TEST PLAY
J.U.L.I.A.
Aleksandar DINIĆ
1. maj 2012.

Kada se sredinom 90-ih godina prošlog veka na tržištu PC igara pojavio kompakt disk kao nov medij, mnogi autori su ga videli kao sjajnu priliku da svoje projekte konačno prave bez ograničenja koja su donosile mušičave diskete. Među igrama koje su koristile njegov pun potencijal najviše je profitirao žanr avantura, koje su konačno mogle da se razbaškare na velikom prostoru, donoseći (za tadašnje pojmove) frapantne količine materijala u vidu sinematika, grafike visoke rezolucije, mnogo nasnimljenog teksta i slično. J.U.L.I.A., delo malog indie dvojca bez kormilara pod nazivom Lace Mamba, jeste igra odrađena u identičnom stilu. To je svojevrsni nostalgični omaž dotičnom tipu i načinu pravljenja igara, kada je smenjivanje interaktivnog sadržaja bilo daleko važnije od strukture same igre.

Skromne tehničke mogućnosti maksimalno su upregnute kroz simpatičnu, ali zastarelu grafiku.

Nekoliko stotina godina u budućnosti, naučnici na Zemlji detektovali su u mraku galaksije novi solarni sistem, iz čijih se dubina emituje misteriozni, vanzemaljski signal. Brže-bolje okupljena je ekspedicija eminentnih naučnika i poslata put pomenutog sistema u istraživačko-laboratorijskom svemirskom brodu. Nakon dugačkog puta i nezgodacije sa meteorskim pljuskom, brod biva zaustavljen u orbiti jedne od planeta. U ulozi brodskog astrobiologa Rejčel budite se iz nasilno prekinutog krio-sna i od strane brodske veštačke inteligencije (J.u.l.i.j.a. iz naziva igre) bivate obavešteni da je ostatak posade netragom nestao i da se odgovori verovatno kriju na šest planeta novooktrivenog solarnog sistema. Uz njenu i pomoć automatizovanog istraživačko-izviđačkog robota Mobota uputićete se u razrešavanje misterije vaše nestale posade, koja je, čini se, stupila u kontakt sa vanzemaljskim oblicima života koji obitavaju na planetama, i to sa fatalnim posledicama.

J.U.L.I.A. ne izgleda retro, već kao nešto što je zapravo i pravljeno pre 10-15 godina. Skromne tehničke mogućnosti maksimalno su upregnute kroz simpatičnu, ali zastarelu grafiku, previše siromašnih i jadno odrađenih pratećih elemenata (meniji, ikonice, grafikoni i slično), relativno uspelu glasovnu glumu (izuzetak je dodatni narator koji sporadično opisuje lokacije), kao i prijatnu, atmosferičnu muzičku pratnju. Struktura igre ne poštuje ustaljene obrasce klasičnih avantura, već predstavlja koktel različitih vrsta gameplaya koji skladno funkcionišu kao celina, iako svaki pojedinačni deo ne predstavlja ništa naročito niti inovativno, uz tedenciju ka prečestoj repetitivnosti.

Igru u velikoj meri izvlače prilično dobra atmosfera i odličan osećaj izolovanosti i usamljenosti, svojstven mystolikim igrama.

Istraživanje baksuznog sistema odvija se uvek isto i podrazumeva generičko skeniranje obližnje planete, potragu za više različitih vrsta minerala po površini (čime se „finansiraju” opravke na vašoj svemirskoj lađi, istražuju apgrejdi za pomenutog robotskog hodača i slično), nakon čega sledi Mobotovo sletanje na površinu i detaljnije istraživanje vrlo ograničenog seta lokacija. Ovo podrazumeva ili (staromodnu) inspekciju istraživačkih baza, koja je odrađena gotovo kao omaž prvobitnim tekstualnim avanturama sa šturim grafičkim elementima (narator opisuje scenu, dok je na vama da odaberete neku od ponuđenih opcija vezanih za nju). Na pojedinim sistemima ovo je zamenjeno rudimentarnim krstarenjem kroz „lavirint” trenutne lokacije, susretom sa inteligentnim oblicima života i rešavanjem niza jednostavnih i simpatično osmišljenih zadataka, nakon čega se čitav postupak ponavlja na sledećoj planeti. U kratkim predasima na svemirskom brodu tu i tamo ćete odrađivati i pojedine konstrukte kojima unapređujete Mobotove sposobnosti, koje će vam poslužiti za dalje napredovanje po planetama tamo gde ste ranije zapeli. Sami zadaci, mehanizmi i šeme za rešavanje variraju od uvredljivo prostih do relativno uspelih i dobro osmišljenih (favorit je improvizovano sklapanje kvazielektričnih šema sa ograničenim skupom elemenata), ali se prečesto ponavljaju i prate suviše predvidljiv ritam smenjivanja, i to u igri koja se inače ne može pohvaliti zavidnom dužinom. Bez obzira na još neke problematične delove (mršavu priču, mehaniku borbe sa džinovskim crvima na pustinjskoj planeti, recimo), utisak je da igru u velikoj meri izvlači prilično dobra atmosfera, kao i odličan osećaj izolovanosti i usamljenosti, svojstven mystolikim igrama, na koje J.U.L.I.A. takođe sporadično podseća.

Minimalistička i gotovo hermetična izvedba J.U.L.I.E. i sveopšta jeftinoća koja varniči iz mnogih pukotina nisu čudne s obzirom na pedigre anonimnih i budžetom ograničenih autora, ali u pitanju i nije igra koja je namenjena casual igračima, već najvećim fanovima avantura, koji se sa setom sećaju multižanrovskih ostvarenja iz slavnih Amiginih dana (prva igra iz serijala Dune, na primer). Zbog svega toga, i uprkos zjapećim propustima i manama u dizajnu, ovaj svojevrsni blast from the past zaslužuje pažnju, naročito onda kada se uporedi sa drugim ostvarenjima sa kojima deli isti genetski pool (predivno grozni Darkstar od pre godinu dana iz nekog razloga prvi pada na pamet).


...još jedno mišljenje
J.U.L.I.A. je hibrid sa telom mystolike avanture i mozgom Profesora Lejtona. Podseća na Myst zbog osećaja „usamljenosti” i „nepoznatog”. S druge strane, gejmplej čini red priče, na koji dolazi red apstraktnih zagonetaka, poput serijala sa Nintenda. Problemi se javljaju u poodmakloj fazi igre, kada indie karakter i nezavidna dužina ipak „koče” epsku zamisao. Zagonetke su best of casual igara (doduše, bez potrage za „skrivenim” predmetima) i lake su, mada nekoliko njih zahteva i da se dobro mućne glavom.
Pošto su i priča i zagonetke tanki, šta J.U.L.I.A. onda ima da ponudi? Pre svega, originalan i pitak format retro šmeka, kao i umirujuću muziku poput Vangelisove.
Nikola DMITROVIĆ
Platforma:
PC
Potrebno:
Intel Pentium / 2,2 GHz ili AMD ekvivalent, 512 MB RAM-a, 128 MB VRAM DirectX 9.0c grafička kartica
Poželjno:
Intel Pentium / 4 GHz ili AMD Athlon 1800+, 1 GB RAM-a, GeForce Go 7300 ili ATI Radeon 9250
Veličina:
1 DVD
Adresa:
www .juliathegame .com
66
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama