Pojava hack & slash prvenca nepoznatog razvojnog tima u godini u kojoj izlazi Diablo 3 mogla bi se uporediti sa sudbinom osuđenika na smrt u starom Rimu, koga naoružanog samo željom za preživljavanjem bacaju lavovima - ishod je bolno izvestan, i na prvi pogled jedina je dilema da li će nesrećnik pružiti malo otpora i krvave zabave urlajućoj publici, ili će umreti od straha pre nego što mu se čeljusti sklope oko vrata, sklupčan na pesku koloseuma. Path of Exile, igra nezavisnog Grinding Gear Gamesa, dolazi sa nekoliko kečeva u rukavu, koji će joj možda pružiti šansu da izvuče živu glavu iz surove arene savremene igračke industrije. Prvo moramo napomenuti to da će igra kada bude izašla biti potpuno besplatna. Mikrotransakcije će, makar prema najavama iz GGG-a, biti ograničene samo na vizuelni izgled heroja i neće donositi nikakvu prednost u izvođenju. Datum izlaska još nije objavljen (biće kad bude), ali sudeći prema stabilnosti i funkcionalnosti aktuelne verzije tokom open-beta vikenda, održanog na međi marta i aprila, taj momenat nije daleko. Ukoliko se izuzme nekoliko sitnijih bagova koji su, prema rečima samih autora, bili prouzrokovani preopterećenošću servera u jednom momentu (igru je za dva dana probalo skoro 50.000 ljudi, što je impresivna cifra za jedan indie naslov), Path of Exile je igriviji i upeglaniji od mnogih naslova koji se vode kao završeni. Igra nam donosi nekoliko istinskih novina, i sigurno je da će neki od implementiranih elemenata vremenom postati standard hack & slash žanra. Pošto nas prostor ograničava, pomenućemo samo najvažnije - svi pasivni skilovi su dostupni bez obzira na klasu koju vodite (zasad je moguće voditi pet klasa, a poslednja će postati dostupna tek onda kada igra bude izašla). Skill tree igre je u toj meri ogroman da će prvi susret s njegovom grafičkom prezentacijom, koja se proteže ekranima i ekranima, izazvati nevericu i zbunjenost čak i kod zagriženih ljubitelja žanra, naviknutih na lamentiranje nad mogućnostima različitih bildova (builds) omiljene klase. Aktivni skilovi dobijaju se tek nabavljanjem odgovarajućeg dragulja, koje ubacujete u slotove na opremi. Pošto ni u tom slučaju ne postoje nikakva ograničenja vezana za klasu, mogućnosti pri razvoju vašeg heroja omeđene su jedino matematikom i nesagledivo velikim brojem mogućih kombinacija.Svi igrači Path of Exilea će, shodno afinitetu, biti razvrstani u lige, svetove koji imaju različita pravila. Posebnu pažnju privlače dve lige - HardCore i Cut-Throat. U HC varijanti, likovi koji poginu zauvek napuštaju svet i prebacuju se u početnu, default ligu, u kojoj važi uobičajeni set zakonitosti (smrt ne donosi nikakve penale, bilo u odnosu na lika, bilo u odnosu na opremu). S druge strane, na Cut-Throat serverima neće biti nikakvog ograničenja PvP-a, a pali heroji će pritom dropovati svu opremu. Interesantne su najave razvojnog tima da je moguće kombinovati ova pravila - zamislite HC Cut-Throat ligu gde vas izvan grada može zaskočiti bilo koji deran i zauvek izbaciti sa servera vašeg voljenog rendžera! Prema prvim utiscima sa zvaničnog foruma, ovakva beskompromisnost je ono što igračima nedostaje u poslednje vreme, pogotovo imajući u vidu sveopšti trend podilaženja prosečnom gejmeru današnjice, gdinu Kežualu.  | Što se tiče ekonomije igre, interesantno je to da u igri ne postoji novac ili zlato kao univerzalno merilo vrednosti, već će se opremom trgovati pomoću različitih skrolova i alatki za unapređenje oklopa i oružja.Sa grafičke strane, Path of Exile je oskudan i mračan, što je u skladu sa očiglednom namerom razvojnog tima da privuče malo starije igrače, kojima neće smetati sveden, čak i siromašan vizuelni doživljaj. Tehničke karakteristike grafičkog endžina nisu impresivne, ali to se malom razvojnom timu ni ne može zameriti. Što se tiče kontrola, veterani Diabla osećaće se kao riba u vodi - na ’Tab’ se poziva prozirna mapa preko celog ekrana, dok će ’Alt’ obeležiti sve predmete na zemlji. Ono što nam je zasmetalo je osećaj da bi Field of View morao biti malo veći, jer bez obzira na visinu rezolucije, neprekidno ćete imati neprijatan osećaj da ekran nije dovoljno veliki. Na kraju nam samo ostaje da poželimo svu sreću igri. Pošto je kao datum izlaska Diabla 3 određen 15. maj, realno je očekivati da će ekipa iz Grinding Gear Gamesa imati dovoljno soli u glavi da sačeka još nekoliko meseci sa objavljivanjem Path of Exilea. Kada se bude slegla prašina i bude malo zamro početni hajp, kao i kada igrači obrnu dovoljno krugova u paklu i počnu da se dosađuju čekajući prvu ekspanziju, doći će pravo vreme za ovu igru. Kao što smo na početku rekli, teško je očekivati da će znatno okrnjiti igračku bazu Blizzardovog čeda, ali imaće svoju publiku koja želi nešto drugačije, teže i nekonvencionalnije - publiku koja sebi kroji odeću od kože ubijenih protivnika. |