![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stella 6.0, Mesen 0.9.7, Kega Fusion 3.64, Turbo Engine 0.32, FB Alpha 0.2.97
Osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka samo dve stvari bile su popularnije od magičnog sveta kućnih kompjutera – arkadni aparati i igračke konzole. Dok smo u fliperanama nemilice trošili pare na žetone i kao omamljeni „blekali” u neverovatnu grafiku, na umu nam je neprestano bilo pitanje kako da tako nešto priuštimo sebi i u kućnom okruženju. Da se ne lažemo, kompjuteri su bili super jer smo na njima radili toliko stvari i otkrivali galaksije novih interesovanja, ali kada se u igračkom segmentu uporede sa arkadnim aparatima, debelo su zaostajali. Međutim, igračke konzole, tih davnih vremena, na našim prostorima bile su retke kao detelina sa četiri lista. Mnogo je razloga za tako nešto, a pored toga što su bile skupe i teško su se nabavljale, na njima piraterija nije bila moguća. Tada je 99,99 procenata softvera koji je kružio komunom bio piratizovan i uopšte se nije marilo za autorska prava i intelektualnu svojinu – stvari koje su danas opšte prihvaćene. Igre/programi su u buljucima stizali na kasetama i disketama i samo kad se setimo kako smo se dovijali da sve to uskladištimo i sačuvamo, podilazi nas jeza. Kod konzola je stvar bila drugačija i kartridže sa igrama nije bilo jednostavno kopirati, za male pare, u kućnom okruženju. Kasnije se stvar promenila, pa čak i okrenula za 180 stepeni i konzole su počele da zauzimaju zasluženo mesto u domovima igrača sa ovih prostora. Ovim tekstom, nažalost, nećemo obuhvatiti kompletan istorijat igračkih konzola jer je to jednostavno preopširna tema i baziraćemo se na one modele koji su na ovim prostorima bili popularni. Da biste shvatili koliko je uzaludan posao opisivanja svega što se pojavilo na tržištu, u ovom segmentu samo ćemo istaći da se sada družimo sa osmom generacijom igračkog hardvera ovog tipa i da je pitanje dana kada ćemo se sa njom pozdraviti i dobrodošlicu poželeti devetoj generaciji. Dalje, možda niste znali, ali prva generacija igračkih konzola na tržištu se pojavila još 1972. godine i tu je ostala sve do 1980. godine. Era mašina druge generacije počinje 1976. godine i baš tu ćemo početi našu priču... Atari 2600
Bez obzira na to, Atari 2600 se prodaje kao alva, ali je i redizajniran nekoliko puta. Među raznim modelima je možda najpopularniji Atari 2600 Junior iz 1986. godine koji je i kod nas bio dosta rasprostranjen. Bez obzira na to što je sasečena od strane kritike, najprodavanija igra bila je Pac-Man, koja je prodata u čak sedam miliona primeraka. Hoćete još jedan podatak od kojeg se pada u nesvest? Atari 2600 prodat je u preko 30 miliona primeraka! Uprkos epskoj blamaži sa igrom E.T. the Extra-Terrestrial, koja je dovela do kraha tržišta video-igara 1983. godine, kada je Atari pod okriljem noći zakopavao kartridže u pustinji kako bi sakrio sramotu. Brojka o prodatim primercima konzole još je neverovatnija kada se zna da su najbliži takmaci iz generacije: Intellivision, ColecoVision i Magnavox Odyssey2 prodati u, respektivno, tri i dva miliona primeraka. Kada je emulacija Atarija 2600 u pitanju, preporučujemo da probate program Stella (stella- Nintendo Entertainment System
NES je u odnosu na drugu generaciju konzola hardverski bio opremljen kao Alibabina pećina. Srce sistema predstavljao je osmobitni procesor Ricoh 2A03 koji je zasnovan na jezgru poznatijeg MOS Technology 6502 i koji je „kucao” na čitavih 1,79 megaherca. Tu je bilo i dva kilobajta memorije, te mogućnost da se na kartridž smesti do, neverovatnih, jedan megabajt podataka. Konzola je imala i dedicated video-memoriju od dva kilobajta, što joj je omogućavalo da na ekranu istovremeno prikazuje 64 sprajta. Sve to koristeći paletu od 48 boja i šest nijansi sive i radnu rezoluciju od 256 x 240 piksela. Zvučni čip „proizvodio” je pet kanala. Kada se podvukla crta došlo se do neverovatnih brojki – NES je širom sveta prodat gotovo u 62 miliona primeraka, dok je najprodavanija igra – Super Mario Bros, prodata u preko 40 miliona primeraka. Kako su igre izgledale i zvučale, možete da se uverite i sami iz programa Mesen (www. Sega Master System
Na papiru, Master System deluje odlično, iako prikazuje nešto nižu rezoluciju od svog takmaca – 256 x 192 piksela. Za grafiku je zadužen Yamahin čip YM2602B VDP koji u isto vreme na ekranu „ispisuje” 32 boje (iz palete od 64) i adresira 16 kilobajta video-memorije. Tu je i osam kilobajta RAM-a i osam kilobajta ROM-a, sve pod kontrolom osmobitnog Zilog Z80A procesora čije srce „kuca” na četiri megaherca. Na konzolu je bilo moguće priključiti svetlosni pištolj, 3D naočare i još gomilu drugih dodataka. Iako je za Master System izbačena gomiletina odličnih igara, Sega je u trećoj rundi konzolnog rata morala da se zadovolji samo drugim mestom. Do kraja je prodato nešto više od 21 milion uređaja i ma koliko to dobro zvučalo, to je i dalje tri puta manje od direktnog konkurenta. Od emulatora preporučujemo stari dobri Kega Fusion (www. Četvrta runda Ovde jednostavno moramo da napravimo malu pauzu i sa vama podelimo nekoliko izuzetno važnih informacija. Naime, četvrta runda konzolnog rata bila je spektakularna! Prštalo je na sve strane i prava je šteta što nemamo prostora da svim učesnicima posvetimo dužnu pažnju (rekli smo da ćemo se bazirati mahom na sisteme koji su imali „prođu” na našim prostorima).
Za kraj još da navedemo da nije samo SNK imao izlet na polje podrške za čitanje optičkih nosača podataka. Slično je uradila i Sega 1991. godine sa svojim Mega CD projektom, budžom koja se „kalemila” na Mega Drive i koji je na tržištu prošao kao bos po trnju. Prodato je nešto manje od 2,5 miliona primeraka i očigledno je da tržište još uvek nije bilo spremno za novi nosač podataka, te da su u celoj priči avanzovali projekti bazirani na „običnim” kartridžima. • • • Priča o četvrtoj rundi ovde se ne završava i kulminacija tek predstoji, jer će se u superteškoj kategoriji u suprotnim uglovima naći, opet, Sega i Nintendo. Sega je naučila lekciju od prošlog puta i sada ona na tržište izlazi dve godine ranije od suparnika – pretpostavljate sa, kod nas stelarno popularnim, Mega Driveom. Nintendo na ovaj potez suparnika odgovora 1990. godine u vidu SNES-a – Super Nintendo Entertainment Systema, a kako je borba tekla i šta su bile prednosti/mane takmaca, čitaćete u sledećem broju... Vladimir PISODOROV |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |