
U poslednje vreme, otkako su se pravom ekspanzijom strategija u realnom vremenom izbrisale granice između akcionih i strateških igara, nastalo je zatišje na polju nekada plodnih taktičkih simulacija. Da ovaj žanr ipak nije mrtav, i pored mršave prošlogodišnje produkcije, pokazuje najnovije ostvarenje firme „SSI” Soldiers at War. Iako je u nekim tehničkim segmentima (uglavnom muzička podloga i ponekad spore animacije) posao odrađen sa pola snage, ipak igra nosi karakterističan „SSI” pečat koji garantuje kvalitetan ugođaj.
Igra je zasnovana na borbenom putu američke vojske na zapadnom frontu, od iskrcavanja u severnoj Africi (operacija Torch) 1943. do poslednjih dana Trećeg Rajha 1945. Postoji kampanja u kojoj možete provesti svoju osmočlanu četu kroz ove tri ratne godine (ukupno petnaest okršaja, nažalost samo iz perspektive Amera), kao i niz pojedinačnih scenarija gde se možete okušati i kao Nemac. Već uobičajena praksa da uz svaku igru ide i editor scenarija i ovde je ispoštovana, a postoji i mogućnost mrežnog death-matcha u kome vodite jednog vojnika u borbi protiv (ne)prijatelja. Inače, interesantno je da je ovo prva taktička simulacija koja obrađuje neki istorijski zasnovan okršaj, što umnogome doprinosi atmosferi (koga briga za X-COM i nekakve vanzemaljce, udri po Švabi!), iako su obrađeni relativno nezanimljivi okršaji koji su vodili zapadni saveznici. Bio bi pravi gušt kada bi se pojavila slična igra zasnovana na istočnom frontu, ili još bolje, diverzantskim i partizanskim akcijama. Igrački interfejs veoma podseća na onaj iz igre Jagged Alliance mada su uvedeni i mnogi dodatni elementi, začinjeni sa puno lepih detalja. Komande se izdaju po potezima, što možda deluje pomalo zastarelo, ali kad se pogleda koje sve parametre igrač mora da drži pod kontrolom izbor takvog načina komandovanja nije nelogičan. Pravo rešenje bi bilo polureal-time komandovanje (Iron Cross, Lords of Magic), ali to ostaje na momcima iz „SSI” da odrade... Po odabiru članova voda i njihove opreme (samo u kampanji) sledi kratak brifing od strane nadređenog oficira, u ovom slučaju stanovitog kapetana Spensera. Ukoliko vam se njegov čobanski humor zapadnovirdžinijskog tipa ne dopadne, imate pravo – reč je o pravom bukvanu koji ponekad daje i pogrešne informacije o predstojećoj misiji (ako kaže da je misija laka, očekujte zasedu!). Ipak, čak i parketari znaju da bukva ima i neke pozitivne osobine, koje dolaze do izražaja u poslednjoj misiji kampanje, kada vam se narečeni kapetan lično pridružuje. Misije se uglavnom ne svode na čišćenje terena od neprijateljskih vojnika (mada je takav razvoj situacije poželjan), već postoji i neka intelektualna komponenta (npr. čišćenje minskog polja). Po izvršenju zadatka (za koji obično ne postoji vremensko ograničenje) možete da se i dalje zabavljate pretražajući poprište okršaja, mada se dešava da u međuvremenu kompjuteru pristignu off-screen pojačanja ili da jednostavno neke zalutale patrole nalete na vaše momke. Sve komande vojnicima izdaju se preko komandnog panoa sa desne strane ekrana. Da bi što veći deo ekrana bio prepušten pogledu na bojno polje prostor na ovom panou je maksimalno iskorišćen tako da svaka sličica ima neko svoje značenje, ma koliko delovala kao ukras. Malo duže zadržavanje kursora odaće vam tajnu svih opcija tako da nema potrebe za njihovim podrobnijim opisivanjem. Za fino kontrolisanje vojnika (način kretanja, montiranje eksplozivnih naprava,...) koriste se opcije koje se dobijaju klikom na desno dugme miša. Akcije koje vaši podređeni mogu da izvedu zaista su raznovrsne, od zauzimanja različitih položaja u prostoru (stajanje, klečanje,...) i kretanja (puzanje, tržanje,...), preko mnogobrojnih borbenih akcija (bacanje bombi, borba noževima – u narodu poznatije kao klanje, pesničenje,...), pa sve do akcija koje traže specijalno obučene pojedince (pružanje prve pomoći, podmetanje eksploziva, zauzimanje i korišćenje neprijateljskih tenkova,...). Ovu raznovrsnost i realističnost same borbe upotpunjuje i to što su svi pokreti i akcije propraćeni kvalitetnim animacijama, i što se svaki vaš vojnik u borbi ponaša u skladu sa individualnim karakteristikama (neki već posle prvog ranjavanja zakukaju, pa morate da ih terate da se bore (posebna opcija komandira čete za podizanje morala!), dok se drugi i potpuno izrešetani tuku kao lavovi, i sl.). Okruženje je u potpunosti interaktivno, tako da eksplozije razbijaju prozore, meci rešetaju daske na kućama, rupe od granata se mogu koristiti za provlačenje na inače nedostupna mesta, sve u svemu sama borba je urađena izuzetno dobro. Postoji čak i opcija (ukoliko vaš vod ima, ili je zarobio radio stanicu) za pozivanje pomoći iz vazduha, ili artiljerijske podrške. Naravno, tu je i uticaj meteoroloških prilika, noćna borba i zaista toliko detalja da ih je nemoguće pobrojati na ovako ograničenom prostoru. Posle svake misije, sledi kratak crno-beli zapis, urađen na osnovu originalnih filmskih novosti koje su se prikazivale u Americi za vreme Drugog svetskog rata, praćen propagandnim pokličima naratora. Potom dobijate izveštaj o zdravstvenom stanju vojnika (ukoliko su neki od njih teško ranjeni, dobijaju odsustvo i bivaju privremeno zamenjeni drugima), eventualnim unapređenjima i odlikovanjima, ali bogami i o disciplinskim merama koje se izriču usled nepoštovanja nekih pravila. Kako zbog prekog suda možete ostati bez kvalitetnih vojnika, dobro pazite da u borbi ne pogodite članove sopstvenog voda, ili druge savezničke vojnike na mapi. Posebno kažnjivo je pucanje na civile ili crveni krst, ali zato klanje i/ili spaljivanje osakaćenih ili onesvešćenih neprijateljskih vojnika nije zabranjeno tako da je ostavljeno oduška za iživljavanje. I za kraj, kad već pomenuh spaljivanje... Ukoliko ste ljubitelj roštilja, obavezno nabavite ovu igru, naoružajte vojnike bacačima plamena, i imaćete Sajam knjiga svaki dan... Viktor TODOROVIĆ | | |