PRVI UTISCI
Path of Exile
Vukašin STIJOVIĆ
1. maj 2012.

Pojava hack & slash prvenca nepoznatog razvojnog tima u godini u kojoj izlazi Diablo 3 mogla bi se uporediti sa sudbinom osuđenika na smrt u starom Rimu, koga naoružanog samo željom za preživljavanjem bacaju lavovima - ishod je bolno izvestan, i na prvi pogled jedina je dilema da li će nesrećnik pružiti malo otpora i krvave zabave urlajućoj publici, ili će umreti od straha pre nego što mu se čeljusti sklope oko vrata, sklupčan na pesku koloseuma. Path of Exile, igra nezavisnog Grinding Gear Gamesa, dolazi sa nekoliko kečeva u rukavu, koji će joj možda pružiti šansu da izvuče živu glavu iz surove arene savremene igračke industrije.

Prvo moramo napomenuti to da će igra kada bude izašla biti potpuno besplatna. Mikrotransakcije će, makar prema najavama iz GGG-a, biti ograničene samo na vizuelni izgled heroja i neće donositi nikakvu prednost u izvođenju. Datum izlaska još nije objavljen (biće kad bude), ali sudeći prema stabilnosti i funkcionalnosti aktuelne verzije tokom open-beta vikenda, održanog na međi marta i aprila, taj momenat nije daleko. Ukoliko se izuzme nekoliko sitnijih bagova koji su, prema rečima samih autora, bili prouzrokovani preopterećenošću servera u jednom momentu (igru je za dva dana probalo skoro 50.000 ljudi, što je impresivna cifra za jedan indie naslov), Path of Exile je igriviji i upeglaniji od mnogih naslova koji se vode kao završeni.

Igra nam donosi nekoliko istinskih novina, i sigurno je da će neki od implementiranih elemenata vremenom postati standard hack & slash žanra. Pošto nas prostor ograničava, pomenućemo samo najvažnije - svi pasivni skilovi su dostupni bez obzira na klasu koju vodite (zasad je moguće voditi pet klasa, a poslednja će postati dostupna tek onda kada igra bude izašla). Skill tree igre je u toj meri ogroman da će prvi susret s njegovom grafičkom prezentacijom, koja se proteže ekranima i ekranima, izazvati nevericu i zbunjenost čak i kod zagriženih ljubitelja žanra, naviknutih na lamentiranje nad mogućnostima različitih bildova (builds) omiljene klase. Aktivni skilovi dobijaju se tek nabavljanjem odgovarajućeg dragulja, koje ubacujete u slotove na opremi. Pošto ni u tom slučaju ne postoje nikakva ograničenja vezana za klasu, mogućnosti pri razvoju vašeg heroja omeđene su jedino matematikom i nesagledivo velikim brojem mogućih kombinacija.

Svi igrači Path of Exilea će, shodno afinitetu, biti razvrstani u lige, svetove koji imaju različita pravila. Posebnu pažnju privlače dve lige - HardCore i Cut-Throat. U HC varijanti, likovi koji poginu zauvek napuštaju svet i prebacuju se u početnu, default ligu, u kojoj važi uobičajeni set zakonitosti (smrt ne donosi nikakve penale, bilo u odnosu na lika, bilo u odnosu na opremu). S druge strane, na Cut-Throat serverima neće biti nikakvog ograničenja PvP-a, a pali heroji će pritom dropovati svu opremu. Interesantne su najave razvojnog tima da je moguće kombinovati ova pravila - zamislite HC Cut-Throat ligu gde vas izvan grada može zaskočiti bilo koji deran i zauvek izbaciti sa servera vašeg voljenog rendžera! Prema prvim utiscima sa zvaničnog foruma, ovakva beskompromisnost je ono što igračima nedostaje u poslednje vreme, pogotovo imajući u vidu sveopšti trend podilaženja prosečnom gejmeru današnjice, gdinu Kežualu.

Što se tiče ekonomije igre, interesantno je to da u igri ne postoji novac ili zlato kao univerzalno merilo vrednosti, već će se opremom trgovati pomoću različitih skrolova i alatki za unapređenje oklopa i oružja.

Sa grafičke strane, Path of Exile je oskudan i mračan, što je u skladu sa očiglednom namerom razvojnog tima da privuče malo starije igrače, kojima neće smetati sveden, čak i siromašan vizuelni doživljaj. Tehničke karakteristike grafičkog endžina nisu impresivne, ali to se malom razvojnom timu ni ne može zameriti.

Što se tiče kontrola, veterani Diabla osećaće se kao riba u vodi - na ’Tab’ se poziva prozirna mapa preko celog ekrana, dok će ’Alt’ obeležiti sve predmete na zemlji. Ono što nam je zasmetalo je osećaj da bi Field of View morao biti malo veći, jer bez obzira na visinu rezolucije, neprekidno ćete imati neprijatan osećaj da ekran nije dovoljno veliki.

Na kraju nam samo ostaje da poželimo svu sreću igri. Pošto je kao datum izlaska Diabla 3 određen 15. maj, realno je očekivati da će ekipa iz Grinding Gear Gamesa imati dovoljno soli u glavi da sačeka još nekoliko meseci sa objavljivanjem Path of Exilea. Kada se bude slegla prašina i bude malo zamro početni hajp, kao i kada igrači obrnu dovoljno krugova u paklu i počnu da se dosađuju čekajući prvu ekspanziju, doći će pravo vreme za ovu igru. Kao što smo na početku rekli, teško je očekivati da će znatno okrnjiti igračku bazu Blizzardovog čeda, ali imaće svoju publiku koja želi nešto drugačije, teže i nekonvencionalnije - publiku koja sebi kroji odeću od kože ubijenih protivnika.


...još jedan utisak
Ljubitelji hack & slash naslova već razmišljaju o tome da li će ove godine vreme provoditi uz Diablo 3 ili Torchlight 2, ali u tu jednačinu obavezno treba dodati i Path of Exile. Od prvog kontakta sa ovom igrom postaje jasno da je ona namenjena igračima koji cene mračniju atmosferu i kompleksniju mehaniku. Dizajneri se nisu okrenuli najmanjem zajedničkom imeniocu, već traže od igrača da razmišlja i planira unapred. Sistem razvoja vaših likova je u najmanju ruku impresivan. Kretanje po mreži pasivnih bonusa omogućava prilagođavanje kako sopstvenom stilu igre tako i opremi koja vam je na raspolaganju. Aktivne veštine, kreirane u vidu dragulja koje ugrađujete u opremu, stiču nivoe paralelno sa vašim likom i pružaju dodatni nivo prilagođavanja. Kompleksan je i sistem resursa, koji se zasniva na trampi umesto na uobičajenom resursu – zlatu. Najveća pohvala za Path of Exile jeste to što njegov gameplay uspeva da bude mnogo bliži dobrom, starom Diablu 2 nego što to polazi za rukom Diablu 3.
Dragan KOSOVAC
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama