Norm Koger’s: The Operational Art of War III | U igračkoj industriji se gotovo nikada ne dešava da neki koncept ili ideja dosegnu teorijski vrhunac: „kraj istorije” u okviru nekog žanra mogućan je samo u slučaju da je dotični odavno „mrtav” u odnosu na mainstream. Potezne ratne strategije (wargames) nikada zaista nisu bile opštenarodno prihvaćene, osim u slučaju Panzer Generala i njegovih nastavaka, tako da ova vrsta igara lako može da se svrsta u gornju kategoriju. Zaista, šta novo može da se kaže u svetu heksagonalnih bojnih polja i naizmeničnog vučenja poteza? S obzirom na to da realni potencijal za inovacije ne postoji, autorima preostaje jedino da sadržaj ponude u formi koja totalni akcenat baca na kvantitet. TOAW III je labudova pesma žanra upravo iz tog razloga: igra koja obuhvata sve ratove (bilo realne bilo fiktivne) u poslednjih 100 godina, donoseći i moćni editor radi dodatnog zaranjanja u sfere fiktivnog.Sem činjenice da obuhvata sve scenarije iz prethodnih TOAW igara, uključujući i veliku količinu novih, TOAW III donosi nekoliko supstancijalnih novina na polju gameplay mehanike: novi model kalkulacija pri upotrebi oklopnih jedinica, drastično poboljšanu veštačku inteligenciju kompjuterskog protivnika, potpunu kompatibilnost sa Windowsom XP koja eliminiše memory leak problem i drastično usporavanje igre sa odmotavanjem poteza, mnogo moćniji scenario editor u okviru kojeg je moguće definisati bukvalno sve borbene i skript parametre, poboljšan kod za PBEM (PlayByE-Mail) koji eliminiše sigurnosne propuste i mogućnost za proturanje malicioznih programa, kao i podršku za francuski i nemački jezik u okviru scenarija (ovo poslednje nas ne tangira previše, ali dobro...). TOAW III nama može biti interesantan zbog nekoliko majstorski urađenih scenarija sa Srbijom/Jugoslavijom u glavnoj ulozi (Balkanski ratovi 1912. i 1913, Prvi svetski rat...), a tu je i famozna hipotetička invazija NATO pakta iz leta 1999. koja se svojevremeno prodavala zasebno kao Flashpoint: Kosovo. Ako volite ovaj tip igara i ne dajete ni pet para za beznadežno zasterelu grafiku i igrački model koji pati od istovrsne arhaičnosti, ovo je prava igra za vas. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |