![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||||||
Sapphire Radeon HD 5850
I ovoga puta je GPU izgubio nešto na funkcionalnosti, otprilike 10 odsto, te radi na nešto nižem taktu, što u konačnom zbiru obezbeđuje osetno niže performanse u odnosu na Radeon HD 5870. No, osetno niže u odnosu na najbrže i dalje je veoma brzo, čisto da se razumemo. Slabiji model Radeon HD 5800 time je dobio i jednu prednost – manje funkcionalnih tranzistora pri nižem taktu ujedno troše i manje energije. Iz tog razloga je Radeon HD 5850 jednostavnija i kompaktnija kartica u odnosu na svog jačeg brata. I dalje su tu dva šestopinska konektora za napajanje, ali će je vlasnici kompaktnijih kućišta mnogo lakše instalirati u svoje sisteme, a i potrošnja od 150 W neće biti preterano jak „udarac” na slabija napajanja. Identično poreklo automatski znači to da Radeon HD 5850 ima istovetne mogućnosti kao i Radeon HD 5870. Tu pre svega mislimo na DirectX11, kao i na tehnologiju Eyefinity koja je omogućena postojanjem dva DVI, HDMi i DisplayPort izlaza. Zanimljivo je to da se dan izlaska Radeona HD 5850 poklopio sa danom izlaska prve DirectX 11 igre. U pitanju je zapravo poslednji u nizu updatea za sjajni BattleForge. Tako su 30. septembra svi vlasnici BattleForgea mogli da preuzmu novi update i u kombinaciji sa operativnim sistemom Windows 7 i Radeonom iz serije HD 5000 uživati u prednostima nove tehnologije. Najveća korist od nje je ubrzanje u odnosu na DirectX 10 i 10.1. Ovo ubrzanje potiče od upotrebe ComputeShadera za realizovanje efekta SSAO (Screen Space Ambient Occlusion), kada se za njega u opcijama igre odabere najviši nivo detaljnosti. Inače, ovaj efekat dodaje novi nivo realističnosti renderinga u igrama, a koristi ga sve veći broj naslova, recimo HAWX kao i najnovija verzija EPIC-ovog Unreal Engine 3 grafičkog endžina. Jasno je da će se ovaj trend nastaviti svim novijim DirectX 11 naslovima. S druge strane, isti efekat može se dobiti i preko klasičnih Pixel i Vertex Shadera, ali uz mnogo slabije performanse. Vraćamo se na Radeon HD 5850. Dovoljno je pogledati rezultate naših testiranja i biće vam jasno da je reč o izuzetno brzoj kartici koja je nedvosmisleno ispred svog direktnog konkurenta GeForcea GTX285, a iza prejakog Radeona HD 5870 i to taman onoliko koliko smo i očekivali s obzirom na „kaliranje” GPU-a. Praktično, nema naslova, novog ili starog, koji ova kartica sa lakoćom ne može da savlada, i to u punoj HD rezoluciji. Jedina bolja stvar od performansi Radeona HD 5850 jeste njegova cena. U vreme pisanja ovog članka ona je na domaćem tržištu bila nešto manja od 200 evra, što je zaista sjajno za performanse i mogućnosti koje nudi. Dakle, neznatno je skuplji od Radeona HD 4890, a nudi znatno više. Zahvaljujući odličnom odnosu cene i performansi, Radeon HD 5850 ima apsolutnu preporuku za karticu u najvišem tržišnom segmentu. Saša UZELAC | |||||||||||||||||
![]()
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |