XCOM: Enemy Unknown | Nema kategorije ljudi koja ne voli da mistifikuje prošlost, u kojoj je sve bilo bolje, ružičastije i istinitije nego danas. U moje vreme, sinko, muškarci nisu brijali grudi, u vojsci su nas učili da se tušira jednom nedeljno, svi su pili vodu iz česme i šta je kome falilo? Igre su, sinko, bile zaguljene kao Gulj MekZaguljanski, u arkadnim avanturama nisi imao strelicu koja te vodi kroz nivo kao magarca na povocu, strategije su bile potezne, a pivo nije bilo razvodnjeno.Odlična, ali ne i genijalna igra. |
Jedan od glavnih programskih zadataka „Sveta kompjutera” je aktivna borba protiv takve mitomanije i teza nalik na „rimejkovi legendi ne uspevaju nikad, never ever”, bez obzira na to što bogatstvo primera iz filmske industrije dokazuje suprotno. XCOM: Enemy Unknown, moderna „reimaginacija” kultnog Microproseovog hita, igra za koju su mnogi, zbog uporednog razvoja za PC i konzole, sa kanibalskom zluradošću priželjkivali da propadne, uspešno je razbila ovaj zli mit. Kao i njen pradavni uzor, i XCOM: Enemy Unknown je „planetary defense simulator”, strateški hibrid u kojem se od invazije vanzemaljaca na Zemlju branite kombinacijom potezne taktike i real-time globalne strategije/logistike. U okviru potonjeg delegirate istraživanje tehnologija, presretanje NLO-ova, regrutaciju komandosa i njihovo opremanje oružjem i opremom razvijenim kroz seciranje/ispitivanje aliena i analizu njihovih tehnologija, dok u slučaju prvog sva primenjena znanja i hardver koristite za borbu sa alienima na terenu.Sveži mehanički momenti, moderan 3D engine i obilje sinematika. |
Novi XCOM krase sveži mehanički momenti, moderan 3D engine i obilje sinematika, koji depersonalizovanoj borbi iz originala daju malo životnog šmeka i tenzije sa međunarodnim naglascima. Na globalno-strateškom planu, XCOM: Enemy Unknown donosi nekoliko krupnih izmena – sada možete imati samo jednu bazu, ali radarsku i presretačku pokrivenost planete rešavate proizvodnjom i lansiranjem osmatračkih satelita i transferom lovaca u kontinentalne „slotove”. Novac i resursi mnogo su kritičniji za izgradnju objekata u bazi i svu drugu logistiku, što ekonomski aspekat igre stavlja ispred drugih strateških faktora. Najveći broj razlika postoji u taktičkim bitkama. Pre svega, sada svi komandosi potpadaju pod jednu od četiri klase – teškaš, snajperista, podrška i jurišnik, od koje zavise oružje koje nose u bitku, pasivni borbeni bonusi i aktivne sposobnosti. Sistem je baziran na strogim restrikcijama, koje su kompenzovane profilisanjem komandosa kroz biranje talenta u procesu levelovanja. Na primer, osim snajperiste, niko drugi ne može da nosi snajpersku pušku, laserski ili plazma snajper, ali je samo snajperista u stanju da puca dva puta zaredom na početku svakog poteza (ako odabere odgovarajući talenat pri „dingovanju”). Dalje, samo support klasa može da baca dimne bombe i leči više od jednom u toku borbe, samo assault može da se kreće pa da potom otvori vatru... Akcioni poeni više ne postoje, već je delanje svakog operativca podložno strogim pravilima vezanim za kombinaciju kretanja i pucanja, uz obavezno zauzimanje zaklona. Borba sada ima gotovo šahovski karakter i šmek tablične igre ukrštene sa Incubationom, PC sleeper hitom iz 1997. godine, što će se nekom dopasti, a nekom ne.Na globalno-strateškom planu, XCOM: Enemy Unknown donosi nekoliko krupnih izmena. |
Ako za borbene restrikcije možemo reći da su maštovite, za one u pogledu opreme postoji samo jedan pridev – iritantne. Svaka klasa ima slot za oklop, primarno i sekundarno oružje (pištolj kod svih osim teškaša, koji ga zamenjuje raketnim lanserom), i samo jedan slot za sve ostale opcije (ručna granata, optički nišan, pribor za prvu pomoć...). Znači, ako želite granatu (jednu granatu), zaboravite na med-kit, mind-shield, tejzer za ošamućivanje aliena ili bilo šta drugo. Municija u igri više nije resurs – oružje se i dalje prazni pucanjem, ali ga možete beskonačno puniti, što se računa kao akcija koja završava potez. S jedne strane, ovaj sistem je dobar jer drastično pojednostavljuje logistiku, dok je s druge loš jer drastično pojednostavljuje logistiku... Take your pick. Multiplayer je još jedan element u kojem primećujemo snažnu sličnost sa Incubationom. Jedna mapa, dva igrača, dva custom tima sastavljena pre bitke, dva minuta za potez svakog igrača... Predborbeno modelovanje vašeg tima u skladu sa limitom poena je relativno interesantno, ali protivnici koji se diskonektuju čim skontaju da ne mogu da pobede, nisu... Dakle, igrajte samo sa Steam prijateljima. Presuda? XCOM: Enemy Unknown je odlična, ali ne i genijalna igra. Genijalnom je mogu smatrati igrači koji nemaju iskustvo igranja originala i njegovih naprednih klonova, od kojih UFO: Afterlight (2007) i dalje ostaje (mehanički) najkompleksniji i nekako najbliži srcu, bez obzira na tehničke probleme u dizajnu mapa. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |

...još jedno mišljenje | Čini se da nijedan rimejk neke klasične igre nije toliko uzburkao igračke duhove kao kultni taktičko-menadžerski SF dijamant iz daleke 1994. godine. Evidentno je da su na izradi igre učestovavli ljudi kojima je srce na mestu i koji su zaista veliki zaljubljenici originala, ali da će u isto vreme (neizbežna) manja ili veća prekrajanja pomenutog klasika izazvati podizanje obrva kod vatrenih obožavalaca. Odsustvo odbrane baze, slabija povezanost sa članovima tima (koji vizuelno deluju generički i ponavljujuće), ograničenosti po pitanju količine opreme koju nosite sa sobom u akciju, ponekad preterana preciznost i ubitačnost vanzemaljaca i nekoliko drugih sitnica na tasu minusa u velikoj meri gube bitku s drugom strane vage. | Najriskantniji potez autora tiče se izbacivanja klasičnih akcionih poena (i varijeteta akcija koje to podrazumeva) u korist dvopoteznog sistema, koji preferira ograničeno kretanje i otvaranje vatre (odnosno korišćenje specijalnih aktivnosti), što bitke čini napetim šahovskim nadmudrivanjem sa protivnicima, uz obilno grickanje noktiju i „hell, yeah!!” momente kad god plasirate hitac koji pronalazi svoju metu. Ovo je skopčano sa interesantno upregnutim elementima globalne strategije, jer ćete često biti rastrzani između različitih izbora, koji podrazumevaju ograničenost kako budžetom i potencijalima vašeg naučničkog tima tako i nemogućnošću da priteknete u pomoć baš svakoj zemlji nad koju su se nadvili mali zeleni (uz nezanemarljivu do čeličnu težinu izazova u taktičkom delu, koja je obeležila i original). | Aleksandar DINIĆ |
|

Platforma: | PC, Xbox 360, PlayStation 3 | Potrebno: | Intel Core2Duo ili ekvivalent, 2 GB RAM-a, GeForce 8600 GT ili Radeon HD 2600 XT | Poželjno: | Intel Core2Duo ili ekvivalent, 4 GB RAM-a, GeForce 9800 GT ili Radeon 4800 | Veličina: | 2 DVD-a | Adresa: | www .xcom .com |
|

|