Ljubitelji kompjuterskih simulacija civilne plovidbe, dignite prstiće. Obojica ste tu, odlično! Verovatno ste polagali mnogo nade u najnoviju iteraciju Ship Simulatora, koji se još od 2006. godine bori da zadovolji vašu pasiju za virtuelnim mirnim morem. Sufiks Extremes sigurno znači da su autori zapeli kao gladni siročići i porodili igru od koje nesuđenim kapetanima raste apetit? Right? Eh... Nope. Krenimo od koncepcijske srži, elementa igre koji se neće svideti nikome. Ship Simulator Extremes nije plovidbeni ekvivalent MS Flight Simulatora/X-Planea iz nekoliko bitnih razloga, od kojih je najvažniji onaj koji se tiče fragmentiranosti sveta. Svaki scenario/kampanjska misija u igri strogo je ograničen na nekoliko desetina kvadratnih kilometara mora i obale hirurški odvojenih od svega ostalog. Prosto rečeno, igra vam ne daje mogućnost da preplovite Atlantski okean, da neograničeno krstarite Mediteranom ili da iole bitno odstupite od staze i uloge definisane učitanim scenarijom. Odsustvo navigacije ozbiljnije od rudimentarnog gledanja u kartu bliže okoline ili radarski ekran usko je povezano sa prethodnim problemom, ali kad već ne postoji mogućnost da se izgubite, šta će vam GPS, radio-farovi, svetionici ili drugi metodi za orijentaciju? Ship Simulator Extremes donosi tri kampanje, tačnije tri celine međusobno povezanih scenarija, projektovanih tako da dočaraju situacije u civilnoj plovidbi za koje se donekle može prilepiti pridev „ekstremno”. Plovidba za komandama Greenpeace brodova i prskanje paluba kitolovaca vodenim topom, spasavanje davljenika i gašenje požara na turističkoj megakrstarici, trkanje gliserima u priobalnim vodama arhipelaga Bora-Bora i nekoliko drugih dobrih ideja zakopano je u moru scenarija nalik na „isplovljavanje tegljačem iz roterdamske luke i uzimanje kursa ka Hamburgu”, „manevrisanje tankerom/nosačem kontejnera u priobalju San Franciska”. Yawn. Slobodne misije (free roaming) i nisu preterano slobodne jer niste u mogućnosti da samostalno odredite geografsku širinu i dužinu na kojoj ćete se materijalizovati već lokaciju birate iz nekoliko tuceta ponuđenih. Dobro, reći će neko, igra je dosadna, ali kao i svaka simulacija, ima ilustrativnu vrednost, zar ne? Ne. Levo, desno, 100 odsto gasa, 0 odsto gasa... Četiri kontrole koje ćete koristiti 99 odsto vremena, uz sidebar sa dugmićima za bacanje sidra, vezivanje za dok i tegljenje drugog plovila. Igra ni ne pokušava da simulira složenije aspekte plovidbe i eksploatacije brodova kao što su režimi rada motora, ekonomisanje s gorivom, navigacija ili balansiranje tereta. Hell, čak ni vremenski uslovi nemaju gotovo nikakvih bezbednosnih reperkusija: plovidba po obodu uragana i plutanje pored sidnejske opere razlikuju se samo po teksturi neba i okolnoj vidljivosti.S tehničke strane, dometi Ship Simulator Extremesa amplitudno pulsiraju između odličnog i ispodprosečnog. Voda izgleda lepo, ali ne toliko dobro kao u Silent Hunteru 5; plovila su fantastično urađena i prepuna sitnih, nadasve realnih detalja, ali njihova unutrašnjost (kamera na komandnom mostu, recimo) predstavlja maksimalno zumirani eksterni model koji izgleda sirovo i neatraktivno. Ogroman nedostatak igre predstavlja i odsustvo pravih komandnih tabli i kontrola kompleksnijih od gasa i pravca, što je usko povezano za priču o koncepciji iz prethodnog pasusa. Višeminutno učitavanje kampanje i pojedinačnih misija, kao i slabe i seckave performanse koje igra ostvaruje na srazmerno snažnom računaru svedoče o krajnjoj neoptimizaciji koda. Igraču koji stavlja znak jednakosti između interaktivnosti i uzbuđenja Ship Simulator Extremes biće zanimljiv kao dokumentarac o vunovlačarskom zanatu i pletiljama, te mu preporučujemo da igru ili zaobiđe ili uloži napor da je sagleda iz drugog ugla. Dosada nije univerzalno loša stvar već ima i atraktivnu, budžetsko-lenju dimenziju na koju je retko ko u potpunosti imun. Ideja plovidbe tropskim morima, sedenja u gaćama na komandnom mostu velikog hidroglisera, krmanjenje bosim stopalima dignutim na drveno kormilo i žmurenja uz slušanje pesme talasa ne može biti odbojna nijednom normalnom čoveku. However, afinitet za plutanjem i morskim avanturama, pa čak ni opsesivno-kompulzivna zanesenost plovidbenim maketarstvom ili hobistikom nije garancija da će vam se Ship Simulator Extremes svideti, ako ni zbog čega drugog, onda zbog kontrole gasa koja se ne može zaključati već se mora držati prstom da bi se plovilo vaših snova uopšte kretalo (što, je li, onemogućava potpunu relaksaciju). Stoga sve gornje preduslove vezane za kuliranje i afinitet treba dopuniti odgovorom na jedan dodatni upit... Šta mislite o pecanju? Da li vas ideja sedenja u tišini, držanja štapa i višesatnog gledanja u plovak mami, pali i opušta? Ako je odgovor glasno Yeah!, Ship Simulator Extemes je igra za vas i slobodno i bez posledica možete da iskulirate skromnih 60/100, s koliko smo je častili na kraju. Ako ste kupili original, kreiranjem naloga i registracijom serijskog broja igre na oficijelnom forumu (www.shipsim.com) stičete pravo na besplatne DLC-ove, koji se zasad svode na petnaestak korisnički kreiranih single player misija. |