![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||
Zaigrajte Doom i druge igre protiv ljudi koji su hiljadama kilometara daleko od vas
Da biste sa svojim ortacima raspalili Duke ili Quake potreban je ili dubok džep ili da radite u firmi koja ima mrežu i da poznajete noćnog portira. Za igranje preko Interneta nisu potrebni tako rigorozni uslovi. Osnovno je da posedujete kompjuter, dovoljno snažan da pogura softver, modem (28,8 Kb/s polako postaje neophodnost) i račun kod provajdera. Dalje je na vama - da pokažete onim Amerima ko je gazda u Dukeu. Nažalost, za našu zemlju postoji jos jedan ograničavajući faktor. To je brzina i propusna moć provajdera. Većina igara koje se igraju preko Interneta dešavaju se u realnom vremenu, pa tako i kompjuteri moraju da šalju i primaju podatke jedni od drugih za što kraće vreme. Ako vaš provajder nema brzu vezu sa inostranstvom ili je usled zagušenja propusna moć mala, od tabanja malih Amera, Japanaca i Nemaca nema ništa. Server preko kog ste povezani na Mrežu šalje pakete podataka serveru preko koga igrate neku od igara. Vreme za koje paket podataka dođe do servera i pošalje vašem serveru potvrdu te informacije naziva se ping. Za veliki broj igara ping ne sme da padne ispod 1000 ms, a za neke mora da bude i ispod 600 ms. Nažalost to automatski eleminiše provajdere koji koriste satelitsku vezu sa instranstvom, jer takav način komunikacije unosi 0,7 s kašnjenja što je neprihvatljivo za neke igre. Ali ne očajavajte. Većina zaljubljenika koristi Internet noću, pa postoje velike šanse da će tada biti mali promet na Mreži, te će propusna moć biti dovoljno velika. Nažalost, ping ostaje skoro uvek isti i nešto se malo menja sa povećanjem prometa na Mreži. Većina programa koje koriste firme koje omogućavaju igranje preko Interneta neće vam dopustiti ni da počnete igru ako vam propusna moć ili ping nisu dobri. Većina servera sa kojima se povezujete radi igranja nalazi se ili u Americi ili u Japanu, te to dodatno produžava put koji podaci prolaze a samim tim se i ping povećava. Savetujemo vam da ipak pokušate, pošto se većina novijih igara pravi sa poboljšanim multiplayer opcijama pa dozvoljava povećani ping i sporiju vezu. Mnogi se pitaju zašto mora da se koriste usluge ovakvih firmi i zašto ne može jednostavno da se dogovori sa nekim preko chata i počne igra. Da bi radile, igre moraju da znaju kome da šalju pakete podataka. Adresa za te podatke je IP broj. Kod korisnika koji se priključuju modemom on se stalno menja, pa softver za razmenu podataka ne zna gde da pošalje podatke. Veliki serveri koje koriste firme Kali, Mplayer, Heath, Zone... na Internetu su dvadesetčetiri časa dnevno i imaju stalan IP broj. Veliki problem za Jugoslovene predstavlja i činjenica da većina firmi naplaćuje svoje usluge. Vlasnici „Visa” ili „Master” kartica ne treba da brinu. Međutim, mnogi nemaju čime da izvrše potrebnu uplatu. Ali ne očajavajte, ima dosta i onih koji svoje usluge nude besplatno a naplaćuju samo neke specijalne događaje, kao što su turniri, korišćenje bodova koje zaradite boreći se, itd. Kome se obratiti? Danas na Internetu postoji veliki broj perspektivnih firmi koje se bave pružanjem usluga ove vrste. Čak je i „Microsoft” zagrizao i lansirao mrežu kao podršku svojim budućim igrama. Pa, da kažemo ponešto o svakoj, a vama ćemo da ostavimo da prosudite koja je najbolja. Firma „Kali Co.” ima najduži staž na Mreži. Sve potrebne informacije o „Kaliju” možete dobiti na http://www. Najnoviji izdanak Segine familije je „HEAT NET”, firma za on-line igranje, ali „sa stavom”. Oni proklamuju mir kroz cyberspace nasilje, tj. oslobađanje nasilničkih nagona preko igara gde nikoga stvarno ne možete da povredite (mada oni nikada nisu videli facu mog druga kada ga razbijem u NBA97). Besplatno se možete okušati protiv drugih igrača, ali ako se pretplatite, dobijate pravo učešća na turnirima, zadržavate bodove koje ste dobili u borbama, učestvujete u nagradnim igrama ili dobijate popust za kupovinu nekih igara. Heatov softver i sve informacije mogu se naći na http://www. Jedino što razlikuje Mplayer i Heat jeste drukčiji grafički izgled programa. Suštinski, ova dva programa funkcionišu isto. Sve informacije možete naći na http://www. I Bil se igra Na najave da će „Microsoft” početi da proizvodi igre mnogi su samo odmahnuli glavom. A onda se pojavio Age of Empires, odlična real-time strategija sa fantastičnom grafikom, i izazvao talase šokova kroz igrački svet. Pre određenog vremena kao podršku svojoj budućoj igračkoj diviziji Bil je oformio „ZONE”. I Zona je besplatna i ne postoji nikavo ograničenje za pristup sem što to morate učiniti Internet explorerom. Ako to pokušte nekim od „Netscapeovih” proizvoda, dobićete poruku da se užurbano radi na tome da vam omoguće da i sa tim browserima imate pristup Zoni (ova informacija stoji već više meseci). Sve informacije i software možete dobiti na http://www. I pored male omaške sa Explorerom, preporučujem vam Zonu jer je jednostavna za snalaženje, a dobro posećena. Zona, Heat i Mplayer nude da skinete i demoe onih igara koje nemate a hteli biste da se okušate u njima. To je odlično za one koji nisu sigurni da li dotična igra po njihovoj meri. Pored ovih postoje još i „TEN” (http://www. Verujemo da će obim igranja preko Interneta samo rasti, valjda će se i kod nas pojaviti neka firma koja će to pružati po razumnim cenama ili besplatno, pa ćemo i mi moći da uživamo u blagodetima Zapada. Do tada vam ostaje da se nadate dobroj vezi, pa da pokažete onima tamo kako to Srbi rade. Umesto epiloga Za kraj je ostalo da opišemo princip igranja jedne od najpopularnijh igara ovde i u svetu - Duke 3D (već čujemo hor protesta quakeovaca). Možda zvuči paradoksalno, ali Duke je najteži za igranje u Mreži ili preko Interneta. Potrebni, ali ne i dovoljni uslovi su da ping bude ispod 600 ms, da nema „štucanja” veze, poželjno je isključiti muziku i ne dirati komande dok se igra ne učita do kraja pa čak i onda ju je potrebno pustiti na miru bar nekoliko sekundi. Poznato je da je čak i u mreži Duke ispadao iz sinhronizacije i odbijao da radi. U svakom slučaju nemojte da kažete da niste bili upozoreni. To su bili samo neki od problema koje možete susresti pri on-line igranju. Spore veze i zagušenja čine takvu vrstu zabave Sizifovim poslom. Pripremite se da često skidate updateove i da se nervirate zbog sporosti veze. Iz ličnog iskustva izdvajamo pustolovine po HEAT-u i Zoni. Zona se može igrati preko BeoTelNeta i preko EUneta, dok je za Heat potreban EUnetov zemaljski link. Ali čak i preko EUneta se morate odreći Dukea. Zato je izbor ostalih igara više nego dovoljan da vam pođe voda na usta. Mi smo se oprobali u Quake II i Age of Empires i dobili takve batine, da ćemo ih pamtiti celog života. No, uzdamo se u vas koji dolazite da ćete nas dostojno osvetiti. Najčešći problemi u toku igranja su kočenje igre, ispadanje iz sinhronizacije što rezultuje prekidom igre, blokada programa bez vidljivih razloga i razbijanje tastature jer vas je pobedio neki debeli Amerikanac. Ali sve će to biti nadoknađeno kada zgazite nekog jadnika u Quakeu, ili kako bi rekli na Heatu: Join the fray, soldier!!! Aleksandar AŠKOVIĆ |
| ||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opisi igara | Korak po korak | Šta dalje? | Netgames | Opšte teme • Svet kompjutera Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |