TEST PLAY
Lone Survivor
Pavle ĐORĐEVIĆ
1. maj 2012.

Postali smo toliko ogorčeni politikom velikih izdavača da nam je prosto nepojmljivo da igra može da bude plod ljubavi. Nazivamo naivnim sve one koji bilo koje delo interaktivne zabave označe tako. Naravno, od ljubavi se ne živi, tako da novac najčešće i jeste osnovni motiv. Pravljenje igara je, na kraju krajeva, posao kao i svaki drugi. Ipak, tu i tamo pojavi se neko delo koje je toliko lično da nam otvara prozor ka svetu u kojem pravljenje igara nije zanat već umetnost, nešto što odražava nade, snove, strahove i strasti svog autora. Već možete da pretpostavite kuda ovo vodi - Lone Survivor je upravo takva igra, a za svaku liniju koda, teksta, boje i muzike koja je krasi zaslužan je jedan čovek - Džasper Birn.

Lone Survivor je ono što igrač od njega načini.

Na samom početku uvodne animacije suočeni smo sa licem sakrivenim iza hirurške maske. Umorne oči zagledane su u daljinu, a prve reči koje do nas dopiru su: „Moje ime je nevažno”. Protagonista je zatečen u gradu prepunom grotesknih stvorenja. Ne seća se kako je do toga došlo. Ne zna da li je iko sem njega preživeo. Jedino je sigurno to da su stvorovi žedni krvi. Tu su i iznurujući košmari i surove halucinacije, toliko prisutni i živopisni da razlikovanje sna od jave nije nimalo lak posao. Pripovedanje se najčešće vrši pomoću monologa glavnog lika, ali i kroz sažete i koncizne dijaloge sa malobrojnim sporednim likovima, kao i nedorečene spise rasute po svetu. Rezigniranost i ravnodušnost koje protagonista pokazuje uprkos očekivanju čine retke emotivne scene teškim i iskrenim. Autor navodi Dejvida Linča kao jednog od svojih uzora, što se jasno i vidi iz načina na koji vlada pojedinačnim scenama, ali i iz nedorečenosti, kojoj je inače sklon.

Lone Survivor je ono što igrač od njega načini. Autor pomalo lenjo nudi etiketu survival horora, ali je istina da horora ovde ima samo u tragovima. Igra se i ne trudi da bude strašna - nema iznenadnih napada, nema nespretnog kadriranja, koje je postalo zaštitni znak žanra... Nema napetosti i paranoje, već atmosfera oslikava samo umor i posustalost centralnog lika. Preživljavanje, s druge strane, ima odlučujuću ulogu, i to u tolikoj meri da ishod radnje neposredno zavisi od igračevog pristupa preživljavanju.

Dizajn je elegantan i jednostavan, stavlja imerziju na prvo mesto.

Već na početku igra nas obaveštava da nasilje nije jedini put. Čučanje u senkama i obmanjivanje protivnika mogu veoma lako da zamene metke. Sasipanje olova u zaražene skotove podjednako je isplativo kao i šunjanje, uz zavaravanje traga komadima trulog mesa. Kako to obično biva, mešavina ta dva je najbolji izbor. No, tu se priča o izborima ne završava. Protagonisti su potrebni hrana i odmor da bi preživeo. Da li redovno spavati i vraćati se u stan češće nego što je neophodno, ili se kljukati kafom i amfetaminima, gurajući telo do granice izdržljivosti? Da li se posvetiti mukotrpnom procesu pripremanja hrane, koji iziskuje pronalaženje šporeta, plina, sastojaka i posuđa, ili jednostavno jesti konzervirani pirinač i pacove? Pravi odgovor ne postoji. Igra nam dozvoljava da u potpunosti prisvojimo protagonistu. Određuju ga navike u ishrani, odnos prema mačkama, sklonost lekovima, ljubav ili averzija prema kafi, krvožednost ili izbegavanje sukoba. Čak i stvari na koje se ne bismo obazirali tokom igre, kao što je nehajno davanje droge zavisniku u zamenu za municiju, ili pak svestan pokušaj da se izleči. Od ovih i raznih drugih izbora zavisi to koji će od mnogih mogućih završetaka biti prikazan igraču.

Izbori najčešće nisu očigledni, ne razbijaju imerziju velikim znakom na kojem stoji „Pazi, izbor!”, već su elegantno utkani u radnju i većine njih nećete biti ni svesni dok na kraju igre ne dobijete presek svega što je doprinelo dobijenom ishodu. Čak i sitnice koje deluju potpuno nevažno, kao što je obraćanje plišanoj igrački, imaju nekakav uticaj na stanje stvari.

Nije igra za svakoga.

Uopšte, čitav dizajn je elegantan i jednostavan, te stavlja imerziju na prvo mesto. Većina simulacija preživljavanja prilazi problemu statistički, prikazujući lika kao zbir linija koje mere stanje (kao NEO Scavenger). Lone Survivor koristi jednostavniji i intuitivniji sistem - govor. Protagonista će se naglas požaliti onda kada bude bio gladan, umoran ili ranjen. Simulacija umesto strategije, ukratko.

Upravljanje se u potpunosti obavlja pomoću tastature. Nišanjenje isprva deluje čudno, nalik prvim izdancima serijala Resident Evil, ali ubrzo postaje udobno. Inventar je zgodno podeljen na odeljenja za predmete, sastojke i dokumenta. Iako se njime upravlja pomoću akcionih glagola, većina predmeta koristi se automatski, poput ključeva, posuđa i šaržera.

Vizuelni stil igre najlakše je opisati kao kvaziretro - pikselizovani prikaz sa ispranim bojama budi sećanja na „stare dane”, ali savremene produkcijske metode daju mu određenu oštrinu. Posebna pažnja posvećena je animaciji protagoniste. Širok spektar pokreta čini ga življim i opipljivijim - sleganje ramenima, brzi pokreti očima, glatko koračanje, padanje kapaka kada ga savlada umor.

Muzika je raznovrsna i prikladna, od sumornih ambijentalnih melodija, koje ispunjavaju većinu lokacija, do raznolikih kompozicija koje unapred određuju ton dramskih scena. Čudno, odsustvo glasovne glume ne samo što ne narušava atmosferu, nego je u određenom smislu i obogaćuje. Česti monolozi u kombinaciji sa glasom učinili bi zvučni pejzaž pretrpanim.

Lone Survivor nije za svakoga. Ljubitelji serijala Silent Hill tu će naći utočište, koje Konami već godinama odbija da im pruži. A ostali? Priča o samoći, bedi, međuljudskim odnosima i ludilu svakako nije tu da bi u igraču probudila lepa osećanja. Ovo nikako nije mana, već samo upozorenje. Ako od igara očekujete da učine da se osećate dobro, zaobiđite ovo sumorno delo. Ako pak sa autorom ovih redova delite mišljenje da igre koje izazivaju neprijatna osećanja znatno jače deluju i duže se pamte, slobodno dodajte Lone Survivor na spisak igara koje vas čekaju.


...još jedno mišljenje
Posle izvrsnog Alana Vejka koji je, da budemo pošteni, ipak više triler nego horor, pojavila se još jedna dobra igra iz žanra strave i užasa. Lone Survivor je vrlo zanimljiva i isto toliko kvalitetna igra, kako sa strane priče tako i na planu igračke mehanike. Priča je pametna i poigrava se sa igračem na interesantan način, što je još jedan plus. Pored svega toga, igra je i prilično jeziva, što je, naravno, od suštinske važnosti za jedan horor. Sitnijih mana ima, ali nijedna od njih nije preterano ozbiljna. Lone Survivor je zasad najbolji horor ove godine, sa tendencijom da tu titulu i sačuva.
Aleksandar ĐURIĆ
Platforma:
PC
Potrebno:
Intel P4 / 1 GHz ili AMD ekvivalent, 512 MB RAM-a, 64 MB VRAM-a
Poželjno:
Intel P4 / 2 GHz ili AMD ekvivalent, 1 GB RAM-a, 256 MB VRAM-a
Veličina:
120 MB
Adresa:
lonesurvivor .co .uk
90
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama