TEST PLAY
The Elder Scrolls Online
Slobodan MACEDONIĆ
1. jun 2014.

Znate li kako se osećam posle prvih mesec i po dana provedenih u TESO-u? Kao pijani i napola ufiksani kapetan Džek Sperou kome su posle neprospavane noći u prljavom bordelu na zabitom karipskom ostrvu izručili kofu sa ledenom vodom na glavu. Mamuran, zbunjen i opijen od zadovoljstava od prethodne noći, doduše ne baš sasvim načisto šta se sve zapravo desilo i još uvek bez mogućnosti da dođem sebi. Treba mi malo vremena da sredim misli, dobro bi došao jedan poduži spavanjac, al’ džaba - dužnost kapetana zove. Dakle, posado moja, stvari stoje ovako...

Drugi deo opisa igre i konačna ocena
Teško je voleti The Elder Scrolls Online ovakav kakav je sada, ali još teže ga je mrzeti.

Iako spadam u grupu okorelih fanova Bethesdinog serijala, moram priznati da nisam imao nameru da zaigram TESO. Osnovni razlog za to bio je latentni skepticizam da Frankenštajnova nevesta, pomenuta u prošlom broju, može da bude dovoljno privlačna da se zaljubim u nju. Ipak, prst sudbine i jedan telefonski poziv doveo me je u situaciju da svoju odluku preispitam i da april i polovinu maja 2014. posvetim tumaranju prostranstvima Tamriela. Pa, da li sam pogrešio? I jesam, i nisam.

The Elder Scrolls Online je Two-Face Harvey Dent MMO igara; podvojena ličnost, „cica s dva lica”, za koju čovek nikada ne zna da li će da ga iznenadi pozitivno ili negativno. Teško je voleti ga ovakav kakav je sada, ali još teže mrzeti, pogotovo ako spadate u grupu onih koji su oduvek cenili napore Bethesde/Zenimaxa (lično ih stavljam u isti koš) da napravi što je moguće grandiozniju open-world fantasy igru. Kao što sam već rekao, osnovni problem TESO-a je što pokušava da pomiri nepomirljivo. Zapravo, to je trebalo da bude njen glavni adut, ali se čini da Zenimax Online ovom izazovu nije dorastao, barem ne u meri u kojoj su igrači to očekivali. Otkako su serveri zvanično pušteni u rad, mnogo je drvlja i kamenja sasuto na razvojni tim, Internet je prosto zagušen žalopojkama razočaranih/uvređenih fanova, ali ima i onih koji je dižu na pijedestal božanstva, kao da je u pitanju „the next best thing” nakon Velikog praska. Prava istina je, naravno, negde tamo i nalazi se zarobljena između dva sveta, single-playera i MMO-a.

Osnovni problem TESO-a je što pokušava da pomiri nepomirljivo.

Reći da je TESO loša igra je naprosto besmislica. Grafika je sjajna - svakako da nije na nivou modovanog Skyrima, ali je odlična za današnje MMO standarde. Soundtrack je božanstven i inspiraciju vuče iz tema Džeremija Soula (Jeremy Soule) koje su obeležile različite epohe The Elder Scrollsa. Zatim bogatstvo sadržaja kojim su ispunjene mape i vezani kvestovi koji se nadovezuju i imaju smisleni početak i kraj. Interfejs je minimalistički, a sjajno odrađeni skil sistem koji omogućava fantastičnu customizaciju osnovne profesije, originalni pristup kraftingu. Sledi i podrška za add-onove kao i čak šesnaest srazmerno teških tamnica u dva moda, normalnom i veteran. Sve navedeno samo je deo onoga čime se TESO može sa ponosom pohvaliti. Ali, biću pomalo drzak i reći - pa šta, pa to sam i očekivao od kompanije koja mi je nekada davno poklonila Morrowind. Navikao sam, a svakako nisam jedini, da svaki sledeći nastavak serijala donosi inovacije, da se u njega u potpunosti uživim i da to iskustvo ostane u sećanju ne samo do sledećeg poglavlja koje obično stiže na svakih pet godina, već da ono preraste u neku vrstu lifetime iskustva koje ću zauvek da nosim sa sobom. A ovde, da budem potpuno iskren, u momentu kada sam zakoračio u Greenshade, više nisam znao kako se zove glavna luka Auridiona.

Zašto je to tako? Ne zato što sam u međuvremenu postao sklerotičan, već zato što je sama igra takva: generička, beživotna, prosečna... U početku to, naravno, ne deluje tako. Ali kako vreme prolazi, čovek počinje da shvata da umesto one predivne slobode koju nude single-player igre, umesto onog osećaja „the world is my oyster”, TESO zapravo robuje krutim pravilima MMO-a, prisiljavajući igrača da otvara mapu mic po mic, radeći kvestove samo u svom najbližem okruženju, jer ga u suprotnom, ukoliko se usudi da bocne svog konja (pod uslovom da ga je prethodno debelo platio) i uputi se u nepoznatom pravcu, najverovatnije čeka sigurna smrt u raljama biljke-životinjke koje je dva-tri nivoa veća. Neko će reći: „pa čekaj, sve MMO igre funkcionišu da taj način, ne može drugačije, ako ti se sviđa igraj, a ako ne - ostavi”. To jeste istina i sve bi bilo u redu da igra iznalazi načine da motiviše igrače da rade zajedno. Guild Wars 2 to čini kroz real-time evente, Final Fantasy 14 kroz FATE sistem, a TESO to ne može da čini iz prostog razloga što tako nešto ni ne poznaje. Zvuči neverovatno, ali ni jednom, bukvalno ni jednom, nisam imao potrebe da formiram grupu sa nekim i da zajedničkim snagama uradimo nešto, pa čak i na lokacijama gde se to po definiciji očekuje (world bossevi i tzv. Dark Anchors, portali kroz koje Dedre izlaze iz Obliviona da haraju Tamrielom). Jedini izuzetak od ovog pravila su tamnice koje su dizajnirane za četvoročlanu grupu.

Sve odlično kod ove igre nekako smo i očekivali od kompanije koja nam je nekada davno poklonila Morrowind.

Nedostatak MMO-a unutar samog MMO-a, uz ograničavajuće single-player iskustvo, osnovni je razlog što TESO, ili bolje rečeno njegov PvE aspekt, u ovom trenutku deluje bledunjavo. Naravno, na opšti utisak u velikoj meri utiče afinitet igrača: ukoliko spadate u zaklete TES-ovce, verovatno ćete moći da oprostite nedostatak nelinearnosti, pomirićete se da ne možete da uradite baš svaku glupost koja vam padne na pamet, i prihvatiti da je ovo neka vrsta downgradeovanog Skyrima; ako ste pak MMO veteran, verovatno će vam iznad glave neprestano lebdeti pitanje „Je l’ to neko reče da je ovo MMO?” U svakom slučaju, u koju god grupu da spadate, čini mi se je mnogo veća šansa da vam dok prolazite ulicom klavir padne na glavu, nego da dogurate do veteranskog statusa u TESO-u, a da pri tome ne osetite makar trunku dosade. Nekome će to da se dogodi pre, nekome kasnije, ali je neminovno. Jednostavno, igra je takva, i tu za sada nema pomoći.

Ipak, ako postoji jedan zaista valjan razlog zbog koga treba dati šansu ovoj igri, onda je to open-world PvP. Centralna pokrajina Tamriela, Cyrodiil, koje se sećamo iz Obliviona, pretvorena je u ogromno bojno polje na kome se sukobljavaju tri alijanse zarad kontrole nad drevnim Elder Scrollsima koji predstavljaju simbol dominacije jedne frakcije nad drugom, a sve u cilju preuzimanja vlasti nad Imperijalnom prestonicom. Ovaj bespoštedni sukob između zaraćenih strana, svojevrsni „Game of Thrones” smešten u Tamriel, predstavlja daleko najbolji segment igre. Prvo me oduševilo to što sam Cyrodiil, gledano po morfologiji terena, ključnim lokacijama i veličini, predstavlja maltene kopiju onoga iz Obliviona (recimo, Bruma, Chorrol i Cheydinhal nalaze se tačno tamo gde će se nalaziti i za hiljadu godina), naravno uz neminovne izmene zbog milenijumskog jaza između dve igre i potrebe da se sve prilagodi masovnom PvP-u. Pre nego što zakorači u Cyrodiil, igrač (minimalno lvl 10) odabira željenu kampanju i nakon toga showdown može da počne.

PvE aspekt igre deluje bledunjavo kada se uporedi sa dinamikom PvP-a.

Oh, kako je cool stajati pored katapulta koji se gradi kao u RTS igrama, uzeti ga pod svoje i raspaliti po zidinama protivničkog utvrđenja; kako je sjajno gurati jarca od jedne do druge kapije čineći sve da on preživi baraž branilaca; kako je moćan osećaj galopirati preko zelenih pašnjaka Cyrodiila dok grupa jahača prati i štiti nosioca Elder Scrolla dok on trči prema svom odredištu; kako su dobri izviđački kvestovi i špijuniranje neprijateljske aktivnosti na tuđim teritorijama. Oh, kako je dobro biti u Cyrodiilu.

Ako poetiku ostavimo po strani i realno sagledamo trenutno stanje PvP-a u TESO-u, zaista možemo da budemo zadovoljni. Način na koji je on koncipiran, sadržaj koji nudi, oruđa za osvajanje ili odbranu i taktike koje su igračima na raspolaganju, čini da, poređenja radi, World vs. World Guild Warsa 2 deluje tragikomčno. Jednostavno rečeno, nasuprot ispraznom kvazi single-player iskustvu koje nudi PvE, PvP je zabavan, raznovrstan i predstavlja upravo ono što smo se i nadali da će biti. Naravno, i ovde postoje bagovi i problemi sa balansom, ali njih će dežurni kritičari uvek naći, ma koliko ispolirana igra bila. Nestrpljive će, recimo, nervirati to što nakon pogibije na udaljenoj tački mape moraju da pretrče kilometre da bi se vratili u borbu, a sve zbog sistema teleporta koji ne funkcionišu ukoliko nisu povezani, kasteri će potajno proklinjati targeting sistem, a masovno zergovanje će nervirati igrače sa tanjim živcima, kao i one koji vole „pravedan” PvP tipa zatvorene arene. Nažalost, problem zergovanja je, čini se bar za sada, neminovna pojava u igrama koje teže otvorenom PvP-u, a ukoliko iko ikada dođe na ideju kako da razreši disbalans koji se tom prilikom javlja, taj zaslužuje da mu se dodeli Nobelova nagrada za mir, koja ionako više ničemu ne služi.

Na kraju, pitam se kako će polovinom 2015. izgledati retro opis The Elder Scrollsa Onlinea. Hoće li u njemu stajati da je nakon bombastičnog starta igra potonula u zaborav, prešla na free-to-play model i pridružila se grupi MMO igara koje igraju samo najzagriženiji fanovi (SWTOR, Aion, Rift i sl.) ili će se u njemu naći pohvale na račun svega onoga što je Zenimax pripremio za godinu dana i tako igru izdigao iz proseka? Stanje u kojem se TESO u ovom trenutku nalazi je „ni tamo, ni ’vamo”, tako da i veoma suptilne odluke o tome u kom pravcu će se ona razvijati mogu da odluče da li će ući u elitno društvo ili će pasti u ambis iz koga povratka nema. Zenimax, na svu sreću, za najskoriju budućnost najavljuje zakrpe sa impresivnim sadržajem (zone rezervisane za igrače sa statusom veterana, promene u kraftingu, uvođenje klasičnog solo/duo PvP-a i arena, PvE raidove za dvanaest igrača, trke konja itd.), ali da li će to sve biti dovoljno da ova igra opravda svoj naslov i da ponosno stane rame uz rame uz ostale naslove iz serijala, to u ovom trenutku niko ne zna. Niko, pa čak ni Vidovita Roska.


...još jedno mišljenje
Podsetnici čijih ruku je TESO delo su na svakom koraku, u vidu gomile bagova od kojih neki spadaju u game breaking kategoriju. Sumnja u njihovo otklanjanje je osnovana jer je ovo ipak MMORPG naslov i samim tim fan-made patchevi, od kojih su gotovo sve Bethesdine igre zavisile, ne postoje. Situacije u kojima nakon galona prolivenog znoja konačno dođete do cilja, a tu vas umesto krvavo zarađenog loota dočeka ogromna crvena kocka sa natpisom „missing” ubijaju volju za igranjem i potvrđuju da su se beta testeri ponovo zapili nakon preuzimanja smene. Kada tome dodamo činjenicu da već u ovom ranom stadijumu mape vrve od farming botova i ostalih predstavnika kineske faune, kao i određene poteze smišljene da igračima izvuku što više para (u tolikoj meri da bi i EA imao šta da nauči), izvesno je da će retko ko biti spreman da plati nekoliko meseci pretplate za ono što je u suštini single player igra sa multiplayer komponentom nakalemljenom na silu (koja u Bethesdinoj izvedbi i onako ne donosi ništa posebno). Ipak, posmatran iz ugla tibetanski strpljivog solo igrača naoružanog čeličnim živcima, TESO garantuje izvanredno iskustvo zbog visokih audio-vizuelnih dometa (igra izgleda lepše i postiže bolji framerate od Skyrima), prvoklasno napisanih dijaloga i teksta uopšte i pravih avanturističkih questova koji su atipični za MMO okruženje. Naravno, tu je i prelepo dizajniran svet na šta smo od Bethesde odavno navikli, kao stvoren za beskrajno lutanje i istraživanje.
Jan ČMELIK
Platforma:
PC, Mac, PS4 i Xbox One (jun 2014)
Potrebno:
Intel Core2Duo ili ekvivalent, 2 GB RAM, GeForce 8800 ili Radeon 2600
Poželjno:
Intel Core2Quad ili ekvivalent, 4 GB RAM, GeForce 560Ti ili Radeon 6950
Veličina:
30 GB
Adresa:
elderscrollsonline .com
70
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama