PRVI UTISCI<>
022010<><>

Star Trek Online

Pojava koju će budući istoričari nazvati „Veliki zimski egzodus 2009”, panični hipersvemirski skok AAA naslova iz praznične sezone prošle godine u prolećni kvadrant tekuće godine, utiče na kompletnu sferu igračke industrije, fazno pomerajući i naslove koji nisu direktno životno ugroženi Modernim ratovanjem 2 i galopirajućom recesijom. Star Wars: The Old Republic, pompezno zakazan za prvu polovinu 2010, otišao je u neizvesnost „rane fiskalne 2011” ostavljajući samo jedan siguran adut za ljubitelje masovne multiigračke naučne fantastike visokog profila. Star Trek Online, čija beta u trenutku pisanja ovih redova ulazi u završnu fazu prd februarsku premijeru, predstavljaće logičan (i jedini) izbor za fanove koji žele svemirsku avanturu jednostavniju i pristupačniju od Eve Online. Odlaganje SWToR i neizvesna sudbina Jumpgate Evolution ostavlja samo jednog ozbiljnog „opšteg i svežeg” konkurenta Zvezdanim stazama (WoW: Cataclysm). To su okolnosti koje umnogome idu pod ruku krhkom Crypticu, čiji je prethodni naslov (Champions Online) prilično rano počeo da generiše ozbiljan novčani minus. Star Trek Online, dakle, predstavlja „biti ili ne biti” kako za autore tako i za MMO igrače koji očajnički žele da se navuku na frišku triple A SF-MMORPG drogu.

Višegodišnji (i višedecenijski) ljubitelji „Star Treka” zaslužuju bitan inicijalni disclaimer. Star Trek Online ne uzima u obzir niti (osim uništenog Romulusa) ima ikakve veze sa „rebootom” franšize oličenom u redefinisanoj mainstream filmskoj viziji J. J. Abramsa, što je prilično interesantan fakat s obzirom na značaj filma vezan za raspirivanje globalnog interesa za all things Trek. Ignorišući alternativnu prošlost Alfa kvadranta (u STO Vulkan i dalje postoji, između ostalog), igra u potpunosti negira i revitalizovanu estetiku serijala. Brodovi u Star Trek Onlineu ulaze u Warp na klasičan način: dugi whooosh iz nacella sa tragom, pa boom u eksploziji svetla, što nema veze sa filmskim efektom koji podseća na ispaljivanje metka i nestajanje (koji je nas podsetilo na Mass Effect). Federacijska plovila, po defaultu, naoružana su klasičnim fejzerima, a ne pseudopulsnom varijantom koju je film predstavio kao ekskluzivu. Ne znamo šta Paramount kao vlasnik intelectual propetyja misli o ovome i da li je filmski reboot uopšte planiran kao začetnik novog ST kanona, ali je sigurno da će STO izazvati češkanje po glavi kod mlađe mainstream publike koja je videla film, ali ne i TV serije, kao i podeljena mišljenja starih fanovskih legija.

Pesničke slobode Cryptica su, naravno, esencijalne za uspostavljanje solidne baze na kojoj će počivati nešto tako monumentalno kao MMO verzija franšize „Star Trek”, fenomena koji počiva na frakcijama, konfliktu ideologija, istraživanju, tehno blebetanju i moralisanju. Godine 2409, nekoliko decenija nakon dešavanja obrađenih u „Star Trek: Nemesis” (poslednji film sa Pikardom i TNG ekipom), federacijski diplomatski demarš vezan za osudu sukoba klingonske Imperije i Gorn konglomerata uzrokuje istupanje Klingonaca iz Kitomerskog sporazuma. Čarke između nekadašnjih saveznika iz Dominionskog rata ubrzo prerastaju u otvorenu makljažu, što igraču daje mogućnost da izabere sopstveni identitet. Klingonska Imperija ili Ujedinjena federacija planeta samo je prividno izbor koji podseća na Hordu ili Alijansu s obzirom na to da Cryptic planira implementaciju još dve frakcije u bližoj budućnosti live statusa igre. Kardasijanci i Romulanci dopuniće početnu ponudu antagonističnih strana, ali samo ako se igra primi kod publike i ako se fanovi pokažu tolerantnim na sadržinske rupe u kasnoj beta/ranoj live verziji (kojima ćemo se pozabaviti malo kasnije).

Dalja diversifikacija početnog izbora leži u izboru rase i klase u okviru frakcije. Kao pripadnik Federacije biraćete između ljudi, Vulkanaca, Andorijanaca, Betazoida, Bejdžoranaca i drugih pripadnika „dobrih momaka”, dok kao podanik klingonske Imperije imate izbor između Klingonaca, Nausikanaca, Gorna, Orionaca i ostalih „baddiesa”. Obe strane dozvoljavaju i kreiranje „custom” rase, uz poslovično sjajne opcije za fino podešavanje izgleda, lica, tela i odore, po čemu je Cryptic odavno neprevaziđen. Ne znamo kako će se ove potkategorije primiti kod Kardasijanaca (Ferengi kao podizbor?) i Romulanaca (Remanci kao opcija?), ali o tom potom. Klase vašeg avatara (taktički, naučni ili inženjerski oficir) utiču na borbene sposobnosti i ulogu u away timovima, a ista pravila važe i za klase brodova. Recimo, Science Officer igra ulogu hilera i „buffera”, dok Science Vessel plovilo ima sličnu ulogu u svemirskim bitkama.

Pravljenjem federacijskog lika (kreiranje Klingonaca vam se otključava kad dostignete lvl.6 kao Federacija) ulećete u tutorijal misiju solidne dužine, koja će vas na detaljan način upoznati sa dva osnovna aspekta igre: borbom u svemiru i misijama na površini planeta ili enterijeru brodova i stanica. Ova dihotomija, koja podseća na onu viđenu u Pirates of the Burning Sea, bazična je platforma na kojoj počiva Star Trek Online. Svemirska akcija, plovidba i borba u Alfa, Beta i ostalim kvadrantima ubedljivo je najbolji aspekt igre. Sporo kretanje brodova po mapama, preraspodela energije u brodskim sistemima, taktičko pozicioniranje u bitkama zarad maksimizovanja zaštite kroz štitove i napada putem oružja fiksiranog na prednjoj ili zadnjoj polusferi broda u potpunosti je u skladu sa „Star Trek” kanonima iz serija i filmova. Vaše plovilo možete podešavati u dva osnovna aspekta: estetskom i funkcionalnom. Prvi sledi ista pravila kao oblačenje avatara kroz „Cicin kutak” izbore u početnom kreiranju lika, dok je drugi baziran na opremanju broda lootom koji stičete u toku igre. Želite sporopucajuća ali jača kvantna torpeda umesto standardnih fotona? No problem, lanser koji ste osvojili kao quest reward samo prevucite u odgovarajući slot na brodskom inventaru. Isto važi i za izbor između distruptora, običnih i pulsnih fejzera, kao i za izbor štitova, deflektorske antene, konzola za vaše oficire i drugih sekcija u brodu. Away team bitke, koje podsećaju na pucačinu u trećem licu, slede gotovo identična pravila vezana za nabavku i upotrebu loota, dok je akciona mehanika srazmerno brža. Bitke na „tlu” po kvalitetu ipak ne mogu da se porede sa svemirskim, a ovaj aspekt igre predstavlja nešto na čemu Cryptic mora još dobrano da poradi.

Bitan elemenat progresije kroz sadržaj igre jesu vaši oficiri, ekipa koja igra krucijalnu ulogu u oba akciona pola igre. Ovi NPC party memberi takođe dolaze u tri kategorije; predstavljaju „lite” verziju vas u away team bitkama (možete ih opremati opremom i veštinama po izboru) i donose borbene bonuse i nove „spellove” u svemirskim okršajima. Taktički oficir na komandnom mostu, recimo, ima sposobnost za specijalni torpedni napad, dok na zemlji ima ulogu damage dealera; inženjerac pomaže u situacijama kada vam je potrebno više energije u štitovima, dok će vas science officer lečiti medicinskim trikorderom (away team) ili omogućavati ispaljivanje tahionskog impulsa u svemirskom okšaju protiv klingonske K’Tinga krstarice... Oficiri su zamenljivi kao i svaki drugi primerak loota, što vam dozvoljava da posedujete nekoliko različito treniranih ekipa (ekvivalent PVP i PVE specova u WoW-u). Borba, questovanje i druge aktivnosti donose vam pored loota i iskustvene poene, kao i mogućnost za komandovanje jačim „tierom” broda. Svaki čin u igri poseduje 10 potčinova (Liutenant 1–10, Lt. Commander 1–10 itd.), a beta verzija, u trenutku pisanja ovog teksta, ograničena je na Lt. Cmdr. 6, odnosno 16. nivo od mogućih 50, koji će doneti finalna verzija igre, što nas je sprečilo da uronimo u „midgame” i donesemo suvisliji sud o kvalitetu progresije. Ono što smo videli, makar sa sadržinske strane kvaliteta priče i Trek šmeka zadataka i quest-epizoda, obećava solidnu zabavu, ali samo za igrače sa afinitetom prema „Zvezdanim stazama”.

Bez obzira na atraktivan sadržaj, budžetnost iskustva i trud u interaktivnoj implementaciji „Star Trek” mitologije, na koncepte iskušane u STO beti imamo nekoliko ozbiljnih zamerki. Prva i osnovna leži u činjenici da za klingonsku frakciju ne postoji normalan PVE sadržaj. Dok federacijski igrač na raspolaganju ima ultrarazrađene epizodne misije, istraživačke i patrolne zadatke uobličene kroz genesis sistem nasumične kreacije sadržaja (što eliminiše grind), flotne akcije (masovni, pug-raid PVE) i PVP, Klingonac je osakaćen potpunim izostankom svega osim PVP-a i random kreiranih PVE okršaja bez ikakve literarne podloge. Crypticovo objašnjenje da su Klingonci PVP frakcija ne drži vodu: pre će biti da je momcima nestalo vremena i para, da Champions Online pravi gubitke koji se moraju namiriti iz drugog izvora i da studio pošto-poto želi da izda igru u trenutku kada na tržištu nema konkurencije. Ovaj „smandrlj” pristup može na duži rok samo da im se obije o glavu, a sudbina igre, kako rekosmo, zavisiće od tolerancije i strpljenja fanova. Ako su sa Klingoncima odradili ovako traljav posao, šta treba očekivati u budućnosti? Na šta će ličiti Romulan Star Empire i Cardassian Union? Da li će imati „proper” PVE+PVP sadržaj ili će se svesti na neku novu „kriptičnu” krilaticu (dragi fanovi, uživajte u špijunskim frakcijama – nemaju PVP i PVE, ali imaju sneak ground misije zomg!).

Sledeća krupna zamerka vezana je za generalni karakter PVP-a, koji je osmišljen kao tipična „casual safe” varijanta koja ne dozvoljava nasumičnu nepredvidljivost i ganking. PVP u igri je „instanciono-arenizovan” kroz sistem standardnih tematskih battlegrounda, što dozvoljava igraču slobodu izbora u njegovoj participaciji. Ništa, dakle, od neizvesnosti, leptirića u stomaku dok plovite Neutralnom zonom; ništa od brutalne nesigurnosti Eve Onlinea... Kreiranje Star Trek MMORPG-a u skladu sa ukusima casual publike je, prema našem mišljenju, paradoks, jer su Trekiji po vokaciji hard-core nerdovi koji od igre sigurno zahtevaju potpuno utapanje u interaktivni lore. O ovome se vodi oštra debata na službenim forumima igre, a Cryptic obećava (za budućnost) free-PVP zone u neistraženim delovima svemira. To bi mogao da bude solidan engame za STO, na sličan način na koji su autori Aiona osmislili Abyss akciju. Time bi Cryptic prevazišao antifamu firme koja pravi single player igre sa mesečnom pretplatom, praveći od Star Trek Online proizvod koji igrači neće napustiti po isteku prvog meseca pretplate, što je kuga zbog koje Champions Online verovatno neće ustati sa samrtničke postelje.

Miodrag KUZMANOVIĆ

 
Star Trek Online
Šta mislite o ovom tekstu?

Učešće u closed beta verziji igre omogućio je domaći distributer Extreme CC
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera