igrača: u pitanju je punokrvna i kvalitetna story-driven kampanja sa smislenom pričom, ubedljivim protagonostima, kvalitetnim FMV sekvencama i obiljem skriptovanih momenata. Fiktivni rat između zapadne i istočne civilizacije, oličen u proširenom NATO-u koji se protiv Rusa i Kineza očajnički bori za poslednje preostale rezerve nafte na Zemlji, propraćen je iz perspektive pešadinaca iz „Stray Dogs” odreda koji će proći krvavi put od severnog Kazahstana do centra Moskve, uz filmsku naraciju iz pera ratnog izveštača koji između misija komentariše globalnu eskalaciju sukoba i krah društvenog uređenja uzrokovan sveopštom energetskom krizom. Sedam ogromnih nivoa po dinamici i eksplozivnosti gotovo da podsećaju na Call of Duty 4 smešten u gigantska okruženja sa desetinama vojnika na obe strane, borbenim vozilima i avijacijom, koncipiranim oko kontrole strateških tačaka i varijacijama linije fronta u zavisnosti od uspeha ili neuspeha ofanzive. Single player kampanja Frontlinesa, pored zabave koju pruža ispunjava još jedan bitan cilj, služeći kao detaljni tutorijal za multiplayer u kojem važe potpuno identična pravila.  | Multiplayer komponenta igre predstavlja kvalitativni korak dalje u odnosu na igre iz Battlefield serijala, nudeći mape koje podržavaju drastično veći broj igrača. Jednostavan i pristupačan gameplay, u kojem fluidnost bojišta i pomeranje linije fronta određuje kontrola strateških tačaka na borbenoj mapi, dopunjen je klasičnim sistemom igračkih klasa (assault, heavy assault, sniper, spec-ops...) sa manjim ili većim razlikama u pogledu karakteristika raspoloživog naoružanja u zavisnosti od strane sa kojom igrate. Igra je, za razliku od bete koju gotovo niko nije igrao, relativno popularna u multiplayer sferi: u vreme kada je pisan ovaj tekst (tri nedelje od izlaska na tržište) u svakom trenutku aktivno je stotinak i kusur mečeva, čiji broj eksponencijalno raste vikendom. Serverski browser pomalo je nepregledan i neudoban (skokoviti refresh otežava selekciju pojedinačne partije ili sortiranje po pingu), ali ta zamerka nema neku drastičnu težinu.Jedan od bitnih ispita koji su „kaosovci” položili sa solidnom devetkom jeste osećaj koji pružaju paljba iz različitog oružja i upavljanje borbenim vozilima. Svaka pucaljka u igri poseduje sasvim realni „oomph”, odajući zadovoljavajući i nadasve realni privid sile koji podsvesno vezujete za njega, dok su tenkovi, transporteri, džipovi i helikopteri smišljeni i odrađeni na način koji je bolji i od onog viđenog u Enemy Territory: Quake Wars. Sa audiovizuelne strane, Frontlines: Fuel of War spada u sam vrh ponude aktuelnih šuterskih naslova, čineći igru prelepim i adekvatno hardverski zahtevnim naslovom u čijom će „vizuelnom splendoru” uživati svaki igrač sa računarom koji spada u srednju ili višu igračku klasu. Relativno neimpresivna prosečna ocena koju Frontlines ima na svetskim sajtovima posledica je publisherovog forsiranog izdavanja igre pre nego što je testiranje u potpunosti završeno (isti problem je imao i Genesis Rising: Universal Crusade). Gomila bagova Frontlinesa 1.0 (ispravljenih patchom koji se pojavio u roku od nedelju dana) potpuno je onemogućavala igranje na mašinama sa Windows Vistom zbog konflikta sa Securom zaštitnim sistemom na DVD-ima. Korisnici XP-a koji su uspeli da poteraju igru imali su velikih teškoća pri konektovanju na online multiplayer servere, uz velike probleme sa nekonzistentnošću frame-ratea u single playeru. Patch od 100 MB (uz separatni Vista Securom hotfix), koji možete naći na službenoj adresi igre, u potpunosti rešava sve probleme. Naša ocena reflektuje trenutno stanje stvari, jer smatramo da princip slepog ocenjivanja „out-of-the-box” naslova koji je zakrpljen u treptaju oka nije pošten. Sahraniti nečiji višegodišnji razvojni trud zbog siledžijskog odnosa kompanije koja oglašava, štampa i pakuje gotov proizvod bilo bi totalno neumesno. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |