INTERNET<>
082007<><>

Besplatna muzika na Internetu

Jamendo

Otpušite uši

Digitalizacija audio i video materijala, u vreme ekspanzije Interneta i P2P mreža, omogućila je brzo i lako kopiranje i deljenje sadržaja. Ovakav razvoj situacije ne ide u prilog medijskim kompanijama, odnosno izdavačkim kućama, u čijem je vlasništvu veći deo popularne muzike danas.

„Borba protiv piraterije” i „zaštita autorskih prava i intelektualne svojine” fraze su nastale u doba sukoba velikih medijskih magnata sa fenomenom pomenutim u prethodnom pasusu. Zakoni poput DMCA (Digital Millennium Copyright Act), tehnologije kao što je DRM (Digital Rights Management), kao i dešavanja u vezi sa torrent serverima The Pirate Baya pokazuju ozbiljnost situacije i potrebu za pravim rešenjem. Autori u veoma malom broju uspevaju da nađu put do velikih tiraža i popularnosti i većina njih ostaje ispred zatvorenih vrata izdavačkih kuća bez previše šanse za proboj u surovom muzičkom biznisu. Slobodne umetničke licence kao što je Creative Commons set omogućavaju autorima da svoja dela pravno obezbede i u tom smislu budu zaštićeni na globalnoj sceni. Ipak, to je samo početak, za pravi uspeh potrebno je malo više, a pravi primer slobodnog i valjanog pristupa ovoj tematici predstavlja Jamendo.

Muzičko umrežavanje

Jamendo je nastao januara 2005. godine u Luksemburgu i imao je interfejs isprva na francuskom, potom engleskom i nemačkom jeziku, a kasnije su dodati i nepotpuni prevodi na poljski, španski, portugalski, turski, ruski i italijanski. Ime predstavlja kombinaciju termina „jam” i „crescendo”.

Osnovni principi funkcionisanja Jamenda oslanjaju se na objavljivanje materijala pod Creative Commons licencama i mogućnosti legalnog korišćenja P2P mreža radi lake, brze i besplatne distribucije, ukoliko izuzmemo troškove korisnika kada je pristup Internetu u pitanju. Zanimljiv poslovni model zajedno sa visoko kvalitetnom web lokacijom Jamendo zaokružen je u veoma zanimljiv projekat i odlično mesto za sve ljubitelje muzike. Drugim rečima, muzika preuzeta sa Jamenda može da se miksuje i deli potpuno legalno i besplatno, dok korisnici imaju mogućnost da preporuče ili podrže omiljene umetnike putem PayPal donacije.

Prvi kontakt sa Jamendom za većinu posetilaca biće prijatno iskustvo, jer je sve što je potrebno za brz i efikasan start nadohvat ruke. Koncepcija početne strane je takva da se odmah može saznati o kakvom se materijalu radi i pod kakvim uslovima je dostupan. Žanrovi su grupisani pomoću tagova, pa je moguć brz pristup listi izvođača i albuma, uz opciju preslušavanja potencijalno zanimljivih. Posetilac može da napravi i svoj nalog na sajtu i tako postane deo Jamendo zajednice.

 
Jamendo, pored svoje očigledne namene, ima odlike sajta za društveno umrežavanje, s obzirom na to da korisnici imaju mogućnost povezivanja kako sa drugim registrovanim korisnicima tako i sa samim autorima. Definisanjem korisničkog naloga dobija se mogućnost selekcije omiljenih albuma i praćenja dešavanja preko RSS feeda ili na samoj korisničkoj strani. Formiranje plejlista, preporučivanje i pisanja opisa (review) izvođača ili albuma takođe su na listi dostupnih opcija. Korisnička strana na Jamendu sadrži informacije o korisniku (postoji mogućnost uključivanja RSS feeda sa ličnog bloga) i omiljenim albumima i izvođačima, zajedno sa preporukama i opisima. Jamendo ide i korak dalje, pa korisniku omogućava da direktno iz svog naloga pravi unose na blog, a test sa blogom baziranim na Word Pressu pokazao je pozitivan rezultat kada je ova opcija u pitanju.

Kretanje kroz Jamendo muzičku kolekciju je krajnje jednostavno, a prevlačenjem kursora preko naslovice albuma dobija se meni koji nudi opcije preslušavanja, preporuke (star), slanja informacije o njemu, preuzimanja ili pisanja opisa. Informacije u autorima dostupne su na njihovim matičnim Jamendo stranama, a preporukom, slanjem informacije, pisanjem opisa ili korišćenjem embedded plejera sa dotičnim izvođačem, korisnik se priključuje grupi nazvanoj „BuzzTeam”.

<Jamendo />

Tehnička rešenja primenjena i razvijena za potrebe Jamenda predstavljaju drugu, jednako interesantnu stranu ovog portala. Preslušavanje muzike je pored očekivanog streaminga dostupno i direktno na sajtu, pomoću web baziranog rešenja koje posao obavlja odlično.

Jamendo player je web bazirani audio plejer koji nudi mogućnost pretrage celokupne baze sadržaja na sajtu, formiranje plejlista i njihovu reprodukciju. Interesantno je što rešenje nije bazirano na Flashu, pa će raditi praktično svuda, bez obzira na platformu. Preuzimanje albuma je moguće putem BitTorrenta ili eMulea, a dostupni su formati OGG i MP3 sa navedenim bitrateovima.

Registrovani korisnici mogu integrisati widgete sa omiljenim izvođačima na druge web lokacije, što pruža mogućnost reprodukcije sadržaja van Jamenda. Dostupno je više različitih rešenja pored Jamendo Playera (MusicPlayer, Radio.blog, DewPlayer), dok je za svaki moguće podešavati dodatne parametre (shuffle, autostart). Widget se može prilagoditi popularnim web lokacijama ili blog sistemima (MySpace, Blogger, Wordpress), a ukoliko željenog sajta ili sistema nema na spisku, moguće je dobiti regularni (X)HTML kod.

Za postavljanje sadržaja na Jamendo koriste se programi jamloader i jamseeder. Oba su slobodni softver i dostupni su za Windows, Mac i naravno GNU/Linux operativne sisteme. Za korisnike koje Jamendo dodatno zainteresuje sa tehničkog aspekta, na razvojnom wikiju (developer.jamendo.com) mogu se naći dodatne informacije o Jamendovom API-ju i unutrašnjoj koncepciji.

Poslovni model

 
Pored promocije i hostovanja sadržaja u kvalitetnom okruženju za društveno umrežavanje kada je muzika u pitanju, Jamendo autorima nudi mogućnost određenog priliva sredstava. Izvođači koji to žele mogu postati deo Jamendovog poslovnog modela koji ima prilično korektnu koncepciju, koja bi trebalo da omogući ravnopravnost svih učesnika u procesu.

Priliv sredstava potiče iz dva izvora. Jedan su donacije registrovanih korisnika putem PayPala i u tom slučaju izvođači dobijaju celokupan iznos donacije umanjen sa pola evra, koliko Jamendo naplaćuje transakciju. Prihod od reklama, budući daJamendo prodaje reklamni prostor, deli se na pola između autora i sajta. Izvođači će dobijati onoliko koliko su popularni, s obzirom na to da se računa broj poseta njihovim stranicama. Učešće u ovom procesu je dobrovoljno i izvođači se mogu bilo kada registrovati ili odjaviti.

Vuci siti i ovce na broju

U trenutku pisanja ovog teksta, a prema podacima sa sajta, na Jamendu je registrovano 3923 albuma i 139.401 aktivan korisnik. Najpopularniji muzički pravci su elektronika i rok, dok su članovi sajta napravili ukupno 43.344 opisa albuma.

Uzevši u obzir sve karakteristike Jamenda kao servisa za izvođače i konzumente muzičkih sadržaja, ostaje utisak pre svega korektne koncepcije koja je veoma bliska jednakom tretmanu svih učesnika u lancu autor – izdavač/distributer – korisnik.

Pre svega, prilikom distribucije sadržaja preko Jamenda autori ostaju vlasnici svojih dela i mogu dalje raspolagati njima na bilo koji način, što podrazumeva i ugovore sa drugim izdavačkim kućama. Naročito je bitno naglasiti da u slučaju Jamenda ne postoji ograničenje po pitanju vrste muzike, kvaliteta izvođenja ili same ideje. Jedini pokazatelj jeste popularnost u Jamendo zajednici, posećenost matične strane i masovnost pristupa sadržaju. Na taj način svi izvođači imaju jednake šanse u početku, sa dostupnom potpuno besplatnom platformom za promociju, hostovanje materijala i omogućavanje pristupa njemu na više načina (preuzimanje, slušanje online, streaming). Izvođačima su dostupne tehnologije oslobođene softverskih patenata, što na globalnom nivou može biti važno.

Korisnici s druge strane dobijaju mogućnost besplatnog i slobodnog pristupa sadržajima koje mogu deliti i umnožavati. Zakonske i tehničke pretnje (DMCA, DRM na primer) kojima se medijske kompanije danas služe ne bi li zadržale potpunu kontrolu nad svim aspektima upotrebe objavljenog materijala u slučaju muzike sa Jamenda ne postoje. Na kraju, to jest u sredini lanca je Jamendo, koji masovnošću korišćenja svog servisa ostvaruje prihode na osnovu prodaje reklamnog prostora, sa reklo bi se korektnim odnosom prema autorima („Ne možemo garantovati da će izvođači moći da žive od svog prisustva na Jamendu, ali mislimo da je prilično korektno podeliti prihode od reklama sa izvođačima, jer Jamendo ne bi postao popularan bez njihove izuzetne muzike.”).

Jednostavnije rečeno, nema piraterije, autori su vlasnici svojih dela, a sloboda je default. Dobra vizija za dobru budućnost.

Ivan JELIĆ

 
.rs
Besplatna muzika na Internetu
Šta mislite o ovom tekstu?
Drugačiji VoIP koncept
Budućnost Interneta
Web 2.0
Wireless države
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera