Globalna pobeda sa nemerljivim značajem ipak ostaje u senci intermedijskog trijumfa kvaliteta nad kežualštinom. Den Hauser, jedan od bosova Rockstar Gamesa, u interjvuu „Njujork metrou” ovo je objasnio na prilično plastičan način: „F*** all this stuff about casual gaming. I think people still want games that are groundbreaking...” Mi se slažemo i nadamo da će vreme pokazati da je bio u pravu, i da će svetska pomama za Mariom, Wii Fitom i ostalim megaprodavanim trešom za celu porodicu, psa, hrčka, snaju, šurnjaju, dedu u atlet-majici i hozntregerima u istoriji biti zapamćena kao privremeno ludilo bez većeg uticaja na formu evolucije igračke industrije. Posle avantura u Vice Cityu i San Andreasu, Grand Theft Auto IV se vraća korenima. Liberty City, umetnički stilizovano/demonizovana varijanta Njujorka predstavlja novi početak za najupečatljivijeg junaka iz bilo koje GTA igre. Niko Belić, ilegalni emigrant sa brdovitog Balkana, dolazi u novi svet na nagovor Romana Belića, brata od strica, čije su lovačke priče o bogatstvu, limuzinama, kešu i lakim ženama pogodile žicu veterana sukoba sa prostora bivše Jugoslavije. Goruće pitanje koje će postaviti svaki lokalni igrač jeste sledeće: da li je Niko Srbin (najpoznatiji Srbin posle Nikole Tesle, sudeći po uspehu igre), Hrvat ili nešto treće? Demijurzi iz Rockstar Gamesa su ovu činjenicu toliko zamumuljili da ni nama, posle šesdesetočasovne avanture, kompletiranja igre, obaveznih i opcionih misija, traženjem easter eggova i kopanja po in-game i pravom Internetu, odgovor nije sasvim jasan. Struktura igre, forma obaveznih i opcionih misija u svojoj suštini sledi obrasce postavljene u prethodnim nastavcima. Niko Belić je simpatičan mladić, ali je pre svega kriminalac, tako da možete očekivati koktel vožnje, pucanja, gaženja, jurnjave sa policijom i konkurentskim gangsterima, otmice, paljevinu i nasilje u svakoj formi koju igrački endžin dozvoljava. Svaki od ovih strukturnih aspekata obogaćen je galerijom novih mogućnosti i detalja, ali glavna zvezda cele stvari ipak je okruženje. Liberty City predstavlja najrealnije i najdetaljnije projektovanu i ostvarenu virtuelnu celinu koju je svet ikada video. Grad naprosto pulsira životom i hiljadama sitnih detalja, čije bi kompletno nabrajanje bilo krajnje sizifovski posao. Samo u sferi saobraćaja, broja i kvaliteta vozila, načinu oblačenja, govora i etničke pripadnosti stanovnika postoji nekoliko desetina varijabli zavisno od doba dana, dela grada, vremenskih prilika i ostalih uticaja, uz ogromnu dozu random i poluskriptovanih dešavanja na koja ćete povremeno naletati (nalik na policiju koja juri neke druge razbojnike, taksiste koji se prepiru oko toga ko je kriv za sudar na raskrsnici, devojci koja naglas s nekim razgovara mobilnim...). Osećaju totalne (ali nikada nametnute) realnosti doprinose i famozne radio-stanice koje ćete slušati u toku vožnje, i koje sa desetinama sati muzike i programa zaista stvaraju neverovatan štimung. Posebna poslastica je i virtuelni TV program koji možete pratiti preko prijemnika u „sigurnim kućama”: tuce kanala i isto toliko sati unikatnog materijala predstavljaju najslasniji opcioni sadržaj koji se ikada pojavio u nekoj igri. Mislim, kada ste poslednji put imali priliku da provedete celo popodne i deo večeri gledajući TV program koji čini neobaveznu komponentu jedne igre? Smisao ovog opcionog, a tako bitnog sadržaja transcendira poentu elementa neobavezne zabave: u kompletnom kontekstu igre kao vešte kritike modernog (a posebno američkog) načina života, nagledaćete se maestralno smišljenih satira i parodija na potrošačku kulturu, tok-šoue i potpunije shvatiti svu bizarnost modernih mas-medija. Samo zbog ovoga, GTA IV bi zaslužio boldovanu fusnotu u istoriji angažovane umetnosti. Što se tiče vožnje motornih vozila, ona funkcioniše gotovo istovetno prethodnim nastavcima, s razlikom što su vozila sada nešto osetljivija na nagla kočenja i skretanja, a to zahteva određeni stepen navikavanja. Bežanje od policije, s druge strane, sada je drastično lakše, jer momci u plavom srazmerno brže odustaju od jurnjave (zavisno od broja zvezdica, naravno), a napuštanje „zone potere”, označene žutim krugom na GPS-u vozila, i biranje pravca za bekstvo olakšani su jasnom signalizacijom policijskih vozila na mapi ulica. Prosto rečeno, skrećite u ulice u kojima nema pulsirajućih tačaka i na konju ste. Ako vas vožnja u toku igre iz nekog razloga smori, uvek se za prebacivanje sa lokacije na lokaciju možete odlučiti za taksi: vožnja Liberty Cityem sa zadnjeg sedišta uz slušanje radija pravo je uživanje, mada čak i nju možete prekinuti pritiskom na taster A i trenutno se obreti na željenoj lokaciji. Prava je šteta što će GTA IV moći da iskuse samo vlasnici Xboxa 360 i Playstationa 3. Verzija za PC se zasada, nažalost, ne planira, mada čelnici Rockstar Gamesa njenu (eventualnu) pojavu nisu kategorički odbacili. Nada umire poslednja. Miodrag KUZMANOVIĆ | |||||||||||||
|
Home / Novi broj | Arhiva • Opisi igara | Korak po korak | Šta dalje? | Netgames | Opšte teme • Svet kompjutera Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |