Nakon odlične zatvorene bete i primamljivih najava na zvaničnom sajtu, svi su grickali nokte iščekujući konačnu, otvorenu betu, kao i sâm launch Warhammera Online. U dosadašnjem toku timovi koji stoje iza ovog naslova uspevali su da izbegnu greške prethodnih MMORPG-ova i da vešto prikriju ili uklone sve veće bagove iz bete, te je delovalo kao da će sve proteći bez problema. Međutim, već početak open bete najavio je glavobolje za ove momke. Naime, dok je u Americi i na drugim kontinentima sve išlo kao po loju, evropske igrače je dočekalo neprijatno iznenađenje. Flash verzija sajta, kao i očigledno ograničen sistem obrade prijava i šifara za betu nisu bili dorasli zadatku, niti su bili spremni da se suoče s hiljadama ljudi koji su pohrlili na zvanični sajt. Padovi sajta, a zatim i dugotrajna nemogućnost registracije beta codea izazvali su takve frustracije i negodovanja po forumima da je čak i CEO morao lično da uputi izvinjenje igračima zbog problema. No, live verzija je ipak uspela da startuje bez većih muka, a promene i poboljšanja u odnosu na betu vidni su od samog početka. Pritužbe koje smo imali na račun kreiranja izgleda lika više ne stoje: uveden je veliki broj opcija za prilagođavanje svih delova lica i tela, boje kose i očiju, nakita i ožiljaka (možda nije tako detaljno kao u Conanu, ali sasvim je dovoljno da se izbegnu klonirani likovi). Dodatnoj raznolikosti avatara doprinosi i poseban sistem farbanja svih delova oklopa pomoću posebnih boja, koje možete naći na palim protivnicima ili kod trgovaca, tako da bez problema možete promeniti i izgled, tačnije boju svoje odeće.Međutim, pogledajmo malo stvarni sadržaj igre. Sistem questova koji vas vodi ka višim nivoima u potpunosti je podređen osnovnoj priči svake strane i, pored toga što su zadaci zanimljivi, svi su uklopljeni u jednu sveobuhvatnu storiju, koja se beleži u Tome of Knowledge i čini da se sve vreme osećate kao deo epskog boja koji se odvija oko vas. Public grupe u svakoj oblasti olakšavaju pronalaženje saboraca, a u live verziji javni questovi dostižu svoj puni sjaj. Naime, kako ste od početka upućeni na druge igrače, stalna saradnja i borbe rame uz rame s drugima zaista daju pravi osećaj masivne multiplayer igre. Naravno, kroz priču možete napredovati i sami, ali time propuštate sve ono što bi WH trebalo da predstavlja - masivni sukob na svim nivoima. Public questova ima u izobilju, svi serveri prepuni su igrača, te vam od srca preporučujemo da od početka prihvatite saradnju kao osnovni vid igre. Međutim, sukobe između snaga Haosa i reda donekle kvari potpuna neravnoteža između pripadnika ove dve frakcije na serverima. Naime, na jednom sajtu nedavno je objavljen preliminarni podatak da je samo broj igrača koji su se odlučili za Chaos veći od pripadnika svih drugih rasa zajedno. Čak i ako se ovo s vremenom ublaži, razlika je i dalje prevelika da bi se ostvarila potrebna ravnoteža snaga na bojnom polju i programeri sigurno lupaju glavu oko ovog problema. U „Prvim utiscima” o WH naveli smo da je jedna od najlošije urađenih osobina igre crafting sistem, i to je nažalost ostalo tako i u live verziji. Tvorci igre očigledno su zamislili da igrači treba da posvete puno vremena svojim profesijama, ali su u tome malo preterali. Gledanje kako biljka raste iz semena u periodu od dva minuta nekome može biti zabavno u početku, ali nakon dvadesetog puta smučiće se i najstrpljivijima. Takođe, činjenica da obe crafting profesije traže materijale od različitih gathering skillova osmišljena je tako da podstakne razmenu stvari, ali u praksi dovodi samo do toga da imate prepune torbe različitih sastojaka od kojih ne možete da napravite ništa jer vam nedostaje nešto drugo. A, kao i u drugim igrama ovog tipa, mesta u vrećama nikad dovoljno. S druge strane, element oko koga su se autori posebno potrudili i koji zaslužuje sve pohvale jeste sistem guildova. Pored toga što olakšavaju saradnju između igrača, zanimljivo je to što ovde i gilde leveluju zajedno sa članovima. To dodatno podstiče borbu za zajedničke ciljeve i reputaciju gilde. Primera radi, na višim nivoima gilde dobijaju stvari kao što su tabardi, mogućnost da se jedan član promoviše u zastavnika sa posebnim bannerom guilda, pa čak i taverne za gilde, mesta na kojima se članovi okupljaju, razmenjuju strategije i slično. Dakle, ukoliko su svi pripadnici uspešni, možete očekivati da jednog dana izjašete na bojno polje svi odeveni u boje svoje gilde, sa zastavom koja se vijori, a zatim se okupiti u svojoj taverni da proslavite izvojevane pobede. Naravno, ponovo se otvara staro pitanje: može li Warhammer da otme tron Warcraftu? U trenutnoj fazi odgovor je kratak - ne. Međutim, o tome da su tvorci ipak na veoma dobrom putu da postignu uspeh na sceni govori činjenica da se čak i momci iz Blizzarda inspirišu ovom igrom u kreiranju sadržaja za ekspanziju za WoW. Mnoge najavljene novine (Achievement sistem, na primer) gotovo su direktno kopirane ideje autora WH. S druge strane, Warhammer je kvalitetna igra koja već ima svoju bazu igrača u stotinama hiljada igrača Games Workshopove igre na tabli i, kao takva, sigurno neće propasti. Blizzard ostaje zvanični kralj na polju MMORPG-ova i to se još zadugo neće promeniti, ali Warhammer će sigurno zauzeti visoko mesto među onima koji se zadovoljavaju nešto manjim udelom na tržištu. Kako stvari trenutno stoje, ukoliko se redovno budu izdavali novi sadržaji (posebno end-game PvE, koji je trenutno najslabija tačka igre) i ukoliko se nekako reši ravnoteža između frakcija, Warhammeru svakako predviđamo ako ne blistavu, a ono bar stabilnu i svetlu budućnost. |