 
Po mnogim mišljenjima istorija PC platformskih igara počela je pre četiri godine, kada je kao odgovor na „Seginog” Sonica „Epic Megagames” izbacio igru Jazz Jackrabbit. Do tada neviđena grafika, zvuk i brzina izvođenja zasenili su i legende kakve su Commander Keen i Abuse i definitivno učinili prekretnicu u daljem razvoju 2D skrolujućih platformi na personalnim računarima. Od tada do danas tehnologija je znatno napredovala tako da su 3D igre u nezadrživom porastu dok se koncept side-srolling igara polako napušta. Uprkos tome, Jazz Jackrabbit 2 zadržao je originalnu koncepciju i uz potpuno rearanžiranu šminku ima sve uslove da postane najbolja PC platforma do sada.
Posle herojskog spasavanja princeze Eve Earlong iz ruku zle kornjače Devana Shella, Jazzu je obećana ruka prelepe princeze i vlast na planeti Carrotus. No, okoreli kriminalac Shell ne predaje se tako lako, već krade venčani prsten i ugrađuje ga u svoju vremensku mašinu koju je godinama sklapao u svom skrovištu. Namera mu je da se vrati u prošlost i likvidira Jazzove roditelje kako bi se u sadašnjosti rešio svog najvećeg protivnika. Primarni cilj igre je pronalaženje Devana Shella, no pre toga treba detaljno pročešljati tridesetak nivoa nabijenih akcijom. Kreativnost koja je krasila sve elemente prvog dela u nastavku je otišla i korak dalje. Organizacija i dizajn nivoa ostali su identični, ali su značajna unapređenja ostvarena na tehničkom planu. Na prvom mestu svakako su grafika (konačno u SVGA verziji) i zvuk. Dizajn likova i crtež prava su mala remek-dela, a tu je i fenomenalan paralaksni skrol u osam nezavisnih ravni sa nekim do sada neviđenim rešenjima (npr. skrol oblaka u dubinu). Igra koristi sve prednosti Windowsa 95, na prvom mestu DirectDraw 5, a postoji i podrška za MMX tehnologiju i 3D kartice koje omogućavaju sjajne svetlosne efekte. U 16-bitnom modu ambijent je prosto nestvaran, ali za takav doživaljaj trebaće vam mnogo jača mašina. Brzina skrola se vrti oko cifre od 70 fps, a nanizano je i nekoliko hiljada frejmova animacije. Novina je i izuzetna podrška za igranje većeg broja igrača, i to putem modema, LAN veze i Interneta. Takođe postoji i split-screen opcija za dva igrača, što dugo nismo imali prilike da vidimo na našim monitorima. U multiplayer varijanti postoji čak pet različitih modova igre (borba, sakupljanje zastavica, kooperativni mod i dr.). Priča o audio kvalitetima takođe bi se mogla ispredati na više pasusa. Poznati kompozitor Alexander Brandon učinio je izuzetan doprinos atmosferi svojim melodijama čiji je kvalitet vrhunski (16 kanala 16-bitne muzike na 44 KHz). Zahvaljujući ovim karakteristikama ni tako krupno kašnjenje (čiji je uzrok rad na igri Unreal) nije baš toliko uticalo na aktuelnost programa (mada bi daleko bolje da smo ovu priču štampali pre bar godinu dana). Nivoi su lepši i bolje organizovani sa ogromnom količinom različitih dodataka za sakupljanje i više detalja. Takođe, ima više skrovitih prolaza, tajnih lokacija i bonus nivoa, tako da nivoe treba bukvalno preorati kako bi otkrili sve prolaze i dodatke. Naoružanje je iz početka dizajnirano tako da postoji deset potpuno novih originalnih i, nadasve, duhovitih oružja. Na kraju, broj pozadinskim elemenata sa kojima je moguće doći u interakciju barem trostruko je povećan (preuzeto je dosta „fazona” iz Sonica, a postoje i različiti vremenski uslovi poput vetra, vode i dr.). Pored Jazza moguće je kontrolisati i njegovog mlađeg brata Spaza. Sem kozmetički, ova dva lika razlikuju se i po pokretima i sposobnostima (recimo Spaz je bolji u visokim skokovima). Svaki od njih ima po dva specijalna poteza. Jazz može da vrti uši poput elise od helikoptera (za mekše spuštanje sa visine), a pomoću superskoka skače i do 60% više, dok Spaz ima mogućnost duplog skoka i moćan udarac za probijanje cigli. I neprijateljski likovi su maštovito dizajnirani (juriće vas besna tašta sa oklagijom, par očnih jabučica, podmukle krabe, lebdeće ribe i slični proizvodi mašte inovativnih dizajnera). Postoje i nekoliko čuvara nivoa sa kojima ćete se malo više pomučiti (posebno je zanimljiv izvesni Schwartzenguard, jedan od najžilavijih protivnika u igri). Kao poseban program uz igru se na istom CD-u isporučuje i Jazz Creation Station, alat koji su dizajneri koristili za izradu igre. To znači da se korisnicima konačno pruža prilika da se okušaju u pravljenju sopstvenih scenarija i nivoa. Korišćenje ovog programa je jednostavno, najviše zahvaljujući click&drag interfejsu. Gotovo svi elementi igre su podložni modifikaciji, uključujući tu i grafički dizajn nivoa i likova. Uz odgovarajuću vežbu moguće je napraviti zaista sjajne nivoe. Zahvaljujući ovome možemo očekivati pravu poplavu raznih sharewere nivoa u bliskoj budućnosti, što će samo još više učvrstiti pozicije i produžiti aktuelnost igre. Sem nekoliko manjih propusta vezanih za animaciju pod vodom (skrol se u tom slučaju neobjašnjivo usporava u znatnom procentu), nekoliko manjih bagova i slabije iskorišćenosti 3D hardvera i teksturirane pozadine, o manama gotovo i da se ne može diskutovati. Nedostatak originalnosti i sveže ideje stoji, ali je svakako prevaziđen sjajnim tehničkim karakteristikama i igrivošću koja je nadmašila, pa možemo to slobodno reći, sve 2D skrolujuće platforme do sada. Gradimir JOKSIMOVIĆ | | |