TEST JOY
Sony PlayStation 5 Pro
Preskup , ali neodoljiv
Miodrag KUZMANOVIĆ
1. decembar 2024.

Već neko vreme, kristalno je jasno da je u konzolnom ratu koji traje već četvrt veka Sony dobio još jednu rundu protiv Microsofta. Iako će odgovorni u Redmondu reći da su oni iznad situacije i da njihov Game Pass čini brojke o prodaji hardverskih jedinica prevaziđenom metrikom, jasno je da ispod maske sa samozadovoljnim kezom kriju uplakanu facu. Ali, budući da u četiri generacije imaju samo jednu neospornu pobedu, Xbox 360, možda zaista polako počinju da dižu ruke od trke u naoružanju i planiraju da se u budućnosti fokusiraju prevashodno na igre, akviziciju razvojnih studija i nove trendove u licenciranju i monetizaciji. Sony PlayStation 5 Pro dokaz je da bi njihovo odustajanje od hardverskog takmičenja bilo izuzetno loša vest za igračku zajednicu u celini.

Hardversko osveženje koje, usled nedostatka konkurencije, stiže pod prilično nepovoljnim uslovima...

Hvala za skalpiranje

Videvši da MS ne planira da tržištu ponudi „mid-cycle” hardversko osveženje u stilu Xbox One X ili PlayStationa 4 Pro, Sony je shvatio da model PS5Pro mogu da plasiraju po vrlo nepovoljnim uslovima, bez palpabilne štete po percepciju brenda i prodaju. Sa preporučenom evropskom cenom od osam stotina evra za digitalnu verziju konzole (bez optičkog drajva), koja u paketu ne dolazi čak ni sa plastičnim stalkom za vertikalno postavljanje, Sony je poslao jasnu poruku: „uzmi ili ostavi” - ako hoćeš najjaču konzolu, dragi hard-core igraču, ne samo da ćeš platiti premiju, već ćeš i doplatiti za ono što si nekad dobijao džabe. Taj nesrećni stalak, ako ga baš želite, može biti vaš za samo trideset evra ili deset, ako kupujete verziju sa Temua.

Sony je, sasvim sigurno, analizirao i tržišne trendove iz Covid pandemije, gde su brojni pojedinci bili spremni da plate nekoliko puta veću cenu za novu konzolu od prodajne; neosporno su shvatili da na svetu ima mnogo više ludaka punih para, nego što se ranije mislilo ili statistički računalo, pa su odlučili da i oni postanu skalperi-amateri. Šta reći nego - može im se. Situacija u Srbiji je još nepovoljnija, s obzirom na to da se kod nas plaća i dodatnih deset posto carine, pa ćete Sony PlayStation 5 Pro plaćati, u proseku, 105 hiljada dinara! Ponavljamo, verziju bez optičkog drajva i stalka - ako želite Blu-Ray, moraćete da pljucnete dodatnih 17 hiljada dinara, a ako baš insistirate na originalnom stalku, otvorićete se za još 4000 dinara. Znači, za potpuni ugođaj spremite 126 hiljadarki! Tezi da su moderne konzole jeftina alternativa preskupim PC konfiguracijama Sony je upravo pucao u potiljak.

Pump those numbers up

To, nažalost, nije sve. S obzirom na to da druga strana ne može da ponudi alternativu, Sony je odustao od principa da je svaka nova verzija konzole bar duplo brža od prethodne. Sa svojih 4,19 TeraFLOPs-a, PlayStation 4 Pro je od osnovne četvorke (1,84 TeraFLOPs) bio brži više nego duplo, a sličan odnos imao je PS5 u odnosu na PS4 Pro (10,28 TFLOPS vs 4,19 TFLOPS). Sony PlayStation 5 Pro je „sertifikovan” na 16,7 TFLOPS-a i u proseku je tek 45 odsto brži od osnovnog modela. Jedina stvar koju Pro nudi u dvostrukoj meri jeste SSD od dva terabajta. S obzirom na to da igre od 100 gigabajta polako postaju pravilo, a ne izuzetak, taj upgrade je sasvim logičan.

OK, ali zašto nije duplo brži, kako valja i trebuje, kako tradicija nalaže? Iz najmanje dva razloga. Prvi se tiče postizanja zadovoljavajućeg praga performansi u aktuelnim igrama - iako je još PlayStation 4 Pro bio reklamiran kao konzola koja postiže sveti gral performansi, 60 frejmova u 4K rezoluciji, to je u praksi uspevalo samo u retkim slučajevima i to uz mnogo kompromisa. Ni PlayStation 5 nije bio ništa bolji na tom polju, gde je standard za izvornih 4K, bez upscale trikova, mahom postizan u režimima ograničenim na 30 FPS. Gotovo sve aktuelne igre slede taj obrazac, a poslednja gde se to baš vidi je Warhammer 40K: Space Marine 2. A šta je sa obećanjem od 4K, 60 FPS i ray tracingom pride? To je, naravno, pojela maca, kao i svaku hiperbolu kojim se velike kompanije frljaju kada lansiraju nove proizvode. U malobrojnim igrama koje podržavaju režime sa ray tracingom, ograničeni ste na 30 fps i rezoluciju koja često nije ni 1440p.

PlayStation 5 Pro, dakle, postoji da bi održao obećanje koje je Sony dao kad je predstavljao PlayStation 5, pre četiri godine. Sa Pro konzolom, možete očekivati da će vam svaka igra raditi u izvornih 4K/60 fps ukoliko je setovana na režim koji prioritizuje performanse. Naravno, te igre moraju da budu pečovane da bi imale koristi od Pro konzole, a brojka tako sređenih igara je, u trenutku pisanja ovog teksta, stigla blizu stotke. Generalno gledano, svaka igra koja je do sada objavljena za PlayStation 5 platformu, uz odgovarajući patch, bez problema može da izgura 60 FPS u 4K. Sadašnjost i prošlost su, dakle, pokriveni, mada pojedini primeri zavise od dobre volje developera i izdavača da ispoštuju vlasnike Proa.

PSSR

A budućnost? Sony većinu karata baca na PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution), AI rutinu koja radi suštinski isti posao kao Nvidijin DLSS. PSSR je AI upscaler koji sadržaj inteligentno skalira pre „bacanja” na ekran, čime se, u teoriji, dobija osećaj da su objekti i teksture izvrorno renderovani u 4K. PSSR je, makar u teoriji, drastično napredniji od svih ranijih tehnika koje su korišćenje za upscaling, pogotovo što ne računa na to da će TV maskirati sve nesavršenosti, već sve pegla unutar konzole (uz mašinsko učenje, kao i u slučaju Nvidie). Sistem nije automatski i mora biti implementiran u svaku pojedinačnu igru koja bi od njega trebalo da ima koristi. Kao i u svetu mobilnih telefona, gde je za kvalitet fotografija AI rutina bukvalno važna kao i kvalitet ugrađenih kamera, tako i Sony okreće novi list i za dobar procenat kvaliteta vizuelne komponente budućih igara računa na pomoć veštačke inteligencije.

Ono što funkcioniše automatski, a što je takođe novina koja dolazi uz PS5 Pro, jeste režim nazvan PlayStation 4 Pro Boost, koji služi da poboljša performanse igara koje su objavljenetržište pre pojave PlayStationa 4 Pro i nikad nisu pečovane da bi imale koristi od njega. Naravno, prva stvar koja vam pada na pamet je Bloodborne, ali, što kažu na Divljem zapadu, zadržite svoje konje... Bloodborne je interno zakucan na 1080p/30 FPS, tako da se korist od ovog boosta vidi jedino u nešto oštrijoj slici i skladnijem anti-aliasingu, dok je sve ostalo isto. Potpuno je sumanuto to što Sony remasterizuje igre kao što su Horizon Zero Dawn, što niko nije tražio, a ignoriše plemeniti Bloodborne za kojim pište i kukaju milioni. Da su se malo iscimali i platili Mijazakiju da skocka peč za igru koji bi omogućio Bloodborne u 4K/FPS na PlayStationu 5 Pro, niko ne bi pisnuo oko cene konzole i nedostatka optičkog drajva, već bi imali masovni: „Shut up and take my money!”. Ali, šta očekivati od papaka koji su skucali 400 miliona dolara na Concord?

Uglavnom, bottom line je sledeći: PSSR je, teoretski, dobra stvar za buduće igre (ako se primi kod većeg broja developera), dok je PlayStation 4 Pro Boost manje-više beskorisna sitnica.

Kako to izgleda u praksi?

Vrlo lepo, mora se priznati. Možda je ton ovog prikaza bio previše negativan, čemu je prevashodni razlog cena (i stalak, koliki gmaz moraš biti da u paketu ne daš FREAKIN’ STALAK!), ali kada konzolu spojite sa dobrim TV-om i instalirate par „Pro-unapređenih” igara, dobar deo mrzovolje će ustupiti mesto oduševljenju. The Last of Us Part 1 teče toliko lepo i glatko u 4K, da čovek poželi da ga odmah ponovo odigra. Horizon Zero Dawn Remastered (vidi opis u ovom broju) takođe izgleda superiorno, ali najlepši je, ipak, Alan Wake II, kome na Pro konzoli radi i ray tracing, donedavno ekskluzivan za PC verziju. U quality režimu, osim drastično lepših senki i svetla, što se posebno vidi u kišnim Night Springs scenama, gde imate odsjaje neona sa zgrada u barama i na mokrim staklima parkiranih automobila, više nema ni padova frame ratea, koji su na „običnoj” PS petici povremeno padali i na dvadeset FPS. Ray tracing je spektakularan i u Spider-Manu 2, naslovu koji, takođe, eksperimentiše sa svetlima, kišom i urbanim okruženjem. U igrama koje su oficijelno „pojačane” za PS 5 Pro (spisak „pojačanih” igara dostupnih na launchu je ovde: i.sk.rs/360467) i slepac bi primetio razliku u kvalitetu i glatkoći.

Kome je namenjen
PlayStation 5 Pro?

Hard-core igračima koji žele apsolutni maksimum i za to su spremni da plate premijum cenu. Takođe je bitno da ti igrači imaju i vrlo kvalitetan TV ili monitor u rezoluciji 4K, kako bi unapređeni prikaz došao do izražaja. Generalno gledano, svako ko ima para, a voli ugođaj beskompromisnog igranja na konzoli, poželeće da ima PlayStation 5 Pro, ali nabavka ove konzole, ipak, nije tako escencijalna kao što je bio prelazak sa PlayStationa 4 na PlayStation 4 Pro. Preporuka za Pro ne može biti univerzalna ni zbog cene obične petice, koja će na Black Friday/Cyber Monday i novogodišnjim popustima sasvim sigurno biti vrlo seksi minimalistička.

 

Dimenzije i masa: 388 × 89 × 216 mm / 3,1 kg

CPU: AMD Zen 2, 8 core / 16 threads

GPU: 16,7 TFLOPs, AMD Radeon, RDNA

RAM: 16 GB GDDR6@448GB/s

SSD: 2 TB

Ostalo: 1 × HDMI 2.1, 1 × Ethernet, 2 × USB-C, 2 × USB-A, WiFi 7, Bluetooth 5.1

Stalak: NEMA


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama