TEST PLAY
Steamland
Đorđe NAGULOV
1. januar 2004.

Ma koliko igračka javnost kritikovala konformizam i kreativnu mrzovolju razvojnih timova, hladna računica kvartalnih izveštaja ukazuje na to da ipak najviše profita donosi linija manjeg otpora po pitanju inovacije i originalnosti. Dok industrija igara sazreva, žanrovska revolucija uveliko ustupa mesto inkrementalnoj evoluciji, gde metodična primena proverenih formula a priori ima prednost nad svežim idejama. Tipični zapadnjački konzument igara obično je nepoverljiv prema neobičnim konceptima, što se često završava finansijskom propašću inače izuzetnih naslova (malobrojna klika Battlezone fanova još ne može da prežali sunovrat ove zanemarene franšize).

Kad tako stoje stvari, tržišna sudbina nesvakidašnje igre kao što je Steamland čini se zapečaćenom - 2D real-time strategija skromne spoljašnosti u kojoj upravljate isključivo vozovima na parni pogon zaista predstavlja do sada neviđenu premisu (u žanru inače poznatom po genetskim plićacima). Međutim, ovaj koncept će se verovatno pokazati isuviše stranim za većinu tvrdokornih ljubitelja RTS igara, koji teško da će žrtvovati ušuškanost poznatog zarad širenja vidika. Potrebna je zdrava doza radoznalosti i otvorenosti ka novim iskustvima kako bi se uz Steamland ostalo duže od deset minuta. Upornost se isplati jednom kada najzad „ukapirate” neobičnu mehaniku igranja i vaši armirani vozići krenu preteće da hukću po mapi.

Svi elementi u igri su podređeni osnovnoj ideji taktičkog ratovanja vozovima. Na premisu o fantazijskoj planeti, na kojoj su divovski parni roboti nekako dospeli na vrh lanca ishrane i sada se bore oko posedovanja drevnog zlatnog zupčanika, treba obratiti taman toliko pažnje koliko traje slide-show intro. Ukradeni zupčanik je potrebno povratiti iz zlog kraljevstva Khon-ka-Dooa, što je dovoljan izgovor za sledećih dvadesetak misija smeštenih u nizu šarenih lokacija.

Da nema naznačenog akcionog aspekta, Steamland bi se zapravo lako mogao kategorisati kao puzzle naslov. Najveći deo interaktivnih elemenata na mapi je statičan ili pasivan: mrežu šina po kojoj se kreću vaši i protivnički vozovi nije moguće modifikovati, klasična izgradnja baze je takođe odsutna, a resursi se gomilaju automatski (ukoliko ste prisvojili potrebnu građevinu). Kako Fog Of War ne postoji, umesno je proučiti čvorišta i glavne tokove mreže šina, raspored protivničkih instalacija po malenim mapama, kao i potencijalno agresivnu floru i faunu.

Nekoliko eksperimentalnih prodora na neprijateljsku teritoriju najčešće vam otkriva osnovnu strategiju koju je potrebno primeniti, posle čega preostaje sprovođenje pažljivo tempiranih ofanzivnih operacija. Na ovaj način, kao i kod Komandosa, misije se više „rešavaju” nego što se „prelaze”.

Vozovi predstavljaju vaše glavno ofanzivno sredstvo i srce igre. Za razliku od bezmalo svakog drugog RTS naslova na tržištu, Steamland ne sadrži standardne jedinice razvrstane po osnovnoj primeni. Umesto rodova vojske (ili njihovih približnih ekvivalenata), igra vam stavlja na raspolaganje pozamašnu kolekciju različitih lokomotiva i vagona koje je moguće spajati u bilo kojoj kombinaciji. Igru počinjete samo sa jednim tipom lokomotive i vagonima opremljenim haubicama kratkog dometa, da bi svaka sledeća misija uvela naprednije modele u rastući arsenal. Kasnije ćete dobiti pristup navodećim raketama, topovima za dalekometno bombardovanje i vagonima sa minama i municijom.

Pojedinačna kompozicija može da sadrži najviše deset vagona, što otvara popriličan spektar mogućnosti i kreativnih solucija. Da li ćete izgraditi udarnu grupu od svega dve-tri maksimalno opterećene kompozicije naoružane do zuba ili ćete pak slediti partizansko-gerilsku doktrinu i formirati omanju diviziju brzih vozića, zavisi isključivo od vaših sklonosti i strateškog umeća. Ovo žongliranje vagonima predstavlja maltene igru za sebe. Duži vozovi zahtevaju više vučne snage, tako da je za behemote nakrcane topuzima potrebno nekoliko lokomotiva kako bi se uopšte pokrenuli. Ukoliko vam neprijatelj uništi sve lokomotive unutar određene kompozicije, jedini način da preživele vagone izbavite s bojišta jeste da ih pokupite novom lokomotivom.

Možda upravo zbog restriktivne prirode kretanja po šinama, bitke u Steamlandu sadrže više taktičkog potencijala nego u klasičnim uslovima „otvorene” topografije, gde varijacije na temu rush taktike ionako uvek imaju primat. Veštačka inteligencija protivnika uopšte nije naivna, tako da ćete morati aktivno da se nadmudrujete kako biste pobedili. Vremenom će se određeni manevri iskristalisati, poput postavljanja zamki i blokiranja rute za povlačenje ili izazivanja sočnom i ranjivom metom okruženom minama. Neprijateljski AI je sposoban i izuzetno agresivan, napada sa više strana i neće oklevati da vas dotuče ukoliko mu pružite šansu.

Steamland po hardverskoj zahtevnosti, obimu i kvalitetu prezentacije zavređuje status „igrice”, ali ovo se ne mora nužno smatrati pežorativnom odredbom. Mada multiplayera nema, a audiovizuelni doživljaj evocira doba kada smo svetlosne efekte u boji još smatrali naprednim, ekipi iz Gromade i Buka Entertainmenta treba skinuti kapu, makar samo zbog hrabrosti da na tržište zagušeno klonovima izbace nešto sasvim drugačije.


Potrebno:
Pentium 2, 96 MB RAM, Riva TNT ili Rage 128, 16 MB VRAM
Poželjno:
Pentium 3 700 MHz, 128 MB RAM, GeForce 2, 32 MB VRAM
Veličina:
1 CD
Adresa:
www .buka .com /game /Game _207 .htm
69
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama