TEST PLAY<>
062005<><>

Psychonauts

Malo je ljudi u kompjuterskom biznisu koji se mogu pohvaliti blistavom biografijom kakvu ima Tim Šafer (Schafer). Veteran LucasArtsa, koji je karijeru započeo radeći kao koscenarista sa Ronom Džilbertom na prva dva nastavka serijala Monkey Island, veoma brzo je postao jedna od najuticajnijih figura u svetu avanturističkih igara s kraja prošlog veka. Klasici žanra kao što su Day of the Tentacle, Indiana Jones and the Fate of Atlantis i Full Throttle svedoče o Šaferovom profesionalnom usponu koji je trajao čitavu deceniju i bio krunisan sa zanatskog stanovišta fenomenalnim, ali komercijalno neisplativim Grim Fandangom. Početkom 2000. godine, kada je video da se LucasArts postepeno oslobađa svega što ne nosi predznak Star Wars ili Indiana Jones, Šafer je odlučio da napusti kompaniju i da sa nekoliko kolega osnuje sopstvenu firmu pod imenom Double Fine Productions. U tom trenutku verovatno nije ni slutio da će mu biti potrebno punih pet godina da realizuje staru ideju koju su njegovi pretpostavljeni svojevremeno glatko odbili s obrazloženjem da je suviše avangardna.

Pokušaji da se napravi spoj između dva naizgled nespojiva žanra – platformske igre i avanture – datiraju odavno. Kao rezultat tih napora dobili smo hibridne igre koje je bilo teško klasifikovati zbog njihove mutne žanrovske odrednice. Kako je vreme prolazilo, takvih igara je bilo sve više, a onda je Tomb Raider, tipičan predstavnik pravca, definitivno ustoličio bazični koncept koji se i dan-danas koristi kao mustra za potrebe dizajniranja novih naslova istog ili sličnog tipa. Stapanje dva žanra dovelo je, međutim, do gubitka njihovog identiteta, s obzirom na to da nikome nije pošlo za rukom da napravi uspešnu kombinaciju platformske igre i avanture, a da pri tome zadrži sve prepoznatljive atribute oba žanra. Nikome, do sada...

Psihonauti Tima Šafera su remek-delo, čisto, istinsko remek-delo kakva se u današnje vreme mogu nabrojati na prste jedne ruke, trijumf kreativnosti i mašte, duhovitosti i pripovedanja, dakle svega onoga dobrog i pozitivnog zbog čega vredi igrati kompjuterske igre. Začeti pre više od pola decenije u glavi jednog vizionara, Psihonauti su dokaz da originalna ideja u rukama vrhunskih stručnjaka u svom poslu (grafičkih dizajnera, muzičara, glumaca...) naprosto mora da dâ vanserijske rezultate, uprkos administrativnim preprekama na koje nailaze oni koji su nekada radili za velike i moćne, a sada sami pokušavaju da se probiju na tržištu koje nemilosrdno melje svakoga ko se usudi da pokrene nezavisnu produkciju.

Pune dve godine trajalo je natezanje oko toga ko će prihvatiti distribuciju Šaferovog čeda: jedni su tvrdili da je igra neukusna, drugi da nema šanse da postigne komercijalni uspeh (između ostalih, u priču je bio umešan i Microsoft), da bi se na kraju kola prelomila na Majescu, relativno maloj kompaniji čijim gazdama ni na kraj pameti nije bilo da će preuzimanjem Psychonautsa zapravo dobiti megahit, čarobnu koku koja tek treba da počne da nosi zlatna jaja. Da nije bilo njih, igra bi verovatno još uvek čamila na nekom izraubovanom hard-disku u San Francisku, daleko od očiju javnosti.

Ne sećamo se da smo u poslednjih nekoliko godina imali prilike da upoznamo slađeg i harizmatičnijeg junaka od malenog Raza (nadimak od Raspućin), sina cirkuskog akrobate s urođenim talentom za mentalnu manipulaciju. Povređen stalnim sukobima s ocem zbog sklonosti da koristi sopstveni um na neuobičajan način, dečak odlučuje da pobegne od kuće (zapravo putujućeg cirkusa) i uputi se u letnji kamp Whispering Rocks osnovan sa ciljem da mentalno darovite klince usmeri na pravi put, a najbolje među njima regrutuje u elitnu organizaciju „Psihonauta”, tajnih agenata koji se snagom uma bore protiv kriminala.

Uz pomoć trenera Morsoa Oleandera i dvoje gostujućih predavača, agenata Mile Vodelo i Saše Najn, te svesrdnu asistenciju već ostarelog psihonauta Forda Krulera, grupa od dvadeset klinaca, među kojima je i Raz, započinje obuku svog života, susrećući se prvi put ozbiljno sa telekinezom, levitacijom, čitanjem misli itd. Idiličnu sliku jednog dana prekida neobičan događaj – jedan od mališana pojavljuje se na plaži bez mozga (bukvalno!), neprestano ponavljajući jednu jedinu reč: „TV, TV, TV...”. Kada ubrzo i ostali polaznici počnu da oboljevaju od iste „bolesti” – prazne glave – Raz, koji je do tog trenutka prošao osnovni trening, odlučuje da ispita šta se to dešava s njegovim drugarima i ko krade njihove mozgove.

Da li je Psychonauts platformska igra s avanturističkim elementima ili avantura sa platformskim elementima, teško je reći. Ali, ono što svakako jeste je neviđena, suluda i urnebesna kombinacija dva žanra u kojoj skakanje s jednog kamena na drugi, hodanje po konopcu, ljuljanje na trapezu i napucavanje šašavih smetača (poreski inspektori, policajci, toreadori...) smenjuju dijalozi, skupljanje predmeta i rešavanje zagonetki. Zapravo, taj balans je upravo tajna njene neviđene zaraznosti jer ona s lakoćom uspeva da eskivira objektivno najveću manu platformskih igara – repetitivno igranje – a, s druge strane, da ne potone suviše duboko u klasičnu avanturu koja bi bila odbojna širem krugu ljudi.

Suštinu Psychonautsa, dakle, predstavlja istraživanje tuđih umova, ljudskih, ali i životinjskih. Pošto je svako od nas drugačija osoba, sasvim je logično da je ono što se nalazi u našim glavama jedinstveno i neponovljivo, te da odslikava različite želje, interesovanja i komplekse koje poseduje svaka osoba. Psihonauti su baš zbog toga neponovljivo iskustvo jer u njima nema ni jedne epizode, ni jednog nivoa, ni jednog detalja koji liče jedan na drugi. Znalački se poigravajući sa prilično osetljivom temom duševnih bolesti (uostalom, to je već činio sa smrću u Grim Fandangu), Šafer je osmislio priču kroz koju parodira najrazličitije ljudske naravi, nagone i strahove, smeštajući ih u svima dobro poznata okruženja. Na primer, melanholična glumica u sebi krije parodiju na mjuzikl „Fantom iz opere”, španski slikar koji kao da je izašao iz neke latinoameričke sapunice opsednut je pokušajima da ponovo osvoji voljenu ženu (koju mu je preoteo njegov najbolji prijatelj toreador), bolesni vojnik sanja da je Napoleon Bonaparta i da bez prestanka vodi bitku na Vaterlou, iako zna da nema šanse da je ikada dobije, dok se u mozgu genetski modifikovane ribe odvija sukob između gigantskih čudovišta Goggalora (Raz) i Kochamare (trener Oleander) usred grada, što je otvorena zavitlancija na račun japanskih filmova o Godzili. U toku svoje avanture Raz će morati da pomogne gomili ovakvih i sličnih likova kako bi se nekako dokopao zloglasnog doktora Lobotoa koji je odgovoran za nastalu pometnju. Inače, za to je potrebno izdvojiti dosta slobodnog vremena jer je igra veoma dugačka: teoretski se može završiti za petnaestak sati aktivnog igranja, ali, da bi čovek video sve što su autori pripremili, neophodno je da utroši još toliko vremena.

Zanimljivo je što igra ima i bazične osobine RPG avantura koje dolaze do izražaja kroz način na koji Raz napreduje po nivoima iskustva (od 1 do 100). Postoji više metoda za upgradeovanje njegovog lika: od skupljanja fluorescentnih crteža koji se nalaze u umovima osoba i odslikavaju njihova psihička stanja, preko uklanjanja mentalnih mreža, pa sve do traganja za psi-karticama koje u grupi od devet komada doprinose povećanju iskustva. Nakon svake uspešno odrađene misije Raz stiče po jednu psihokinetičku sposobnost (ukupno osam vrsta), koje opet na svakih pet nivoa postaju sve moćnije. Pored telekineze (pomeranje predmeta umom), levitacije (omogućava velike skokove i duže zadržavanje u vazduhu) i vidovitosti, tu su još i pirokineza (sposobnost paljenja vatre), mentalni štit, zbunjivanje sagovornika/protivnika, psiho-projektili (Razovo jedino oružje) i nevidljivost.

Igra briljira i na ostalim poljima. Njene tehničke osobine apsolutno oduševljavaju, prisiljavajući igrača da bukvalno upija svim svojim čulima ono što se odvija pred njim. Svaki nivo je sa dizajnerskog stanovišta igra za sebe, kupa se u šarenim bojama, savršeno modelovanom okruženju i gomili otkačenih likova. Dok je um Mile Vodelo predstavljen u obliku večite žurke (ah, te žene...) u kojoj lajtšou mašine i generatori mehurića uz odgovarajuću pop muziku prave atmosferu ludih šezdesetih, njen kolega Saša, inače „ozbiljan” naučnik, u svojoj glavi krije zagonetnu kocku koja kao da je modelovana po ugledu na onu iz istoimenog filma.

Svi likovi koji se pojavljuju u igri (njih preko osamdeset, što je puno i za klasičnu avanturu) modelovani su tako da izgledaju groteskno, ali, s obzirom na tematiku, deluju sasvim prikladno. Sjajno su nahsinhronizovani, naročito Raz u tumačenju Ričarda Hovica, zatim Lili, Saša, Bobi Zilč, glumice-cvetići u operi, Napoleonov alter ego sa francuskim naglaskom... Da bi igra što više ličila na veliki crtani film, autori su napravili preko sto FMV sekvenci koje povezuju različite događaje i nivoe.

Teško je naći zamerke. Izuzev nekih trivijalnosti, poput neusklađenosti jačine zvuka (muzike i govora) u pojedinim scenama, što dovodi do toga da glas nekih likova biva ugušen pratećom muzikom, ili već uobičajenih problema sa kontrolerom (hibridno korišćenje tastature i miša je neprirodno u poređenju sa gamepadom), ispada da je jedini pravi problem nedovoljno fleksibilna kamera koja ponekad ume da se postavi između Raza i nekog većeg objekta (npr. krošnje drveta) i tako igraču potpuno zakloni vidik. Na svu sreću, takve situacije nisu česte, ali, kada se jave, mogu biti izvor ozbiljne frustracije, pogotovo kada se zbog nepreglednosti igrač stavi u poziciju da neku radnju izvršava naslepo (npr. zaguljeni skokovi s jednog na drugi segment zapaljenog kaveza na poslednjem nivou, The Meat Circus). Dodatnu smetnju pravi generalno korisna auto-leveling rutina koja teži da dovede kameru u horizontalnu ravan sa Razom, ali bi u nekim slučajevima preglednost bila znatno bolja da je igraču omogućeno da kameru podiže i spušta po sopstvenoj volji.

Bilo bi zanimljivo videti ovih dana lica čelnika LucasArtsa i Microsofta koji su tako glatko odbili da podrže Šafera i njegove Psihonaute, misleći da se autor Grim Fandanga posle sedam godina odsustva sa scene neće i ne može vratiti. A Šafer ne samo da je napravio jednu od najboljih i najslađih igara u poslednje vreme, već je njome zacrtao nove standarde koje će proizvođači platformskih igara pod hitno morati da usvoje ako žele uspeh na tržištu. A do tada – Raz rulez!

Slobodan MACEDONIĆ

Razputin

Potekao iz porodice cirkuskih akrobata, Raz je brzo napustio dom, bežeći od strogog oca koji mu je branio da koristi svoje urođene psiho-moći. Ubrzo se pridružio organizaciji koja trenira buduće Psihonaute, internacionalne tajne agente sa psiho-moćima. Tako je počeo da se ostvaruje njegov životni san čijem ostvarenju mnogi pokušavaju da stanu na put, uključujući i siledžiju iz kampa za trening, ciničnu ali slatku devojku, ali i grozomorno čudovište iz jezera koje se hrani dečjim mozgovima. No, Raz će sve to prevazići zahvaljujući svojim moćima koje uključuju i nevidljivost ili smrtonosnu pirokinezu, kao i mnoge druge opasne veštine.

Lili Zanotto

Lili je stigla u kamp za trening godinu dana pre Raza i već se uveliko oseća kao kod kuće. Prošla je sve bitne testove, završila sve kurseve i stekla zavidne psiho-moći. Sada joj je sve to pomalo dosadilo... Sve dok Raz ne stigne u kamp i prenese na nju svoje uzbuđenje i entuzijazam. Kao posledica toga, između njih će se izroditi i nešto više od običnog prijateljstva. No, Lili pati od gadnih noćnih mora u kojima je progone biljke-mesožderke...

Morceau „Morry” Oleander

Oleander je glavni čovek u trening kampu, trener budućih Psihonauta čija je glavna dužnost da pomogne klincima da ostvare svoj puni potencijal i postanu tajni agenti. Svoj posao shvata veoma ozbiljno, sa strašću, verujući da je i um mišić koji treba uvežbati. Mlade učenike treba očvrsnuti i pretvoriti u borbene mašine i on je tom zadatku potpuno posvećen.

Ford Cruller

Neka vrsta „čoveka iz senke” u kampu, Ford je osoba za sve. On održava kamp, brine se o tome da sve funkcioniše kako treba, poznaje sve prečice i nekako uspeva da se nađe svuda gde je potreban. Zna sva skrovita mesta, a Raz će ubrzo otkriti da ispod njegove neugledne spoljašnjosti postoji mnogo toga što vredi otkriti...

Sasha Nein

Sasha je svetski poznat agent, iskusan i moćan, a zadatak mu je da pomogne treneru Oleanderu da uvede mlade kadete u sve veštine koje će im biti potrebne kao budućim psihonautima. Ovaj hladni logičar neprestano teži tome da otkrije misterije ljudske psihe i toliko je obuzet time da nije ni svestan da je postao heroj, idol mnogih klinaca koji su čuli za njegove podvige, među kojima je i Raz.

Milla Vodello

Milla (ili Mental Minx, kako je još zovu) jeste treći član trenerske ekipe u kampu. I ona je međunarodni tajni agent, instruktorka levitacije. Voli da radi s decom i veoma se brine za njihovu bezbednost, učeći ih kako da koriste svoje misli da bi letela, lebdela ili odskakala. Potpuno je u disko fazonu.

Dogen Boole

Iako je prilično jednostavan, Dogen je ipak neverovatno fin. A ima i neverovatno moćan um. Štaviše, mozak mu je toliko jak da mora da nosi posebnu kapu za izolovanje moći da ne bi ugrozio svoju okolinu.

Boyd Cooper

Poluludi Boyd živi u konstantnom strahu. Neko ga progoni, ali ne zna ko je u pitanju. Veruje da vlada prati svaki njegov korak. Radi kao čuvar u ludnici gde koristi svaki slobodan trenutak da crta mape zavere na svakom pogodnom zidu. Stalno živi na ivici, um mu je prilično pomračen, a u toj tami se krije nešto što tu definitivno ne pripada.

Gloria van Gouton

Gloria je nekada bila zvezda pozornice, ali je njena slava davno prošla. Sada je ona potpuno propala, postala je prilično nasilna, no i dalje ima nešto od one stare gracioznosti, ali – samo kada je na svetlu. Čim se nađe okružena tamom, postaje divlja, nekontrolisana i opasna žena, opsednuta starim uspomenama koje često nisu nimalo prijatne.

Fred Bonaparte

Fred je naslednik pravog Napoleona Bonaparte, no proveo je život prilično mirno, daleko od rata ili ma kakvog uzbuđenja. No, negde u njemu su i dalje boravili geni legendarnog pretka koji su jednog dana morali da izbiju na površinu. Napoleonov duh se probudio u njemu, zgađen gubitničkim životom svog potomka, i počeo da bije boj za kontrolu nad Fredovim umom.

Edgar Teglee

Još jedan od stanovnika mentalne ustanove, Edgar je osoba krajnje poremećenog uma u kojem se sve uglavnom vrti oko jedne posebne žene za kojom žudi. Limpita izgleda postoji samo u njegovom umu, ali stalno mu izmiče. On pokušava da dopre do nje gradeći kulu od karata, ali je stalno ruše besni bikovi. Zaključan je u posebnoj sobi gde po ceo dan slika borbe s bikovima na crnom somotu. Postepeno postaje zarobljenik umetnosti.

Doktor Loboto

Nekada je bio zubar, ali je toliko mučio svoje pacijente da je završio zatvoren u ludnici da ne bi više povređivao ljude. No, tek tu je počeo da planira delo svog života. Kako mu je večita težnja bila da vadi sve veće i veće zube iz svojih pacijenata, konačno je smislio kako da napravi poseban prašak koji će mu omogućiti da izvadi najveći od svih zuba – mozak! Naravno, iza svega toga nazire se njegov glavni cilj – da jednog dana zavlada svetom!

Sheegor

Još jedna od poludelih kreatura koje lutaju ludnicom, Sheegor je tajanstvena devojčica koja je luda za mozgovima. Nekada je bila pacijent, lečen od akutnog polifobičnog poremećaja, a sada pomaže doktoru Lobotu u njegovim jezivim eksperimentima.

Lungfish

Ova grozna zver nekada je bila samo obična, miroljubiva riba normalne veličine koja hoda. No, iznenada je, zahvaljujući silama zla koje kontrolišu njen um, mutirala i porasla. Prema legendi, noću izlazi iz jezera Oblongata da bi hvatala nevinu dečicu i hranila se njihovim mozgovima.

 

(klik za uvećanje: JPEG, 84 KB)

Priredila Jovana ERČIĆ
 
Psychonauts
Šta mislite o ovom tekstu?
Empire Earth 2
Stronghold 2
Great Battles of WWII: Stalingrad
Hidden Stroke II
Codename: Panzers - Phase Two
Manhattan Chase
Taxi 3: eXtreme Rush
SWAT 4
World Championship Snooker 2005
Close Combat: First to Fight
Heavyweight Thunder
Pariah
Gun Warrior
Delta Force Xtreme
Second Sight
Dungeon Lords

Potrebno:
Pentium 3/1 GHz, 256 MB RAM, GeForce 3/64 MB ili ATI Radeon 8500/64 MB
Poželjno:
Pentium 4/2 GHz, 512 MB RAM, GeForce FX 5600/128 MB ili ATI Radeon 9600/128 MB
Veličina:
5 CD-a
Adresa:
www .psychonauts .com

92
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera