Novo izdanje najpopularnijeg (čitaj: jedinog) serijala košarkaških simulacija za PC računare u svakom pogledu je tipičan izdanak franšize koju Electronic Arts godinama servira na isti način. Lepša grafika, bogatija prezentacija i neophodna doza ispravki u kontrolnom sistemu i ovoga puta čine okosnicu poboljšanja koja nas teraju da prezrivo odbacimo prošlogodišnje izdanje, radosno posegnemo za novčanikom i pazarimo igru kojom ćemo se iz početka naslađivati. Doduše, dobri poznavaoci serijala neće videti mnogo toga novog u Liveu 2005, ali će zato novopečeni igrači bradom očešati patos.Povoljni astrološki aspekti, dobar finansijski trenutak ili nešto treće učinili su ove jeseni programere kanadskog EA Sportsa naročito prijemčivim za pritužbe igrača na račun prethodnog nastavka. Zahvaljujući tome, najveći broj iritirajućih propusta je ispravljen, a uvedeno je i dosta novih detalja – pre svega All Star vikend koji obuhvata uobičajene revijalne mečeve i takmičenja u zakucavanju i ispucavanju „trojki”. Od šutiranja za tri poena, koje se svodi na ponavljano pritiskanje dva tastera, daleko je interesantnije takmičenje u zakucavanju u kojem je moguće izvesti veliki broj različitih kombinacija – komande uključuju četiri tastera koji se mogu kombinovati na više načina, u svim fazama akcije, pre odraza i tokom leta ka košu. Iako mnoge od takvih tehnika realno nije moguće izvesti po zakonima fizike koji vladaju na ovoj planeti, lepo je videti „svemirske” poteze koji pumpaju atmosferu do tačke ključanja. S druge strane, isuviše komplikovano izvođenje atraktivnih zakucavanja mnoge igrače će odmah obeshrabriti, naročito ako zaobiđu trening opciju i ne koriste adekvatan upravljač (poželjan je džojped s najmanje osam tastera i dva analogna kontrolera).  | Značajnije izmene, uz radikalan fejslifting menija, pretrpeo je i režim Dynasty u kojem je uveden sveobuhvatan interfejs koji obezbeđuje bolji pregled rezultata, važnih događaja i toka utakmice (u svakom trenutku meča igrač može da se uključi u igru), kao i lakšu evidenciju podataka vezanih za zdravstveno stanje igrača, veće transakcije i druge informacije od značaja za menadžment ekipe (doduše, veći deo poruka koje stižu ovim putem čine potpuno beskorisne vesti koje samo remete koncentraciju). I ovoga puta, nažalost, nema prave opcije za detaljnije uređivanje timske strategije kojom bi se na pravi način iskoristili specifični fizički atributi igrača (postoje samo predefinisane playcall strategije, koje nisu uvek najjasnije). Uzgred, ocene koje oslikavaju „performanse” igrača u ligi dosta su degradirane, pri čemu su neka od najzvučnijih NBA imena isuviše oštećena (Stojaković svakako zaslužuje više od 81, dok Divčevih 65 dobro oslikava učinak iz prošle sezone).Što se poboljšanja kontrola tokom igre tiče, pažnju naročito privlači nova mogućnost fintiranja u skoku – kada uočite odbrambenog igrača koji planira da vam blokira akciju, dvostruki pritisak na taster za zakucavanje rezultovaće promenom tehnike polaganja i, u najvećem broju slučajeva, eskivažom blokade. U zoni napada mogu se uočiti efikasnije asistencije i nekoliko novih animacija dodavanja u zoni šuta i unutar reketa u kojem će krupniji igrači postizati poene s mnogo manje muke. Naskok, kojim su se napadači u prethodnom izdanju nerealno lako oslobađali odbrambenih igrača i stvarali otvoren put ka košu, sada je značajno oslabljen – „potezanje” takve akcije na čoveka u odbrani biće sankcionisano faulom u napadu ili, jednostavno, gubitkom lopte. Konačno je napravljena i jasna razlika u veštini vođenja lopte između pleja s jedne i centara i krila s druge strane, tako da više ne treba pokušavati izvođenje dinamične finte s nespretnim teškašima (garantovano gube loptu). Iako se dobro grade pod košem, centri više ne postižu poene tako lako jer često promašuju zicere, a u maltene svakom drugom napadu bivaju lako blokirani. Zato težište napada treba prebaciti na spoljne igrače i uvežbavati šuteve iz daljine. Pod podrazumevanim podešavanjima, NBA Live 2005 je dosta sporiji od prethodnika i, sveukupno, verodostojnije prenosi atmosferu pravih NBA mečeva. Bagovi uzrokovani lošom detekcijom kolizije, poput omraženih zakucavanja „kroz tablu”, gotovo da ne postoje, a manji je i stepen „varanja” kompjuterskih igrača koji više ne mogu da trče po terenu kao gazele i presreću kontranapad kako im se ćefne. Brze kontre i u ovom nastavku su misaona imenica, budući da igrač uvek mora da se zaustavi kako bi uhvatio loptu, što protivničkoj odbrani ostavlja dovoljno vremena da se konsoliduje. Takođe, lako se može desiti da u poslednjoj četvrtini neočekivano promašite nekoliko lakih poena, da bi vas protivnik rezultatski sustigao i završnicu meča učinio uzbudljivijom. Tada u pomoć pozivate samo tehniku dubokog disanja i sporog brojanja do deset. Srećom, gotovo svi gameplay elementi mogu se modifikovati do te mere da igra „ne liči na sebe” i svakako savetujemo eksperimentisanje s različitim podešavanjima. Drugo rešenje je igra protiv živog protivnika, kada igra pokazuje svoju pravu vrednost (u ovom trenutku verovatno ne postoji sportska simulacija za PC u kojoj su multiplayer i online igranje zabavniji). Grafički, NBA Live 2005 nije mnogo napredovao od prošle godine. Poboljšanja su vidljiva na modelima igrača, čije figure konačno imaju skladne atletske proporcije, a likovi realne crte igrača koje predstavljaju. Teksture publike i detalji unutar hale nisu bitnije promenjeni, ali su animacije zato lepše i prirodnije. Zvučna podloga je besprekorna i obuhvata autentično navijanje publike, zvučne efekte koje proizvode lopta i patike igrača, upečatljiv komentar i nekoliko dopadljivih hip-hop melodija koje se lepo utapaju u NBA okruženje. NBA Live 2005 je definitivno ispunio očekivanja većine ljubitelja košarkaških simulacija, ali je ostavio i dovoljno prostora za inovacije. Brzina kojom će EA Sports uvoditi poboljšanja verovatno zavisi od toga da li će Sega poći Konamijevim stopama i preraditi svoj ESPN za PC tržište. Gradimir JOKSIMOVIĆ | | |