Gotovo da ne postoji epitet koji bi adekvatno opisao kolosalnu prirodu igre Empire Earth 2. Obraditi oko 12.000 godina ljudske evolucije, maltene otkako se homo osovio na dve noge i postao sapiens, pa sve do ratova bliske budućnosti, već je samo po sebi poštovanja vredan poduhvat, ali prava „veličina” Empire Eartha 2 uopšte ne leži u brojkama. Enormna količina sirovog materijala kojim su autori raspolagali poslužila je tek kao početna tačka da se od ove igre napravi vrhunska sandbox strategija u kojoj je praktično sve moguće podešavati prema sopstvenom ukusu. Momci su malo koji aspekt igre ostavili nedorečenim – ako vam se neka opcija posebno svidela u nekom drugom RTS naslovu, dobre su šanse da ćete je i ovde pronaći. Tamna strana ovakvog strateškog izobilja jeste prilično strma kriva privikavanja. Empire Earth 2 je tip strategije zbog koje ćete poželeti koji prst više.Izradu nastavka je na sebe preuzeo Mad Doc Software, mudro ne menjajući temelje koje je Stainless Steel postavio pre skoro četiri godine (zapravo, Mad Doc već ima iskustva s ovom franšizom – Empire Earth ekspanzija Art of Conquest je njegovih ruku delo). Zaštitni znak serijala, vremenski okvir koji obuhvata celokupnu istoriju ratovanja, ostao je netaknut. Hiljade godina usavršavanja metoda međusobnog istrebljivanja raspoređene su na 15 glavnih epoha. Svaka od njih donosi sopstvena pravila ratovanja i potpuno različite jedinice, pa će se tako dinamika igranja tokom antičkog doba bitno razlikovati od modernih obračuna „na daljinu”. Kada se ovome doda pozamašna lista raspoloživih civilizacija iz svih perioda i krajeva sveta, sa sebi svojstvenim karakteristikama, bonusima i jedinicama, jasno je da gustiranje taktičkih permutacija lako može da potraje mesecima. Komponenta za jednog igrača ceo projekat spasava od spontane implozije. Mada nisu preterano interesantne, tri ponuđene kampanje služe kao solidan trenažni materijal za budućeg multiplayer nindžu. Kampanje združeno pokrivaju ceo spektrum epoha, baveći se različitim periodima u korejskoj, nemačkoj i američkoj istoriji. Pored glavnih kampanja, tu su i dve ŠBBKBB („šta bi bilo kad bi bilo”) mini-rekonstrukcije legendarnih okršaja: invazija na Normandiju tokom Drugog svetskog rata i Bitka tri kraljevstva u Kini oko 300. godine. Treba pomenuti i odličan tutorijal tokom kojeg vodite svoje malo astečko pleme od skromnih početaka u južnoj Americi do statusa svetske velesile u 20. veku (istorijska autentičnost se baca kroz prozor kad god se za tim ukaže potreba). Tutorijal je opsežan i logičnim redosledom će vam predočiti sve vojne, diplomatske i ekonomske opcije koje su vam na raspolaganju.Većina igrača će se svejedno osetiti blago izgubljeno već dvadesetak minuta po samostalnom otiskivanju u neku od misija. Empire Earth 2 sve vreme od igrača zahteva baratanje pozamašnom količinom informacija. Pored sakupljanja resursa, širenja sopstvenih naseobina i jačanja vojske, potrebno je posvetiti dužnu pažnju istraživanju novih tehnologija, kao i diplomatskim odnosima s okolnim civilizacijama. Za razliku od većine akcionih RTS-ova kod kojih se sklapanje pakta (ako uopšte postoji) svodi na „da” ili „ne”, diplomatija ovde podrazumeva vaganje takvih varijabli kao što su ukupno trajanje, tržišne koncesije i definisanje tipova jedinica koje smeju da stupe na vaše teritorije. Slična temeljitost figurira u svakom aspektu igre, do te mere da će se prosečnom strategu zavrteti u glavi od opcija. Formacije? Check. Izgradnja zidina, puteva i mostova? Check. Vremenske prilike koje ne služe samo kao kozmetički detalj? Check. Pun dijapazon vazdušnih i morskih jedinica? Check. Izgradnja svetskih čuda? Check. Desetine tehnoloških i ekonomskih unapređenja? Check. Trgovina s okolnim saveznicima? Check. Herojske jedinice? Check. Agresivan i bistar AI? Check. Listi jednostavno nema kraja. Empire Earth 2 takođe uvodi nekoliko novina koje bi trebalo da ublaže šok mikromenadžerskog predoziranja. Prva od njih zove se Citizen Manager i služi za svojevrsnu metapreraspodelu dužnosti vaših radnika, bez obzira na njihovu trenutnu lokaciju i posao, što znatno olakšava sakupljačku gnjavažu. War Planner je druga novina koja će svoju pravu upotrebu naći tek u multiplayer okršajima. War Planner služi za uprošćeno iscrtavanje vojnih manevara na posebnoj mapi koju potom možete poslati svojim saveznicima. Osim što olakšava planiranje i sinhronizaciju komplikovanih operacija, War Planner lako može da se zloupotrebi kao alatka za zbunjivanje i eventualnu izdaju dojučerašnjih partnera. Najzad, donji desni ugao ekrana rezervisan je za PiP (Picture-in-Picture), sekundarnu kameru koja može da se veže za neku lokaciju ili jedinicu. Ono što oduševljava jeste mogućnost skrolovanja pogleda, pa čak i izdavanja naređenja direktno kroz PiP, bez potrebe za pomeranjem glavnog pogleda. Empire Earth 2 pun sjaj doživljava tek u multiplayeru, što mu očigledno i jeste prvenstvena namena. Parametri svake partije mogu se zbilja podešavati „u sitna crevca”, od početnog balansa snaga do trajanja izgradnje jedinica. Moguće je podesiti svaki aspekt geografije, meteorologije, istorije i ekonomije, što praktično znači da Empire Earth 2 jednako može da podseća na Age of Empires ili na Act of War, menjajući se ponekad tokom iste partije. Editor mapa se podrazumeva. Osim toga što ovolika količina strateškog hedonizma definitivno nije za svačiji ukus, igri moramo zameriti i krajnje neupečatljiv audio-vizuelni dojam. Civilizacije se međusobno ne razlikuju preterano, dok su jedinice opšteuzevši prilično neugledne. Autori su kod ovolikog projekta negde izgleda ipak morali da „seku krivinu”, ali su barem hardverski apetiti igre razumni, što je u našim uslovima i te kako bitno. Đorđe NAGULOV | | |