Achtung Panzer: Kharkov 1943 | Treća bitka za Harkov, poslednja velika pobeda nemačkih oružanih snaga na Istočnom frontu, aperkat-masterpis feldmaršala Eriha fon Manštajna i labudova pesma blickrig strategije. Ujednačenost snaga Crvene armije, Vermahta i SS oklopnog korpusa ovu bitku čine idealnom za translaciju u igračku formu, što je ukrajiniski Graviteam, (ne)poznat po igri T72: Balkans on Fire, uradio na prilično interesantan način.Achtung Panzer: Kharkov 1943 je kombinacija potezne i real-time strategije, igra koja kombinuje planiranje i izvršavanje na način sličan Close Combat 4: Battle of The Bulge i kasnijim nastavcima. Taktička faza na 2D mapi, u kojoj vršite trupne manevre, popunjavate gubitke i organizujete rezerve dopunjena je RTS okršajima koji ponajviše liče na Combat Mission. Kompleksni izometrijski RTS modul igre, u okviru kog neposredno komandujete snagama na terenu, glavna je zvezda večeri: mogućnost za izdavanje složenih naređenja i primenjivanje kompleksne taktike u vizuelno atraktivnom okruženju uspešno maskira činjenicu da se radi o prilično zaguljenoj hard-core ratnoj strategiji. Bitka za Harkov i okolinu trajala je mesec dana i uključivala je stotinak divizija na obe strane, što je pomalo neprikladno za 1:1 prevođenje u formu igre koju treba da kontroliše jedan igrač (većina nas nema sopstveni štab, oficira za vezu, zamenika, ćate i posilnog). Kharkov 1943 razbija ključne trenutke bitke na pojedinačne operacije u rangu bataljona (na strateškoj mapi), uz dodatno reduciranje na RTS bitke u rangu čete, što znači da nikada nećete neposredno komandovati više od dvestotinak vojnika i nekoliko tenkova / oklopnih vozila / artiljerijskih oruđa u pojedinačnoj situaciji. RTS bitke uključuju sve elemente koje tipičan grognard očekuje od ovakve vrste igara: moral, limitiranu municiju, ultradetaljne statistike vezane za snagu i domet pojedinačnog oružja i oklopnih vozila, realan line-of-sight, off-map artiljerijsku i vazdušnu podršku, vremenske uslove i druge lepe stvari. Demo verzija igre nudi jednu operaciju iz druge faze bitke (nemački kontranapad), koju možete odigrati iz perspektive Crvene armije. Prikazana operacija nije baš najsrećnije izabrana, jer ste stavljeni u tešku defanzivu bez oklopnih jedinica, prisiljeni na to da žonglirate pešadijskim četama u pokušaju da zaustavite nemački oklopni prodor. Ako je Graviteamu bio cilj da demorališe potencijalne kupce, možemo slobodno reći da su 100 odsto uspeli. Puna verzija igre doneće mogućnost igranja sa obe strane, kao i kompleksni editor mapa korišćen od strane samih autora. Igra je na ruskom i ukrajinskom tržištu izdata septembra prošle godine, a verzija lokalizovana na engleski očekuje se sredinom marta. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |