![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||||||||
Visokotehnološki šoping
Novi talas interaktivne kupovine
Već se i kod nas izdaju takozvane e-karte koje precizno evidentiraju kupovinu. Ako putujete negde avionom, možete platiti kreditnom karticom online i umesto klasične papirne karte, dobićete samo broj koji treba da kažete da biste dobili kartu za ukrcavanje, a na mnogim aerodromima postavljeni su i touch-screen ekrani na kojima sami možete izvršiti čekiranje. Na ovaj način ne možete izgubiti kartu (ako zaboravite broj, tj. šifru karte, možete je uvek pogledati u konfirmacionom e-mailu koji ste primili, a ako vam Internet nije pri ruci, biće dovoljno samo vaše ime i prezime).
U američkim radnjama već je duže prisutan sistem takozvanog brzog plaćanja, koji možete da koristite ako kupujete manje od deset artikala. Brze kase stigle su i kod nas, ali u tehnološki naprednijim zemljama, umesto da vas uslužuje kasir, sami na automatu skenirate bar-kodove, uplaćujete i dobijate kusur. Da li zbog nekompetentnosti kupaca da sve obave sami, ili zbog toga što retko ko kupuje manje od deset namirnica, u tom redu gotovo nikada nema gužve.
Kupovina kroz izlog Kao što i korice prodaju knjigu, tako i izlog prodaje robu. Gledanje izloga je vrlo čest hobi i izlozi su oduvek bili bitni u privlačenju kupaca. Pored kojih će izloga ljudi samo proći, a pored kojih će zastati? Izlozi treba da privuku i zadrže poglede prolaznika, jer često su baš oni odlučujući faktor u tome da li će neko ući u radnju ili ne. A onda, kada nekog uvuku unutra, treba da ga od posmatrača pretvore u kupca. Međutim, da biste danas nešto kupili, ne morate ni da uđete u radnju – možete da pazarite kroz izlog!
Radnje se bore da pokažu da idu u korak sa vremenom, ili da su, još bolje, inovativni lideri. U trci za kupcima, Ralf Loren je svojom radnjom u Čikagu uveo neobičan alternativni način kupovine, naravno – tehnološki inovativan. Šetate, vidite nešto u izlogu, poželite da kupite a radnja ne radi. I ne mora da radi. Stigli su futuristički izlozi koji privlače i dizajnom i funkcijom. Prodavnica Ralf Loren instalirala je 67-inčni touch-screen ekran koji omogućava prolaznicima da kupuju 24 časa dnevno. Ako je radnja zatvorena i ne možete odmah da podignete kupljeni artikal, biće vam isporučen na kućnu adresu. A možda i ne idete kući i nezgodno vam je da nosite to što ste kupili. Takođe, ekran pruža relevantne informacije vezane za prodaju. Ako se radi o ski-opremi, onda se daje pregled vremenskih uslova u ski-centrima, na primer; ako smo pred letnjom sezonom u ponudi su kupaći kostimi, a na ekranu se emituju predlozi za letovanje.
Interaktivni izlozi smeše se kupcima, koji posežu za novim načinom šopinga, pa i prodavci mogu zadovoljno da se smeše. Da bi zaradili novac, proizvođači kupcima nude dve ključne stvari: uštedu u vremenu kupovine i/ili personalizovanje proizvoda. Ako hoćete da sami učestvujete u stvaranju artikla, potrebno je vreme, ali ako to uradite preko Interneta, uštedećete vreme koje biste proveli odlazeći do radnje. Personalizovana kupovina Živimo u potrošačkom društvu u kojem neko neprestano smišlja kako da na najbolji način dođe do kupaca. Kako ih zagolicati i, naravno, naterati da kupe proizvode? I oni koji bi da se odupru konzumentskoj groznici, oni koji žele da ostanu svoji i ne pokleknu pred dobrima masovne potrošnje, na meti su proizvođača. Nove tehnologije naročito rade na segmentovanju tržišta do te mere da će se svakom kupcu pristupati lično, tj. sam potrošač će moći da potpuno personalizuje svoju kupovinu – šta kupuje i način na koji to radi. Stalno se radi na boljoj usluzi, a u osnovi je olakšavanje procesa kupovine. Društvo postaje sve više fragmentovano, pa se razvijaju proizvodi koji imaju određene niše i koji zadovoljavaju specifične potrebe kupca. Usmerava se na segmente tržišta, a sve češće i na pojedince, koji žele inovativan dizajn, praktičnost i multifunkcionalnost proizvoda, kao i najpogodniji, a poželjno i zabavan način kupovine. Nova Apple radnja u Njujorku je inovativna i spolja i iznutra. Apple kupcima nudi potpuno novo iskustvo, kako po pitanju dizajna, tako i servisa. U radnji možete satima besplatno da koristite Internet i igrate se i testirate proizvode dok se potpuno ne vežete za njih – a tada jednostavno morate da ih kupite. Znajući da njeni potrošači idu u korak sa inovacijama, kompanija Virgin Records posvećena je uvođenju najnaprednije tehnologije na polju usluge kupcima. Sve radnje u Americi su u mreži i svakih 24 do 48 sati dobijaju se sveži podaci o proizvodima u svakoj od prodavnica. Radnja Virgin Recordsa na Tajms skveru potpuno je opremljena kompjuterima. Na jednom od 150 IBM kiosk-kompjutera možete pregledati ili preslušati bukvalno sav sadržaj koji radnja poseduje, a to je više stotina hiljada CD-ova, na desetine hiljada DVD-jeva i na hiljade igara. Virgin olakšava kupcima izbor time što im omogućava da probaju, vide i čuju pre nego što se odluče da kupe. Virgin je posvećen svojim kupcima i okrenut budućnosti tehnike koja unapređuje kupovinu, pre svega u muzičkoj industriji. Kupcima se pružaju najkompletnije informacije i sve su nadohvat ruke u bukvalnom smislu, pa je to izvanredna usluga kad se radi o pretrazi, brzini i jednostavnosti izbora i kupovine. Tu je i nova aplikacija, takozvani „vodič kroz kupovinu”. Na osnovu preferenci i prethodnih kupovina, dobija se preporuka šta bi to još moglo da odgovara vašem ukusu. Jedan od načina korišćenja tehnologije jeste neko skupoceno rešenje koje će proizvođača istaći pred potencijalnim potrošačima i urezati im neku sliku koju će nadalje povezivati sa proizvođačem/markom. Drugi način, koji sve više počinje da se primenjuje, jeste da sam potrošač postane kreator svog proizvoda, bar delimično. Dok jedni žele da kupe „ime”, drugi bi da budu svoji i nose sebe, šta god da nose i koriste. Ako svratite u njujorški muzej „Madam Tiso” i ostavite im 29 dolara za zadovoljstvo „druženja” sa idolima od voska, neće im biti dovoljno. Pokušaće da vam uzmu još. I još... Amerikanci bi sve da unovče. Ako vam nisu dovoljno dobri uobičajeni suveniri, nude vam se proizvodi masovne potrošnje sa ličnim pečatom. Još na ulazu vas fotografišu sa likom iz crtanog filma „Monstrum”, a onda vam prodaju šolju, majicu, poster sa vašim likom. Kako odoleti? Oni ne odustaju od pokušaja da prodaju proizvode. Ako ne kupite nešto na licu mesta, uvek ostaje Internet. Kada se popnete na Empajer Stejt, fotografisaće vas sa plavom pozadinom koja će biti zamenjena najlepšim zalaskom sunca i, naravno, soliterom u kojem se nalazite. Na izlazu će vas sačekati vaša fotografija i, ako je ne kupite, mesecima ćete dobijati promotivne ponude na e-mail adresu. Nudiće vam kalendare, nalepnice, slike, a vi možete da kreirate oblik, veličinu, vrstu papira... Pametna kupovina Interaktivna kupovina svakako uključuje mogućnosti Interneta, ali budućnost šopinga nikako nije samo u online kupovini. Nekad je ipak najbolje probati artikal i videti ga uživo. Ako niste od onih koji sami mogu da se odluče šta da kupe i radije biste da se posavetujete s nekim, tu je novi vid kupovine u društvu, ali virtuelnom. Internet vam može pomoći da dobijete komentare svojih prijatelja. Patentiran je sistem kojim možete da se fotografišete kada probate nešto, a zatim se slika postavlja na određeni web sajt kojem mogu da pristupe vaši prijatelji ili familija i daju vam real time feedback. Ako se radi o izboru nameštaja, recimo, ili bilo kog proizvoda koji ne morate da probate na sebi, stvar je još lakša. Putem kamera uvedenih u radnje i slika/snimaka na web sajtu, možete da dobijete nečije mišljenje kad odlučujete šta da kupite. Stigli su i novi koncepti pametne kabine za isprobavanje odeće, kao i pametnog ogledala. Tehnologijom RFID (Radio Frequency Identification) detektuju se artikli koji su uneti u kabinu za presvlačenje. Zatim se na LCD monitoru daju preporuke kako se ta izabrana garderoba može kombinovati i šta još može da se kupi. Kupac, ako je zainteresovan, može da klikne na artikal na ekranu i opredeli se za kupovinu. Pametno ogledalo postavlja na ekran vašu sliku, ali oblačeći vas u različite modele, pa tako možete lakše da odlučite šta želite da kupite. Jedna od prodajnih taktika u povoju je pomoć kupcima da nađu „savršeni” proizvod, tj. onaj koji će im najbolje odgovarati. Tako na stranici www. Archetype Solutions (www. High-tech odeća Projekat elektronskog i „fotonskog” (photonic) tekstila je sjedinjenje tehnologije sa svakodnevnim upotrebnim predmetima. Tako u kolekciji možete imati majice koji će putem svetlosnih dioda emitovati ličnu poruku. A možete i da na jednoj majici smenjujete poruke. Osim zabavnih postoje i high-tech majice, koje imaju vrlo korisnu funkciju. Sistem pametnog tekstila koristi se za proizvodnju majica koje se mogu nositi i prati kao obične, iako je u njih ugrađeno biometrijsko praćenje i prikupljanje informacija kao i platforma za emitovanje preko koje se vrši daljinsko praćenje podataka kao što su otkucaji srca, disanje i temperatura tela. Majica sadrži brojne aplikacije, a pre svega, mogu je koristiti sportisti na treninzima, stariji – da bi se pratilo njihovo zdravstveno stanje, kao i oni koji obavljaju poslove visokog rizika. Levi’s se udružio sa Appleom uvodeći farmerke RedWire DLX. iPod traka se nalazi u džepu–futroli sa strane, a spolja je nakačen joystick upravljač. I Nike i Apple su ostvarili partnerstvo kreacijom pametnih patika koje putem bežičnog sistema Nike+iPod Sports Kit mogu pružiti informacije džogerima o vremenu, distanci, tempu trčanja i kalorijama koje su sagoreli. Podaci stižu zahvaljujući senzoru u peti patika koji je povezan sa iPodom. Danas su patentirane i patike visoke tehnologije koje se prilagođavaju određenoj aktivnosti. Mikroprocesor može da razlikuje da li hodate ili trčite, a zahvaljujući podacima koji se dobijaju putem senzora, patika se prilagođava da bi bila što udobnija. Postoje programirani moduli koje korisnik može da selektuje i da sam izabere šta mu najviše odgovara shodno određenoj aktivnosti. Kad smo kod patika, uskoro ćete moći da kupite i par sa ugrađenim GPS sistemom koji se aktivira dugmetom na dnu patika. Podaci o lokaciji šalju se u servis za praćenje, ali je usluga predviđena samo za hitne slučajeve, a ne da bi neko saznao da li su mu partner ili dete stvarno tamo gde su rekli da idu. U prodaji će biti i verzija GPS sistema koji se može nakačiti i skinuti i tako koristiti sa više modela patika. Pogled od milion dolara Za neke je kupovina high-tech opreme prava sitnica. Oni hoće da svi aparati u kući budu produkti najviše tehnologije. Buđenje u high-tech kući počinje automatskim širenjem zavesa, uključivanjem muzike i svetla i pokretanjem tuša – vodopada koji za par sekundi postiže efekat jednočasovne masaže. Visoka tehnologija će se pobrinuti i da voda prođe kroz dezifenkcioni sistem sa ultraljubičastim zracima, a zatim se reciklira. A kada se vratite u sobu i pogledate kroz prozor – šta vidite? Šta god želite. Nekada su bogataši kupovali kuće sa vidikom ili apartmane u potkrovlju. Pogled na okean često košta čitavo bogatstvo. Sa novom tehnologijom koja oživljava projekciju slike na staklu, više se i ne gleda kroz prozor, već – u prozor. Tako bi neko u beogradskom soliteru mogao da ima „pogled” na njujoršku Petu aveniju. Postoji samo „mala” opasnost od razočaranja kad se izađe na „surovu stvarnost” ulice. Sem što kao multimilioner možete da izaberete pravi pogled i pravi šum okeana ili vrevu Menhetna, ako biste da pogledate neki film, naravno, ne idete zbog toga u bioskop. Filmovi, dobri stari ili najnoviji hitovi, stižu kod vas. Znamo da je lepše gledati filmove na velikom platnu, naročito ako se nalazi u vašoj kući. Nisu svi bogataši opsednuti najnovijim tehnološkim dostignućima. Ali ljudi koji imaju i novac i high-tech vizije hoće opremu budućnosti. Ponekad i preteraju. Tako je jedan od tehnoloških inovatora (Skot Džons) sva sedišta svog kućnog bioskopa umrežio, pa gledaoci zavaljeni u svoje fotelje mogu da uključe laptop i pristupe Internetu. Pitanje je samo – zar je nekome potrebno da istovremeno surfuje Webom i prati film?! • • • Dok ne zaradite dovoljno novca da kupite sve što mislite da vam je potrebno, tešite se onom čuvenom „pare ljude kvare” i zadovoljite se, zasada, jednom „digitalnom” šoljom sa vašom slikom koju ćete pokloniti dragoj osobi, pa će joj svako jutro, i kada niste zajedno, prva slika pred očima biti vaša. Možda nije toliko high-tech kao ostali primeri iz ovog teksta, ali može biti lepše od prozora sa virtuelnim pogledom na palme. Sanja STOJANOVIĆ |
![]()
![]()
| |||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |